Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Helle Lemvig Olsen
|
Hold
|
2022 id-d_ (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Boldbasis
Formål: Gennem afprøvning af et bredt udvalg af spiløvelser samt elementære og alternative boldspil, skal eleverne:
• Opnå indsigt i generelle færdigheder på tværs af boldspillene
o Løbemønstre
o Taktisk forståelse
o Udnyttelse af rum og placeringsevne
o Samarbejde
o Kommunikationsevne
• Udarbejde deres eget boldspil i grupper, som skal afprøves af resten af holdet.
Indhold:
• Opvarmning med bold
• Kaste- og gribeøvelser
• Alternative boldlege
• Boldøvelser og boldspil
• Samarbejdsøvelser
• Kommunikationsøvelser
• Udvikling af eget boldspil
• Hierarki og roller på et hold
Materiale: Spilhjulet og aktivitetshjulet
Yubio, Kapitel 10 s. 419-468 og kompendium med kopiark fra Idræt C s. 75-89
Metode: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, eksperimenterende projektarbejde
Evaluering: Udvikling af eget boldspil i grupper under inddragelse af spilhjulet.
Afprøvning af eget boldspil og refleksion over muligheder og udfordringer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Les Lanciers og Laban Light, konditest
Formål: Gennem grundlæggende rytme og bevægelsesøvelser samt arbejde med den faste koreografi Les Lanciers, skal eleverne
• Opnå grundlæggende rytmeforståelse
• Sammensætte små koreografier i grupper
• Oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet med udgangspunkt i Labans BESS-koncept
• Lære de 5 ture i Les Lanciers
• Kunne redegøre for centrale begreber inden for Labans BESS-koncept
• Opnå forståelse for dansens historie og centrale elementer
Indhold:
• Kropssprog til musik
• Rytme/tempo
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Les Lanciers
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept
Materiale: Labans BESS- koncept (kompendium) + Yubio s. 1202-1204
Musik og bevægelse – det dansende menneske, Idræt C – teori i praksis, Systime, s. 67-74.
Gennemgang af Les Lanciers (kompendium)
Metode: Lærerundervisning, pararbejde, gruppearbejde, eksperimenterende, selvstændigt udviklende projektarbejde
Evaluering: Egne koreografiske sammensætninger i grupper.
Den færdige Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Svømning
Formål:
Eleven skal kunne svømme crawl, dykke og gennemføre bjærgning samt spring fra vippe. Desuden tilegne sig basal viden om hydrodynamik, redning og træningsprincipper i forbindelse med svømning.
Indhold:
Eleven skal kunne
- simple vandtilvænningsøvelser
- svømme 50 m crawl og vending.
- svømme 600m uden pause,
- bjærge makker 25 m,
- springe fra 1 m vippe
- redegøre for hydrodynamikkens grundprincipper
- redegøre for basal redningsteknik
- redegøre for basal teknik i crawl
Evaluering:
50 crawl med startspring og vending x 2: forbedring
Teknik: film og makkerkontrol
Vippespring
Afsluttende praktisk prøve (lek 7)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Aerobic og step
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Badminton og grundtræning (eksamen)
FORMÅL: Eleven skal lære basal badminton og grundlæggende træningslære.
INDHOLD:
BADMINTON:
Spille og dømme kamp på begynder-niveau
kort og lang serv evt. baghånd
lob, drop, clear, smash evt. baghånd
kende regler i single og double, samt tælle point
bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
GRUNDTRÆNING:
de 6 hovedmuskelgrupper
musklens opbygning og funktion
kunne vælge relevante øvelser og belastning
kende til grundlæggende træningsprincipper og -begreber
MATERIALE: Nærværende kompendium, samt badminton videoer
EVALUERING: Single/double turnering, hurtigheds- og præcisionstest, keypoint-øvelser m. makkerfeedback, brug af teori og valg af øvelser. se kompendium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Amerikanske boldspil
Softball, kendskab til spillet, teknik i fht. slag og gribe og dets gængse regler, i et begynderspil.
Eleverne skal i par og mindre grupper opnår færdigheder i de forskellige kaste og gribeteknikker samt opnå forståelse for spillet i dets enkle form på begynder niv.
De skal desuden få forståelse for den strategi/de forhold, der ligger bag de enkelte positioner på banen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojekt i selvvalgt variation
Eleverne skal ud fra start, midtvejs og sluttest tilrettelægge et træningsprogram. Det skal inspirerer dem til at dyrke en form for motion, der som udgangspunkt vil kunne få deres testresultater i en bronzecirkel til at forbedres i løbet af ca 2 måneder.
De skal ligeledes blive i stand til at reflektere over egen fremgang eller mangel på samme og kunne ændre på det allerede fastsatte træningsprogram.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hip Hop (Eksamen)
Formaål
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens
bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
FÆRDIGHEDER:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der
lægges vægt på udtryk.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1-slaget.
At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt
danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
10. Træningsprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243481760",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243481760",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59243481760"
}