X - Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet G6 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Naja Mandrup Sørensen, Natacha Bengtson
Hold
2025 ap/G6 (
G6 ap
,
G6 ap la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen Sprogforståelse
Formålet med AP er:
- At eleverne skal få et indblik i sprogets opbygning og blive i stand til at analysere sprog ved hjælp af den korrekte terminologi.
- At give eleverne indblik i hvad sprog er, både talt, skrevet og non-verbale typer sprog (fx. kropssprog)
- At give eleverne indblik i sprogbrugens forskellige nuancer og virkemidler
Vi arbejder med følgende materialer:
Vore Sprog
ordbogen.com
ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Vore sprog"Låneord" s. 54, "Fremmedord" s. 55, "Arveord" s. 56 og "Nye ord" s. 57.
Alle skal have læst til og med side 13 i Vore Sprog, altså kapitel 1-3. I skal ikke lave øvelserne hjemme - dem laver vi sammen i timen, når vi gennemgår lektien.
I må gerne orientere jer på s. 58-59 om “orddannelse” samt på s. 62-63 i “lectio prima” samt læse s. 60-61 om “Latin”.
Læs s. 14-16 i Vore Sprog om substantiver og artikler. I skal ikke lave øvelserne - dem laver vi sammen i timen.
Øv verbernes person-endelser nederst på s. 63. Prøv også at udfyld skemaerne i øvelse I.I og I.II med endelserne, vide-re og sede-re.
Læs s. 17-20 i Vore Sprog om verber og pronominer. I skal ikke lave øvelserne - dem laver vi sammen i timen.
Hej G6, lektierne er det samme som i tirsdag =)
Læs s. 21-25 i Vore Sprog om adjektiver, adverbier, præpositioner og konjunktioner. I skal ikke lave øvelserne - dem laver vi i timen, som vi plejer.
Find filen "At væreNY" under dokumenter. Hvordan adskiller de forskellige sprog sig fra hinanden? Hvad har de tilfælles? Hvordan adskiller latin sig fra de andre? Prøv at øve den latinske: sum, es, est, sumus, estis, sunt.
Det her er vores sidste modul, hvor vi fokuserer på ordklasser. Vi nåede ikke at arbejde med konjunktioner sidste gang, så det starter vi lige med. Derudover skal I overveje hjemme, om der er en eller flere af ordklasserne, som I skal have forklaret
I dag går vi i gang med sætningsanalyse. I skal læse om verbal og subjekt. Læs s. 27-32 i kompendiet. Som sædvanligt skal I ikke lave øvelserne, men bare læse.
Husk jeres ordklasse-opsamlingspapir fra sidste modul.
I må gerne øve jer på de fire verbalstammer på s. 64: Ama-re, Habe-re, Leg-ere, Audi-re. Husk forskellen på endevokaler og bindevokaler. Derudover skal vi have en lille kahoot med de romerske tal: I kan finde tallene på s. 67.
Vi nåede ikke alt det vi skulle i går pga. læsebånd, så I skal lige genlæse s. 30-32, så vi lige starter med at gennemgå det.
Læs s. 34-38 i kompendiet om prædikativ og objekt. I skal ikke lave øvelserne, men bare læse.
Vi samler op på de ting, I lavede med Mette i sidste uge, særligt de romerske tal på s. 67 samt ordklasserne på s. 68. Vi genopfrisker de 4 verbalstammer, som I derfor godt må øve: s. 64: Ama-re, Habe-re, Leg-ere, Audi-re. Husk forskellen på endevoka
Vi blev ikke helt færdige med prædikativ og objekt sidste gang, så vi skal lige have afsluttet det. I skal derfor lave øvelse 6.5 på side 37 hjemme, og genlæse s. 38, så vi er klar til at lave øvelse 6.6 sammen, når timen starter.
Så er vi endelig nået til det udefinerbare og omfattende adverbial - aka. bølgen. Så læs s. 40-43 i kompendiet. I skal, som altid, ikke lave øvelserne, men bare læse siderne.
Quia - Midtvejstest 2025
I har ingen lektier for, men I skal medbringe jeres kompendium og alle eventuelle noter, så I er klar til midtvejstesten.
I skal have lavet øvelse 7.3 på side 41-42. Vi starter med at gennemgå de ti sætninger.
Læs s. 43-44 i kompendiet, så vi er klar til at lave øvelserne på s. 45 i timen. Det er jo en genopfriskning af en ordklasse, vi allerede har snakket om.
Læs s. 46-48 om helsætningsanalyse. I skal, som sædvanligt, ikke lave øvelserne, men til gengæld skal I læse siderne grundigt. Det er det her, I synes er det sværeste, så I skal komme velforberedt til timen, så vi kan få så meget som muligt ud af tid
Vi har meget lidt undervisning inden der er samling. Så I skal læse s. 49-52, og så ser vi, hvor meget vi når.
Opsamling AP latin.docx
Ingen lektie alligevel. Vi arbejder med øvelser i timen.
Repetition AP latin.docx
Lav sætning 1 og 2 i øvelse V.I på s. 73
Quia - Ordklasser
Quia - Kasus
Quia - Alle ordklasser
Quia - 7b: Find verbal
Quia - 7c: Hjælpeverber eller fuldverber?
Quia - 9a: Adverbial eller ej?
Quia - Sætningsanalyse
Quia - Sætningsanalyse - alle led
Quia - AP sluttest 2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311651", "T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311651", "H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311651" }