Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Line Langfeldt Jensen
|
Hold
|
2024 bk-1_ (1g bk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til billedkunst
Hvad er billedkunst? Forventninger, mål, arbejdsform, portfolio, evaluering.
Efter en kort introduktion til billedkunstfaget og kunstbegrebet fokuseres der på at fortælle en historie - om sig selv - med et billede.
PRAKTISK: "Selvportræt" - et mini-univers på en hånd
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Samtidskunst & bæredygtighed
Der arbejdes med udvalgte strategier og udtryksformer i samtidskunsten: intervention, installation og performance - i teori og praksis. Eleverne ser forskellige eksempler på, hvordan kunstnere har arbejdet med de forskellige udtryksformer gennem tiden, fra Kusama, Yoko Ono og Bjørn Nørgaard til Olafur Eliasson, Evarissti og Felicia Malmström.
Herefter fokuseres på samtidskunstnere, som anvender naturens som inspirationskilde og materiale samt fokus på temaet: BÆREDYGTIGHED - Hvordan kan man sætte fokus på FNs Verdensmål i kunsten?
Specifikt undersøger eleverne udvalgte værker af Lilibeth Cuenca Rasmussen ud fra billeder, tekst, interview/film og førstehåndsoplevelse af Lilibeths performance ”Tow with Flow på torvet i Maribo” d. 30/8-2024.
Herefter diskuteres, om kunsten kan bruges til at gøre en forskel, med inddragelse af Jeppe Heins globale værk "Breathe with Me", som første gang blev præsenteret under FN's klimatopmøde i NY 2019, dels i Central Park dels i FN-bygningen - og efterfølgende i hele verden. Der tages udgangspunkt i et undervisningsmateriale udviklet i samarbejde med ART 2030 med udgangspunkt i manualen: "Jeppe Hein & ART 2030 - An art project for the world - Manual for Breathe with Me"
PRAKTISK: akvarelmaleri + idéudvikling, planlægning og udførsel af Felicia Malmström inspireret Barbie-intervention med fokus på udvalgt Verdensmål, som fotodokumenteres.
Sekundære VÆRKER – bl.a.:
Yves Klein: Performance 'Anthropometries of the Blue Epoch', March 9-1960
Yoko Ono: Cut piece 1964
Yayoi Kusama I installation, Orez Gallery, The Hague, 1965
Bjørn Nørgaard: Hesteofringen, 1970
Marco Evaristti: ”Ice Cube Project”, 2004
Marco Evaristti: The Rauduor Thermal Project, 2015
Olafur Eliasson: ”Riverbed” Louisiana 2014
Olafur Eliasson: “The Weather Project”, Tate Modern, London, 2003
Olafur Eliasson + Minik Rosing: “Ice Watch”, københavn 2014 + Place du Panthéon, Paris, 2015 + London 2018
Olafur Eliasson: ”Green River”, Bremen i Tyskland 1998 + Stockholm 2000 + Tokyo 2001
Primære VÆRKER:
Lilibeth Cuenca Rasmussen: Tow with the Flow, 2018-19 + 2024
Jeppe Hein: ”Breathe with Me”, installation/intervention i Central Park NY, september 2019
Jeppe Hein: "Breathing Watercolour", 2015, akvarel
Felicia Malmström: Act Don't Talk, New York 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Undersøgelser af et sted
Blokdag hvor eleverne undersøger naturen som materiale i kunsten.
Forløbet indledes med en gåtur, hvor eleverne undersøger ”den ægte natur” på stien langs Maribo Sø, altså den natur som er kommet der helt af sig selv og ikke er sået eller plantet af mennesker. Der indsamles planter og naturting og tages aftryk af naturen direkte i naturen. Desuden fotos af naturens mønstre med fokus på gentagelse.
Med hjælp fra kunstner Christel Witthøft omsættes de indsamlede naturting i bk-lokalet til
* Ukrudtsskulpturer med inspiration i Iwatani Yukikos små ukrudtsskulpturer fra udstillingen ”Planter i bevægelse”, Rønnebæksholm 2017.
* Tegninger, hvor der fokuseres på henholdsvis iagttagelse/blindtegning, realistisk tegning 1:1 (blyant), forenkling (tusch) og mønsterdannelse.
* Gipsafstøbninger af hårde og bløde naturting
* Grafiske tryk af hårde og bløde naturting.
* Tape art-værker som laves på vægge og vinduer på MG.
Desuden udstilles de færdige tryk som et samlet værk på MG.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Murmaleri - fra hulemaleri til street art
I forløbet undersøges murmaleriets udvikling over tid - fra hulemaleri til nutidens graffiti og street art - med fokus på både form og indhold.
TEORI: fokus på billedets virkemidler: komposition, rum og farve samt på værkernes indhold.
Form- og betydningsanalyse af udvalgte murmalerier fra forskellige perioder i kunsthistorien samt nutidige gavlmalerier fra Næstved Kunstby.
ANALYSE AF UDVALGTE MURMALERIER
Masaccio: Treenigheden, 1425
Picasso: Guernica-relieffet i byen Guernica, kopi af Picassos maleri ”Guernica”, oprindeligt 1937
Aryz - gavlmaleri i Næstved Kunstby
Osgemeos - gavlmaleri i Næstved Kunstby
Stohead - gavlmaleri i Næstved Kunstby
Banksy: Uden titel, 2014 (Migrants not welcome)
Supplerende værker:
CMP One - gavlmaleri i Næstved Kunstby
Diego Rivera: ”Panamerikansk forening”, 1930-40
Pablo Picasso: Murmaleri, regeringsbygningen i Oslo, 1969
Hera - gavlmaleri i Næstved Kunstby 2021
Conor Harrington: gavlmaleri Vesterbro KBH, 2015
PRAKTISKE OPGAVER:
Alter ego - dig selv som street art værk/figur
Fotos med fokus på komposition
Perspektivtegning
Eksperimenter med farvevirkning samt abstrakte farvekompositioner med fokus på farvens kvalitet og udstrækning i billedet/kvantitetskontrast
Eget vægmaleri til et udvalgt sted på MG - som udstilles på MG
Digital billedbehandling: værket indsættes desuden på foto af den udvalgte væg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur som er tilpasset mennesker og natur
Eleverne arbejder i dette forløb med at undersøge arkitektens kreative og innovative arbejdsproces samt med undersøgelse og analyse af arkitektur.
Der fokuseres for det første på arkitektur med fokus på at forbedre arkitekturen og fremtiden, bl.a. udvalgte arkitekturværker af Bjarke Ingels/BIG, pavilloner fra fortidige og nutidige Verdensudstillinger. For det andet på arkitektur, hvor naturen er anvendt som inspirationskilde og materiale. For det tredje: at tilpasse arkitekturen til stedet.
Temaet bæredygtighed fra det forrige forløb fortsættes således, og der er udover det miljømæssige også fokus på social bæredygtighed.
Eleverne undersøger temaet i teori og praksis, herunder forskellige arkitekters tilgange til fremtiden, til natur, miljø og til brugen af bæredygtige materialer samt til at skabe en mindre bygning, som offentlig tilgængelig og rekreativ, jf. FNs Verdensmål nr. 11 og 3.
ANALYSEEKSEMPLER:
BIG: 8-tallet, 2010
BIG: Museet for Søfart, 2013
BIG: Lego House, 2017
BIG: Copenhill, 2018
Desuden fælles undersøgelse af pavilloner fra Verdensudstillinger og forskellige arkitekters arbejde med bæredygtige materialer.
.
PRAKTISK:
Arkitektur-tegning
3D model med udgangspunkt i naturens former i papir.
Projekt: 2D og 3D skitsering af en pavillon, som skal udgøre et bæredygtigt frirum for Maribos borgere, som er inkluderende, rekreativt som er socialt og miæjømæssigt bæredytigt, og som forholder sig til det sted, den er placeret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt - TRANSFORMATIONER
Der arbejdes individuelt med et eksamensprojekt med det fælles hovedemne TRANFORMATIONER, hvor eleverne skal vise evne til at arbejde selvstændigt med æstetiske og innovative processer. Eleven vælger selv et kunst/arkitekturværk, som transformeres til en nutidig kontekst ud fra et fokus/tema, som eleven selv bestemmer.
Projektet skydes i gang med en fælles indledende idégenerering (brainpool, pakkeleg/mind map) samt idéstafet.
Den enkelte elev vælger dernæst eget værk og tema + udtryksform til produktet - idéudvikler videre og søger inspiration - og formulerer en individuel problemformulering.
Det fysiske produkt udføres - valgfrie materialer.
Eleven analyserer sit produkt og reflekterer over proces og produkt, herunder til- og fravalg.
Som afslutning på projektperioden udstilles projekterne og præsenteres for holdet.
Hele processen præsenteres i portfolioen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894387837",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894387837",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894387837"
}