Holdet G3 id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Alexander Hougaard Flemmer
Hold 2025 id/G3 (G3 id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med boldspillet Ultimate.

Eleverne introduceres til spillet og de mest basale regler (herunder "nøl-reglen", ingen fysisk kontakt, ingen bevægelse med discen, "Spirit of the game", opdækningsafstand og tælle-hastighed). Desuden introduceres eleverne til basal forsvars- og angrebstaktik (personlig opdækning, vertikal stak og cuts i med- og modløb), samt til grundlæggende teknik vedr. kast og grib (baghånds- og forhåndskast samt høj og lav "pandekage"/"burger" gribning samt pivotering.)
Eleverne lærer om de fysiologiske krav til en ultimatespiller (høj kondition, eksplosiv styrke i benmuskulaturen), og introduceres i den forbindelse til kort til aerob/anaerob energiomsætning og konditionsfremmende intervaltræning

Læringsmål, eleven:
- Behersker baghåndskast med fokus på spin og præcision
- Behersker både "pandekage" og "burger" gribninger
- Har kendskab til teknikken i forhåndskast
- Behersker pivotering ifm. kast
- Kan opdække discholder efter reglerne og på en hensigtsmæssig måde
- Behersker cutbevægelser (tempo- og retningsskift) og kan anvende disse i spilsituationer på en hensigtsmæssig måde
- Kan redegøre for ultimatespillets fysiologiske karakter og de deraf afledte krav til en ultimatespiller
- Har teoretisk kendskab til, hvordan man kan forbedre sin kondition.

Pensum:
Idræt C - teori & træning, kapitlet om Ultimate (s. 43-49)
Idrætsportalen (i-bog) om forskellige måder at træne kondition (korte/lange intervaller og kontinuerlig træning)

ns: 9 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer