Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Lone Daugaard Andersen
|
|
Hold
|
2025 bk/p (1p bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kunstens virkemidler
OM FORLØBET:
I dette første forløb har vi især fokus på malerier og deres virkemidler. Vi begynder med induktive nonfigurative kompositionsøvelser og inddrager derefter relevant teori, inkl. Ittens farvecirkel.
FAGLIGE MÅL:
KERNESTOF:
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde
med andres og egne værker
-anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
-kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
- behandle emner i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Centrale begreber:
Statisk/dynamisk
Komplementærkontrast
Lys/mørk kontrast
Kvantitetskontrast
Kvalitetskontrast
Kold/varmkontrast
Linearperspektiv
Centralperspektiv
Forsvindingspunkt
Horisontlinje
Gradienter
Luft-og farveperspektiv
Simultanperspektiv
Repoussoir
Egen- og slagsskygge
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
PAPIR
OM FORLØBET:
Dette forløb nedtoner det teoretiske til fordel for en mere undersøgende og eksperimenterende tilgang. Eleverne udforsker skolens fysiske rammer med frottage og laver herefter en collage. De brainstormer over materialet og vælger selv, hvordan de ønsker at arbejde med det.
FAGLIGE MÅL:
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde
med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg i æstetiske processer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF:
- før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Portræt og selvportræt
OM FORLØBET:
Forløbet ligger som optakt til ekskursion til Fuglsang, hvor vi skal se udstillingen Jens Juel - Under huden. Eleverne udfører forskellige øvelser, hvor de undersøger portrætlighed. Herefter arbejder de med et symbolsk selvportræt, hvor de opfordres til at inddrage Erving Goffman og Joshua Meyrowitz' teorier om tilværelsen som et teater. VI har desuden arbejdet med semiotisk analyse, hvor vi har fokuseret på ikon, indeks og symbol, samt denotation og konnotation.
FAGLIGE MÅL:
- forstå forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
-forklare valg og fravalg i æstetiske processer
-samle og formidle resultater af undersøgelser
- beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
-anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF:
-visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
-elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
-ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
-kunstneriske og innovative processer.
Centrale begreber:
En face
Profil
Trekvartprofil
Hel- og halvfigur
Perspektiv (fugl, frø, normal)
Frontstage
Backstage
Ikon
Symbol
Indeks
Konnotation
Denotation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Kroppen i kunsten
I dette forløb arbejder vi med kroppen, som den kommer til udtryk i forskellige perioder, og undersøger desuden forskellige kønsstereotypiske kropsudtryk i sociale medier. Eleverne eksperimenter med forskellige positurer i foto- og tegneøvelser. Vi integrerer feministisk teori, primært Judith Butlers teori om performativt køn
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Notatskabelon, billedkunst, 1. modul, kroppen i kunsten.docx
-
Nedslag i kroppens kunsthistorie, del 1.pptx
-
Skulptur, Billedkunstbogen.docx
-
slapt og skarpt, bk. 1p.docx
-
Nedslag i kroppens kunsthistorie, del 2.pptx
-
Nedslag i kroppens kunsthistorie, del 3.pptx
-
Notatskabelon 2, billedkunst.docx
-
1p, Portfolien skal indeholde..docx
-
Teoretisk opgave - skulpturanalyse .docx
-
Skulpturanalyse.pdf
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311661",
"T": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311661",
"H": "/lectio/1116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76150311661"
}