Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Kasper Grønnerup Johannesen
|
|
Hold
|
2025 id/h (1h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fodbold
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Træningsprojekt Crossfit
I dette forløb har eleverne arbejdet med den nye- og klassiske idrætsgren Crossfit sideløbende med, at eleverne har gennemført deres træningsprojekt.
Eleverne er blevet introduceret til to typer af målsætninger (præstationsmål og procesmål), som eleverne udarbejder ifm. træningsprojektet. Eleverne udformer deres individuelle træningsprogram målrettet ét af to mulige fokusområder (kondition eller styrketræning - muskeludholdenhed), ud fra relevant teori om træningslære.
Ved forløbets start og slut testes elevernes kondition (Andersen test) og muskeludholdenhed (Fight-Gone-Bad: Burpees, Armhævninger, Airsquats, Atomic situps - 1 min med så mange gentagelser som muligt).
Undervejs i forløbet træner eleverne selv udenfor skoletid, og laver Crossfit træning i idrætsmodulerne. Desuden introduceres eleverne til Crossfit som idrætsgren.
Faglige mål (teoretiske):
- Kunne planlægge og beskrive et individuelt træningsprogram målrettet forbedring indenfor enten kondition eller muskeludholdenhed med afsæt i relevant teori.
- Kunne diskutere mulige forklaringer på ændringer i deres individuelle præstationsevne i start- og sluttests ved projektets afslutning.
- Have kendskab til Crossfit som idrætsgren, herunder hvor Crossfit stammer fra, hvornår man er 'crossfit' og kunne reflektere over hvorvidt Crossfit er mere skadesfremkaldende end andre idrætsgrene.
Faglige mål: (praktiske):
- Opnå kendskab til de 4 grundlæggende bevægelsesmønstre: det knædominante, det hoftedominante, det vertikale træk og det horisontale pres
- Kunne genkende ovennævnte bevægemønstre i praktiske øvelser.
- Kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt
- Opnå indgående kendskab til teknikken i squat, goodmornings, Turkish get-up, bend over row, Skulderpres og KB-swings og kunne fejlrette andre.
- Kunne sammensætte en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Lanciers og folkedanse
Formålet med forløbet i Les Lanciers og andre folkedanse er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansene. Forløbet er bygget op med en introduktion og tilvænning til folkedansenes trin, opbygning og forskellige dansefatninger i de første 2 moduler, hvor vægten er lagt på bøndernes folkedanse. I det 3.-5. modul er fokus på de 5 ture i Les Lanciers.
I det 6. modul vil der være en forløbsprøve, hvor holdet sammen skal danse de 5 ture i kvadriller og eventuelt også lave en indmarch.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves.
Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element.
Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i folkedansene starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Floorball
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Pickleball
Pickleball
teknik: serv, drop dinke, lob og smash, skruebolde
taktik og regler: fokus på hvordan man kan bruge køkkenet taktisk
teori: idrætshistorie og Pickleball, fokus på team og hold dannelse
Forløbet består af 6 moduler. Modulerne har haft fokus på de tekniske elementer ved Pickleball og reglerne i det færdige spil. (Forløbet har været opdelt med cirkeltræning).
Faglige mål:
At opnå kendskab til reglerne i Pickleball, herunder:
- serveregler
- double-bounce
- the kitchen/non-volley-zone
- pointsystemet.
I rimelig grad at kunne beherske diverse slag som:
- serv
- returnering
- drop
- flugtning
- dink.
At kunne fremvise simple slagserier fx
- Slagserie 1: serv, retur (grib)
- Slagserie 2: serv, retur, drop (grib)
- Slagserie 3: serv, retur, drop, dink, dink (grib)
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. Herunder forståelse for at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
Evaluering:
- Undervejs (formativ) og til forløbsprøve (summativ + formativ mod eksamen)
Pensum:
- Pickleball (banen, regler, teknik, taktik, point) https://gym-idraet.dk/nyheder-viden/pickleball-et-velegnet-ketsjerspil-til-gymnasiet/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Lindy Hop
Formålet med forløbet er, at du skal lære nogle grundtrin og figurer, der hører til swingdansen lindyhop. Du skal også gennem forløbet arbejde med, hvordan du med bounce giver dansen det helt rigtige swingende udtryk. Ligeledes skal du eksperimentere med, hvordan du med variationer af allerede eksisterende figurer, autentiske jazztrin eller måske dit helt eget trin, kan give dansen dit eget personlige udtryk. Du skal også lære og erfare, hvordan du mest hensigtsmæssigt fører og bliver ført. Det er specielt vigtigt, når dansen ikke er koreograferet på forhånd, og du skal føre/følge din partner. Til sidst i forløbet skal du arbejde med koreograferet lindyhop i en "showcase", hvor du i en gruppe med andre par skal lave en koreografi og inddrage trin og figurer fra forløbet – evt. suppleret med egne trin.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- 6-count grundtrin med tilhørende bounce
- Figurerne "follower under armen", "Over åen/cross the bridge", "Byt plads/pass by"
- Autentiske jazztrin
- Kende til lukket/closed position og åben/open position
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner
- Bevægelser og trin i takt til musikken (herunder starte på 1-slaget)
- Kunne anvende musikkens udtryk i dansen (herunder udføre alle trin med bounce)
- Kunne udføre koreograferede og improviserede dansesekvenser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
virtuelt modul mandag
|
28-10-2025
|
|
virtuelt modul tirsdag
|
28-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311550",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311550",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311550"
}