Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Thomas Leen Olsson
|
Hold
|
2024 2xy Sa2_ (2xy Sa2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærdstaten og økonomi og ulighed
Faglige mål:
Forløbet om velfærdsstaten tager afsæt i samfundsfaglige begreber og teorier, og dykker ned i, hvordan velfærdsstaten fungerer, dens ideologiske grundlag, og de udfordringer, den står overfor i dagens samfund. Undervisningen har til formål at give eleverne en dybdegående forståelse af velfærdsstatens udvikling og dens funktioner, herunder de ideologier, der har præget dens opbygning og de ændringer, velfærdsmodellerne gennemgår i takt med samfundets udvikling.
Forløbet indledes med en undersøgelse af velfærdsstatens opbygning og ideologier, hvor eleverne lærer om de grundlæggende velfærdsmodeller og de politiske ideologier, som har formet det danske velfærdssystem. Eleverne arbejder med begreber som socialisme, liberalisme og konservatisme og ser på, hvordan disse ideologier har haft indflydelse på udformningen af velfærdsstaten. Dette perspektiv giver eleverne en forståelse for, hvordan politiske ideologier påvirker velfærdsstatens struktur og de sociale ydelser, som tilbydes borgerne.
En central del af forløbet er også at analysere de udfordringer, velfærdsstaten står overfor, både internt og eksternt. Gennem diskussioner og analyser af aktuelle samfundsproblemer som demografiske forandringer, økonomiske kriser og globalisering, lærer eleverne om de pres, som velfærdsmodellen er under, og hvilke løsninger der diskuteres i politiske kredse. Dette indebærer en undersøgelse af, hvordan ændringer i befolkningens sammensætning og de økonomiske forhold påvirker mulighederne for at opretholde velfærdsstaten på lang sigt.
Begreber og områder:
• Velfærds ideologier og velfærdsmodeller
• Pres på velfærdstaten
• Skat
• Konkurrencestaten
• Organiseringen af velfærdsstaten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det amerikanske valg 2024
Faglige mål:
Forløbet om det amerikanske præsidentvalg 2024 og politisk magt tager udgangspunkt i de politiske strukturer og magtforhold i USA, med fokus på præsidentvalget og de dynamikker, der påvirker demokratiet.
Formålet med forløbet er at give eleverne en dybdegående forståelse af det politiske system i USA og de centrale begreber som magt, valg og demokrati. Gennem arbejdet med præsidentvalget 2024 skal eleverne få indsigt i, hvordan politisk magt organiseres og udøves i USA, herunder hvordan præsidentvalget afspejler politiske ideologier, partiadfærd og vælgerdynamik. Eleverne skal også kunne analysere politiske aktører, valgstrategier og mediernes rolle i den politiske debat.
Begreber og områder:
- USA's politiske opbygning
- Det amerikanske valgsystem
- Medier og Politisk kommunikation
- Vælgeradfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eu og Globalisering
Forløbsbeskrivelse – EU og dets institutioner
Dette forløb giver eleverne en grundlæggende forståelse af EU’s opbygning, centrale institutioner og politiske beslutningsprocesser. Gennem arbejdet med både lærebogsstof og aktuelle kilder undersøger eleverne, hvordan EU fungerer som politisk system, og hvordan beslutninger træffes i samspillet mellem Europa-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen. Der lægges vægt på at analysere den almindelige beslutningsprocedure og forstå institutionernes rolle i lovgivningsprocessen. Forløbet inddrager desuden kritiske perspektiver på EU, herunder lobbyisme og demokratiske udfordringer, og eleverne arbejder med spørgsmål om EU’s betydning for medlemslandene og borgere. Målet er at styrke elevernes evne til at diskutere EU's rolle i en globaliseret verden og reflektere over samspillet mellem nationale og overnationale beslutningsniveauer.
Begreber og områder:
• Demokratisk underskud
• Lobbyisme
• Interessevaretagelse
• EU’s institutionelle opbygning og deres funktioner
• Samspillet mellem de nationale og europæiske beslutningsniveauer
• EU’s lovgivningsproces med fokus på den almindelige beslutningsprocedure
• Eksempler på aktuel europæisk lovgivning (fx kemikaliepolitik)
• EU’s indflydelse på danske politiske beslutninger
• Kritik og udfordringer ved EU-samarbejdet (bl.a. lobbyisme og gennemsigtighed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kriminalitet og sociologi
Faglige mål:
Forløbet bygger videre på forløb fra KS, men drejer kernestof om identitetsdannelse, socialisering, socialdifferentiering og kulturelle mønstre i Danmark over på et tema omkring kriminalitet med fokus på kriminalitet og årsager dertil.
Formålet med dette forløb er at give eleverne en faglig forståelse af kriminalitetens årsager, konsekvenser og samfundets reaktioner herpå. Forløbet tager udgangspunkt i både teoretiske perspektiver og konkrete cases og kobler kriminalitet til centrale samfundsfaglige begreber inden for sociologi og politik
Undervisningen lægger vægt på elevernes almendannelse, studiekompetence og evne til at analysere og vurdere samfundsmæssige problemstillinger med relevans for det danske
Som led i forløbet har holdet været på ekskursion til Retten i Nykøbing Falster og overværet en retssag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi og politik
Faglige mål:
Undervisningen har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomiske begreber og teorier. Eleverne vil lære at analysere, hvordan økonomien fungerer i samfundet, og hvordan politiske beslutninger kan påvirke økonomien. Eleverne vil få kendskab til, hvordan finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik påvirker økonomien, samt hvordan forskellige økonomiske skoler (som Keynesianisme og Økonomisk liberalisme) anskuer økonomiske forhold. Fokus vil være på at udvikle elevernes evne til at analysere og vurdere økonomiske politikker i forhold til samfundets økonom, samt de politiske partier
Begreber og områder:
Udbud- efterspørgselsmekaniser
Det økonomiske kredsløb
Økonomisk politik
Finanspolitik:
Pengepolitik:
Strukturpolitik
Skat
Samfundsøkonomiske konjunktur
Inflation
Økonomiske skoler:
Keynesianisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk Politik
Faglige mål:
Forløbet bygger videre på forløb fra KS, men drejer kernestof om ideologi og politik.
Forløbet har fokus på det danske politiske system med særlig vægt på partiernes rolle, politiske skillelinjer og magtforhold. Gennem arbejdet med både teoretiske modeller som Eastons systemmodel og konkrete eksempler fra dansk politik, får eleverne indsigt i, hvordan politiske beslutninger træffes, og hvordan partier, interesseorganisationer og medier påvirker den politiske dagsorden. Der arbejdes desuden med den parlamentariske styringskæde og begrebet politisk indflydelse. Forløbet giver eleverne redskaber til at analysere og vurdere partiadfærd, magtforhold og beslutningsprocesser i en dansk kontekst.
Begreber og områder:
• Dansk politik
• De klassiske ideologier
• Liberalisme, konservatisme, socialisme
• Ideologiske forgreninger
• Parti- og vælgere adfærd
• Fordelingspolitisk
• Værdipolitik
• Class og Issues voting
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734217639",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734217639",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64734217639"
}