Holdet 2022 da-b_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Aske Glasius Lange, Hanna Friis Lundsgaard, Lauge Larsen
Hold 2022 da-b_ (1b da-gf, 1b da, 1b da/basisskrivekursus, 2b da, 3b da, 3b da/terminsprøve med vejl.)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Grundforløb: Noveller og digte
Titel 2 2. Hvorfor har vi dansk?
Titel 3 3. Litteraturhistorien - Middelalderen
Titel 4 Fake News og Clickbait
Titel 5 Dokumentar
Titel 6 Retorik og kommunikation
Titel 7 Oplysningstiden og "Jeppe på bjerget"
Titel 8 Analyse og skriftlighed
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Selvfremstilling og "Sorg og glæde"
Titel 12 Den reflekterende artikel
Titel 13 Køn, queer og crip (og "Sort")
Titel 14 Fagligt samspil
Titel 15 Stemmer fra ghettoen
Titel 16 Unge og sprog
Titel 17 Realisme og Modernisme
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 2. Hvorfor har vi dansk?

Formål:
Åbne op for danskfaget i gymnasiet.

Materiale:
Katherine Diez: "Skønlitteraturen er vores våben mod den moderne trældom", Politiken, 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Litteraturhistorien - Middelalderen

Introduktion til den danske litteraturhistorie.
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.

Her indgår: – tekster fra tiden før 1700

Her arbejdes metodisk med: – litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer – tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Materiale:
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs", 2. udgave
- 1. Mosebog, Biblen
- "Hr. Boesmer i Elverhjem", folkevise
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Romantisk digt 23-11-2022
Analyserende artikel 09-12-2022
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fake News og Clickbait

En kort indgang til, hvordan man finder og analyserer clickbait-indhold i aviser og på sociale medier.
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.

Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materiale:
- "Fake News og clickbait", Håndbog til dansk, Systime, 2022
- Aktuelle nyheder fra BT og EkstraBladets hjemmesider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dokumentar

Formålet er at lære at analysere og forstå dokumentarfilm.

Mediemæssige perspektiver: Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.

Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge.

Materiale:
- "Fokus - tv-dokumentarisme", fra "Levende billeder - grundbog i mediefag", Systime, 2007
- "Kampagnen mod Klimaet", Mads Ellesøe, DR, 2020

Begrebsapparat:
- dokumentartyper og fortælleformer
- fakta- og fiktionskoder
- filmiske virkemidler

Eleverne har udover at beskæftige sig med analyse og vurdering også produceret deres egne stillbillede-film.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Filmiske virkemidler 12-01-2023
2 - Analyse og fortolkning 03-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og kommunikation

Sproglig analyse af en tale.

Sproglige perspektiver: Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse. Her arbejdes metodisk med: – sproglig analyse, fortolkning og vurdering – retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation – produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Værktøjer:
- Appelformer
- Argumentationsmodellen (Toulmin)
- Kommunikationsmodellen (Cicero)
- Sproglige virkemidler og billeder

Primære tekster:
- Obamas sejrstale (2008)

Sekundære tekster:
- Ud med sproget (uddrag)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2 - Indledning og vurdering 22-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstiden og "Jeppe på bjerget"

Dette forløb fungerer som optakt til DHO om Oplysningstiden.

Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.

Her indgår: – tekster fra tiden før 1700

Her arbejdes metodisk med: – litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer – tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Materiale:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs
- Et drama af Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Analyse og skriftlighed

Et skriftlighedsforløb med fokus på at analyse og fortolke noveller. Vi har taget udgangspunkt i og anvendt "Håndbog til dansk".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Et litteraturhistorisk forløb om Romantikken med fokus på at stifte bekendtskab med eksempler på periodens litterære understrømninger og karakterisere ligheder og forskelle mellem disse.
Eleverne arbejder særligt med genren lyrik og supplerer teksterne med billeder samt mere nutidige eksempler på romantikkens tankegange i form af små filmklip.


Eleverne har anvendt ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, ordnet.dk, ordbogen.com samt ”Håndbog til dansk” som i-bog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,75 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb med fokus på tekstanalyse, genrer og periodetræk samt problemer under debat: Klasse, køn og kirke.
Realisme, impressionisme, naturalisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Køn, queer og crip (og "Sort")

Et tematisk forløb, der tager fat på normkritik, køn, queer og crip, og som er bygget op omkring Kamilla Hega Holst: "Sort", 2012 (værklæsning) og Christian Sønderby Jepsen: "Naturens uorden", 2015

Forløbet har taget udgangspunkt i "Fuck Normen - En litterær tematik" (2016) af Helle Juhl Lassen.

Eleverne har desuden arbejdet med reklamefilm, reklamebilleder, artikler, digte, dokumentarfilm, drama samt videoklip.

Eleverne har i forløbet arbejdet med følgende begreber:
normalitet, dikotomi, normkritik, ny kropslighed, stigmatisering, kønnet som en social konstruktion (Judith Butler), queerteori (det binære kønssystem, et performative køn, sex/gender, heteronormativet, cripteori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fagligt samspil

Overordnede mål med forløbet:
• At træne elevernes evne til at udforme en problemformulering
• At undersøge et emne indenfor idrætsteorien
• At træne SRP-disciplinen: ”formidlingsopgave” i dansk
• At anvende videnskabsteori og faglige metoder

Et skriftligt produkt afleveres i grupper: miniudgave af formidlingsopgaven
Mundtlig fremlæggelse i grupper.

Obs. Dette forløb kører sideløbende med forløbet "Køn, queer og crip"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Stemmer fra ghettoen

Dette tematiske forløb tager udgangspunkt i køn, klasse og etnicitet og hvordan disse kommer til udtryk i litteraturen. Forløbet er bygget op omkring ”YAHYA HASSAN” (2013) af Yahya Hassan (værklæsning), et uddrag af "Sort land" (2015) af Ahmad Mahmoud, et uddrag af Glenn Bech: ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” (2022) samt "Institutionaliseret" (2022) af Haidar Ansari.  

Eleverne arbejder med digtanalyse og fortolkning.

Som en del af analysen af Yahya Hassans udtryk og selvfremstilling har eleverne desuden arbejdet med:

- Interview med Yahya Hassan på DR2: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/video-digteren-yahya-hassan-jeg-blev-opdraget-med-taesk

- Deadline med Martin Krasnik: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/se-det-beroemte-klip-her-faar-yahya-hassan-sit-gennembrud-paa-tv

- Klip fra TV2 Nyhederne: https://tv.tv2.dk/video/eWFoeWFoYXNzYW4wOTAyMjAxNg

- Yahya Hassan Performance Video, forlaget Gyldendal: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA&t=2s




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Unge og sprog

Sprogligt forløb der demonstrerer indblik i sporgest funktion og variation, herunder samspil mellem kultur og samfund. Eleverne analyserer og fortolker fiktive og ikke fiktive tekster og vurderer teksternes kommunikative betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Realisme og Modernisme

Et litteraturhistorisk forløb, der dykker ned i Den tidlige modernisme (Symbolismen og Ekspressionismen) og menneskets opfattelse af sig selv, Socialrealisme samt Eksistentialisme og 60'er-modernisme.

Grundbøger: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" og "Håndbog til dansk".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer