Holdet 2024 sa-c_ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Thomas Leen Olsson
Hold 2024 sa-c_ (1c sa/gf, 1c sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling
Titel 2 Grundforløb:
Titel 3 Politik og Ideologi
Titel 4 Sociologi -forskelle live i Danmark
Titel 5 Samfundsøkonomi
Titel 6 Dansk politik
Titel 7 Politik og Ideologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling

I dette forløb vil eleverne blive introduceret til Køn og ligestilling indenfor alle tre kernestofområder.

Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering ̶ sociale og kulturelle forskelle.

Politik
- politiske ideologier
- (politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund), herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Begreber:
Socialiseringsformer, familietyper, social arenaer, kønsroller og -forventninger, Judith Butler, social konstruktion, queer, binær, non-binær, heterøonormativ, traditionelle kønsroller, normer, internalisering, social kontrol, sanktionering, roller og rollekonflikter, social struktur, moderne, traditionelle og senmoderne samfund, manderollen og maskulinitet, kvalitativ metode, display, økonomiske forskelle mellem kønnene, det andet skift, den mentale byrde, den dobbelte byrde, kvantitativ metode, indkomstfordeling, politiske forskelle mellem kønnene, samtykke, Med-too, liberalisme, konservatisme og socialisme, vælgeradfærd (køn),
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundforløb:

Grundforløb 1a-sa/fg ved TJ

1. Køn og ligestilling

I dette forløb vil eleverne blive introduceret til Køn og ligestilling indenfor alle tre kernestofområder.

Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering ̶ sociale og kulturelle forskelle.

Politik
- politiske ideologier
- (politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund), herunder ligestilling mellem kønnene.

Økonomi
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Begreber:
Socialiseringsformer, familietyper, social arenaer, kønsroller og -forventninger, Judith Butler, social konstruktion, traditionelle kønsroller, normer, roller, rollekonflikt,  social kontrol, sociale sanktioner, social struktur,
Det moderne, traditionelle og senmoderne samfund,
kort intro til kvalitativ metode og kvantitativ metode
økonomiske forskelle mellem kønnene,
Politiske forskelle: liberalisme, konservatisme og socialisme

(se kompendium og undervisningsbeskrivelse på modul 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 33,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik og Ideologi

Kernestof: Politik og Ideologi

Faglige mål:

Forløbet har fokus på politiske ideologier og deres rolle i samfundet. Eleverne introduceres til de klassiske ideologier – liberalisme, konservatisme og socialisme. Der arbejdes med, hvordan ideologier kommer til udtryk i partier, politiske diskussioner og samfundsmæssige problemstillinger.

Begreber og områder:
- De klassiske ideologier
- Liberalisme, konservatisme, socialisme
- Populisme
- Ideologiske forgreninger
- Partier, vælgere
- Fordelingspolitisk
- Værdipolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sociologi -forskelle live i Danmark

Kernestof: Sociologi

Faglige mål:
I dette forløb undersøger vi de faktorer, der bestemmer individets livssituation i Danmark, samt hvordan forskellige livsstile og sociale klasser manifesterer sig i samfundet. Vi ser på, hvordan ulighed i Danmark opstår og forvaltes, og diskuterer spørgsmålet om fattigdom i et land med relativ høj velstand. Gennem forløbet får eleverne mulighed for at analysere samfundsforhold, der påvirker individers liv, og hvordan sociale strukturer er med til at forme livet i Danmark.


Begreber og områder:
Livsstile
Livsformer
Minerva-modellen
Socialisering: primær, sekundær og tertiær
Normer og værdier, roller, rollekonflikt, sanktioner, arenaer
Bernstein sprogkoder
Pierre Bourdieus kapitaler
Model med fem sociale klasser
Social arv og social mobilitet
Uligheden ud i Danmark?
Fattigdom i Danmark?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Samfundsøkonomi

Kernestof: Økonomi

Faglige mål:
Undervisningen har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomiske begreber og teorier. Eleverne vil lære at analysere, hvordan økonomien fungerer i samfundet, og hvordan politiske beslutninger kan påvirke økonomien. Eleverne vil få kendskab til, hvordan finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik påvirker økonomien, samt hvordan forskellige økonomiske skoler (som Keynesianisme og Økonomisk liberalisme) anskuer økonomiske forhold. Fokus vil være på at udvikle elevernes evne til at analysere og vurdere økonomiske politikker i forhold til samfundets økonom, samt de politiske partier

Begreber og områder:
Udbud- efterspørgselsmekaniser
Det økonomiske kredsløb
Økonomisk politik
Finanspolitik:
Pengepolitik:
Strukturpolitik
Skat
Samfundsøkonomiske konjunktur
Inflation
Økonomiske skoler:
Keynesianisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk politik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politik og Ideologi

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer