Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Eline Andreasen, Natacha Bengtson
|
|
Hold
|
2025 ap/G5 (G5 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP - Almen
FORLØBSBESKRIVELSE & FORMÅL
Almen Sprogforståelse (AP) er en del af grundforløbet i gymnasiet og handler om at give dig en forståelse af, hvordan sprog fungerer – både i dansk og i fremmedsprog. Du lærer at analysere sprog, at blive mere bevidst om, hvordan vi bruger sprog og hvordan sprog udvikler sig.
Hvorfor skal du have AP?
Du bliver bedre til at forstå og arbejde med sprog i alle fag – ikke kun i sprogfagene.
Du lærer at analysere tekster og bruge faglige begreber, som gør dig skarpere til både skriftlig og mundtlig kommunikation.
Du får hjælp til at vælge studieretning, især hvis du overvejer en sproglig retning.
Du styrker din studiekompetence, så du bliver bedre rustet til at læse og forstå faglige tekster i gymnasiet.
FAGLIGE MÅL
anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik til at gøre sproglige iagttagelser i tekster på dansk og de sprog, du møder i gymnasiet, samt i egne tekster
foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra latin, dansk og moderne fremmedsprog
belyse forskelle mellem de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og sproghistorie til at redegøre for ordforråd og orddannelse i eksempler fra dansk og de sprog, du møder i gymnasiet
anvende viden om latin og andre sprog til at belyse sammenhænge mellem sprog og kultur
FAGLIGT INDHOLD
grammatisk terminologi og analysefærdighed
sproglig praksis
elevernes egen tekstproduktion
elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
MATERIALE
Vore Sprog
ordbogen.com
INTERN PRØVE
Som afslutning på grundforløbet og undervisningen i AP afholdes der en intern individuel prøve, der dækker de faglige mål og det faglige indhold. Den interne prøve omfatter såvel den almene del som latindelen og prøver elevens sproglige bevidsthed og analysefærdighed.
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad elevens præstation opfylder de faglige mål (se ovenfor).
Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til Almen sprogforståelse
-
I skal IKKE medbringe kompendiet, som Natacha udleverede til jer i går
-
Siki Jo-An – ‘The Click Song' | Blind Audition | The Voice SA: Season 3 | M-Net
-
Learn Xhosa: The Clicks | Lesson 1 | 学习最难的语言
-
Læs s. 4-7 i Vore sprog og skriv notater (definitioner/forklaringer) til nedenstående ord
-
Hent app'en 'Adobe' og installer på din computer - DU SKAL IKKE BETALE, brug gratis-version :)
-
Minlæring - opgaver: substantiver & artikler
-
Læs s. 14-16 om substantiver og artikler i Vore Sprog 2025.pdfog besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne 4.1, 4.2 og 4.3; dem arbejder vi med i modulet.
-
Øvelse 4.5Her ser du den samme tekst på en række forskellige sprog. Find verbaler (udsagnsled) i alle tekststykkerne og bestem, hvilken person de er bøjet i. Hvordan kan du se det?DanskQuintus og hans søster, Julia, bor i Rom. Quintus skriver og læse
-
Minlæring: verber og pronominer
-
Minlæring: personlige pronominer
-
Læs s. 17-20 om verber, person og pronominer i Vore Sprog 2025.pdfog besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne 4.4, 4.5, 4.6 og 4.7; dem arbejder vi med i modulet.
-
Læs s. 21-26 om adjektiver, adverbier, præpositioner, konjunktioner i Vore Sprog 2025.pdfog besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne 4.8, 4.9, 4.10, 4.11 og 4.12; dem arbejder vi med i modulet.
-
Minlæring
-
Ingen lektie - i dag øver vi analyse af ordklasser. Du skal medbringe computer. Klassen vil have et aflåst lokale, hvor I kan opbevare den, til idrætsdagen💻🔒
-
Indsæt hjælpeverbet og skriv i pluskvamperfektum
-
Øvelse: zombiereglen
-
Læs om 5. Sætningen - verbal og subjekt i Vore Sprog 2025.pdf s. 27-33 og besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne - dem arbejder vi med i modulet.
-
Læs om 6. Prædikativ og objekt samt 7. Adverbial i Vore Sprog 2025.pdf s. 34-42 og besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne - dem arbejder vi med i modulet.
-
Læs s. 40-45 i Vore Sprog 2025.pdf og besvar nedenstående spørgsmål. Du skal ikke lave øvelserne - dem laver vi i modulet.
-
Quia - Midtvejstest 2025
-
Læs s. 44-45 i Vore Sprog 2025.pdf og besvar nedenstående spørgsmål. Du SKAL lave øvelse 8.1 øverst på s. 45. Brug oversigterne med konjunktioner på s. 44, når du laver øvelsen.
-
Læs om helsætningsanalyse på s. 46-48 i Vore Sprog 2025.pdf . Du skal ikke lave øvelserne (9.2-9.3), for dem arbejder vi med i modulet.
-
Pia Kjærsgaard slays✌️
-
Gangster Snak I Telefonen - Det Slører Stadig
-
Trustpilot: Simon anmelder Føtex
-
G5 Sætninger til at analysere
-
Denmark-gender1.png
-
Lav ledsætninger - sproget.dk
-
Læs om Oversættelse og Sociolingvistik s. 49-52 i Vore Sprog 2025.pdf . Du SKAL lave øvelse 10.1 på s. 50 men IKKE øvelse 11.1, 11.2 og 11.3. Svar desuden på nedenstående spørgsmål.
-
OBS: SAMME LEKTIE SOM ONSDAG 22-10: Læs om helsætningsanalyse på s. 46-48 i Vore Sprog 2025.pdf . Du skal ikke lave øvelserne (9.2-9.3), for dem arbejder vi med i modulet.
-
Grupper
-
Du kan lave øvelser her: Minlæring som repetition af dét, vi har arbejdet med i undervisningen. Dvs. det er ikke et krav, at du laver øvelserne!
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311485",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311485",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311485"
}