Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Bjørn Wiinstedt Clausen
|
|
Hold
|
2025 nv/G1 (G1 nv-a, G1 nv-b)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV efterår 2025
NV 2025
Studieplan
Periode: 14. august – 31. oktober
Indledende øvelser
• Massefylde og beregning heraf.
• Datatyper: kvalitative og kvantitative.
• Den naturvidenskabelige metode.
• Hypoteser og teori i relation til forsøg.
Forløb 1: Betingelser for liv - Kemi
Indhold:
• Atomet og grundstoffer (definition).
• Gennemgang af grundstofferne H, O og C (carbon).
• Molekylforbindelser og ionforbindelser.
• Polære og upolære væsker.
Gennemførte forsøg:
• Opløselighed af salt (NaCl) og mættet saltopløsning. I den forbindelse: ioner og elektronegativitet.
• Forbrændingsforsøg med stearin (iltforbrug ved forbrænding):
• - Kvalitativ hypotese: 100 ml glas med ét lys.
• - Kvantitativ hypotese: 600 ml glas.
Fagligt fokus:
• Kemiske reaktioner: fotosyntese og respiration (forbrænding af kemisk energi).
• Enkle forbrændingsreaktioner, fx forbrænding af methan.
• Vand og kulstof som vigtige elementer for liv, sammen med passende temperatur.
• Kort introduktion til afstandsloven i forhold til solenergi og jordens energimodtagelse.
Læsemateriale:
• Knoklepokle.dk, kapitel 11, 12 og 14 (vi har ikke gennemgået syre og baser).
• Adgang: Oxygen, password: kamille.
Forløb 2: Menneskekroppen som motor
Indhold:
• Energiformer: kemisk, kinetisk, potentiel og termisk energi.
• Hvor får vi energi fra? (fotosyntese og respiration).
• Den kemiske energis oprindelse fra solenergi gennem fotosyntesen.
• Mennesket som motor – dannelse af termisk energi ved udførelse af mekanisk arbejde.
• Effekt og forskellige maskiners effekt.
Eksperiment:
• Bestemmelse af et gruppemedlems mekaniske ydelse ved løb op ad trapper (rapportforsøg).
Fagligt fokus:
• Forholdet mellem kemisk energi og mekanisk energi. Effektiviteten er ca. 0,25 (25 %), dvs. den kemiske effekt er cirka fire gange større end den mekaniske.
Læsemateriale:
• Biologiskolen, kapitel 13.7. Navn: Oxygen, pass: kamille
• Knoklepokle.dk, kapitel 9 (Energi – særligt tabellerne). Navn: Oxygen, pass: kat
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til faget
-
Vi fortsætter med at arbejde med data og målinger.
-
vejledning_tyngdekraft_1g_uden_fjedervaegt.pdf
-
Rep: massefylde, tyngdekraft, lineær funktion og argumenter for at et forsøg er gået efter planen.
-
Dagens arbejdsark.
-
Osmose.
-
Husk vi laver forsøg - så læs øvelsesvejledning i osmose på biologiskolen.dk (login med navn: oxygen, password: kat)
-
Rapportvejledning_NV_1g.docx
-
Opfølge Osmose forsøg, rapportskrivning, Den naturvidenskabelige metode, hypotese.
-
Salts opløselighedNV02.docx
-
tyngdekraft_opgaver.docx
-
Formler, symboler og enheder. Regning med enheder og enhedskontrol. Opgaver se timen i går.
-
Herefter:
-
Dagens læsestof: Knoklepokle.dk - kemi kap 11 det periodiske system.
-
tyngdekraft_opgaver (2).docx
-
Energi, lys, solen og afstandsloven.
-
Kemiske forbindelser, molekyler, molekylforbindelser. Ionforbindenser. Polære og upolære forbindelser og deres evne til at opløse salt.
-
I næste uge går vi i gang med forsøg med alkohol og spiring.
-
I denne time har vi læst kapitel 11. Aktivitet - atombyggeren, elektroner i baner og som en sandsynlighedssky. Aktivtet 02. Tegn molekyler på prikformel.
-
Oevelse_Lys_under_glas.docx
-
I dag er øvelse med afbrænding af lys under glas. Der er to dele i forsøget. Del 1 kvalitativ data (med tidtagning til del 2 af forsøget) Del 2. Kvantitativ forsøg med 6 gange større glas og 1 -2 og 3 lys. Bemærk i har brugt parameterkontrol - kun 1
-
I dag - Energi fra kemiske reaktioner
-
Karseforsøg.docx
-
KarseforsøgEthanol.docx
-
Karseforsøg fortsat:
-
Færdiggørelse af øvelse fra i går. Polære og ikke polære væsker.
-
Karseforsøg Dataindsamlig og databehandling
-
Blanding af polære og ikke polære væsker - forsøg med hypotest.
-
Opsamling blanding af polære og ikke polære væsker. Jordens kredsløb, forsøg med fotosyntese
-
Dagens teori:
-
Afslutning af karseforsøg
-
Dataindsamling og databehandling til forsøg med fotosyntese og vandpest. Rapportskrivning og overvejelser om fremlæggelser af forsøget.
-
FotosynteseOgVandpestRapportvejledning_NV_1g.docx
-
Opsamling rapporter
-
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode.docx
-
Valg af et forsøg som forklares - og det relateres til den naturvidenskabelige arbejdsmetode.
-
Forsøg og planlægning af jeres oplæg til eksamen. Fremlæggelser og oplæg.
-
Elektronegativitet og kemiske bindinger.docx
-
Fremlæggelser fortsat
-
Fremlæggelser fortsat.
-
Feltarbejde - Vi ser på hydrofobe og hydrofile effekter i naturen
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311486",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311486",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311486"
}