Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Lukas Housted Kortsen, Rasmus Moesby Sørensen, Sofie Frei
|
Hold
|
2023 En-c_ (1c en/gf, 1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik "Habits"
|
25-08-2023
|
Assignment 1: Poem
|
03-09-2023
|
Analysis of "Indian Camp"
|
24-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing Up
Litterært forløb fra Contexts. Fokus på at komme i gang med at tale og skrive engelsk igen efter to måneders pause.
Tekster:
”Champagne Flight” (1982) Jill Norris
”Just Like That” (1987) Michael Richards
“The Shining Mountain” (1992) Allison Fell
“Tich Miller” (1986), “Reunion,” & “An Afternoon” (2018) Wendy Cope
“PM’s Wife Crusades Against Bullies” (2001) Kamal Ahmed
“Together We Can Beat The Bullies” (2002) Cherie Booth
Begreber/tematikker:
Growing up - Forskellige syn på og tilgænge til barndommen samt det at blive voksen via perspektivering mellem teksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Other
Historisk og kulturelt fokuseret forløb. Overskriften "The Other" danner ramme om forskellige historiske og sociale emne vedr. minoriteter i engelsksproget kultur.
Underemner: LGBTQIA+, Black (American) History, Amish, Feminism.
Flere af underemnerne har indeholdt en klar historisk perspektivering (fx Rob Halford om det at være homoseksuel i 1998 overfor 2017 eller koblingen fra Rosa Parks & MLK Jr. i 1950-60'erne til George Floyd og BLM i 2020'erne).
Tekster:
”Mushrooms” (1960) Sylvia Plath
“JUDAS PRIEST's ROB HALFORD On His Life As Gay Man” (2017) Blabbermouth
“Rob Halford Discusses Sexuality Publicly For The First Time” (1998) uddrag af MTV-interview
Sangene “Raw Deal” af Judas Priest og ”Heart Attack” af Demi Lovato
“Montgomery Bus Boycott…” (2014) Youtube: HISTORY
“Martin Luther King, Jr.'s "I Have A Dream" Speech” (2018) Youtube: HISTORY
“Looking Back, Looking Forward: The legacy of George Floyd” (2021) YouTube: WGN News
“Amish and the Plain People” og diverse andre, selvvalgte artikler fra lancasterpa.com/amish/
“Amish Grace” (2010) dir. Gregg Champion
Emma Watson’s HeForShe Speech at the UN (2014)
Begreber/tematikker:
Sexual- and gender identity
Systemic racism
Forgiveness
Gender equality
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Amish Interview
|
05-03-2024
|
Listening exercises
|
06-03-2024
|
Quiz-spørgsmål
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crime & Mystery
Litterært forløb. "Crime & Mystery" tager udgangspunkt i det klassiske mordmysterie (her repræsenteret af Agatha Christie) og dets genretræk. Herefter bevæger det sig mod det moderne mordmysterie, Knives Out (2019), for til sidst kort at berøre True Crime-genren.
Tekster:
”Crime Fiction” (2008) fra Crime in Fiction
“The Affair at the Victory Ball” (1991) sæson 3, afsnit 10 af “Agatha Christie’s Poirot” (YouTube)
“Death by Drowning” (1966) Agatha Christie
“Knives Out” (2019) dir. Rian Johnson
Første afsnit af Netflix-dokumentaren “Conversations with a Killer: The Jeffrey Dahmer Tapes” (2022)
Begreber/tematikker:
Mordmysterie genretræk som fx clues, motive, suspects og red herring
Reliable narrator
Sympati, respekt og etik i true crime
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mystery Assignment
|
01-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
What are you afraid of?
Kernestof:
Fiction:
Edgar Allan Poe: "The Black Cat" (novelle, uddrag)
Richard Matheson: "Making Cabinets" (novelle)
Neil Gaiman: "Coraline" (værklæsning)
Non-fiction:
Stephen King: "Why We Crave Horror Movies" (essay)
Film:
Selvfundne kortfilm fra Youtube
"Us" (spillefilm, Peele, 2019)
Supplerende stof:
Charles Perault: "The Little Red Riding Hood" (eventyr)
Grammatik: verber og verbernes tider, adjektiver og gradbøjning (Getting Started + ordbogen.com)
Fagligt fokus:
- Genrens troper og virkemidler
- Genren som allegori
- Genrens brug af almenmenneskelig frygt
- Genrens appel
- Centrale begreber: foreshadowing, suspense, setting, iconography, point of view.
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde, herunder refleksionsskrivning
- Gruppe- og pararbejde
- Mundtlig sprogproduktion, herunder oplæg i grupper og/eller plenum
- Skriftlige sprogproduktion, herunder resumeer og omskrivningsøvelser
Omfang: 30%
Forløbet dækker over kernestoffet:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Course #2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
South Africa - Beyond the Empire, Beyond Apartheid
Non-fiction:
Jeff Cangialosi: "The State of the Rainbow Nation" (artikel)
Nelson Mandela: "Let Freedom Reign" (tale)
Vox: "Why South Africa Is Still So Segregated" (https://www.youtube.com/watch?v=NVH7JewfgJg&t=1s)
Fiction:
Rosemund J. Handler: "An Act of Vengeance" (novelle)
Film:
"District 9" (Blomkamp, 2009)
Grammatik: (Getting Started, ordbogen.com)
Supplerende stof:
Udvalgte citater af Nelson Mandela og Desmond Tutu.
Billeder fra apartheid-æraen.
Langfocus (Youtube-kanal): Languages of South Africa + What is a Lingua Franca?
Fagligt fokus:
- Sydafrikas historie, herunder kolonitiden
- Sorte sydafrikaneres levevilkår under apartheid-æraen
- Sydafrika efter apartheid; hvordan ser det sydafrikanske samfund ud i dag?
- "District 9" som allegori
Omfang:
25%
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppe- og pararbejde
- Skriftlige sprogproduktion, herunder essayskrivning
Forløbet dækker over kernestoffet:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Get Rich or Die Trying
Fiction:
Lyrik:
The Notorious BIG: "Juicy" (sang)
Langston Hughes: "Let America Be America Again" (digt)
Non-fiction:
Mark R Rank & Lawrence M Eppard - “The 'American Dream' of upward mobility is broken. Look at the numbers.” (artikel)
Film/serier:
Succession S1E1: "Celebration" (McKay, 2018)
The Simpsons S7E23: "Much Apu About Nothing" (Dietter, 1996)
Supplerende stof:
Uddrag fra Goodfellas (roman og film)
Grammatik: pronominer, verbernes tider
Omfang:
20%
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde, herunder refleksionsskrivning
- Gruppe- og pararbejde
- Mundtlig sprogproduktion, herunder oplæg i grupper og/eller plenum
- Skriftlige sprogproduktion, herunder essayskrivning
Fagligt fokus:
- Amerikansk historie og identitet
- Definitionen af den amerikanske drøm
- Forskellige befolkningsgruppers oplevelse af det amerikanske samfund, herunder muligheden for at opnå den amerikanske drøm
Forløbet dækker over kernestoffet:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dystopia or Utopia?
Fiction:
George Orwell: "1984" (roman, kapitel 1)
Brian Aldiss: “Supertoys Last All Sumer Long” (novelle)
Margaret Atwood: "The Handmaid's Tale" excerpt (chapters 1-5) (romanuddrag)
Film:
Black Mirror S1E2: "Fifteen Million Merits" (tv-serie, Lyn, 2011)
The Handmaid's Tale S1E1: "Offred" (tv-serie, Morano, 2017)
Grammatik: opsamling på årets emner
Supplerende stof:
How to Recognize a Dystopia: https://www.youtube.com/watch?v=6a6kbU88wu0&t=3s
Steve Patterson: "Donald Trump is Orwellian" (læserbrev, non-fiction)
Margaret Atwood: "I Invented Gilead. The Supreme Court is Making it Real" (artikel, 2022)
Omfang:
25%
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Gruppe- og pararbejde
Fagligt fokus:
- Forskellen på dystopier og utopier
- Dystopisk fiktion som genre, herunder genrens karakteristika og karaktertyper
- Dystopisk fiktion som afspejling og kritik af samtiden
- Etiske overvejelser ift. AIs anvendelsesmuligheder
- Filmanalyse og filmanalytiske begreber
Forløbet dækker over kernestoffet:
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60213373221",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60213373221",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60213373221"
}