Holdet G1 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Mads Bronné Gelting
Hold 2025 sa/G1 (G1 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - demokrati + ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - demokrati + ligestilling

I dette forløb har eleverne primært arbejdet med demokrati og medborgerskab.

Udover forløbet om demokrati blev eleverne også introduceret til de tre discipliner i samfundsfaget: sociologi, økonomi og politik. Det blev de gennem kapitel 1 i Luk Samfundet Op, der har fokus på køn og ligestilling f.eks. i forbindelse med barsel.

Demokrati: Eleverne har arbejdet med forskellige styreformer og hvad det kræver at have et demokrati.
Eleverne var på ungefolkemødet Møn, hvor de hørte debatter og snakkede med bl.a. partier, uddannelser, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser. Dette blev brugt i undervisningen til at illustrere deltagelsesdemokratiet og, at man har en stemme i demokratiet og kan påvirke lovgivningen. I forlængelse af dette har eleverne arbejdet med hvad interesseorganisationer og græsrodsbevægelser er, og hvordan de forsøger at påvirke politikkerne.
Der er også arbejde med hvilke rettigheder og pligter borgerne har i samfundet.

Materiale: Luk Samfundet Op. s. 10-24, 121-125 + 140-151

Kernebegreber:
- Demokrati. Teokrati. Autokrati.
- Direkte og repræsentativt demokrati
- Deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati.
- Rettigheder og pligter i demokratiet
- Statsborger, medborger og modborger.
- Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser.
- Samfundssind.
- Ligestilling
- Kønsroller. Kønsrollemønstre.
- Sociale mønstre.
- Barsel
- Ideologier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde