Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Michael Levy Bruus, Trine Paludan
|
Hold
|
2023 da-y_ (1y da, 2y da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Fremstilling af dagens mand
I dette lille introforløb til dansk på HF ser vi på, hvordan forskellige tekster fra forskellige genrer og kernestofområder fremstiller manden i dag.
Vi ser på et uddrag af en debatbog, første del af en dokumentarserie, en novelle og en sang. Eleverne er desuden med til sprogzonen, hvor de lærer om sprog herunder sociolingvistik.
2% sprog
2% litteratur
Børn og unge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
2. Tidlig litteraturhistorie
I dette skal forløb får eleverne et historisk overblik over begivenheder og litteratur med nedslag i perioder fra middelalderen og til og med romantikken.
Eleverne arbejder desuden med den analyserende artikel (medier) med uddrag af Tobias Rahims "Nationalromantikken 2021.
Forløbet er i samarbejde med historie omkring historieopgaven.
Kernestof
– tekster fra oplysningstid
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen,
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst, skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
5% litteratur
5% medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Nationalromantikken
|
27-10-2023
|
3. Analyse
|
27-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
3. True Crime: forbrydelser som underholdning
I dette forløb arbejder vi med true crime, hvor vi beskæftiger os med flere forskellige genrer som podcasts, dokumentarserie. Der er desuden fokus på at skrive den debatterende artikel. Her arbejder vi med at læse en tekst, finde de vigtigste pointer, diskussionen og debatten.
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster.
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning
Fokusområder:
True Crime
Særlige fokuspunkter
Den debatterende artikel
Genrer
5% sprog
5% medier
Uniformpakken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
4. Prag
Dette forløb er optakt til elevernes studietur til Prag med fokus på at blive bedre læsere. De besøger i forbindelse med studieturen Kafka-museet og Theresienstadt.
I forløbet har vi særlig fokus på morfologiske og etymologiske strategier, så elevere selv får redskaber til at udvide deres ordkendskab. Forløbet har altså til dels fokus på sprog.
Der er også fokus på litteratur, da vi læser Naja Marie Aidts “Tre dage i Prag” og Frans Kafkas “Forvandlingen”. Sidstnævnte arbejder de med multimodalt, da det både er som bog, graphic novel, lydbog og tegnefilm.
De arbejder desuden med den analyserende artikel og kortfilmen "Seven minutes in a Washaw ghetto".
Faglige mål:
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
3% sprog
3% litteratur
3% medie
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
5. En køn litteraturhistorie
I dette forløb arbejder vi med køn i litteraturhistorien fra det moderne gennembrud til nu med uddrag fra lærebogen "Fuck normen" i forhold til køn.
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
5% litteratur
5% sprog
Børn og unge (kønsroller - lærer og pædagog)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Skriftlighed 1
I dette forløb arbejdes med at opøve elevernes skriftlige kompetencer og ruste dem til at kunne:
- ”anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
” Dels skal produktionen af tekster tilrettelægges med blik for, ”at eleverne lærer at anvende deres danskfaglige viden i en konkret virkelighed, således at de kan trække faglige perspektiver ind i en kreativ, saglig løsningstænkning.
- ” M.a.o.: Eleverne skal i udviklingen af deres ”personlige stemme” både lære at ”udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst” samt ”beherske skriftsprogets normer for korrekthed” og kunne udtrykke sig ”formidlingsbevidsthed i praksisnære sammenhænge”.
Vi vil arbejde med syntaks, formalia, tegnsætning, sætningslængder, konjunktioner, ordvalg og styrkemarkører (op- og nedtoninger).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Krig og litteratur
Dette forløb tager udgangspunkt i krigslitteratur og bearbejdning af krig, hvor eleverne skal trænes i analyse og fortolkning i forhold til temaet krig, Det er samtidigt et forløb som inddrager verdenslitteratur, -ismer, artikler mm.
Krigen og krigslitteraturens rolle gennem tiden ved at tage stilling (propaganda eller kritik), at beskrive det ubeskrivelige, behandling af kollektive traumer.
Vi arbejder desuden med dokumentarfilmen "Armadillo", som 2. værk (dokumentar), som er med udgangspunkt i elevernes fagpakke (uniform).
Selvlæste værker, som i grupper fremlægges på klassen i forbindelse med forløbet, som er 3. værk.
1. "Mikael" af Dy Plambeck:
(Katja)
2. "Intet nyt fra Vestfronten" af Erich Marie Remarque:
(Sebastian, Emilie, Frederikke, Celina, Clara, Cecilie Bruun, Cecilie, Celine, Silje)
3. "Ser du månen, Daniel" af Puk Damsgård
(Oliver, Simon, Cecilie Bruun)
4. !Hell man! af Sanne Søndergaard
(Dora)
Danskfaglige mål:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag.
– tekster fra realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én: Tom Kristensen,
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
10% litteratur
10 % medier
Uniformpakken
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Bønnelycke.docx
-
"Futurismes manifest" (1909) af Marinetti
-
"Hymne" (1918) af Emil Bønnelycke
-
Dada-manifest (1916) af Hugo Ball
-
"How to make a dadaist poem" (1920) by Tristan Tzara
-
Hemmingway: Et rent, veloplyst sted (1933)
-
Gustaf Munch-Pedersen: "Til mine forældre" (1931)
-
Tom Kristensen: "Til min ven, digteren Gustaf Munch-Petersen, der faldt som frivillig i Spanien" (1938)
-
Otto Gelsted: "Niende april" (1940)
-
Krigens logik skal holdes ud i strakt arm fra Information 06.01.2012
-
"Krig og sprog - interview med Dy Plambeck" i Dansk Noter 1, 2015
-
Uddrag fra "Den dansk borgerkrig 2018-24" af Kaspar Collign Nielsen
-
Bjørn Tulinius: Krigen udfordrer læseren. Augustus nr. 3 2010
-
"Armadillo"
-
"Flere følelser end kanoner i ny krigslitteratur" af Maj Bach Madsen d. 8/10-2010 fra Videnskab.dk
-
"Fisketur, Plik" af Mikkel Brixvold fra Dansk Noter 1, 2015
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. Den politiske tale
|
19-09-2024
|
3. Reklamefilm der påvirker forskelligt
|
04-10-2024
|
4. Nødvendigheden af digital dannelse
|
25-10-2024
|
Selvlæste værk
|
31-10-2024
|
6. Hærens rekruttering
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
7. Et hårdt liv
Forløbet har fokus på tekster, som beskriver "et hårdt liv", men de to hovedtekster har to forskellige slutninger. Hvor "Pow Pow Pow" ender med at det hårde liv gentages fordi der ikke er andet valg (social arv) så handler "Tessas hævn" om at kæmpe imod og tage ansvar (mønsterbryder).
I dette forløb beskæftiger vi os både med lyrik, sproglig analyse, dokumentar og filmiske virkemidler
Eleverne ser, analyserer og fortolker digtsamlingen "Pow Pow Pow" (2024) af Christina Hagen og dokumentarserien " Tessas hævn" fra DR. Begge er værklæsninger.
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster (her dokumentaren) og eleverne producerer deres egen dokumentar om deres klasse.
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler og dokumentar
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering
Sproglige perspektiver
Her analyseres en digtsamling med særlig fokus på sprog som ordklasser.
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Medier: 10%
Sprog: 10%
Børn og unge
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
8. Fremstilling af ungdom
I dette forløb beskæftiger vi os med, hvordan ungdommen fremstilles.
Vi starter med retorisk analyse af H.K.H. daværende Kronprins Frederiks tale til sin søn med perspektivering H.K.H Prins Christiantales tale til sidstnævntes 18 års fødselsdagfest d. 15/10-23.
Vi arbejder desuden med uddrag af Glenn Bechs bog "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" og ser den norske film "Verdens verste menneske".
Forløbet sluttes af med værklæsning af romanen: "de" af Helle Helle som er 5. værk.
Forløbet understøtter elevernes fagpakke (børn og unge).
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation.
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- nabosprogene (falske venner) herunder særligt norsk
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
5%sprog
8,33% litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16,96 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
9. Realisme og modernisme
I dette forløb arbejder vi med modernisme versus realisme med fokus på førstnævnte. Eleverne skal desuden opnå en forståelse for forholdet mellem kunst, litteratur og samfund gennem bekendtskabet med udvalgte værker af især kanonforfattere,.
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse og en svensk tekst. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, og Peter Seeberg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
10% litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
8. Vælg-selv-opgave
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Skriftlighed 2
Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
10. Sorgens sprog
I dette forløb beskæftiger vi os med sorgens sprog, herunder nutidig litteratur med uddrag fra tekster fra de sidste 5 år, men også tilbage i litteraturhistorien. Vi har særligt fokus på sprog, herunder sproghandlinger, folkevisesprog, impressionisme, grammatik mm.
Eleverne læser et værk med udgangspunkt i elevens projekt- og praktikforløb, hvor de laver en analyse af en selvvalgt tekst om deres fremtidige arbejdsliv
Cecilie Andersen: "Med livet i hænderne" sæson 2 afsnit 2: "Sygeplejersken"
Cecilie: Livgarden på stoffer fra TV2 .19 marts 2025.
Celine: Farlig omsorg (dokumentarserie) fra TV2 2025
Clara: "Børn på druk" episode 1 "Gratis juleøl til alle" fra TV2 d. 30/10-23
Celina, Simon og Frederikke: "Alene hjemme på nettet" afsnit 1 "Børnenens historier" fra DR 10 marts 2024
Silje: Chicago Pd. afsnit 1 sæson 1
Sebastian: The Rookie sæson 1, episode 1. ABC. 2022
Oliver: "Politijagt" sæson 30 episode 1 fra kanal 5
Katja: "Redderne"
Melina: https://www.friformobberi.dk/videoer/film-den-vigtige-tilknytning/ "Film: De voksnes rolle i dagpleje og vuggestue. 7. DECEMBER 2022
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med særligt fokus på skriftlighed.
Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Klaus Rifbjerg og St. St. Blicher
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Kanon: Rifbjerg og Nexø
Sprog: 3,33%
Medier: 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212578536",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212578536",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60212578536"
}