Holdet 2024 2h3g ps2_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Steffen Rasmussen
Hold 2024 2h3g ps2_ (2h3g ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psykologi
Titel 2 All you need is love
Titel 3 Ondskabens psykologi
Titel 4 Hvordan skabes en vinder?
Titel 5 Udviklingspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Ondskabens psykologi

Eleverne skal
- kunne redegøre for psykologiske teorier samt forholde sig kritisk til teorierne og deres undersøgelsesmetoder.
- Opnå kendskab til hvordan psykologi kan anvendes til at belyse et komplekst tema: ondskab.
- Lære at se et psykologiske tema fra forskellige teoretiske perspektiver (individual-, eksistens- og socialpsykologisk).

Fokus: stereotyper, fordomme, grupper, roller, konformitet, social kontrol, autoritet, lydighed, mobning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvordan skabes en vinder?

Eleverne skal:
- Lære at se og identificere psykologiske temaer og problematikker fra forskellige psykologiske teoriretninger.
- Kunne redegøre for og forholde sig kritisk ift. forskellige teoretiske perspektiver.
- Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevant psykologisk teori og viden om læring og menneskets relationer til at belyse konkrete problemstillinger knyttet an til læring i et samfundsmæssigt perspektiv.
- Kunne læse og psykologiske teoretisk informeret og med videnskabelige øjne forholde sig kritisk til
artikler/medier.

Fokus:
- Psykologi som videnskab
- Psykologiske retninger og deres forskellige forståelses- og forklaringsmåder

Fokus: Hukommelse, sprog og videnstyper, læringsformer, undervisningsformer, kognitive skemaer, flowteori, ZNU, selvdisciplin og behovsudskydelse, motivation, digitale mediers rolle ift. læring.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Udviklingspsykologi

Eleverne skal kunne:
- redegøre, analysere og reflektere over forskellige miljøers og centrale personers betydning for
individets udvikling.
- anskue og belyse konkrete udviklingspsykologiske problemstillinger fra forskellige teoriretninger.

Fokus:
- Temperament, risiko og resiliens, udviklingsteori (Stern, Bowlby, Bronfenbrenner), tilknytningsforstyrrelser, omsorgspersoner og omsorgssvigt, separationsreaktioner, den skrå bundgrænse, teenagehjernens neuropsykologiske udvikling.

Holdet har set uddrag fra dokumentaren 'Cecilies verden'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer