Maribo Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Maribo Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2h3g ps2_ - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Maribo Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Steffen Rasmussen
Hold
2024 2h3g ps2_ (
2h3g ps2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til psykologi
Titel 2
All you need is love
Titel 3
Ondskabens psykologi
Titel 4
Hvordan skabes en vinder?
Titel 5
Udviklingspsykologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til psykologi
Indhold
Kernestof:
ps-valgfagsorientering.pptx
Læsegrupper PS2.docx
Velkommen til psykologi - faget om os alle.
Læs casen 'Hvorfor ryger Nille'. Læs dernæst din gruppes tekst 'Læsegrupper' (udleveret sidste time). Læs siderne om den tildelte psykologiske retning samt forklaring på, hvorfor Nille ryger.Overvej hvilke temaer eller problemstillinger I kunne tænke
Hvorfor-ryger-Nille_Case.pdf
Its-raining_Social-media-pseudo-science.jpg
psykologiske-retninger_Skema-til-udfyldning.docx
selective attention test
Læs de udleverede tekster "Common sense eller videnskab" og "Hverdagstænkning og videnskabelige tænkning".
Common-sense-og-psyko-snak_Arb-ark.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
All you need is love
Temaet har omhandlet forskellige psykologiske perspektiver på menneskets behov i en række forskellige sammenhænge.
- Eleverne skal kunne redegøre for psykologiske teorier samt forhold sig kritisk til teorierne og deres undersøgelsesmetoder.
Fokus: Maslows behovshierarki, stress, neuropsykologiske forklaringer ift. lykke.
Indhold
Kernestof:
Maslows-behovshierarki-arb-spg.docx
Vi går i dag i gang med forløbet 'All you need is love' - om menneskets fundamentale (psykologiske behov)--> Læs s. 270-273 i grundbogen
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 217-223, 236-238, 270-273, 399-412
Ps1_Stress-1.docx
Til timens start skal I have lavet spørgsmålene om Maslows behovspyramide færdig.
- Læs s. 399-406 i grundbogen - stop ved overskriften 'Indre faktorer', s. 406.
Ps_Stress-2.docx
Jeg troede jeg var lavet af jern
Charlie Chaplin Swallowed by a Factory Machine - Modern Times (1936)
I skal arbejde selv i timen.
Arb-spg_Neuro-psyk.docx
Ps Neuropsykologi II.docx
Lille-øvelse_Identifikation-af-hovedområder-i-hjernen.docx
De-fattige-har-mindre-serotonin-i-hjernen_ForskningsNyt.pdf
Er-rige-mennesker-lykkelige_Forskningsnyt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ondskabens psykologi
Eleverne skal
- kunne redegøre for psykologiske teorier samt forholde sig kritisk til teorierne og deres undersøgelsesmetoder.
- Opnå kendskab til hvordan psykologi kan anvendes til at belyse et komplekst tema: ondskab.
- Lære at se et psykologiske tema fra forskellige teoretiske perspektiver (individual-, eksistens- og socialpsykologisk).
Fokus: stereotyper, fordomme, grupper, roller, konformitet, social kontrol, autoritet, lydighed, mobning.
Indhold
Kernestof:
Ondskabens-psykologi_Intro.docx
The Bystander Effect
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 347-366, 373-379
Unge klæder sig på for fællesskabet.docx
Menneskedyret - CFU [24 min.]
Om mobning ved Helle Rabøl Hansen
Mød dit urmenneske (44 min.) - CFU
Grp. 2: Elevator Experiment groepsdruk
Horisont: Soldaterdrabene, der ryster Australien - CFU (36 min.)
Paa-jagt-efter-ondskabens-DNA_Bruckner_Videnskab-dk.docx
Psykologi i SRP.pptx
Hvad er ondskab? // den2radio
Debat: Bygger du dine fakta på holdninger?
Deadline ( 25.06.2018 ) - om reproduktionskrisen [afspil fra min. 14.06. |Varighed 19 min.] - CFU-login
Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment
Eksperiment_om_i_psyk.docx
Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup
Ondskab: Forskning på kanten (1) - CFU [29 min.]
Det onde som frihed_ps-veje.docx
Ondskabens-Psykologi_2004_Rolf-Kuschel-p27-34.pdf
Microsoft Forms
I-dont-like-Mondays_Information-23-2-08.docx
Fravaer _af-empati-og-selvkontrol_Ps-Veje.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvordan skabes en vinder?
Eleverne skal:
- Lære at se og identificere psykologiske temaer og problematikker fra forskellige psykologiske teoriretninger.
- Kunne redegøre for og forholde sig kritisk ift. forskellige teoretiske perspektiver.
- Eleverne skal kunne udvælge og anvende relevant psykologisk teori og viden om læring og menneskets relationer til at belyse konkrete problemstillinger knyttet an til læring i et samfundsmæssigt perspektiv.
- Kunne læse og psykologiske teoretisk informeret og med videnskabelige øjne forholde sig kritisk til
artikler/medier.
Fokus:
- Psykologi som videnskab
- Psykologiske retninger og deres forskellige forståelses- og forklaringsmåder
Fokus: Hukommelse, sprog og videnstyper, læringsformer, undervisningsformer, kognitive skemaer, flowteori, ZNU, selvdisciplin og behovsudskydelse, motivation, digitale mediers rolle ift. læring.
Indhold
Kernestof:
Selvdisciplin-vigtigere-for-uddannelse-end-intelligens_Forskningsnyt.pdf
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 155-159, 199-204, 207-216, 273-275, 279-280
Explainer Sæson 1 – Din hjerne kan trænes til at glemme DRTV
Spg_Italiensk-skal-laeres-med-kroppen.docx
Reelly's Guide to Hand Signs: Essential Tips for Travelers
Vidensformer-undervisningsformer-laeringsformer_Figur.png
Grp-er.PNG
Microsoft Forms
Stop så med det computerspil!
So ein Ding: Send evt. dit stammeID | TV | DR - CFU-login
Hvordan bliver _du_ en vinder_Arb-ark.docx
Læsning i 90erne_PP.pptx
Proeve-ex_ps-C_Tema_Taenkning-og-laering_Laese-krisen.docx
Examen-i-psyk-C_Info_PP.pptx
Faglig-argumentation_og_kritisk-taenkning_Psyk_PP.ppt
Behoever-man-laese-i-2025_Kan-man-ikke-bare-se-YouTube_Politiken.docx
De-vil-saa-gerne-laese_Men-noget-stopper-dem_Politiken.docx
Eksamensguide - Psykologi C.docx
Supplerende stof:
Digital-dannelse_Roald-Als_Hva-saa.jpg
The Marshmallow Test
Skumfidus-succes-Gym-reform_Politiken_17-4-16.pdf
OL_Hvordan-bliver-man-vinder_Sportspsykologer-bekymrede-over-talentdyrkelsen.docx
Perceptuel-indstilling_Kognitivt-skema_Oevelse.docx
Kognitive-skemaer_Oevelser-til-psykologi_Bernt-Hansen.pdf
Italiano-vero_Ny-dansk-forskning_Italiensk-skal-laeres-med-hele-kroppen.docx
I skal udarbejde og begrunde et undervisningssegment ifm. erhvervelse af kørekort. Læs også om vidensformer (204-207), samt om mesterlære (210-213).
ZNU-ift-Flow_Figur-forslag.png
Impostor-Phenomenon_Scoringtest_Eng.pdf
A Magazine Is an iPad That Does Not Work.m4v.mp4
Scoringstest_Imposter-faenomenet.docx
Bluffer-du_Om-imposterfaenomenet_Magisterbladet.pdf
Vores-boern-betaler-prisen-for-det-digitale-frisind_Politiken.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Udviklingspsykologi
Eleverne skal kunne:
- redegøre, analysere og reflektere over forskellige miljøers og centrale personers betydning for
individets udvikling.
- anskue og belyse konkrete udviklingspsykologiske problemstillinger fra forskellige teoriretninger.
Fokus:
- Temperament, risiko og resiliens, udviklingsteori (Stern, Bowlby, Bronfenbrenner), tilknytningsforstyrrelser, omsorgspersoner og omsorgssvigt, separationsreaktioner, den skrå bundgrænse, teenagehjernens neuropsykologiske udvikling.
Holdet har set uddrag fra dokumentaren 'Cecilies verden'.
Indhold
Kernestof:
Omsorg og omsorgssvigt arb spg.docx
Stern_Grupper-til-praesentation.docx
Risiko-og-resiliens_Arb-spg.docx
Fokus-spg_Cecilies-verden.docx
Vi går i gang med et nyt forløb om udviklingspsykologi.
Udv-psyk_Celle-til-selfie.pdf
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime; sider: 69-71, 80-100
Grupper.PNG
Risiko og resiliens.docx
Temperament_udv-spg.docx
Hvilket stjernetegn passer til mig? Tag stjernetegns-testen her!
Læselektien handler om forklaringer på vores temperament. Når I læser artiklen fra ForskningsNyt, skal I særligt lægge mærke til forklaringsargumentationen og beskrivelsen af de anvendte metoder.
Forskningsnyt_Temperament-og-opdragelse-bag-unges-psykiske-problemer.pdf
Hvad er der galt med teenagerhjernen_Arb-ark.docx
Tilknytningsteori_Arb-spg.docx
Den-skraa-bundgraense.pdf
Create Comics Online | Comix Maker | Comic Strips | Comic Generator
Bronfenbrenner's Ecological Systems: 5 Forces Impacting Our Lives
Bronfenbrenners-udviklingsoekologiske-model.docx
Problemstillinger-og-kritisk-taenkning-i-ps.pdf
Proeve-ex_ps-C_Tema_udv-og-risikofaktorer.docx
Examen-i-psyk-C_Info_PP.pptx
Læsning af aktuelt stof med henblik pa_ at identificere psykologiske problemstillinger.pdf
Faglig-argumentation_og_kritisk-taenkning_Psyk_PP.ppt
Tidligt-skadede-adoptivboern-Alvorlige-problemer-som-voksne_Videnskab-dk.pdf
Adoptivboern-mere-udsatte-end-ikke-adopterede-boern_Information.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734206638", "T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734206638", "H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734206638" }