Holdet G4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Amjed Farooq Afzal, Katrine Nygaard Jørgensen
Hold 2025 nv/G4 (G4 nv-a, G4 nv-b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Lys og liv
Titel 2 Vand og flydeevne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Lys og liv

Biologi:

1) Introduktion til naturvidenskabelig metode.
Journal skrivning.

2) Forsøg med vandpest
a) Tilføjelse eller fjernelse af lys
b) Tilføjelse eller fjernelse af kuldioxid
Respiration og fotosyntese

3) Fødekæder og hvordan lys bringer energi ind i fødekæden
a) hvordan kommer energi ind og rundt i fødekæden?
b) Find et eksempel på fødekæden
c) Hvad gør nedbryder?

4) Forsøg med spektrofotometri - måle vækst af E. coli bakterier

Fysik:

1) Forsøg med lommelygte:
a) Lyskeglens diameter som funktion af afstand.
b) Lysets intensitet som funktion af afstand.
Lineær regression.
Har afstanden mellem Solen og Jorden betydning for livet på Jorden?






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vand og flydeevne

Fysik:
Forsøg med opdrift.
Forsøg med densitet.
Hvorfor synker en lille sten, mens et stort skib kan flyde?

Biologi:
Osmose forsøg
Fremlæggelse om vands vigtighed for mennesker, planter, havet og søer
Svømmeblærer forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer