Holdet 1h bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Gitte Rye
Hold 2025 bk/h (1h bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?
Titel 2 Øvrige virkemidler i kunst
Titel 3 Vanitas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?

Mål for:
Hvordan kan man arbejde med ”Perspektiv ” i kunst?
Indhold:
Perspektivets udvikling med nedslag i Renæssancen, modernismen og samtidskunsten (Fokus på ”Marias Bryllup” af Rafael og ”Interiør med Åkander” af Roy Lichtenstein samt ”Breathing Ligth” af James Turell, ”Invisible – Fold” af Jeongmoon Choi og ”Down the corridor” af Anette Harboe Flensborg.
Teori:
Hvordan skaber man dybde?: overlapning, orthogonallinjer, gradienter, repoussoir, farveperspektiv
Hvordan skaber man rumlighed i en form?: Højlys, reflekslys, egenskygge, slagskygge, kerneskygge
Tekster:
”Perspektiver i kunsten” – kap. 1 (s. 17-24 + 27-28) fra Temaer i kunsten 2 af Jonas Wolter

Praktiske øvelser:
Perspektivtegning
Tegning af form
Model af installation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Øvrige virkemidler i kunst

Hvordan kan man arbejde med øvrige virkemidler i kunsten?
Indhold:

Farveteori: Ittens farvelære (farvecirklen), 7 farvekontraster: Egenkontrast, kold-varm, lys-mørk, komplementærkontrast, simultankontrast, kvalitetskontrast og kvantitetskontrast
kompositionsteori: Kompositionsprincipper: (statisk-dynamisk, åben-lukket, hierarkisk-additiv, harmoni (det gyldne snit), balance)

Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med billeder

Øvelser:
Oliekridt-Tegning med brug af komplementær-kontrast
Fotoøvelse med komposition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vanitas

Mål for: Hvordan kan man arbejde med Vanitas i kunst?


Indhold:
Kendetegn for vanitas-motiver både i indhold og udtryk

Tekst: billeder i PowerPoint samt læreroplæg om Vanitas

Øvelser:
AI-generereret billede
Foto af opstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer