Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Maria Fjord
Hold
2022 FR_ (
1g FR
,
2g FR
,
2g FR/skrivning (pulje)
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb fransk
Titel 2
Bonjour Lyon
Titel 3
L'amitié - Les jeunes et l'amour
Titel 4
Le suspense
Titel 5
Répétition
Titel 6
Les contes
Titel 7
L'amitié et pas comme les autres EKSAMEN
Titel 8
Pas comme les autres
Titel 9
Paris - la ville des grands contrastes - EKSAMEN
Titel 10
La Francophonie et le Québec - EKSAMEN
Titel 11
La Banlieue EKSAMEN
Titel 12
Tilladte hjælpemidler og andet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb fransk
Introduktion til det franske sprog i grundforløbet.
Der er fokus på det første møde: udtale, grundgrammatik (de første verbebøjninger, adjektiver)
Materiale
Ici on parle français på
Franskportal.dk
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bonjour Lyon
Vi har arbejdet med bogen Bonjour Lyon med fokus på at være udvekslingsstuderende /udlænding i Frankrig og at lære fransk sprog og kultur at kende, at begå sig kulturelt og sprogligt socialt korrekt i Frankrig og at sammenligne med dansk sprog og kultur.
Materiale:
"Bonjour Lyon", Maria Hassing
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'amitié - Les jeunes et l'amour
Vi arbejder med bogen "Quatre Amis", Gyldendal
- repetition af basisgloser: mad, tøj, restaurant, familie, venner,
- repetition af basisgrammatik: bøjning af verber (present + passé composé), bøjning af adjektiver, delingsartikel, mængdeudtryk
Indhold
Kernestof:
Dette arbejder vi med på timen Quia - La rentrée (p. 7, ll. 1-29)
Quatre amis, pp. 6-9.pdf Quatre amis - 1 - lydfil.mp3
Vi skal arbejde med emnet "l'amitié et l'amour" - her skal vi læse Quatre amis.
LEKTIE
Læs og forstå i store træk hele episode 1 som vi startede på timen.
Øv oplæsning af side 12 i Quatre amis (bogen) (Til jer der anvender NOTA - så ligger bogen også der) I kan også lytte til lydfilen (se herunder)
Quatre amis - 2 - lydfil.mp3 Her kan I lytte til side 12. Lige efter intro-musikken :)
Øv gloser - lav flashcards + evt. matching Quia - Quatre amis - p. 12
Oversæt den korte tekst på side 15 - Brug kun gloserne og ordbogen.
Øv oplæsning af side 13 i Quatre amis + forstå teksten
Se på ordene øverst på side 16 - slå de ord op som du ikke forstår
Øv oplæsning af side 17 "À la terrasse de la Brasserie Paul" som fortsætter på side 18 Quatre amis - 3 - lydfil.mp3
Quatre amis, pp. 16-21.pdf
Øv jer på gloserne som I fik udleveret sidste time + søg billeder af hvad der er på menuen som I fik udleveret sidste
Læs intensivt side 23-24 linje 3 i bogen Quatre Amis. Intensivt vil betyder at du øver dig på oplæsning af teksten + oversætter teksten til dansk.
Øv jer på gloserne øverst side 23 i bogen Quatre Amis Udtale + oversæt til dansk.
2.G-Quatre-amis.pdf
Læs ekstensivt side 30-33 i Quatre Amis (ekstensivt vil sige at I skal blot have læst det _ I behøver ikke at forstå alt, men skal kunne besvare følgende spørgsmål:
Læs ekstensivt side 37-40 (lyt til lydfilen og følg med i teksten)
Quatre amis - 6 - lydfil.mp3
I skal i dag sidde og lave en opgave selv i dag. Jeg har printet en papirudgave ud til jer, da I skal aflevere i hånden. I kan hente den nede hos Dorthe og Lisbeth.
1.G-Sous-les-ponts-de-Paris.pdf
Øv jer på tallene 0-100
Læs ekstensivt side 45-47. Lyt til lydfilen samtidig med at du går igennem teksten. Hvad er misforståelsen/konflikten i dette kapitel?
Quatre amis - 7 - lydfil.mp3
Læs først gloser - flashcards - tryk PLAY GAME (10 minutter) Quia FLASHCARD - Quatre amis : pp. 49-52
Læs derefter højt for dig selv derhjemme pp. 49-52 (10 minutter)
Vi afslutter Quatre Amis i dag. Skriv to fransk sætninger ned om hver af de fire karakterer Emma, Céline, Alima et Marc
La roue de la fortune
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Le suspense
Eleverne har arbejdet med halloween - så eleverne har lært de typiske ord som bliver brugt i forbindelse med Halloween, og det at have angst på fransk
Derudover har eleverne læst en kort novelle for at arbejde med tekstforståelse og har arbejdet med at kunne genfortælle en tekst.
Grammatisk har vi arbejdet med tillægsord BANGS-reglen
Materiale:
"Une méchante petite fille"
Indhold
Kernestof:
I skal have lavet jeres dialog færdig. Trinidad, Kanya og Silje I er sammen med Emma og Iben, som har arbejdet med det inden ferien. Spørg dem. William du er med Ruben, Nicolaj og Storm - spørg dem.
Halloween - øv jer på Halloween ord til i dag👻
Quatre amis, pp. 60-64.pdf
C'est quoi Halloween.docx Læs og forstå teksten
C'est quoi Halloween.docx
PEUR.docx
Beskriv et billede.pptx
une méchante petite fille.pdf
Liste-de-vocabulaire-FLE-la-description-physique.pdf
Passé Composé el. Imparfait? Eksempler
Vi arbejder på den næste aflevering
Ne dis pas "Je suis fatigué.e". Essaie plutôt ça... 5 måder at sige at man er træt på.
DAGENS TEKST - FARVET MED le passé composé (grøn) l'imparfait (gul) le plus-que-parfait (lilla)
une méchante petite fille.pdf Lav en tegneserie til og med side 2 linje 3. (Det er afleveringen til denne uge, så husk at få det gjort)
Stop saying "des"
Don't always say oui
Sæt alarmen til 20 min. og skriv et bud på hvordan historien "Une méchante petite fille" ender (og I skal selvfølgelig skrive på fransk :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Répétition
Eleverne starter ud efter juleferien med at repetere lidt.
Indhold
Kernestof:
Opgaver.docx Lav disse opgaver til timen :)
24.01.15.pptx
exo-103-negation-bilan-imp.pdf
miniZ-3.pdf
Anja har ansvaret for dagens sang og begrundelse (på fransk) hvorfor den er valgt
Lav 4 sætninger om hvad I har lavet i weekenden på fransk :)
miniZ-3.pdf Vælg 4 forskellige startere på sætninger og lav sætningerne færdige vha af verberne i midten. Og I skal huske at lave begrundelserne i førnutid (passé composé)
Funke vælger dagens sang og begrunder kort på fransk sit valg.
Nicolaj vælger dagens sang og begrunder hvorfor
Nicolaj har valgt dagens sang + fortæller kort om hvorfor den er valgt.
Afsnit
Freja C - vælg en dagens sang og forklar hvorfor.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les contes
Eleverne har arbejdet med eventyr, hvor de har arbejdet med aktantmodellen, og gloser der er tilknyttet eventyr.
Contes de fées
* "La cinq fois belle" (conte) i Les contes de fées à nouveau, Cathrine Kronborg Leth, Systime
* Ratatouille (film), Disney, 2007
Eleverne har arbejdet med aspekt vha. eventyret Le Petit Chaperon Rouge
LINK
Indhold
Kernestof:
61695604-90633-079
Ruben præsentere dagens sang
Glosetræning
Glosetræning - ord
Emma præsenterer dagens sang
Glosetræning - Øv gloser i kontekst
Glosetræning - ord Øv gloser
Øv jer på gloserne 10 minutter på det ene sæt og 10 minutter på det andet
Tag ikke computeren med - vi laver noget uden
Husk computer fordi opskrifterne er på nettet og der er videoer til at hjælpe jer til at lave maden :)
Husk 30 kr for maden
Vi mødes foran over ved Sankt Birgitta
Hvis I vil have rester med hjem, så husk noget at have maden i.
On va travailler avec le film Ratatouille :)
Billede-013.jpg
La Cinq fois belle part 4.docx
Vi arbejder videre med La Cinq fois belle. (det græske snehvide eventyr)
La Cinq fois belle part 4.docx I skal genlæse første afsnit og kunne beskrive hvordan de 12 brødre er klædt
I skal lave øvelsen med de forskellige erhverv færdig
Kære jer. I skal arbejde selv - arbejd videre med La Cinq Fois Belle. -
I skal lave øvelsen med de forskellige erhverv færdig - den I fik udleveret på timen.
Til jer der ikke var der i onsdags - så skal I læse denne tekst inden timen, da I skal gå direkte til opgaverne. Gripari La paire de chaussures.pdf
Læs videre i historien om La Cinq fois belle. Jeg har skrevet en kort dansk intro da vi nåede at læse lidt på timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
L'amitié et pas comme les autres EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med venskab (l'amitié)
Eleverne er blevet bevidste om kontrasterne mellem Philippe og Driss (deres verdener og deres karakterer)
Vi snakkede også om hvilke ting der gjorde at de begge ikke er som andre (Pas comme les autres)
Driss - pauvre, SDF, la banlieue
Philippe - la belle Paris
"Intouchables" - Filmmanuskriptet.
Franskportal.dk
Vi har også set filmen.
Indhold
Kernestof:
At oversætte AT.docx
Franskportal fijmia88ae
Husk bogen "Quatre Amis", så 2.g også kan få fornøjelsen af den :)
Quizlet Intouchables
Vous devez faire Opgave A og B i øvebogen Intouchables
Vous devez apporter des écouteurs ! 🎧
Intouchables scène 1 et 2.pptx
La scène 1+2 - læs og forstå - du skal kunne give et kort resumé på fransk
La scène 3+4 - læs og forstå - find teksterne inde på Franskportal.dk under Læs en Film - Intouchables (de urørlige)
Relis la scène 4 + fais les exercices: scene 4 opgave A + D
De sidste må meget gerne huske deres eksemplar af Quatre Amis
app-qui-kptrzg.pdf
Øv jer på at læse højt og forstå scene 5-7 I Intouchables
I skal have lavet aller opgaverne lavet frem til og med side 13 i øvebogen til Intouchables
HUSK HØREBØFFERNE så I kan lytte til en øvelse
+ øv jer på verberne: être, avoir, aller og venir
Sport - faire de ou jour à
Vi skal arbejde med påpegende stedord + genstand + hensyn
Husk at medbringe jeres besvarelse - grammatikafleveringen
Lav opgaverne side 16 i øvebogen til De Urørlige og opgaven til scene 11 øverst side 17
2.G-De-uroerlige-elektronisk_1.pdf
I skal være færdig med alle opgaver til og med side 20 i øvebogen til Intouchables.
Vi arbejder på den næste aflevering
Jer der ikke fik lavet det hele får tid til at lave det færdigt. I andre får noget andet grammatikundervisning
Medbring Intouchables øvebogen
Lire la scène 18 et 19 + faire les exercices pour les deux scènes
Inventez un rêve - opfind en drøm - opgave 4 i de udleverede papirer. (Det vi gennemgik på timen mandag eftermiddag)
Besvar spørgsmålene omkring din søvn - opgave 1 i de udleverede papirer.
MF tager kage med
Delproeve-1-Les-jeux-olympiques-2024.pdf
JO 2024 à Paris text.pdf
Vi afslutter Intouchables og laver små stationer hvor I får øvet forskellige ting
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Pas comme les autres
Alle forløbene i 3g har haft et overordnet emne: Pas comme les autres.
- Les handicapés (La Famille Bélier - Philippe Intouchables)
- Les SDFs (Driss - Intouchables et No (Paris)
- Les marginaux (La Banlieue - Les misérables + Driss - Intouchables)
Indhold
Kernestof:
At oversætte AT.docx
Franskportal fijmia88ae
Husk bogen "Quatre Amis", så 2.g også kan få fornøjelsen af den :)
Quizlet Intouchables
Vous devez faire Opgave A og B i øvebogen Intouchables
Vous devez apporter des écouteurs ! 🎧
Intouchables scène 1 et 2.pptx
La scène 1+2 - læs og forstå - du skal kunne give et kort resumé på fransk
La scène 3+4 - læs og forstå - find teksterne inde på Franskportal.dk under Læs en Film - Intouchables (de urørlige)
Relis la scène 4 + fais les exercices: scene 4 opgave A + D
De sidste må meget gerne huske deres eksemplar af Quatre Amis
app-qui-kptrzg.pdf
Øv jer på at læse højt og forstå scene 5-7 I Intouchables
I skal have lavet aller opgaverne lavet frem til og med side 13 i øvebogen til Intouchables
HUSK HØREBØFFERNE så I kan lytte til en øvelse
+ øv jer på verberne: être, avoir, aller og venir
Sport - faire de ou jour à
Vi skal arbejde med påpegende stedord + genstand + hensyn
Husk at medbringe jeres besvarelse - grammatikafleveringen
Lav opgaverne side 16 i øvebogen til De Urørlige og opgaven til scene 11 øverst side 17
2.G-De-uroerlige-elektronisk_1.pdf
I skal være færdig med alle opgaver til og med side 20 i øvebogen til Intouchables.
Vi arbejder på den næste aflevering
Jer der ikke fik lavet det hele får tid til at lave det færdigt. I andre får noget andet grammatikundervisning
Medbring Intouchables øvebogen
Lire la scène 18 et 19 + faire les exercices pour les deux scènes
Inventez un rêve - opfind en drøm - opgave 4 i de udleverede papirer. (Det vi gennemgik på timen mandag eftermiddag)
Besvar spørgsmålene omkring din søvn - opgave 1 i de udleverede papirer.
MF tager kage med
Delproeve-1-Les-jeux-olympiques-2024.pdf
JO 2024 à Paris text.pdf
Vi afslutter Intouchables og laver små stationer hvor I får øvet forskellige ting
Opstart på Paris-emnet. Tænk på Paris - skriv en kort tekst på fransk hvad du tænker på når du tænker på Paris
Vi arbejder også lidt videre med den delprøve som vi lavede mandagen inden efterårsferien.
Til timen i dag skal I hjemmefra have læst introduction og lavet opgave 3.1. 3. J"adore Paris | Paris – la grande ville
Lav en video ud fra sangteksten ved at bruge AI
Video GPT - Create Videos with AI - VEED.IO
Vi taler videre om Paris - og sidst på timen skal I introduceres for hvordan I skal arbejde selv i næste time.
I skal lave i grupper en præsentation af et arrondissement i Paris
Arbejd selv.docx
Un homme debout-2.docx
Afsnit
I skal fremlægge om jeres arrondissement i dag :)
La roue de la fortune
Comment devient-on SDF ? La désocialisation à la rue. (Simple comme bonjour)
Ruben + William - 18e arrondissement
Storm, Emma, William - I skal til i dag indtale jeres del af jeres oplæg om arrondissement i Paris. I optager på jeres PPT - spørg jeres partner fordi de gjorde det på timen i mandags.
Læs artiklen Paris gør klar til OL - rydder byen for hjemløse og migranter
perso.ht
I skal til timen i dag have læst hele afsnittet om "No et moi" (kapitel 7.4 i Paris la grande ville) .
Vi starter på et nyt emne.
Hvad betyder ordet: "BANLIEUE"
I skal arbejde selv med jeres næste aflevering som er mundtlig.
Mundtlig aflevering de urørlige.pdf
La Famille Bélier
Verbe ludo
Ziggy ,Céline Dion
Øv jer intensivt på: DEVOIR, POUVOIR, VOULOIR og SAVOIR
Pas comme les autres.docx Sæt timeren på 20 minutter og lav så mange af sætningerne færdig som du kan - gør det i hånden, så du får trænet det mere.
Cette personne n'existe pas - imaginer la vie de ces personnages : nom, métier, histoire, passions, plans de noël
Husk at øve tallene 1-90
Cher Futur Moi on va voir CHER FUTUR MOI où des jeunes partagent leurs rêves et espoirs.
IMG_9354.jpeg
miniZ-5-b2gmhi.pdf Quand il fait...
Læs og forstå Terres de Contrastes 1: Le Canada et le Québec | Québec Øv jer også på at læse afsnittet højt
Explorer de la ville aux grands espaces blancs | Bonjour Québec
I skal huske:
Mundtlig-opgave-36.pdf
Vi laver en opvarmningsøvelse i dag, hvor I skal forklare lidt om nogle billeder. Øv jer på de 25 superverber - join vores klasse Quizlet og lav FRANSKE SUPERVERBER - øv jer som I vil brug mindst 15 minutter derhjemme på det.
Découvrez ce que signifie être jeune au Danemark. (svar i hvert fald følgende spørgsmål og skriv lidt mere personligt) Skriv lidt noter ned til følgende:
Carte du Québec
I arbejder videre på jeres oplæg i dag - I arbejder selv.
Ord chunks til jeres præsentation.docx
Vi arbejder med unge i Québec (skal lige tale med William og Emma om SRP)
Marie-Ève: Emma, Iben, Silje
Fiches de présentation.pdf
Vi skal arbejde med portrætterne fra sidst - hvad siger det til os om Québecs unge og deres tro på engelsk/fransk
I skal se film -se besked. Jeg starter filmen 13:25 og kommer tilbage ca. 14:30
Prøveportalen KODE: 12345678
I skal på denne time lave jeres sidste aflevering - i skal aflevere det som I når i dag - tilladte hjælpemidler ordbogen.com
Brug 20 minutter på at lave opgaver i delprøve 1 (hvis I ikke var der til torsdagstimen, så skal I regne de 20 minutter efter at have læst teksten)
1stx241-FRAb_A-03062024_tekst.pdf
1stx241-FRAb_A-03062024_opgaver.pdf
3gFR Natur Kode: 12345678
C'est quoi, une banlieue ?
What is the "banlieue"?
Quizlet
miniz-7.pdf
Je viens de là
Les banlieues, reflets des inégalités en France
Genlæs teksten : "Pour les autres, on n'existe pas !"
Derudover så skal I have genset La Famille Bélier - I kan se den på filmstriben derhjemme.
Superverber - øv jer på bøjningen mens I træner verbernes betydning
Vi ser film i dag
10 Best French Alternatives For The Expression "Il y a" | How I Got a 7 in IB French B SL
La famille de Marie - French Listening Comprehension
Vi ser de sidste 10 minutter af filmen (1:23)
Vi hjælper til med at dække borde til Galla
Pas comme les autres - on va parler des personnes qui ne sont pas comme les autres: Faites 2-3 phrases pour chaque
Information vedrørende skriftlig eksamen.docx
Vi øver billedebeskrivelsen, laver talekort til vores emner.
Talekort eksamen.docx
Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog A - 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 65
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Paris - la ville des grands contrastes - EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med Paris. Først er der blevet vægt på Paris som den smukkeste by i verden og dernæst har eleverne set på Paris som kontrasternes by, hvor de er blevet bevidste om hjemlæse i byen (SDF)
Paris comme la plus belle ville du monde
* JO (Jeux Olympiques)
* Sous le ciel de Paris (Chanson) i "Paris - la grande ville", Maria Hassing
LINK
* Pigalle (chanson) i "Paris - la grande ville", Maria Hassing
LINK
* "Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (film) - besvarelse af spørgsmål i "Paris - la grande ville", Maria Hassing
LINK
* oplæg om udvalgte arrondissement
LINK
Paris - la ville des contrastes (Les SDF)
Franskportal: La solidtude
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/la-solitude/
Franskportal: Les SDF
https://www.franskportal.dk/fransk-samfund/les-sdf/les-sdf/
En France 42 000 enfants sont SDF
https://www.youtube.com/watch?v=nVT_1tVA1RM&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Feuc-powerpoint.officeapps.live.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY
Comment devient SDF
https://www.youtube.com/watch?v=Dk3bo__5dvs
Un Homme debout (chanons)
https://www.youtube.com/watch?v=Y9GCM9DZUJo
Souf - Sans-Bris (Chanson)
https://www.youtube.com/watch?v=4osp5SDZKds
Uddrag af Delphine de Vigan, "No et moi" i "Paris - la grande ville" af Maria Hassing
LINK
+
LINK
Indhold
Kernestof:
Opstart på Paris-emnet. Tænk på Paris - skriv en kort tekst på fransk hvad du tænker på når du tænker på Paris
Vi arbejder også lidt videre med den delprøve som vi lavede mandagen inden efterårsferien.
Til timen i dag skal I hjemmefra have læst introduction og lavet opgave 3.1. 3. J"adore Paris | Paris – la grande ville
Lav en video ud fra sangteksten ved at bruge AI
Video GPT - Create Videos with AI - VEED.IO
Vi taler videre om Paris - og sidst på timen skal I introduceres for hvordan I skal arbejde selv i næste time.
I skal lave i grupper en præsentation af et arrondissement i Paris
Arbejd selv.docx
Un homme debout-2.docx
Afsnit
I skal fremlægge om jeres arrondissement i dag :)
La roue de la fortune
Comment devient-on SDF ? La désocialisation à la rue. (Simple comme bonjour)
Ruben + William - 18e arrondissement
Storm, Emma, William - I skal til i dag indtale jeres del af jeres oplæg om arrondissement i Paris. I optager på jeres PPT - spørg jeres partner fordi de gjorde det på timen i mandags.
Læs artiklen Paris gør klar til OL - rydder byen for hjemløse og migranter
perso.ht
I skal til timen i dag have læst hele afsnittet om "No et moi" (kapitel 7.4 i Paris la grande ville) .
Vi starter på et nyt emne.
Hvad betyder ordet: "BANLIEUE"
I skal arbejde selv med jeres næste aflevering som er mundtlig.
Mundtlig aflevering de urørlige.pdf
La Famille Bélier
Verbe ludo
Ziggy ,Céline Dion
Øv jer intensivt på: DEVOIR, POUVOIR, VOULOIR og SAVOIR
Pas comme les autres.docx Sæt timeren på 20 minutter og lav så mange af sætningerne færdig som du kan - gør det i hånden, så du får trænet det mere.
Cette personne n'existe pas - imaginer la vie de ces personnages : nom, métier, histoire, passions, plans de noël
Husk at øve tallene 1-90
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La Francophonie et le Québec - EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med La Francophonie og Le Québec.
FOKUS: identitet og sprog
Eleverne har arbejdet med interkulturelle kompetencer ved at arbejde med sættes spørgsmål til hvordan danske unge er og så søgt svar i statistikker hvordan unge i Québec er. Spørgsmålene har været om deres hverdag, uddannelse, værdier og kultur, familieforhold
Eleverne har ligeledes holdt oplæg om forskellige regioner.
Eleverne har ligeledes læst om tre unge québecois hvor der er fokus på deres sprog og identitet.
Elever har set "Anne og Anders i Canada" afsnittet "Franske Fristelser" som har skabt en reference for forløbet.
LINK
"Le Canada et le Québec", Québec, Systime
LINK
"Terres de contrastes", Québec, Systime
LINK
Fiche de présentation: Marie-Ève, Stéphanie et Patrice, Entrées, pp. 112-116
"Une Colonie" de Geneviève Dulude-De Celles (film)
Indhold
Kernestof:
Cher Futur Moi on va voir CHER FUTUR MOI où des jeunes partagent leurs rêves et espoirs.
Cette personne n'existe pas - imaginer la vie de ces personnages : nom, métier, histoire, passions, plans de noël
IMG_9354.jpeg
miniZ-5-b2gmhi.pdf Quand il fait...
Læs og forstå Terres de Contrastes 1: Le Canada et le Québec | Québec Øv jer også på at læse afsnittet højt
Explorer de la ville aux grands espaces blancs | Bonjour Québec
I skal huske:
Mundtlig-opgave-36.pdf
Vi laver en opvarmningsøvelse i dag, hvor I skal forklare lidt om nogle billeder. Øv jer på de 25 superverber - join vores klasse Quizlet og lav FRANSKE SUPERVERBER - øv jer som I vil brug mindst 15 minutter derhjemme på det.
Découvrez ce que signifie être jeune au Danemark. (svar i hvert fald følgende spørgsmål og skriv lidt mere personligt) Skriv lidt noter ned til følgende:
Carte du Québec
I arbejder videre på jeres oplæg i dag - I arbejder selv.
Ord chunks til jeres præsentation.docx
Vi arbejder med unge i Québec (skal lige tale med William og Emma om SRP)
Marie-Ève: Emma, Iben, Silje
Fiches de présentation.pdf
Vi skal arbejde med portrætterne fra sidst - hvad siger det til os om Québecs unge og deres tro på engelsk/fransk
I skal se film -se besked. Jeg starter filmen 13:25 og kommer tilbage ca. 14:30
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
La Banlieue EKSAMEN
La banlieue
Eleverne er startet ud med at få et indblik i La Banlieue - hvilke områder er det og hvad betyder det for dem som bor der. Derefter har vi talt om racisme, hvor vi har arbejdet med filmen Les Misérables
"C’est quoi, une banlieue ?" 1 jour, 1 actu
LINK
(vidéo)
What is the "banlieue"?, YOUTUBE
LINK
(vidéo)
"Pour les autres, on n'existe pas !", fra Tema Banlieues, Gyldendal, 2009, s. 7, 42-43 (article)
Grand Corps Malade, "Je viens de là" (chanson)
"Les banlieues, reflets des inégalités en France", Euronews (en français)
YOUTUBE
"Les misérables", Ladj Ly, 2015 (film)
Indhold
Kernestof:
Prøveportalen KODE: 12345678
I skal på denne time lave jeres sidste aflevering - i skal aflevere det som I når i dag - tilladte hjælpemidler ordbogen.com
Brug 20 minutter på at lave opgaver i delprøve 1 (hvis I ikke var der til torsdagstimen, så skal I regne de 20 minutter efter at have læst teksten)
1stx241-FRAb_A-03062024_tekst.pdf
1stx241-FRAb_A-03062024_opgaver.pdf
3gFR Natur Kode: 12345678
C'est quoi, une banlieue ?
What is the "banlieue"?
Quizlet
miniz-7.pdf
Je viens de là
Les banlieues, reflets des inégalités en France
Genlæs teksten : "Pour les autres, on n'existe pas !"
Derudover så skal I have genset La Famille Bélier - I kan se den på filmstriben derhjemme.
Superverber - øv jer på bøjningen mens I træner verbernes betydning
Vi ser film i dag
10 Best French Alternatives For The Expression "Il y a" | How I Got a 7 in IB French B SL
La famille de Marie - French Listening Comprehension
Vi ser de sidste 10 minutter af filmen (1:23)
Vi hjælper til med at dække borde til Galla
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte hjælpemidler og andet
Eleverne har haft adgang til
Franskfagpakke fra Systime hvor følgende bøger har været anvendt:
- Le bon choix. Din vejviser til det franske sprog
- Québec
- Paris - la grande ville
- Un, deux, trois. Eksamen i fransk på A- og B-niveau
- Frit Fransk
- Bonjour Lyon
Derudover har de haft adgang til:
-
Franskportal.dk
- minlæring.dk
Indhold
Kernestof:
Vi øver billedebeskrivelsen, laver talekort til vores emner.
Talekort eksamen.docx
Mundtlig eksamen i fransk begyndersprog A - 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476232376", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476232376", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476232376" }