Holdet G6 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Mette Illemann Ziegler
Hold 2025 DA/G6 (G6 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb dansk: Uddannelse, job og det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb dansk: Uddannelse, job og det gode liv

Forløbet tager udgangspunkt i FNs verdensmål 4 "Kvalitetsuddannelse" og 8 "Anstændige jobs og økonomisk vækst". Forløbets tekster understøtter temaet og repræsenterer danskfagets 3 ’søjler’: litteratur, sprog og medier. Eleverne vil stifte bekendtskab med en række analytiske begreber, der er udvalgt på baggrund af teksterne.
Forløbet afsluttes med at eleverne i grupper producerer en podcast, hvor de formidler deres viden fra forløbet.
Desuden vil en del af grundforløbet omhandle studieteknik.

FAGLIGE MÅL
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

KERNESTOF
LITTERÆRE PERSPEKTIVER
tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
fra dansk litteraturs kanon: Martin Andersen Nexø
litteraturanalyse og -fortolkning

SPROGLIGE PERSPEKTIVER
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

MEDIEMÆSSIGE PERSPEKTIVER
medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

OMFANG (NS):

MATERIALER

Primærlitteratur:
Fra ord til jord (grundbog) kap. 2: Uddannelse, gode jobs. pp.  62-72
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag”
Jakob Mathiassen: "Drømmen"
Chandrasekhar Reddy: “Coal Boy” https://www.youtube.com/watch?v=YyIhlM_ibkk&t=4s (besøgt 06.09.2021)


Sekundærlitteratur:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
4. udgave 1. oplag, Dansklærerforeningens forlag og Systime a/s
ISBN 978-87-616-9104-0
s. 61-63 (fremstillingsformer: situation, beretning, beskrivelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer