Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Heidi Barone
Hold
2022 SP_ (
1g SP
,
2g SP
,
2g SP/timepulje
,
3g SP
,
3g SP skriftlighed
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mucho Gusto
Titel 2
Cuentos (12/62)
Titel 3
México (13/62
Titel 4
Jóvenes (24/62)
Titel 5
Fiestas (20/62)
Titel 6
La Criminalidad (23/69)
Titel 7
La Inmigración (16/69)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mucho Gusto
Vi arbejder med begyndersystemet Mucho Gusto som vedrører alle grundlæggende grammatikområder. Endvidere arbejder vi med kendskab til Spanien og spansk kultur og unge
Indhold
Kernestof:
Læs og lav opgaverne i Øvebogen s. 50: læs om "hay" og lav opg. 1, 2, 3, 4. Obs: opgave 2 skal nærmest skrives direkte af fra Tekstbogen:-) - hæng din besvarelse i denne lektions Elevfeedback!
Tekstbogen s. 40 opgave C: Lav en liste over hvad der er i en by og hvad der er på landet:-) Tekstbogen s. 41: Læs "brevet" og se på tegningen: ret til, som i eksemplet (modelo): no es..., es... Eller: no hay..., hay...
Øvebogen s. 51: læs/forstå comentarios og lav øv. 1-2. + s. 52, 4A og 4B.
Færdiggør oversættelsen af Racens Dag (provokerende navn, ikke?)
Læs og forstå Øvebogen s. 58 og udfyld s. 59
Kompendiet med De Dødes Dag (El Día de los Muertos) ligger i mit dueslag: her skal du besvare side 4 - den står ret utydeligt men ses bedre her i Lectios Dokumenter (-> Spansk -> Temaer -> Fiestas -> El Día de los Muertos).
Tekstbogen s. 50: læs op for dig selv og oversæt (grundigt) vha. vores bøgers ordbogslister (ikke Mr. Google)
Idag ser I film (jaaah). Men det betyder jo ikke, der ikke er nogle tareas, så de kommer her: Besvar spgl. s. 51 i Tekstbogen (de vedrører s. 50) og hæng jeres besvarelser i Elevfeedback inden denne time starter. God fornøjelse:-)
Du bedes udfylde de to filer, jeg har vedhæftet: "Vejret og måneder" og "Tal og måneder". De andre filer arbejder vi med i timerne. Jeg har printet ud til timen.
Coco 1g opgaveark.docx
2. Vejret og måneder - sjove øvelser.pdf
3. Tal og måneder - krydsogtværs.pdf
Læs Øvebogen s. 61 (øverst og nederst) og læs og forstå s. 53 i Tekstbogen (husk du har gloser i Øvebogen).
Besvar i Øvebogen s. 64, opg. 7, 8, 9.
Øvebogen s. 66, opg. 2, 3, 4 besvares skriftligt og hænges i denne lektions Elevfeedback!
Genlæs Øvebogens s. 69 Comentarios øverst og nederst + besvar s. 70 i Øvebogen -> hænges her i Elevfeedback
Tekstbogen s. 58 oversættes!
1. Super Navidad + øvelser 1g.doc
file:///C:/Users/MAGY-heid3865/Downloads/Sjove%20%C3%B8velser%20-%20A%20qu%C3%A9%20hora%20+%20ma%C3%B1ana,%20tarde%20y%20noche%20(1).pdf
Nærfremtid.docx
Færdiggør vedhæftede fil med nærfremtidsøvelser (jeg har hængt en oversigt over hvordan du laver nærfremtid, hvis du skulle have svedt det ud) og hæng dit arbejde i dagens Elevfeedback
Nær fremtid - oversigt.pdf
Screenshot_20230110_092400_com.facebook.orca.jpg
Mucho Gusto Tekstbog: página 59: leer y traducir (læs og oversæt). Husk der er gloser s. 187 i Øvebogen.
Færdiggør Øvebogen s. 74 og lav Øvebogen s. 75: Oversæt øv. 3A (ikke GT eller lignende, vel) og hæng i EF.
Tekstbogen s. 63: Oversæt og sæt ord ind fra linjen over den gule firkant. Når du oversætter, så slår du ord op bag i bogens ordbog, - dog kun de vigtigste.
Tekstbogen s. 65: færdiggør én af de to sætningsstartere med 3 ting du kan lide ved at bo i en by/landsby og gem dem til din næste aflevering (10 min.) Hjælp: es: den er - hay: der er - tiene den har. + Øvebogen s. 79, 4 (10 min.).
Læs og forstå Øvebogen s. 80 og derefter: læs op og oversæt s. 66 i Tekstbogen.
ELE A1 Conoce a Ana: Información personal - Personal information
Læs s. 83 i Øvebogen og læs op og forstå Tekstbogen s. 69
Tekstbogen s. 70: hvilke scener passer til hvilken etage på s. 68? Man skal ikke slå noget op, bare læse teksten i hver boble og se om man kan fange et par ord der peger hen på, hvilken etage/scene det drejer sig om:-)
Grammatikoversigt i afkrydsningsskema - 1g.doc
Læs øvebogen s. 85 øverst (1 linje) og oversæt s. 85,4: øv dem så du kan dem udenad:-) Desuden: udfyld et tomt skema til verbumbøjning (se link'et) med "comer" og og et med "vivir" også.
Lectio Log ind - Lectio - Maribo Gymnasium
Øvebogen s. 86: Læs og forstå. Tekstbogen s. 73, A: par/sammensæt skiltene med boderne + B: hvor kan man købe disse produkter?
Læs og forstå Øvebogen s. 88 øverst og oversæt så Tekstbogen s. 77 (tekststykket) samt lav en liste over alle de verber/udsagnsord du kan finde i tekststykket:-)
Lektier som i tirsdags: Læs og forstå Øvebogen s. 88 øverst og oversæt så Tekstbogen s. 77 (tekststykket) samt lav en liste over alle de verber/udsagnsord du kan finde i tekststykket:-)
Læs s. 71-72 i vedhæftede fil: Dansk intro om salsa og om cubanske indvandrere i USA - fra Somos Latinos.pdf
La Vida Es Un Carnaval - Celia Cruz
Øvebogen s. 89 nederst læses og s. 90, 6A besvares (find talord s. 15 og s. 40 i øvebogen + du har modtaget et ark med tal).
Tekstbogen s. 80: oversæt alle de forskellige retter på menukortet (via ordbogen bag i Øvebogen), så du ved hvad de betyder og besvar Øvebogen s. 101, stk. 1-2.
Tegning med hus, kirke og dyr gloser (1).pdf
Tekstbogen s. 81 oversættes (vha. gloserne i bøgerne) (begge tekststykker).
Genlæs Øvebogen s. 101 nederst og 102 øverst og Oversæt så Tekstbogen s. 81 + s. 82 øverst (tekststykket).
Øvebogen: Færdiggør s. 104, opg. 6-7 og oversæt s. 106, opg. 14-15 skriftligt så godt du nu kan, hænges i dagens Elevfeedback. Husk du ikke skal bruge computer til at løse opgaverne, men dine to gode bøger, som har præsenteret dig for alle disse glos
I denne time har vi besøg af 22 spanske puljeelever. Lektie: forberede at kunne fortælle om dig selv, evt. via Mindmap (vi lavede i sidste lektion, Isabella har den muligvis!) og orientér dig i vedhæftede "dansklektion" hvor du er sat i en gruppe som
Spansk interview - 1g.docx
Øvebogen s. 107 øverst læses/forstås og Tekstbogen s. 83: Læs op en gang højt og forstå i store træk (husk gloselisten i Øvebogen, dvs. du skal forstå det overordnet afsnit for afsnit: hvad handler det om?) og pusl de 3 sætninger i den gule firkant i
Test 1 Facit - december 1g.docx
Test 2 Facit- februar 1g.docx
Tekstbogen kap. 22: læses/forstås og indsæt de ord der står over tekststykker på de rigtige steder. Øvebogen s. 108: , stk. 5-6:-) Obs: jeg har hængt facit til jeres to tests i sidste lektion før påskeferien.
Genlæs Øvebogen s. 112-113 øverst og besvar opg. 1-2 (Lav i opgave 2 fem sætninger) samt lav s. 114, opg. 3-4.
Øvebogen s. 115, 5-6 (opg. 5: hvad tid gøres disse ting i Danmark?) og læs/forstå s. 116-117, 1A (refererer til Tekstbogen s. 92-93).
Tekstbogen s. 92-93 øverst: læs højt og oversæt teksten, husk der er gloser i Øvebogen.
Øvebogen s. 118-119, 4. S. 118 vedrører diftongering, find hjælp i Tekstbogen s. 147 og s. 119 vedrører tilbagevisende verber, find hjælp i Tekstbogen s. 148 (den vedrører også lidt diftongering).
Øvebogen s. 123 nederst: Læs Comentarios (dvs. bemærk hvordan "conocer" bøjes) og besvar s. 124 (i opg. 7: indsæt "conocer" i bøjet form, de to andre opgaver er forklaret på dansk:-)). Og s. 125: Orientér dig i skemaet over Ejestedord (din, min, vore
Øvebogen s. 126, 10-11 og frivilligt: s. 127, 12.
Qr kode.docx
Øvebogen s. 129: læs øverst og udfyld s.129, 1 og s. 130,2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Cuentos (12/62)
Vi læser Laberinto del Fauno og ser filmen
Indhold
Kernestof:
Tekstbogen s. 65: færdiggør én af de to sætningsstartere med 3 ting du kan lide ved at bo i en by/landsby og gem dem til din næste aflevering (10 min.) Hjælp: es: den er - hay: der er - tiene den har. + Øvebogen s. 79, 4 (10 min.).
Læs og forstå Øvebogen s. 80 og derefter: læs op og oversæt s. 66 i Tekstbogen.
ELE A1 Conoce a Ana: Información personal - Personal information
Læs s. 83 i Øvebogen og læs op og forstå Tekstbogen s. 69
Tekstbogen s. 70: hvilke scener passer til hvilken etage på s. 68? Man skal ikke slå noget op, bare læse teksten i hver boble og se om man kan fange et par ord der peger hen på, hvilken etage/scene det drejer sig om:-)
Grammatikoversigt i afkrydsningsskema - 1g.doc
Læs øvebogen s. 85 øverst (1 linje) og oversæt s. 85,4: øv dem så du kan dem udenad:-) Desuden: udfyld et tomt skema til verbumbøjning (se link'et) med "comer" og og et med "vivir" også.
Lectio Log ind - Lectio - Maribo Gymnasium
Øvebogen s. 86: Læs og forstå. Tekstbogen s. 73, A: par/sammensæt skiltene med boderne + B: hvor kan man købe disse produkter?
Læs og forstå Øvebogen s. 88 øverst og oversæt så Tekstbogen s. 77 (tekststykket) samt lav en liste over alle de verber/udsagnsord du kan finde i tekststykket:-)
Lektier som i tirsdags: Læs og forstå Øvebogen s. 88 øverst og oversæt så Tekstbogen s. 77 (tekststykket) samt lav en liste over alle de verber/udsagnsord du kan finde i tekststykket:-)
Læs s. 71-72 i vedhæftede fil: Dansk intro om salsa og om cubanske indvandrere i USA - fra Somos Latinos.pdf
La Vida Es Un Carnaval - Celia Cruz
Øvebogen s. 89 nederst læses og s. 90, 6A besvares (find talord s. 15 og s. 40 i øvebogen + du har modtaget et ark med tal).
Tekstbogen s. 80: oversæt alle de forskellige retter på menukortet (via ordbogen bag i Øvebogen), så du ved hvad de betyder og besvar Øvebogen s. 101, stk. 1-2.
Tegning med hus, kirke og dyr gloser (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
México (13/62
Vi læser om Mexico i hjemmelavet kompendium, samt om Aby. Vi besøger også den mexicanske ambassade og interview'er de ansatte samt laver opfølgende opgave om landet og kulturen.
Indhold
Kernestof:
Tekstbogen s. 81 oversættes (vha. gloserne i bøgerne) (begge tekststykker).
Genlæs Øvebogen s. 101 nederst og 102 øverst og Oversæt så Tekstbogen s. 81 + s. 82 øverst (tekststykket).
Øvebogen: Færdiggør s. 104, opg. 6-7 og oversæt s. 106, opg. 14-15 skriftligt så godt du nu kan, hænges i dagens Elevfeedback. Husk du ikke skal bruge computer til at løse opgaverne, men dine to gode bøger, som har præsenteret dig for alle disse glos
I denne time har vi besøg af 22 spanske puljeelever. Lektie: forberede at kunne fortælle om dig selv, evt. via Mindmap (vi lavede i sidste lektion, Isabella har den muligvis!) og orientér dig i vedhæftede "dansklektion" hvor du er sat i en gruppe som
Spansk interview - 1g.docx
Øvebogen s. 107 øverst læses/forstås og Tekstbogen s. 83: Læs op en gang højt og forstå i store træk (husk gloselisten i Øvebogen, dvs. du skal forstå det overordnet afsnit for afsnit: hvad handler det om?) og pusl de 3 sætninger i den gule firkant i
Test 1 Facit - december 1g.docx
Test 2 Facit- februar 1g.docx
Tekstbogen kap. 22: læses/forstås og indsæt de ord der står over tekststykker på de rigtige steder. Øvebogen s. 108: , stk. 5-6:-) Obs: jeg har hængt facit til jeres to tests i sidste lektion før påskeferien.
Genlæs Øvebogen s. 112-113 øverst og besvar opg. 1-2 (Lav i opgave 2 fem sætninger) samt lav s. 114, opg. 3-4.
Øvebogen s. 115, 5-6 (opg. 5: hvad tid gøres disse ting i Danmark?) og læs/forstå s. 116-117, 1A (refererer til Tekstbogen s. 92-93).
Tekstbogen s. 92-93 øverst: læs højt og oversæt teksten, husk der er gloser i Øvebogen.
Øvebogen s. 118-119, 4. S. 118 vedrører diftongering, find hjælp i Tekstbogen s. 147 og s. 119 vedrører tilbagevisende verber, find hjælp i Tekstbogen s. 148 (den vedrører også lidt diftongering).
Øvebogen s. 123 nederst: Læs Comentarios (dvs. bemærk hvordan "conocer" bøjes) og besvar s. 124 (i opg. 7: indsæt "conocer" i bøjet form, de to andre opgaver er forklaret på dansk:-)). Og s. 125: Orientér dig i skemaet over Ejestedord (din, min, vore
Øvebogen s. 126, 10-11 og frivilligt: s. 127, 12.
Qr kode.docx
Øvebogen s. 129: læs øverst og udfyld s.129, 1 og s. 130,2
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jóvenes (24/62)
Vi starter med opstartsteksten El Pueblo m. fokus på gængse verber og basisordforråd, samt bøjning af vb og adj. Senere ser vi nogle episoder af Neem med fokus på lytteforståelse
Vi læser om Mario fra Colombia samt læser og hører om landet via Salkas foredrag fra organisationen Mi Cuerpo. Fokus på præsentation af en person og et land med tilhørende udvidelse af gloseforråd samt skriftlig udtryksfærdighed.
Vi læser om Elena fra Spanien, øver mundtlig udtryksfærdighed som opstart på 3.g
Indhold
Kernestof:
MinlæringKære alumnos Så er vi i gang med 2. runde:-) (jaaaahh), jeg glæder mig til at komme igang (men vi starter blødt op, så ingen lektier idag!).
El Pueblo: s. 5: opgave 1 + opgave 2 - brug dog ikke mere end 20 min. så max. 10 min. på hver opgave.
Quizlet meld dig til herQuizlet: Øve tøj og forholdsord (i mappen Billedbeskrivelse) + Verbos super básicos (i mappen Los Verbos básicos). Øv 20 min. i alt - Skal bruges til en konkurrence i timen!
Færdiggør s. 6 i Møbelkompendiet + El Pueblo s. 7 og læs Grammatiknøglen s. 49-51.
El Pueblo s. 8-9 midtpå - hæng et billede her i Elevfeedback!
Færdiggør Pronomenark som I arbejdede med i timen (Lærke: find det under Grammatik her i Lectios Dokumenter - det er arket med en forklaring på s. 1 og 3 skriftlige opgaver på s. 2). Og færdiggør Møbelkompendiet s. 7: der SKAL indgå forholdsord (som
Neem 1 unidad 6: se og slå løbende nøgleord op som skrives på en gloseliste og besvar så følgende spgl:
NEEM 1/NEEM Básico - Unidad 6 Un paseo por mi ciudad - subtitulado
Colombia: Mario (ligger i dueslaget sammen med et opgaveark): Læs/forstås. 22-24 (ned til afsnittet der slutter med "violentos") og færdiggør opgaverne til på det separate opgaveark du også finder i dueslaget.
Mario: læs afsnit 2 (til og med s. 25) og løs opgaven til (dvs. opgaveark s. 1). Elefanten: færdiggør s. 5!
Elefanten: færdiggør s. 6
Elefanten: Lav s. 7 øverste opgave.
Colombia - Mi Cuerpo - minikompendium.pdf
Mi Cuerpo/Min Krop
Elefanten: lav til og med s. 7
Læs resten af Mario (s. 26 nederst-s. 27) og find 2-3 eksempler på førnutid og et på nær fremtid.
Mario: læs og oversæt resten (fra s. 28). Besvar de sidste 6 spgl. på opgavearket til Mario. Ret din aflevering (ligger i mit dueslag).
Kode Maribogym112
Queridos alumnos
Se/lyt til Elena kap. 2 (s. 2 i kompendiet) fra minuttal 2:05 til 6:45 - link og kode ligger på vores første lektion men står også i kompendiet (som hænger i Lectio under Temas -> Jóvenes -> Elena) og som jeg også lægger i mit dueslag til de af jer d
Elena: Lyt til kap. 3 (link'et hænger i vores 1. spansklektion) fra minuttal 6:45 til 8:33 - du kan evt. følge med i den transkriberede tekst du har fået udleveret.
Øv den næste kategori for Hitverber: decir, pensar, saber, gustar! Bemærk at du kan øve veber på Quizlet, kategorierne passer dog ikke helt med bogens opdeling, men verberne i Quyzlet er blandt de allervigtigste.
quizlet
Elena: færdiggør s. 4 = opgaverne til kap. 4!
Øv de næste hitverber og deres betydning: dvs. læs s. 28-31 - forvent ca. 15 minutters arbejde.
Øv de næste verber i Spontant spansk: tomar, venir, ver, volver (15 min.)
Øv betydningen af de 25 hitverber, så du får helt styr på hvem der betyder hvad (15 min.) Elena: læs og besvar evaluering på sidste side i kompendiet (5 min.)
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fiestas (20/62)
El Día de los Muertos, fokus på nødvendigt ordforråd samt "se" + La Santa Muerte kulten - er der en forbindelse?
El Botellón, fokus på sammenligning med danske unges fester og mundtlig udtryksfærdighed
La Navidad, fokus på sammenligning med dansk jul, spansk kultur samt mundtlig udtryksfærdighed
Vi kigger nærmere på El Día de los Muertos og læser desuden om La Santa Muerte.
Indhold
Kernestof:
Elefanten: oversæt og lav resten af s. 12
El Dia de los Muertos en Mexico - film.flv
Elefanten s. 13: de 10 første sætninger oversættes og sæt den rigtige datid ind!
Lav Elefanten: resten af s. 13 + medbring G.N.
Pronomenkompendium (hænger under næste aflevering) opg. 6 og 8 besvares (find hjælp i G.N. s. 29 og 30).
El botellón - super kompendium excl. årsprøvetekst.doc
Botellón s. 3, opgave 1 (oversæt ordene til dansk) og 2 (besvar spgl.: drengene besvarer ulige sgl., pigerne besvarer de lige) (kræver du har læst/forstået s. 2). Medbring Grammatiknøglen.
Botellón: læs og oversæt s. 4-5 midt på. Slå ord op du ikke kender og sæt streg under det du ikke kan forstå. Det er et ganske lille læsestykke, så jeg forventer, I har rimelig godt fat i det:-) - Medbring Grammatiknøglen.
Botellón: læs og forstå grundigt resten s. 5 midtpå (fra "Haces botellones") til s. 6 midtpå! Vi arbejder hele artiklen idag.
Botellón: s. 11, cruzigrama udfyldes samt beskriv foto 1 med 3 sætningerobs, vigtigt du får klaret dette hjemme, da vi i timen skal arbejde videre med din billedbeskrivelse (jeg vil gerne vise dig, hvordan du kan lave bedre/længere/sværere billedbesk
Botellón s. 9: Læs og forstå ogfrivilligt: besvar spgl. nederst på siden løbende (= træning i hurtig bearbejdelse af tekstforståelse!). Frivilligt: besvar de nye dage på den spanske julekalender via link'et her: Calendario de Navidad
Juletekst s. 2: sæt streg under verberne og oversæt teksten s. 2 (der er gloser på s. 3)
Læs juleteksten s. 2 (gloser s. 3) og besvar s. 4. For de interesserede har jeg hængt en lille artikel om forslag til at være frivillig på en skole i Peru.
Jul og 6 de enero kompendium 2g.pdf
Elevmat. - Frivillig i Incawasi Peru.pdf
Konjunktivkompendiet s. 13 færdiggøres + se vedhæftede film på 5 min. og skriv de ord du ikke forstår ned og oversæt dem (min. 10 stk.).
Vi mødes i Sydstuen!
Calaveritas literarias para niños y papás ✏️🦴🎉
El Día de los Muertos 3g.pdf
Vi mødes i B15.
Vi mødes i B33
Vi mødes i B32. Følgende fremlægger (i nævnte rækkefølge): Isabella, Julia, Julián, Mie. Og vi gennemgår El Día de los Muertos kompendiet så husk det!
Bemærk dig gloserne på side 1 og læs så om s. 2 Navidad en España og i Venezuela + lav gerne løbende til en gloseliste for de ord du har måttet slå op (der er gloser forklaret nederst men på spansk) - Dette er samme lektie som sidst, så hvis du fik l
Besvar opg. d) og e) i Julekompendiet og medbring en gave (20 kr) til vores julebingo, som vi godt lige kan få tid til:-) hvis alle er velforberedte som sidst!
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La Criminalidad (23/69)
Vi læser om Ciudad Juarez og kvindemord i Mexico og sammenligner letmed kvindevold i Spanien og Danmark.
Vi læser om Lucha de Bandas, ser minifilm om Carlos der vil ud af sin bande og filmen Sin Nombre samt læser hjemmelavet interview med Ibis i Sydamerika.
Indhold
Kernestof:
Læs vedhæftede artikel: Kvindemord i Mexico - artikel på dansk.pdf + husk at medbringe din Hitverbumbog.
Ciudad Juarez: Læs resten af teksten ned til "El Informe" s. 3 i kompendiet.
Øv gloser vedr. Ciudad Juarez på Quizlet. Jeg har sat et link, hvis du ikke allerede har meldt dig ind vores gruppe Los Fuertes. Gloserne finder du i mappen Mujeres muertas (døde kvinder!)
Quizlet indmeldelse i gruppen
Besvar spørgsmål til teksten s. 6-7 i Ciudad Juarez kompendiet
Besvar konjunktiv arket s. 3-4 samt udfyld s. 5.
Øve gloser s. 8 i Ciudad Juarez kompediet. Konjunktivkompendiet: Besvar s. 9
Konjunktivkompendiet: besvar s. 10-11 (øverste linje)
Spontant spansk: Øv alle gloserne s.50-52 ca. 15 min. Du kan lave vendekort, du kan lave liste over de ord du umiddelbart ikke kan huske og så prøve at huske udenad (3-5 ord ad gangen), når de sidder fast, tager de 3-5 ord og øver dem osv.
Konjunktiv s. 12 besvares.
Afsnit
Udfyld gloserne s. 3 øverst i Bandas kompendiet og øv gloserne til næste læsestykke: Lucha de Bandas afsnit 1-2 i Quizlet via link'et
Udfyld gloserne s. 3 i Bandas kompendiet og øv gloserne til næste læsestykke Lucha de Bandas afsnit 1-2 via Quizlet link'et herunder.
Titel
Færdiggør Bandas s. 2, afsnit 1-2 oversættelsen og besvarelsen af spgl. 1-10 s. 3.
Oversæt resten af Lucha de Bandas, dvs. afsnit 3,4,5. Obs: vi har en lille tillægsprøve som er en billedbeskrivelse, så øv stedord (til højre, venstre osv.) + hay og estar (og ser), se Introduktion til billedbeskrivelse i Dokumenter.
Vi mødes i B31
Kære alle
I skal igen i dag arbejde selv og må gerne blive hjemme, hvis I sørger for at uploade foto af alt jeres arbejde inden søndag aften til gengæld for et tilstedeværskryds!
Gerundium uden estar avanceret.docx
Repetition - Verbalperifraser 2.pdf
Læs i Tyren om Imperativ s. 202-206 incl. §271: Forsøg at følge med i eksemplerne og forklaringerne. Tag Tyren med.
3. Imperativ øvelser - Vild med Tyren.pdf - Besvar opg.189 og 190 - husk du har et hjælpeark (hænger under Verber->Imperativ/bydeform her i Lectio). Opgave 192 er frivillig.
Lucha de Bandas kompendiet: udfyld Emnekort s. 11 med stikord og gloser du dømmer vigtige for at kunne fortælle om temaet - dvs. bladr rundt i kompendiet for at finde de udtryk og fraser, der er nødvendige i dette tema (brug ca. 20 min.) Undgå hele l
Besvar billedopgaven s. 12 øverst i Bandas kompendiet. Jeg har sat hjælpespgl. op som du kan bruge til at besvare øvelsen (hjælp: está pensando: tænker han på - ha elegido: han har valgt - ha cometido: han har begået)..
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La Inmigración (16/69)
Vi læser om Inmigration i Spanien, samt om Fátima i Luchar en solitario (Retratos de España), samt om Jóvenes latinos i hjemmelavet kompendium, samt analyserer Manu Chaus sang El Clandestino og snakker om push-pull faktorer.
Indhold
Kernestof:
1. Komplet Inmigración kompendium.doc
Inmigrationskompendiet (hænger i forrige lektion): Besvar spgl. s. 3 til teksten s. 2 (hvis du ikke kan se den, skal du sætte hak i "kombatibilietstilstand" på bjælken øverst). Lav en gloseliste til dig selv over nye gloser i teksten s. 2 samt gloser
I Blivekompendiet har vi i sidste lektio læst s. 3-4 og besvaret s. 5 øverst. Nu skal du så læse og forstå s. 6 og besvare s. 7 opgave 209 og 210 (hænger her nederst). Ingen pc, vel
Tallene - M.G.pdf
Blive modalvb man kompendium.pdf
Blivekompendiet, s. 7, 211 besvares (uden pc)
Inmigrationskompendiet: Læs den danske artikel s. 7-8: De er dejlige og find stereotyper om danske mænd >< spanske mænd. Desuden brug 10 min på Quizlet, så du har styr på gloserne til næste eksamenstekst. Link'et hænger her: Afsnit 1-2
Obs: jeg har rykket en aflevering fra uge 10 til uge 16!
Inmigrationskompendiet s. 12-14, afsnit 1-2 ned til "Trabajadores temporeros" oversættes grundigt da der er tale om en eksamenstekst +
Inmigrationskompendiet s. 14-15, afsnit 3-6 oversættes (selv) +
Læs/oversæt de sidste to afsnit af Fátima
Læs 1. delprøve færdig og besvar opgave 1-7! Opgaven hænger her men ligger også i mit dueslag! Animales en peligro delprøve 1.pdf
Færdiggør delprøve 1 Animales en peligro, afleveres i starten af lektionen.
Inmigrationskompendiet: besvar spgl. s. 19:
Værktøjskassen - øvelser 1 og 2.doc
De skriftlige genrer i spansk - kompetencer og genremål.pdf
Læs/oversæt Jóvenes latinos s. 21-22 i Inmigrationskompendiet og besvar s. 22,2. kolonne øverst: find 6 verber i præteritum (kort datid). Obs: der er gloser nederst s. 22
03A.jpg
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16,33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476324499", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476324499", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53476324499" }