Holdet G6 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Mette Abildgaard, Peter Damtoft
Hold 2025 nv/G6 (G6 nv-a, G6 nv-b)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studieplan NV Biologi og Naturgeografi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studieplan NV Biologi og Naturgeografi

Biologi:

FORLØB 1: BETINGELSER FOR LIV.

I biologi ser vi på forskellige betingelser for liv med fokus på, hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. Eksperiment: "Effekt 50 og karse (giftstoffer i miljøet)". Ved forsøget undersøges:
a) Hvordan påvirker husholdningssprit (alkohol) karses vækst?.
b) Ved hvilken koncentration af alkohol (husholdningssprit) opnår karse kun 50 % af den normale vækst.

Fokus på naturvidenskabelig undersøgelsesmetode og laboratoriearbejde, herunder brug af kontrol(forsøg), kvantitative og kvalitative data, hvordan man finder frem til, hvor giftigt et stof er i miljøet (økotoksikologi), lineær regression,  forklaringsgrad (r i anden-værdi), afhængig og uafhængig variabel, brug af diagram-funktionen i Excel.

2. Øvelse: DNA-isolering i Jordbær. Fokus på praksis under laboratoriearbejde samt den kvalitative metode - Teori og praksis sættes sammen til påvisning af DNA som værende det centrale molekyle i levende celler.

3. Øvelse: Katalase-aktivitet i gærceller. Fokus på levende cellers modsvar på giftige stoffer samt kemiske reaktioners betydning i biologi. Herunder italesættes variablers betydning (pH og temperatur) samt fejlkilder og andre kvalitative målemetoder.

Naturgeografi:

I naturgeografi skal I arbejde med forskellige forhold, som har indflydelse på betingelser for liv. I skal arbejde med naturvidenskabelig metode og arbejde med data samt udføre forsøg.

En lokalitets temperatur er afhængig af følgende forhold:

Indstråling, strålingsbalance og indstrålingsvinkel, breddegrad, årstid og tid på døgnet. Afstand til havet og dermed kystklima og fastlandsklima. Højde over havets overflade.
Havstrømme, varme og kolde.
Derudover har I arbejdet med drivhuseffekten og opnået en forståelse for global opvarmning.
Arbejdet med hydrotermfigurer og klimastationer har været brug til at forstå forskellige lokaliteters klimaforhold.

I forløbet er der i geografi arbejdet med følgende data og forsøg:

1. Strålingsbalance. Måling af indstråling og udstråling og beregning af strålingsbalancen på et givent tidspunkt. Fokus på strålingsbalance, hypotesedannelse, kvantitativ og kvalitativ metode, fejlkilder.
2. Drivhusforsøg. Påvisning af drivhuseffekten ved opvarmning af to termometre, hvor det ene illustrerer drivhuseffekten ved at sætte et glas over termometret.  Fokus på strålingsbalance, hypotesedannelse, kvantitativ og kvalitativ metode, fejlkilder.
3. Arbejde med hydrotermfigurer. Bestemmelse af en klimastations placering på nordlig halvkugle, sydlig halvkugle eller ved ækvator.
4. Forsøg med Grønlandspumpen. Fokus på massefylde, hypotesedannelse, variabelkontrol, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.
5. Temperaturdata for vejrstationer omkring Atlanterhavet.


FORLØB 2: VAND

Biologi

I biologi ser vi på betydningen af vand som miljø for levende organismer og på hvordan kemiske processer har stor betydning organismer, hvortil fokus sættes på planter og fotosyntesen. Desuden er fokus sat til hvordan man arbejder naturvidenskabeligt undersøgende.

1. Eksperiment: Påvisning af fotosyntese i vandplanter. Fokus på fotosyntesens krav for at forløbe samt dets sammenhæng med respirationen og påvirkningsgrad på pH. Herunder er fokus den kvalitative tilgang, hvor pH-indikator og farveskift vil angive hvilke processer som er aktive og som i naturen påvirker det biologiske miljø når sat i perspektiv. Yderligere metodisk fokus på hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder samt kvalitativ metode.

2. Eksperiment: "Osmose i kartofler".
Tabel over måleresultater, graf i Excel over sammenhængen mellem saltindhold og vægtforøgelsen i procent, lineær regression med tendenslinje og forklaringsgrad (r i anden)).
Fokus på saltopløsningers påvirkning af levende celler, hypotesedannelse, variabelkontrol, afhængig- og uafhængig variabel, fejlkilder, kvantitativ metode og kvalitativ metode.

3. Øvelse: Mikroskopering af celler og grønkorn i vandplanten, vandpest. Fokus på kvalitativ metode - observation og fokus på fotosyntesens betydning for liv samt cellers påvirkning af den biokemiske proces osmose.


Naturgeografi

Med udgangspunkt i vandets kredsløb har vi fokuseret på grundvandsdannelse og adgang til rent drikkevand både i Danmark og på Afrikas Horn.
Grundvandsdannelse og nedsivning hænger tæt sammen med jordbundstype, og derfor har I arbejdet med lerjord og sandjord samt en forståelse af porøsitet og permeabilitet.

I forbindelse medforståelsen af specifik varmekapacitet for vand har I udført forsøg med granits specifikke varmekapacitet.

I forløbet er der i geografi arbejdet med følgende data og forsøg:

1. Forsøg med granits specifikke varmekapacitet.  Fokus på kystklima og fastlandsklima, hypotesedannelse, kvantitativ og kvalitativ metode, fejlkilder.
2. Nedsivningsforsøg i to jordbundstyper, sand og ler.  Fokus på permeabilitet og porøsitet, hypotesedannelse, kvantitativ og kvalitativ metode, fejlkilder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer