Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 da-a_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Sofie Frei
Hold
2022 da-a_ (
1a da-gf
,
1a da
,
1a da/basisskrivekursus
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1: grundforløb
Titel 2
Forløb 2: Retorik og argumentation
Titel 3
Basisskrivekursus
Titel 4
Forløb 2: Middelalder og folkeviser
Titel 5
Forløb 4: DHO-forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1: grundforløb
Indhold
Kernestof:
Grundforløbskompendie 2022 OCR.pdf
Portrætartikel OCR.pdf
Sproget.dk - Hans/sin
Uddrag af Mere kaffe .docx
Miljø og motiv i Drivhuset.docx
Læs "Drivhuset" af Anders Bodelsen til i dag (første tekst i grundforløbskompendiet).
Arbejdsark Når man har sagt A.docx
Læs Nanna Goul "Har man sagt A" i grundforløbekompendiet til i dag
Analyse af romaner, noveller..
Læs "Den vrede bonde" af Casper Colling Nielsen til i dag (læs den enten i jeres kompendie eller herunder)
Colling Den vrede bonde Den danske borgerkrig 2018-24 (2).pdf
Skrivemodul om temaer 1a.docx
Eleveksempler på analyse.docx
Analyse af digte.docx
Som forberedelse til at skrive i timen, skal I læse digtet "Den hæslige by" af Michael Strunge. I skal lave en brainstorm over mulige pointer I kunne tænke jer at skrive om. Derefter vælger I tre pointer og finder de tre tekststeder, der viser noget
Læs de to sidste digte i grundforløbekompendiet(s. 20 + 22 - Rasmus Nicolajsen og Benny Andersen) + s. 29 om sproglige billeder.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Portrætartikel
19-08-2022
Opgave 2: omskrivning af novelle
02-09-2022
Opgave 3: gruppeopgave om noveller
30-09-2022
Opgave 4: digtanalyse
14-10-2022
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Retorik og argumentation
Forløb med fokus på at afkode hovedsynspunkterne i en tekst, samt at analysere og vurdere argumentationen. Derudover arbejder vi med at forme og udtrykke egne synspunkter i relation til teksterne. Lægger så småt op til den debatterende artikel.
Begreber:
Toulmins model (simpel og udvidet) til at kortlægge hovedsynspunkterne.
Appelformerne (Etos, logos, patos) til at vurdere argumentationen og undersøge forskellige måder at overtale på.
Argumenttyper: årsagsargument, motivationsargument, postulat.
Billedsprog som virkemiddel i argumentation
Indhold
Kernestof:
Jens Philip Yazdani Fjern fraværsregistrering i gymnasiet OCR.pdf
Håndbog til dansk
Kære ungdom, hvad brænder du for OCR.pdf
Lektier til i dag: Læs teksten ( ja, det er den vi læste i timen sidst) og overvej hvad Påstand, Belæg, Hjemmel og også Gendrivelse, Rygdækning og Styrkemarkører er
Hyttetursbrev 1a.docx
Danske Taler Carsten Jensens tale ved Folkets Klimamarch Odense 2022 - Danske Taler.pdf
Læs Carsten Jensens tale til i dag. Overvej hvad han vil prøve at overbevise modtageren om.
Læs Bjørn Lomborgs kronik til i dag. Undersøg også hvem Bjørn Lomborg er og hvordan han har bidraget til klimadebatten.
Bjørn Lomborg Det er ikke katastrofalt.docx
Giv os unge livsmod i en krisetid.docx
Læs det lille debatindlæg til i dag og overvej, hvad han siger, og hvordan han argumenterer for sin pointe?
De syv dødssynder.docx
Den debatterende artikel.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Synspunkter
27-11-2022
Opgave 2: Læserbrev
20-12-2022
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Basisskrivekursus
Basisskrivekursus med fokus på lyrik og billedsprog
Begreber:
Lyrik
Metafor
Sammenligning
Besjæling
Personifikation
Romantikken
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Romantisk digt
23-11-2022
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 2: Middelalder og folkeviser
Indhold
Kernestof:
Emner:
Middelalderen (år 1000-1536)
Kort om middelalderen arbejdsark.docx
Litteraturens veje om folkeviser og folekeventyr OCR.pdf
Læs første side om folkeviser til i dag.
Eksempel på indledning debatterende.pdf
Kathrine Diez. Skønlitteraturen er vores værn mod den moderne trældom.pdf
Den debatterende artikel.pdf
Læs artiklen af Kathrine Diez til i dag og overvej hvad det er hun argumenterer for. Vi skal bruge den til at skrive om, så det er en god ide at tage noter og læse grundigt igennem.
Vi starter med at finpudse indledningen til den debatterende artikel, hvorefter den læses op for klassen. Derefter går vi videre med folkeviser.
Litteraturens veje om folkeviser og folkeeventyr OCR.pdf
Læs første side om folkeviser til i dag
bro | lex.dk – Symbolleksikon
Medbring jeres mapper med teksten til folkevisen + storyboard i dag.
I skal læse side 2 + indtil afsnittet "trylleviser" på s. 3. Mens i læser skal I prøve at begribe hvilke typiske træk, der optræder i folkeviserne.
Hr Bøsmer i elverhjem arbejdsark .docx
Hr Bøsmer i Elverhjem.pdf
Læs folkevisen "Hr. Bøsmer i elverhjem" til i dag. Prøv at forstå hvad der sker i handlingen i store træk. Tag ordforklaringen til hjælp.
Skriv folkevise.docx
Børnelitteraturens grænser debatterende artikel eleveksempel.pdf
Til i dag skal I læse denne debatterende artikel, skrevet af en elev. I skal overveje hvilken karakter I ville give den og hvorfor. Overstreg steder i synes er gode og steder, som I synes virker mindre godt.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Indledning til den debatterende artikel
22-01-2023
Opgave 2: Hvad skønlitteraturen kan - synspunkter
05-02-2023
Opgave 3: Skrives i timen
05-03-2023
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 4: DHO-forløb
Indhold
Kernestof:
Uddrag af Georg Brandes forelæsning.docx
Arbejdsspørgsmål til Georg Brandes.docx
Ane Mette af Henrik Pontoppidan.docx
Arbejdsark Ane Mette.docx
Afsnit
Arbejdsark til Foran alteret.docx
Herman Bang Foran alteret.doc
I skal læse novellen "Foran alteret" til i dag. Mens I læser, skal I udfylde de felter/spørgsmål, som er markeret med gult på arbejdsarket. Start med at orientere jer i arbejdsarket før I læser
Medbring den grønne bog i dag!
Medbring den grønne bog i dag
Vi fremlægger de nærlæsningsspørgsmål, som I arbejdede på sidst (husk at finde alle de gode steder i teksten). Spørgsmålene ligger på præsentationen.
Af Fru Marie Grubbe – Interiører fra det syttende aarhundrede Kapitel 1.docx
Set med vor tids øjne er “Fru Marie Grubbe” en roman om seksuel frigørelse og feministisk opvågnen
Læs wikipediaopslaget om Marie Grubbe til i dag
Marie Grubbe - Wikipedia, den frie encyklopædi
Arbejdsark til Fru Marie Grubbe uddrag.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4: diskussion: Hvad skønlitteraturen kan
19-03-2023
Opgave 6: skriveøvelse
16-04-2023
Opgave 5: skriveøvelse DHO
04-05-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53475926724", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53475926724", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53475926724" }