Holdet G3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Bjørn Wiinstedt Clausen, Peter Damtoft
Hold 2025 nv/G3 (G3 nv-a, G3 nv-b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studieplan NV Biologi og Fysik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studieplan NV Biologi og Fysik

Biologi

FORLØB 1: BETINGELSER FOR LIV.

I biologi ser vi på forskellige betingelser for liv med fokus på, hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. Eksperiment: "Effekt 50 og karse (giftstoffer i miljøet)". Ved forsøget undersøges:
a) Hvordan påvirker husholdningssprit (alkohol) karses vækst?.
b) Ved hvilken koncentration af alkohol (husholdningssprit) opnår karse kun 50 % af den normale vækst.

Fokus på naturvidenskabelig undersøgelsesmetode og laboratoriearbejde, herunder brug af kontrol(forsøg), kvantitative og kvalitative data, hvordan man finder frem til, hvor giftigt et stof er i miljøet (økotoksikologi), lineær regression,  forklaringsgrad (r i anden-værdi), afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

2. Øvelse: DNA-isolering i Jordbær. Fokus på praksis under laboratoriearbejde samt den kvalitative metode - Teori og praksis sættes sammen til påvisning af DNA som værende det centrale molekyle i levende celler.

3. Øvelse: Katalase-aktivitet i gærceller. Fokus på levende cellers modsvar på giftige stoffer samt kemiske reaktioners betydning i biologi. Herunder italesættes variablers betydning (pH og temperatur) samt fejlkilder og andre kvalitative målemetoder.

Fysik:

Vands fysiske og kemiske egenskaber.
- Det periodiske system og molekyl og ionforbindelser
Salts opløselighed i vand og  vands polære egenskaber som forklaringsmodel for opløselighed, Eksperiment med NaCl s opløselighed

Vand og overfladespænding, Eksperiment med overfladespænding og sæbes påvirkning heraf. Forsøget udført med hypotese og be/afkræftigelse af hypotesen.

Kemiske reaktioner
Fotosyntese og respirationm herunder forbrænding af kulbrinter.
Eksperiment med afbrænding af stearin under glas, kvalitativ og kvantitativt forsøg med hypotese.

Vands varmefylde, kvalitativ forsøg med energitilførsel og temperatur.

Massefylde
Varmekapacitet
b


FORLØB 2: VAND

Biologi

I biologi ser vi på betydningen af vand som miljø for levende organismer og på hvordan kemiske processer har stor betydning organismer, hvortil fokus sættes på planter og fotosyntesen. Desuden er fokus sat til hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. Eksperiment: Påvisning af fotosyntese i vandplanter. Fokus på fotosyntesens krav for at forløbe samt dets sammenhæng med respirationen og påvirkningsgrad på pH. Herunder er fokus den kvalitative tilgang, hvor pH-indikator og farveskift vil angive hvilke processer som er aktive og som i naturen påvirker det biologiske miljø når sat i perspektiv. Yderligere metodisk fokus på hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder samt kvalitativ metode.

2. Eksperiment: "Osmose i kartofler".
Tabel over måleresultater, graf i Excel over sammenhængen mellem saltindhold og vægtforøgelsen i procent, lineær regression med tendenslinje og forklaringsgrad (r i anden)).
Fokus på saltopløsningers påvirkning af levende celler, hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.

3. Øvelse: Mikroskopering af celler og grønkorn i vandplanten, vandpest. Fokus på kvalitativ metode - observation og fokus på fotosyntesens betydning for liv samt cellers påvirkning af den biokemiske proces osmose.


Fysik, Vand.
Vand som et molekyle hvor elektroner deles og er forskudt. Dermed er der tale om et polært molekyle. Vi har set på bladbarhed af polære og upolære væsker hvor de polære var vand og ethanol og de upolære var rapsolie og Benzin.

Varmefylde. Vi har talt om afhængighed af den tilførte energi og energien. Øvelsen var i sin hypotese kvalitativ og målet for stigende energimængder var antal sekunder elkedlen var tændt.  På klassen regnede vi derefter varmefylden idet vi kunne beregne den tilførte energi ud fra kendskab til elkedlens effekt på cirka 2000 W og den tid den har været tændt. E = P x t

bbb

Læsestof:
Knoklepokle.dk login Oxygen, pass; kamille

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer