Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Rye
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?
Mål for:
Hvordan kan man arbejde med ”Perspektiv ” i kunst?
Indhold:
Perspektivets udvikling med nedslag i Renæssancen, modernismen og samtidskunsten (Fokus på ”Marias Bryllup” af Rafael og ”Interiør med Åkander” af Roy Lichtenstein samt ”Breathing Ligth” af James Turell, ”Invisible – Fold” af Jeongmoon Choi og ”Down the corridor” af Anette Harboe Flensborg.
Teori:
Hvordan skaber man dybde?: overlapning, orthogonallinjer, gradienter, repoussoir, farveperspektiv
Hvordan skaber man rumlighed i en form?: Højlys, reflekslys, egenskygge, slagskygge, kerneskygge
Tekster:
”Perspektiver i kunsten” – kap. 1 (s. 17-24 + 27-28) fra Temaer i kunsten 2 af Jonas Wolter
Praktiske øvelser:
Perspektivtegning
Tegning af form
Model af installation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til billedkunst. Jeg glæder mig til at møde jer : )
-
Lektie til i dag: Medbring enten et billede af et værelse/stue fra nettet eller et billede af dit eget værelse/stue. Vi skal bruge billederne til at tegne efter. Print gerne billedet ud, hvis du har mulighed for det, men gem det ellers på din compute
-
Lektie til i dag: Læs s. 17-19 i jeres kopiark (eller vedhæftede pdf) og besvar følgende spørgmål:
-
Perspektiver i kunst fra Temaer i kunsten 2.pdf
-
Vi fortsætter med perspektivtegning
-
Link til klassenotesbog:
-
Lektie til i dag: Færdiggøre tegning af værelse (øvelse 2 i klassenotesbogen), så I kan påbegynde farvelægning i modulet.
-
I har to lektier til i dag:
-
I dag skal I færdiggøre tegninger, og vi sætter fagudtryk på lys og skygge. Der vil desuden være noget læsning, som I begynder i modulet og får for som lektie.
-
Lektie til i dag: Læs s. 22 nederst - s. 24 (3 øverste linjer) i jeres kopiark (eller i pdf'en). Inden du læser skal du læse spørgsmål 4, s. 29, så du ved, hvad du skal læse efter.
-
Lektie til i dag: Læs s. 27-28 i kopiark/pdf for at finde svar på følgende spørgsmål:
-
I dag runder vi emnet perspektiv af. Husk at lægge jeres videoer/billeder i samarbejdsområdet i klassenotesbogen.
-
Vi gennemgår, hvad det er I skal kunne til det første emne, vi har arbejdet med. Herefter snakker vi om, hvordan eksamen foregår.
-
Perspektiv HF25.pptx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Øvrige virkemidler i kunst
Hvordan kan man arbejde med øvrige virkemidler i kunsten?
Indhold:
Farveteori: Ittens farvelære (farvecirklen), 7 farvekontraster: Egenkontrast, kold-varm, lys-mørk, komplementærkontrast, simultankontrast, kvalitetskontrast og kvantitetskontrast
kompositionsteori: Kompositionsprincipper: (statisk-dynamisk, åben-lukket, hierarkisk-additiv, harmoni (det gyldne snit), balance)
Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med billeder
Øvelser:
Oliekridt-Tegning med brug af komplementær-kontrast
Fotoøvelse med komposition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Vanitas
Mål for: Hvordan kan man arbejde med Vanitas i kunst?
Indhold:
Kendetegn for vanitas-motiver både i indhold og udtryk
Tekst: billeder i PowerPoint samt læreroplæg om Vanitas
Øvelser:
AI-generereret billede
Foto af opstilling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311549",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311549",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311549"
}