Holdet 2022 id-d_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Helle Lemvig Olsen
Hold 2022 id-d_ (1d id, 2d id, 3d id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Boldbasis
Titel 2 2. Rytmisk Gymnastik og opvarmning
Titel 3 3.  Kropsspændning og akrobatik
Titel 4 4. Les Lanciers og Laban Light, konditest
Titel 5 5. Svømning
Titel 6 6. Aerobic og step
Titel 7 7. Badminton og grundtræning (eksamen)
Titel 8 8. Fodbold Fitness (eksamen)
Titel 9 9. Amerikanske boldspil
Titel 10 Træningsprojekt i selvvalgt variation
Titel 11 Hip Hop (Eksamen)
Titel 12 10. Træningsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Boldbasis

Formål: Gennem afprøvning af et bredt udvalg af spiløvelser samt elementære og alternative boldspil, skal eleverne:
• Opnå indsigt i generelle færdigheder på tværs af boldspillene
o Løbemønstre
o Taktisk forståelse
o Udnyttelse af rum og placeringsevne
o Samarbejde
o Kommunikationsevne
• Udarbejde deres eget boldspil i grupper, som skal afprøves af resten af holdet.


Indhold:
• Opvarmning med bold
• Kaste- og gribeøvelser
• Alternative boldlege
• Boldøvelser og boldspil
• Samarbejdsøvelser
• Kommunikationsøvelser
• Udvikling af eget boldspil
• Hierarki og roller på et hold


Materiale: Spilhjulet og aktivitetshjulet
Yubio, Kapitel 10 s. 419-468 og kompendium med kopiark fra Idræt C s. 75-89


Metode: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, eksperimenterende projektarbejde

Evaluering: Udvikling af eget boldspil i grupper under inddragelse af spilhjulet.
Afprøvning af eget boldspil og refleksion over muligheder og udfordringer.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Rytmisk Gymnastik og opvarmning

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Kropsspændning og akrobatik

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Les Lanciers og Laban Light, konditest

Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
• Sammensætte små koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer


Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept


Materiale: Labans BESS- koncept (kompendium) + Yubio s. 1202-1204
Musik og bevægelse – det dansende menneske, Idræt C – teori i praksis, Systime, s. 67-74.
Gennemgang af Les Lanciers (kompendium)

Metode: Lærerundervisning, pararbejde, gruppearbejde, eksperimenterende, selvstændigt udviklende projektarbejde

Evaluering: Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Svømning

Formål:
Eleven skal kunne svømme crawl, dykke og gennemføre bjærgning samt spring fra vippe. Desuden tilegne sig basal viden om hydrodynamik, redning og træningsprincipper i forbindelse med svømning.
Indhold:
Eleven skal kunne
- simple vandtilvænningsøvelser
- svømme 50 m crawl og vending.
- svømme 600m uden pause,
- bjærge makker 25 m,
- springe fra 1 m vippe
- redegøre for hydrodynamikkens grundprincipper
- redegøre for basal redningsteknik
- redegøre for basal teknik i crawl

Evaluering:
50 crawl med startspring og vending x 2: forbedring
Teknik: film og makkerkontrol
Vippespring
Afsluttende praktisk prøve (lek 7)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Aerobic og step

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Badminton og grundtræning (eksamen)

FORMÅL: Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.

INDHOLD:  

BADMINTON:

Spille og dømme kamp på begynder-niveau

kort og lang serv evt. baghånd

lob, drop, clear, smash evt. baghånd

kende regler i single og double, samt tælle point

bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser

GRUNDTRÆNING:   

de 6 hovedmuskelgrupper
musklens opbygning og funktion
kunne vælge relevante øvelser og belastning

kende til grundlæggende træningsprincipper og -begreber

MATERIALE: Nærværende kompendium, samt badminton videoer

EVALUERING: Single/double turnering, hurtigheds- og præcisionstest, keypoint-øvelser m. makkerfeedback, brug af teori og valg af øvelser. se kompendium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Fodbold Fitness (eksamen)

FORMÅL: Eleverne skal lære grundlæggende fodboldteknik samtidig med at de forbedre deres konditionsmæssige form. Desuden skal eleverne opnå teoretisk forståelse for arbejdsfysiologi og folkesundhed samt forståelse for sammenhængen imellem idræt og livskvalitet, og fodboldens potentiale herfor.
INDHOLD:
• Indersidespark, halvtliggende vristspark og vristspark
• Afleveringer og tæmninger, driblinger og finter
• Spilbarhed og kommunikation i kampsituationer
• Fokus er på spil med højt tempo, stor boldbesiddelse og fitness fremfor teknik
• Der gennemføres start- og sluttest (Andersen-test).

METODER: Lærer- og elevstyret undervisning, teknikøvelser, boldleg, småspil med fokus på høj intensitet, pararbejde og gruppearbejde
MATERIALER:
o Wolf og Hansen: B – for bedre idræt. Side 24-36 + 68-102
o Øvelser
https://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_broendby/fodbold_fitness/materiale_til_klubber/materiale_marts_2014/ffq_fodboldoevelser_2014.pdf (findes på Lectio og klassenotesbogen)
https://www.bevaegdigforlivet.dk/media/2691/26815_bdfl_fodboldfitness_oevelse_a4-haefte_tryk.pdf (findes på Lectio og klassenotesbogen)
o Sundhedseffekterne af FF
https://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_broendby/fodbold_fitness/materiale_til_klubber/materiale_marts_2014/fodboldogsundhed_ff_2014.pdf (findes på Lectio og klassenotesbogen)
o Foredrag med Peter Krustrup
https://www.youtube.com/watch?v=0EQMwPniYpg
EVALUERING:
Efter forløbet skal eleven:
• Kunne redegøre for arbejdsfysiologiens grundbegreber og fodboldens sundhedseffekt.
• Kunne udføre de nævnte spark og teknikker
• Kunne tilrettelægge og gennemføre målrettet FF for andre elever
• Have forbedret sin kondition og gennemført konditionstests.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Amerikanske boldspil

Softball, kendskab til spillet, teknik i fht. slag og gribe og dets gængse regler, i et begynderspil.

Eleverne skal i par og mindre grupper opnår færdigheder i de forskellige kaste og gribeteknikker samt opnå forståelse for spillet i dets enkle form på begynder niv.
De skal desuden få forståelse for den strategi/de forhold, der ligger bag de enkelte positioner på banen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt i selvvalgt variation

Eleverne skal ud fra start, midtvejs og sluttest tilrettelægge et træningsprogram. Det skal inspirerer dem til at dyrke en form for motion, der som udgangspunkt vil kunne få deres testresultater i en bronzecirkel til at forbedres i løbet af ca 2 måneder.
De skal ligeledes blive i stand til at reflektere over egen fremgang eller mangel på samme og kunne ændre på det allerede fastsatte træningsprogram.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hip Hop (Eksamen)

Formaål
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.

At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens
bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
FÆRDIGHEDER:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.

At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der
lægges vægt på udtryk.

Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1-slaget.
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt
danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 10. Træningsprojekt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer