Holdet 2022 SP_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Heidi Barone
Hold 2022 SP_ (1g SP, 2g SP, 2g SP/timepulje, 3g SP, 3g SP skriftlighed)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mucho Gusto
Titel 2 Cuentos (12/62)
Titel 3 México (13/62
Titel 4 Jóvenes (24/62)
Titel 5 Fiestas (20/62)
Titel 6 La Criminalidad (23/69)
Titel 7 La Inmigración (16/69)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mucho Gusto

Vi arbejder med begyndersystemet Mucho Gusto som vedrører alle grundlæggende grammatikområder. Endvidere arbejder vi med kendskab til Spanien og spansk kultur og unge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Cuentos (12/62)

Vi læser Laberinto del Fauno og ser filmen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 México (13/62

Vi læser om Mexico i hjemmelavet kompendium, samt om Aby. Vi besøger også den mexicanske ambassade og interview'er de ansatte samt laver opfølgende opgave om landet og kulturen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jóvenes (24/62)

Vi starter med opstartsteksten El Pueblo m. fokus på gængse verber og basisordforråd, samt bøjning af vb og adj. Senere ser vi nogle episoder af Neem med fokus på lytteforståelse

Vi læser om Mario fra Colombia samt læser og hører om landet via Salkas foredrag fra organisationen Mi Cuerpo. Fokus på præsentation af en person og et land med tilhørende udvidelse af gloseforråd samt skriftlig udtryksfærdighed.

Vi læser om Elena fra Spanien, øver mundtlig udtryksfærdighed som opstart på 3.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fiestas (20/62)

El Día de los Muertos, fokus på nødvendigt ordforråd samt "se" + La Santa Muerte kulten - er der en forbindelse?

El Botellón, fokus på sammenligning med danske unges fester og mundtlig udtryksfærdighed

La Navidad, fokus på sammenligning med dansk jul, spansk kultur samt mundtlig udtryksfærdighed

Vi kigger nærmere på El Día de los Muertos og læser desuden om La Santa Muerte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Criminalidad (23/69)

Vi læser om Ciudad Juarez og kvindemord i Mexico og sammenligner letmed kvindevold i Spanien og Danmark.

Vi læser om Lucha de Bandas, ser minifilm om Carlos der vil ud af sin bande og filmen Sin Nombre samt læser hjemmelavet interview med Ibis i Sydamerika.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La Inmigración (16/69)

Vi læser om Inmigration i Spanien, samt om Fátima i Luchar en solitario (Retratos de España), samt om Jóvenes latinos i hjemmelavet kompendium, samt analyserer Manu Chaus sang El Clandestino og snakker om push-pull faktorer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16,33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer