Holdet 2022 FR_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Maria Fjord
Hold 2022 FR_ (1g FR, 2g FR, 2g FR/skrivning (pulje), 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb fransk
Titel 2 Bonjour Lyon
Titel 3 L'amitié - Les jeunes et l'amour
Titel 4 Le suspense
Titel 5 Répétition
Titel 6 Les contes
Titel 7 L'amitié et pas comme les autres EKSAMEN
Titel 8 Pas comme les autres
Titel 9 Paris - la ville des grands contrastes  - EKSAMEN
Titel 10 La Francophonie et le Québec - EKSAMEN
Titel 11 La Banlieue EKSAMEN
Titel 12 Tilladte hjælpemidler og andet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb fransk

Introduktion til det franske sprog i grundforløbet.

Der er fokus på det første møde: udtale, grundgrammatik (de første verbebøjninger, adjektiver)

Materiale
Ici on parle français på Franskportal.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bonjour Lyon

Vi har arbejdet med bogen Bonjour Lyon med fokus på at være udvekslingsstuderende /udlænding i Frankrig og at lære fransk sprog og kultur at kende, at begå sig kulturelt og sprogligt socialt korrekt i Frankrig og at sammenligne med dansk sprog og kultur.


Materiale:

"Bonjour Lyon", Maria Hassing
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 L'amitié - Les jeunes et l'amour

Vi arbejder med bogen "Quatre Amis", Gyldendal

- repetition af basisgloser: mad, tøj, restaurant, familie, venner,
- repetition af basisgrammatik: bøjning af verber (present + passé composé), bøjning af adjektiver, delingsartikel, mængdeudtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Le suspense


Eleverne har arbejdet med halloween - så eleverne har lært de typiske ord som bliver brugt i forbindelse med Halloween, og det at have angst på fransk

Derudover har eleverne læst en kort novelle for at arbejde med tekstforståelse og har arbejdet med at kunne genfortælle en tekst.

Grammatisk har vi arbejdet med tillægsord BANGS-reglen

Materiale:

"Une méchante petite fille"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les contes

Eleverne har arbejdet med eventyr, hvor de har arbejdet med aktantmodellen, og gloser der er tilknyttet eventyr.

Contes de fées

* "La cinq fois belle" (conte) i Les contes de fées à nouveau, Cathrine Kronborg Leth, Systime

* Ratatouille (film), Disney, 2007

Eleverne har arbejdet med aspekt vha. eventyret Le Petit Chaperon Rouge LINK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 L'amitié et pas comme les autres EKSAMEN

Eleverne har arbejdet med venskab (l'amitié)

Eleverne er blevet bevidste om kontrasterne mellem Philippe og Driss (deres verdener og deres karakterer)

Vi snakkede også om hvilke ting der gjorde at de begge ikke er som andre (Pas comme les autres)

Driss - pauvre, SDF, la banlieue

Philippe - la belle Paris

"Intouchables" - Filmmanuskriptet. Franskportal.dk

Vi har også set filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Pas comme les autres

Alle forløbene i 3g har haft et overordnet emne: Pas comme les autres.


- Les handicapés (La Famille Bélier - Philippe Intouchables)

- Les SDFs (Driss - Intouchables et No (Paris)

- Les marginaux (La Banlieue - Les misérables + Driss - Intouchables)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Paris - la ville des grands contrastes - EKSAMEN

Eleverne har arbejdet med Paris. Først er der blevet vægt på Paris som den smukkeste by i verden og dernæst har eleverne set på Paris som kontrasternes by, hvor de er blevet bevidste om hjemlæse i byen (SDF)

Paris comme la plus belle ville du monde
* JO (Jeux Olympiques)
* Sous le ciel de Paris (Chanson) i "Paris - la grande ville", Maria Hassing LINK
* Pigalle (chanson) i "Paris - la grande ville", Maria Hassing LINK
* "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (film) - besvarelse af spørgsmål i "Paris - la grande ville", Maria Hassing LINK
* oplæg om udvalgte arrondissement  LINK

Paris - la ville des contrastes (Les SDF)
Franskportal: La solidtude https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/la-solitude/

Franskportal: Les SDF https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-sdf/

En France 42 000 enfants sont SDF https://www.youtube.com/watch?v=nVT_1tVA1RM&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-powerpoint.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY

Comment devient SDF https://www.youtube.com/watch?v=Dk3bo__5dvs

Un Homme debout (chanons)https://www.youtube.com/watch?v=Y9GCM9DZUJo

Souf - Sans-Bris (Chanson) https://www.youtube.com/watch?v=4osp5SDZKds

Uddrag af Delphine de Vigan, "No et moi" i "Paris - la grande ville" af Maria Hassing LINK + LINK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La Francophonie et le Québec - EKSAMEN

Eleverne har arbejdet med La Francophonie og Le Québec.

FOKUS: identitet og sprog

Eleverne har arbejdet med interkulturelle kompetencer ved at arbejde med sættes spørgsmål til hvordan danske unge er og så søgt svar i statistikker hvordan unge i Québec er. Spørgsmålene har været om deres hverdag, uddannelse, værdier og kultur, familieforhold

Eleverne har ligeledes holdt oplæg om forskellige regioner.

Eleverne har ligeledes læst om tre unge québecois hvor der er fokus på deres sprog og identitet.
Elever har set "Anne og Anders i Canada" afsnittet "Franske Fristelser" som har skabt en reference for forløbet. LINK

"Le Canada et le Québec", Québec, Systime LINK
"Terres de contrastes", Québec, Systime LINK
Fiche de présentation: Marie-Ève, Stéphanie et Patrice, Entrées, pp. 112-116
"Une Colonie" de Geneviève Dulude-De Celles (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La Banlieue EKSAMEN

La banlieue

Eleverne er startet ud med at få et indblik i La Banlieue - hvilke områder er det og hvad betyder det for dem som bor der. Derefter har vi talt om racisme, hvor vi har arbejdet med filmen Les Misérables


"C’est quoi, une banlieue ?" 1 jour, 1 actu LINK (vidéo)
What is the "banlieue"?, YOUTUBE LINK (vidéo)
"Pour les autres, on n'existe pas !", fra Tema Banlieues, Gyldendal, 2009, s. 7, 42-43 (article)
Grand Corps Malade, "Je viens de là" (chanson)
"Les banlieues, reflets des inégalités en France", Euronews (en français) YOUTUBE
"Les misérables", Ladj Ly, 2015 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler og andet

Eleverne har haft adgang til

Franskfagpakke fra Systime hvor følgende bøger har været anvendt:

- Le bon choix. Din vejviser til det franske sprog
- Québec
- Paris - la grande ville
- Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
- Frit Fransk
- Bonjour Lyon

Derudover har de haft adgang til:
- Franskportal.dk
- minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer