Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Trine Vilstrup Husby
|
|
Hold
|
2025 En/G3 (G3 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i engelsk
Grundforløbet introducerer eleverne for amerikansk litteratur, historie og kultur med fokus på immigration og kulturelle værdier. Der øves læsning og skrivning, samtale og lytning såvel som kritisk, selvstændig tilgang til materialer og emnefremstilling. Basale fagord, -modeller og -begreber introduceres og øves i praksis. Undervisning i grammatik fokuserer på ordklasser og dansk-engelsk komparativ/kontrastiv grammatik.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi taler lidt om hvad engelsk indebærer i gymnasiet, og planerne for grundforløbet, og så skal I stille og roligt til at tale lidt engelsk - ingen lektie.
-
Teen talk.pptx
-
Om studieretninger på VGHF
-
Vi starter op på at læse om American Values, og arbejder også med noget grammatik - I behøver ikke læse noget på forhånd.
-
Som aftalt læser i de første to afsnit af den der lange tekst, s. 13½-15(der hvor der står "Equality of opportunity and competition"). NB - husk at side 13½ kom som løs side i papirudgaven af materialet (den elektroniske version har alle sider, så de
-
Læs den lange tekst, I er i gang med, færdig. Så arbejder vi med nogle opgaver til teksten i denne time.
-
Arbejdsark - G3 - den lange AM values tekst.docx
-
I får tid til at skrive på første aflevering (og vi skal også lige have set på den der lydfil vi manglede fra i torsdags).
-
Vi arbejder med s. 3-5 i engelskkompendiet, der er nogle regler om verbalkongruens og en enkelt øvelse, som skal laves - vi samler op næste gang vi har engelsk.
-
- Vi arbejder videre med American Values
-
Titel
-
Vi skal arbejde med en kortfilm "Ellis", som optakt til det skal I læse noget baggrundsmateriale i grundforløbskompendiet, det er s. 26-31, og der er lidt meget tekst, så hvis man ikke kan nå at læse det hele, er det OK, vi finder ud af det. Man ser
-
Validering af delingslink
-
Vi arbejder med kortfilmen "Ellis", og I får tid til at arbejde med næste aflevering (ingen lektie andet end at huske sine noter, hvis man selv har opbevaret dem).
-
Læs de første 3 sider af novellen "My Dead Brother Comes to America", s. 34-36 i kompendiet.
-
Work sheet - My Dead Brother Comes to America.docx
-
Opsamling på analysearbejdet med "My Dead Brother Comes to America", sørg for at have styr på noterne - derudover ingen lektie.
-
Læs om "Non-fiction analyse", s. 41-42 i kompendiet.
-
Opsamling på analyse af non-fiction teksten om hispanics, og så laver vi også noget hyggeligt, nu hvor det er sidste reelle time, vi har i grundforløbet =)
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311582",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311582",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311582"
}