Holdet G2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Bjørn Wiinstedt Clausen, Erik Ibsen Rømer
Hold 2025 nv/G2 (G2 nv-a, G2 nv-b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV 2025, Kemi Fysik
Titel 2 Betingelser for liv
Titel 3 Menneskekroppen som motor
Titel 4 Betingelser for liv
Titel 5 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV 2025, Kemi Fysik

G2 – Studieplan

Periode: 14. august – 31. oktober

Indledende øvelser
• Massefylde og beregning heraf.
• Datatyper: kvalitative og kvantitative.
• Den naturvidenskabelige metode.
• Hypoteser og teori i relation til forsøg.

Forløb 1: Betingelser for liv, Kemi
Indhold:
• Atomet og grundstoffer (definition).
• Gennemgang af grundstofferne H, O og C (carbon).
• Molekylforbindelser og ionforbindelser.
• Polære og upolære væsker.
Gennemførte forsøg:
• Opløselighed af salt (NaCl) og mættet saltopløsning. I den forbindelse: ioner og elektronegativitet.
• Forbrændingsforsøg med stearin (iltforbrug ved forbrænding):
•   - Kvalitativ hypotese: 100 ml glas med ét lys.
•   - Kvantitativ hypotese: 600 ml glas.
Fagligt fokus:
• Kemiske reaktioner: fotosyntese og respiration (forbrænding af kemisk energi).
• Enkle forbrændingsreaktioner, fx forbrænding af methan.
• Vand og kulstof som vigtige elementer for liv, sammen med passende temperatur.
• Kort introduktion til afstandsloven i forhold til solenergi og jordens energimodtagelse.

Læsemateriale:
Knoklepokle.dk, kapitel 11, 12 og 14 (vi har ikke gennemgået syre og baser).
• Adgang: Oxygen, password: kamille.

Forløb 2: Menneskekroppen som motor

Indhold:
• Energiformer: kemisk, kinetisk, potentiel og termisk energi.
• Hvor får vi energi fra? (fotosyntese og respiration).
• Den kemiske energis oprindelse fra solenergi gennem fotosyntesen.
• Mennesket som motor – dannelse af termisk energi ved udførelse af mekanisk arbejde.
• Effekt og forskellige maskiners effekt.
Eksperiment:
• Bestemmelse af et gruppemedlems mekaniske ydelse ved løb op ad trapper (rapportforsøg).
Fagligt fokus:
• Forholdet mellem kemisk energi og mekanisk energi. Effektiviteten er ca. 0,25 (25 %), Energiomdannelse, effekt..

Læsemateriale:
• Biologiskolen, kapitel 13.7. Navn: oxygen, password: kat
Knoklepokle.dk, kapitel 9 (Energi – særligt tabellerne). Login se ovenfor.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksperiment: Osmose i kartofler 27-08-2025
Diagram (øvelsen med karse og alkohol) 17-09-2025
Forbrændingsreaktion lys under glas 19-09-2025
Opsamling: Kontrollerede forsøg. 06-10-2025
Bestemmelse af menneskets mekaniske effekt 09-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Betingelser for liv

Portfolio i biologi indeholder:

Forløb 1. "Betingelser for liv.
I biologi ser vi på forskellige betingelser for liv med fokus på, hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. Eksperiment: "Osmose i kartofler".
Tabel over måleresultater, graf i Excel over sammenhængen mellem saltindhold og vægtforøgelsen i procent, lineær regression med tendenslinje og forklaringsgrad (r i anden).
Fokus på saltopløsningers påvirkning af levende celler, hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.

2. "Øvelsen: Effekt 50 og karse (giftstoffer i miljøet). Ved forsøget undersøges:
a) Hvordan påvirker husholdningssprit (alkohol) karses vækst?.
b) Ved hvilken koncentration af alkohol (husholdningssprit) opnår karse kun 50 % af den normale vækst.
Fokus på naturvidenskabelig undersøgelsesmetode og laboratoriearbejde, herunder brug af kontrol(forsøg), kvantitative og kvalitative data, hvordan man finder frem til, hvor giftigt et stof er i miljøet (økotoksikologi), lineær regression,  forklaringsgrad (r i anden-værdi), afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

3. Øvelsen: Undersøgelse af en sø (militærets område). Ved øvelsen gennemføres en søundersøgelse med fokus på Makrofauna-Index, hvor søens økologiske vandkvalitet og foureningsgrad bestemmes ud fra observationer af søens dyreliv og optælling af dyregrupper.
Herunder er der fokus på observation som metode, den afhængige variabel økologisk vandkvalitet og den uafhængige variabel, som er variationen af dyregrupper i søen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksperiment: Osmose i kartofler 27-08-2025
Diagram (øvelsen med karse og alkohol) 17-09-2025
Forbrændingsreaktion lys under glas 19-09-2025
Opsamling: Kontrollerede forsøg. 06-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Menneskekroppen som motor

Portfolio i biologi indeholder:

Der er fortsat fokus på kvalitative og kvantitative undersøgelser, hvad der forstås ved naturvidenskab, samt hvordan man arbejder naturvidenskabeligt.

I biologi fokuseres på, hvordan vi får energi til bevægelse (muskelbevægelse), anaerob og aerob energifrigørelse, samt hvad hjertets opbygning og funktion er, når der tales om hjertet som en kredsløbspumpe.

Materiale (teori): Menneskekroppen som motor: Kompendium s. 3-4, og s. 15-16, https://www.fys.dk/nfa/03/heftet/menneskekroppen.pdf

Øvelse: Undersøgelse af sammenhængen mellem legemshøjde og muskelstyrke. Brug af lineær regression og forklaringsgrad (r i anden-værdi).
Brug af kvantitative data, hypotese, afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

Øvelse: I klassens måles hvilepuls, og puls under stigende aktivitet. Hvilepulsens betydning i forhold til at sige noget om den fysiske kondition diskuteres.
Brug af kvantitative data, kontrolleret forsøg, afhængig og uafhængig variabel, diskussion af fejlkilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Betingelser for liv

BIOLOGI

Portfolio i biologi indeholder:

Forløb 1. "Betingelser for liv.
I biologi ser vi på forskellige betingelser for liv med fokus på, hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. "Øvelsen: Betingelser for liv - grundvand og økotoksikologi. Bestemmelse af Effekt 50". Ved forsøget undersøges følgende:
a) Hvordan påvirker husholdningssprit (alkohol) karses vækst?.
b) Ved hvilken koncentration af alkohol (husholdningssprit opnår karse kun 50 % af den normale vækst.

Fokus på naturvidenskabelig undersøgelsesmetode og laboratoriearbejde, herunder brug af kontrol(forsøg), kvantitative og kvalitative data, hvordan man finder frem til, hvor giftigt et stof er i miljøet (økotoksikologi), lineær regression,  forklaringsgrad (r i anden-værdi), afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

2. "Hvad er liv?". Besvarelse af spørgeark.

2. Eksperiment: "Osmose i kartofler".
Tabel over måleresultater, graf i Excel over sammenhængen mellem saltindhold og vægtforøgelsen i procent, lineær regression med tendenslinje og forklaringsgrad (r i anden)).
Fokus på saltopløsningers påvirkning af levende celler, hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.

3. Øvelse: Mikroskopering af celler og grønkorn i vandplanten, vandpest. Fokus på kvalitativ metode - observation og fokus på fotosyntesens betydning for liv.

Forløb 2. "Menneskekroppen som motor".
I biologi fokuseres på, hvordan hvor kroppen skal have energi og ilt til muskelbevægelse, samt hvad der kræves for at få en en god kondition og et godt kondital.
Der er fortsat fokus på, hvad der forstås ved kvalitative og kvantitative undersøgelser, hvad der forstås ved naturvidenskab, samt hvordan man arbejder naturvidenskabeligt.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#2

Portfolio i biologi indeholder:

Forløb 1. "Betingelser for liv.
I biologi ser vi på forskellige betingelser for liv med fokus på, hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. "Øvelsen: Betingelser for liv - grundvand og økotoksikologi. Bestemmelse af Effekt 50". Ved forsøget undersøges følgende:
a) Hvordan påvirker husholdningssprit (alkohol) karses vækst?.
b) Ved hvilken koncentration af alkohol (husholdningssprit opnår karse kun 50 % af den normale vækst.

Fokus på naturvidenskabelig undersøgelsesmetode og laboratoriearbejde, herunder brug af kontrol(forsøg), kvantitative og kvalitative data, hvordan man finder frem til, hvor giftigt et stof er i miljøet (økotoksikologi), lineær regression,  forklaringsgrad (r i anden-værdi), afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

2. "Hvad er liv?". Besvarelse af spørgeark.

2. Eksperiment: "Osmose i kartofler".
Tabel over måleresultater, graf i Excel over sammenhængen mellem saltindhold og vægtforøgelsen i procent, lineær regression med tendenslinje og forklaringsgrad (r i anden)).
Fokus på saltopløsningers påvirkning af levende celler, hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.

3. Øvelse: Mikroskopering af celler og grønkorn i vandplanten, vandpest. Fokus på kvalitativ metode - observation og fokus på fotosyntesens betydning for liv.


Forløb 2. "Menneskekroppen som motor".
I biologi fokuseres på, hvordan hvor kroppen skal have energi og ilt til muskelbevægelse, samt hvad der kræves for at få en en god kondition og et godt kondital.


Der er fortsat fokus på kvalitative og kvantitative undersøgelser, hvad der forstås ved naturvidenskab, samt hvordan man arbejder naturvidenskabeligt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer