Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Hans-Henrik Carlsen
|
Hold
|
2024 2xy Id_ (2xy Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Atletik, OL og anatomi
Atletik, OL og anatomi/bevægelseslære
Formålet med forløbet er, at eleven skal tilegne sig grundlæggende teoretisk viden om 3 udvalgte discipliner og gennemføre disse., samt kende til historien bag disciplinerne samt udviklingen af de Olympiske lege med fokus på de moderne lege og megaeventets betydning.
Spydkast, længdespring, 100m, samtidig anatomi og bevægelseslære ifbm praksis. Disciplinerne belyses kort et historisk perspektiv i lyset af OL - både antik og moderne.
Eleven skal kunne gennemføre disciplinerne med forøvelser og i fuld færdig form, samt beskrive de vigtigste faser i udførelsen i hht grundlæggende anatomi og bevægelseslære. Desuden lave oplæg om specifikke/selvvlagte emner inden for OL
Materiale:
Wolf of Hansen: B- for bedre idræt, Gyldendal 2010, kap 3 samt nedslag i kap 12, som omsat i vedhæftet PPT
Div. Arbejdsark til undervisning i de 3 discipliner (pdf), anatomi og bevægelsesanalyse
Desuden tages udgangspunkt i forløbet om Crossfit samt Badminton og Grundtræning fra 1HF.
Evaluering: forløbet afsluttes med et Mini-OL hvor resultater kan sammenlignes med egne tidligere og andres. Desuden gennemgås bevægelsesanalyse, led og muskelgrupper i praksis og opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Pickleball og idrættens udvikling
Eleverne introduceres til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Desuden skal de opnå grundlæggende viden om udvikling og tendenser i moderne idræt, samt idrættens rolle i forbindelse med sundhed. Her bygges videre på Fodboldfitness og folkesundhed i 1HF.
INDHOLD:
Pickleball:
• Korrekt greb og batføring
• Grundlæggende beherskelse af slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob, smash og third shot drop.
• Fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling
• Forståelse for placering på banen og i forhold til bolden
• Grundlæggende beherskelse af simple slagserier
• Viden om spillets historie, opbygning og regler
Udvikling og tendenser i moderne idræt:
Forståelse for de 4 bølger i moderne idrætsudvikling
Kendskab til forskellige organiseringsformer i forhold til idræt
Forståelse for hvordan forskellige parametre påvirker idrætsdiscipliners popularitet
Hvilken rolle idrætten kan spille ifbm folkesundhed og den sociale skævhed i sundhed
Forståelse for perspektiverne reproduktion overfor frit valg
METODER:
Lærerundervisning, par- og gruppearbejde
MATERIALE:
'Introduktion til pickleball: What Is Pickleball - YouTube
Pickleball pointtælling: Pickleball Scoring | What You Need to Know to Get Started
Teknikvideoer: USA Pickleball - YouTube
Materiale i dette kompendium og nedenstående PPT
EVALUERING: Slagserier, færdigt spil, teoritest, og refleksion over egne idrætspræferencer og evt. sammenhæng med familie/omgangskreds
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Floorball Fitness, folkesundhed og træningspro.
Floorball, fitnessformerne og sundhed.
Gundlæggende floorball med regler tilpasset 5 spillere, bane uden bander og flyvende målmand med stav.
Træk, håndleds og slapskud + lop.
h-v finte, 360 finte og lop-finte
Box-spil som offensiv og defensiv opstilling
Kampe tilpasset primært kardiovaskulær træning
Biptest
Teori
Fitnessformerne og hvordan de kan opnås i Floorball
KRAM
Livsstilssygdomme
primært kardiovaskulær træning
samt opsamling på foreningsformerne og let idrætssociologi
Forløbet bygger videre på Fodboldfitness og folkesundhed fra 1 HF, og kompendiet herfra samt Wolf et al: B for bedre idræt, Systime, Kap 1 og 2 som opsamlet i kompendium og PPT.
Træningsprojekt kondition med selvtilrettelagt progressivt træningsprogram indgår med 5 moduler + rapport i perioden 15/01 til 19/3
Herunder test og opsamling af sundhedsparametre: Pulsreserve, vitalkapacitet, BMI, fedtprocent, blodtryk, kost og søvnvaner, generel livsstil og træningsvaner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Volleyball og teambuilding (løft fra c)
6 moduler og 2 modulers deltagelse i volleyturnering
Eleven skal lære basal volleyball og teambuilding.
-beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområde boldspil,
-opnå kropsbevidsthed
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
INDHOLD: Volleyball:
- Spille og dømme kamp på begynderniveau, herunder kende vigtigste regler
- Under- og overhåndsserv, finger- og baggerslag samt evt. smash
- kende og bestride spilpositioner
- bruge relevante specialopvarmningsøvelser, skud- og spiløvelser
- bruge bevægelsesanalyse og viden fra Grundtræningsforløb til at opstille relevante styrketræningsøvelser til en volleyballspieller
Teambuilding:
- Kende og bruge begreber fra teambuilding aktivt i forløbet
- Kende til synergi- og Ringelmanneffekten
- Kende og bruge termer hørende til teamets udviklingsfase, opgave- og social kohæsion, samt typen af hold og deltagerroller
MATERIALE: Nærværende kompendium, samt volleyball-mat.
Bearbejdet/forkortet udgave af: Wolf og Hansen: B forbedre idræt, Gyldendal 2015, 155-166
I
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Fri koreografi og Laban (løft fra c)
6 moduler + set forestillingen "Benched" med dansetruppen Uppercut på NYK F teater.
Eleverne skal arbejde med dans og fri koreografi udfra Labans bevægelseslære. I arbejdet med egen koreografi, skal de kunne redegøre for og anvende de centrale begreber i BESS-konceptet og oparbejde grundlæggende bevægelseskvalitet og rytmeforståelse.
INDHOLD:
• Kropssprog til musik
• Rytmeforståelse, koordination og bevægelseskvalitet
• Specielle opvarmningsøvelser til dans
• Afprøvning af frie og koreograferede bevægelser
• Labans bevægelsesteori – BESS-koncept (body, effort, shape og space)
• Analyse af egen og andres koreografier med udgangspunkt i Labans bevægelsesteori
METODER: Lærerundervisning, par- og gruppearbejde, eksperimenterende projektarbejde
MATERIALE: Labans bevægelsesteori (BESS-koncept)
Arbejdsarket: Dansens komponeneter fra Idrætsportalen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Pardans- Jive og repetition af teori
Sammensætte egen par-koreografi i Jive med selvvalgt elementer som
-Grundtrin/rockstep - chassé
-½ og hel drejning
-spin
-åbning eller new yorker
-damen ud og ind med og uden møde
- butterfly
- tornado
- mooch
- sparkeserie
- div. breaks og figurer
Kende til jivens historie, anvendbar musik, antal BPM og kunne følge rytmen i den valgte musik
Kunne bruge BESS-konceptet på egen koreografi mhp at kunne beskrive og udvikle denne.
Kunne reflektere over dansens rolle ifbm fitness, lave en basal arbejdskravsanalyse og opstille et periodiseret træningsprogram, samt forholde sig til problematikker som præstationsangst/spændingskurve og livsstil, ved at inddrage tidligere gennemgået teori
Forløbet afsluttes med et "afdansningsbal" og en eksamensøvelse med jive som case
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition af forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734186781",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734186781",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734186781"
}