Holdet 2023 da-y_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Michael Levy Bruus, Trine Paludan
Hold 2023 da-y_ (1y da, 2y da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Fremstilling af dagens mand
Titel 2 2. Tidlig litteraturhistorie
Titel 3 3. True Crime: forbrydelser som underholdning
Titel 4 4. Prag
Titel 5 5. En køn litteraturhistorie
Titel 6 Skriftlighed 1
Titel 7 6. Krig og litteratur
Titel 8 7. Et hårdt liv
Titel 9 8. Fremstilling af ungdom
Titel 10 9. Realisme og modernisme
Titel 11 Skriftlighed 2
Titel 12 10. Sorgens sprog

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Fremstilling af dagens mand

I dette lille introforløb til dansk på HF ser vi på, hvordan forskellige tekster fra forskellige genrer og kernestofområder fremstiller manden i dag.

Vi ser på et uddrag af en debatbog, første del af en dokumentarserie, en novelle og en sang. Eleverne er desuden med til sprogzonen, hvor de lærer om sprog herunder sociolingvistik.

2% sprog
2% litteratur


Børn og unge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 2. Tidlig litteraturhistorie

I dette skal forløb får eleverne et historisk overblik over begivenheder og litteratur med nedslag i perioder fra middelalderen og til og med romantikken.

Eleverne arbejder desuden med den analyserende artikel (medier) med uddrag af Tobias Rahims "Nationalromantikken 2021.

Forløbet er i samarbejde med historie omkring historieopgaven.

Kernestof
– tekster fra oplysningstid
–  fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen,

– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

5% litteratur
5% medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. Nationalromantikken 27-10-2023
3. Analyse 27-11-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 3. True Crime: forbrydelser som underholdning

I dette forløb arbejder vi med true crime, hvor vi beskæftiger os med flere forskellige genrer som podcasts, dokumentarserie. Der er desuden fokus på at skrive den debatterende artikel. Her arbejder vi med at læse en tekst, finde de vigtigste pointer, diskussionen og debatten.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster.
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning

Fokusområder:
True Crime

Særlige fokuspunkter
Den debatterende artikel
Genrer

5% sprog
5% medier

Uniformpakken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 4. Prag

Dette forløb er optakt til elevernes studietur til Prag med fokus på at blive bedre læsere. De besøger i forbindelse med studieturen Kafka-museet og Theresienstadt.

I forløbet har vi særlig fokus på morfologiske og etymologiske strategier, så elevere selv får redskaber til at udvide deres ordkendskab. Forløbet har altså til dels fokus på sprog.
Der er også fokus på litteratur, da vi læser Naja Marie Aidts “Tre dage i Prag” og Frans Kafkas “Forvandlingen”. Sidstnævnte arbejder de med multimodalt, da det både er som bog, graphic novel, lydbog og tegnefilm.
De arbejder desuden med den analyserende artikel og kortfilmen "Seven minutes in a Washaw ghetto".

Faglige mål:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.

- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

3% sprog
3% litteratur
3% medie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 5. En køn litteraturhistorie

I dette forløb arbejder vi med køn i litteraturhistorien fra det moderne gennembrud til nu med uddrag fra lærebogen "Fuck normen" i forhold til køn.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, taler og professionsspecifikke tekster.

Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.

Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.


5% litteratur
5% sprog

Børn og unge (kønsroller - lærer og pædagog)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Skriftlighed 1

I dette forløb arbejdes med at opøve elevernes skriftlige kompetencer og ruste dem til at kunne:

- ”anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.

” Dels skal produktionen af tekster tilrettelægges med blik for, ”at eleverne lærer at anvende deres danskfaglige viden i en konkret virkelighed, således at de kan trække faglige perspektiver ind i en kreativ, saglig løsningstænkning.
- ” M.a.o.: Eleverne skal i udviklingen af deres ”personlige stemme” både lære at ”udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst” samt ”beherske skriftsprogets normer for korrekthed” og kunne udtrykke sig ”formidlingsbevidsthed i praksisnære sammenhænge”.

Vi vil arbejde med syntaks, formalia, tegnsætning, sætningslængder, konjunktioner, ordvalg og styrkemarkører (op- og nedtoninger).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Krig og litteratur

Dette forløb tager udgangspunkt i krigslitteratur og bearbejdning af krig, hvor eleverne skal trænes i analyse og fortolkning i forhold til temaet krig, Det er samtidigt et forløb som inddrager verdenslitteratur, -ismer, artikler mm.
Krigen og krigslitteraturens rolle gennem tiden ved at tage stilling (propaganda eller kritik), at beskrive det ubeskrivelige, behandling af kollektive traumer.
Vi arbejder desuden med dokumentarfilmen "Armadillo", som 2. værk (dokumentar), som er med udgangspunkt i elevernes fagpakke (uniform).

Selvlæste værker, som i grupper fremlægges på klassen i forbindelse med forløbet, som er 3. værk.

1.  "Mikael" af Dy Plambeck:
(Katja)  
2. "Intet nyt fra Vestfronten" af Erich Marie Remarque:
(Sebastian, Emilie, Frederikke, Celina, Clara, Cecilie Bruun, Cecilie, Celine, Silje)
3. "Ser du månen, Daniel" af Puk Damsgård
(Oliver, Simon, Cecilie Bruun)
4. !Hell man! af Sanne Søndergaard
(Dora)

Danskfaglige mål:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag.
– tekster fra realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én: Tom Kristensen,

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.


10% litteratur
10 % medier

Uniformpakken
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. Den politiske tale 19-09-2024
3. Reklamefilm der påvirker forskelligt 04-10-2024
4. Nødvendigheden af digital dannelse 25-10-2024
Selvlæste værk 31-10-2024
6. Hærens rekruttering 16-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 7. Et hårdt liv

Forløbet har fokus på tekster, som beskriver "et hårdt liv", men de to hovedtekster har to forskellige slutninger. Hvor "Pow Pow Pow" ender med at det hårde liv gentages  fordi der ikke er andet valg (social arv) så handler "Tessas hævn" om at kæmpe imod og tage ansvar (mønsterbryder).

I dette forløb beskæftiger vi os både med lyrik, sproglig analyse, dokumentar og filmiske virkemidler
Eleverne ser, analyserer og fortolker digtsamlingen "Pow Pow Pow" (2024) af Christina Hagen og dokumentarserien " Tessas hævn" fra DR. Begge er værklæsninger.

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster (her dokumentaren) og eleverne producerer deres egen dokumentar om deres klasse.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og dokumentar
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering

Sproglige perspektiver
Her analyseres en digtsamling med særlig fokus på sprog som ordklasser.
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering


Medier: 10%
Sprog: 10%

Børn og unge
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 8. Fremstilling af ungdom

I dette forløb beskæftiger vi os med, hvordan ungdommen fremstilles.

Vi starter med retorisk analyse af H.K.H. daværende Kronprins Frederiks tale til sin søn med perspektivering H.K.H Prins Christiantales tale til sidstnævntes 18 års fødselsdagfest d. 15/10-23.

Vi arbejder desuden med uddrag af Glenn Bechs bog "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" og ser den norske film  "Verdens verste menneske".

Forløbet sluttes af med værklæsning af romanen: "de" af  Helle Helle  som er 5. værk.

Forløbet understøtter elevernes fagpakke (børn og unge).

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.

Her indgår:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- nabosprogene (falske venner) herunder særligt norsk

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

5%sprog
8,33% litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16,96 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 9. Realisme og modernisme

I dette forløb arbejder vi med modernisme versus realisme med fokus på førstnævnte. Eleverne skal desuden opnå en forståelse for forholdet mellem kunst, litteratur og samfund gennem bekendtskabet med udvalgte værker af især kanonforfattere,.

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse og en svensk tekst. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses  Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, og Peter Seeberg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

10% litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
8. Vælg-selv-opgave 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Skriftlighed 2

Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 10. Sorgens sprog

I dette forløb beskæftiger vi os med sorgens sprog, herunder nutidig litteratur med uddrag fra tekster fra de sidste 5 år, men også tilbage i litteraturhistorien. Vi har særligt fokus på sprog, herunder sproghandlinger, folkevisesprog, impressionisme, grammatik mm.

Eleverne læser et værk med udgangspunkt i elevens projekt- og praktikforløb, hvor de laver en analyse af en selvvalgt tekst om deres fremtidige arbejdsliv
Cecilie Andersen: "Med livet i hænderne" sæson 2 afsnit 2: "Sygeplejersken"
Cecilie: Livgarden på stoffer fra TV2 .19 marts 2025.
Celine: Farlig omsorg (dokumentarserie) fra TV2 2025
Clara: "Børn på druk" episode 1 "Gratis juleøl til alle" fra TV2 d. 30/10-23
Celina, Simon og Frederikke: "Alene hjemme på nettet" afsnit 1 "Børnenens historier" fra  DR 10 marts 2024
Silje: Chicago Pd. afsnit 1 sæson 1
Sebastian: The Rookie sæson 1, episode 1. ABC. 2022
Oliver: "Politijagt" sæson 30 episode 1 fra kanal 5
Katja: "Redderne"
Melina: https://www.friformobberi.dk/videoer/film-den-vigtige-tilknytning/ "Film: De voksnes rolle i dagpleje og vuggestue. 7. DECEMBER 2022


Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Klaus Rifbjerg og St. St. Blicher

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Kanon: Rifbjerg og Nexø


Sprog: 3,33%
Medier: 5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde