Holdet 1G5 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Asta Stidsen, Nicolai Friis Lundsgaard
Hold 2025 DA/G5 (G5 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet i dansk

FORLØBSBESKRIVELSE
Grundforløbet i dansk tager udgangspunkt i FNs verdens mål 4. "Kvalitetsuddannelse" og 8. "Anstændige jobs og økonomisk vækst".
Forløbet beskriver danskfagets tre søjler: litteratur, sprog og medier. Eleverne bliver introduceret til centrale begreber inden for de tre søjler.
Afslutningsvis producerer eleverne en podcast i makkerskabsgrupperne til aflevering.

FAGLIGE MÅL
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier


KERNESTOF
Litterære perspektiver:
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme fra dansk litteraturs kanon: Martin Andersen Nexø
- Litteraturanalyse og -fortolkning

Sproglige perspektiver:
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Mediemæssige perspektiver:
        - Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

TEKSTER
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag" (1900)
Dan Turèll: "Jeg skulle have været taxachauffør" (1976)
Jakob Mathiassen: "Drømmen" (2011)
Michael S. Lund: "På computerkirkegården hoster børn blod" (2008)
Chandrasekhar Reddy: "Coal Boy" (2012)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer