Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Specht Ludvigsen
|
Hold
|
2024 bi-2ac_ (2ac bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 biodiversitet og økologi
opbygning af pro og eukaryote organismer, transport over membraner, organeller, samspil mellem arter og miljø, abiotiske og biotiske faktorer, biodiversitet, energistrømme og næringsstof kredsløb herunder C-kredsløb samt opbygning af kulhydrater, fedt og protein. endvidere fotosynthese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 fysiologi
oversigt over kroppens organsystemer med særlig vægt på fordøjelsessystemet og kost og ernæring, enzymer og deres opbygning og funktion, respirations proces samt hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 sex og hormoner
opbygning af manden og kvindens kønsorganer, forplantning, befrugtning og seksuelt overførte sygdomme samt prævention. hormonel regulering og feedback mekanismer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 arv, genetik, evolution
det centrale dogme i biologien, opbygning af DNA og RNA samt proteiner, mutationer og gener, nedarvningsprincipper og dominans forhold, celledeling og formering, biologisk variation og naturlig selektion samt artsbegreber og fylogeni
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi tager nogle flere fremlæggelser.
-
vi skal se lidt på kromosomer, gener og celledelinger
-
Frøsig, Hede; Jørgensen og Paludan-Müller: Biologi i udvikling c-niveau 2.udg., Nucleus; sider: 38-41, 117-120, 124-127, 131-135, 143-146, 195-214, 220-221
-
Celledelinger hos eukaryoter vers3.pptx
-
Celledeling er og mutationer
-
Vi skal se på simple nedarvningsprincipper
-
forsøg med ABO-Rhesus blodtype bestemmelse
-
husk jeres bog. vi skal arbejde med Mendels genetik og simple nedarvningsmønstre
-
gregor mendel og mendels arvelove
-
i skal hjemme færdiggøre jeres opgave om arvegang
-
forbered et lille oplæg om det centrale dogme idet du kommer ind på: opbygning af DNA, RNA og protein samt proteinsynthesen i den eukaryote celle.
-
vi skal i timen arbejde med computer så husk opladning
-
og så skal vi høre et par oplæg fra elever om proteinsyntesen...
-
etisk raad genetik m 2ac.docx
-
vi repeterer kort om DNA, mutationer og proteinsyntese for så at kigge på evolutionsbegrebet
-
https://videnskab.dk/krop-sundhed/herfra-kom-de-foerste-mennesker-i-skandinavien/#:~:text=Fossilt%2DDNA%20fra%20de%20tidlige,nord%20over%20Lapland%20langs%20Atlanterhavskysten.
-
stamtræer?
-
jeres stamtræ på baggrund af matadormix uploades i elevfeedback
-
2ac bio evolution stamtræer.pptx
-
Afsnit
-
Øvelsesvejledning Variation og Selektion (2).docx
-
tolkning
-
vi bruger ca 30-40 minutter på at afslutte forsøget fra sidst og lave databearbejdning i excel
-
i timen læses om bakterier og virus side 217-214 og der opsummeres
-
opsummering-og-vigtige-begreber evolution 195 214.pdf
-
- vi laver forsøg med gæring
-
husk at læse og besvare spørgsmålsarket fra sidst!
-
hjemme læses om gæring og microbiel vækst
-
gærforsøg med 2ac.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 microbiologi
microbiologiske metoder, hygiejne, opbygning af bakterier og gærceller, gæringsproces, vækstfaktorer, respiration, enzymer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 repetetion og eksamen
kort oversigt over forsøg med 2ac biologi C:
variationsmåling
selektionsøvelse
stamtræer
respiration og gæring og tælling af bobler ved forskellig temperatur
ABO blodtype bestemmelse
måling af blodsukker
forsøg med vandpest i lys og mørke
molekylebyggemodeller af kulhydrater, lipider, aminosyrer og nucleotider
catalaseaktivitet i lever ved forskellig koncentration og temperatur
kostanalyse
hygiejneundersøgelse ved bakterievækst
kimfaldstælling
biodiversitetsundersøgelse vha. SEEK og inaturalist
samt osmose i kartofler og gelelektroforese fra NV forløbet i 1.g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894235049",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894235049",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894235049"
}