Holdet G1 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Bjørn Wiinstedt Clausen
Hold 2025 nv/G1 (G1 nv-a, G1 nv-b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV efterår 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV efterår 2025

NV 2025

Studieplan
Periode: 14. august – 31. oktober

Indledende øvelser
• Massefylde og beregning heraf.
• Datatyper: kvalitative og kvantitative.
• Den naturvidenskabelige metode.
• Hypoteser og teori i relation til forsøg.

Forløb 1: Betingelser for liv - Kemi

Indhold:
• Atomet og grundstoffer (definition).
• Gennemgang af grundstofferne H, O og C (carbon).
• Molekylforbindelser og ionforbindelser.
• Polære og upolære væsker.
Gennemførte forsøg:
• Opløselighed af salt (NaCl) og mættet saltopløsning. I den forbindelse: ioner og elektronegativitet.
• Forbrændingsforsøg med stearin (iltforbrug ved forbrænding):
•   - Kvalitativ hypotese: 100 ml glas med ét lys.
•   - Kvantitativ hypotese: 600 ml glas.
Fagligt fokus:
• Kemiske reaktioner: fotosyntese og respiration (forbrænding af kemisk energi).
• Enkle forbrændingsreaktioner, fx forbrænding af methan.
• Vand og kulstof som vigtige elementer for liv, sammen med passende temperatur.
• Kort introduktion til afstandsloven i forhold til solenergi og jordens energimodtagelse.

Læsemateriale:
Knoklepokle.dk, kapitel 11, 12 og 14 (vi har ikke gennemgået syre og baser).
• Adgang: Oxygen, password: kamille.

Forløb 2: Menneskekroppen som motor
Indhold:
• Energiformer: kemisk, kinetisk, potentiel og termisk energi.
• Hvor får vi energi fra? (fotosyntese og respiration).
• Den kemiske energis oprindelse fra solenergi gennem fotosyntesen.
• Mennesket som motor – dannelse af termisk energi ved udførelse af mekanisk arbejde.
• Effekt og forskellige maskiners effekt.
Eksperiment:
• Bestemmelse af et gruppemedlems mekaniske ydelse ved løb op ad trapper (rapportforsøg).
Fagligt fokus:
• Forholdet mellem kemisk energi og mekanisk energi. Effektiviteten er ca. 0,25 (25 %), dvs. den kemiske effekt er cirka fire gange større end den mekaniske.

Læsemateriale:
• Biologiskolen, kapitel 13.7. Navn: Oxygen, pass: kamille
Knoklepokle.dk, kapitel 9 (Energi – særligt tabellerne). Navn: Oxygen, pass: kat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer