Holdet 2x ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anders Stav Hansen, Anna Stinne Herbst, Thomas Jørgensen
Hold 2024 ks-x_ (1x ks, 1x ks/Hi, 1x ks/historieopgaven, 1x ks/re, 1x ks/sa, 1x ks/skr. produkt (årsprøve), 2x ks, 2x ks/eksamenstræning (pulje), 2x ks/Hi, 2x ks/re, 2x ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Dansk Vestindien
Titel 3 Da Danmark blev moderne
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitet og politik
Titel 6 Den danske velfærdsstat
Titel 7 Grønland
Titel 8 Fællesforløb 1 sa: Grønland
Titel 9 Indvandring og integration
Titel 10 Fællesfagligt forløb 2 sa: Indvandring&integration
Titel 11 Ideologiernes kamp
Titel 12 Enkeltfagligt forløb 2 sa: Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Da Danmark blev moderne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kristendom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitet og politik

Enkeltfagligt forløb 1. sa: Identitetsdannelse og politik i det senmoderne samfund  (samfundsfag)

Introduktion til samfundsfag, sociologi og politologi

Centrale begreber til sociologi
Normer, normbryder, roller, rollekonflikt, arena, sociale sanktioner og social kontrol

Primær-, sekundær-, og tertiær socialisation samt dobbeltsocialisering
Identiet
Identitetsniveauer:
- Jeg-idenitet
- Personlig identitet
- Social identitet
- Kollektiv identitet


Sekundære begreber til sociologi
Branding og Image ift. personlig- og social identitet
Livsstilsmarkør (ikke i teksten)
David Riesman begreb socialkarakter: det traditionsstyrede (myren), det indrestyrede (sneglen) og det gruppestyrede (kamæleon)

Familien, Dencik, fire familietyper (Team/Patriarkalsk Svingdør/Social akvarium)
Sekundært: Forældrestil (autoritativ/autoritær - Efterladende/uinvolveret)

Social arv, Habitus, social kapital, kulturel kapital og økonomisk kapital
Identitetsskabelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Anthony Giddens om det senmoderne samfund: aftraditionalisering, selvrefleksivitet, det rene forhold, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, tillid baseret på ”ansigt til ansigt” relationer og ansigtsløse relationer i form af ekspertsystemer
Valgbiografi og angst
Opsamling
Prøve


Materialer til sociologi
Litteraturliste:
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen Luk samfundet op, Colombus, 2010 side 44-46, 50
Bülow, Morten SamfNU grundbog til samfundsfag c-niveau,  systime, s 13-14
Karkov, Rasmus Mig, mig, mig! Derfor er nutidens unge så ubehøvlede¸Videnskab.dk 24. sept. 2010 http://videnskab.dk/kultur-samfund/mig-mig-mig-derfor-er-nutidens-unge-sa-ubehovlede
Koester, T og Frandsen, K Introduktion til psykologi, Frydenlund 1997 side 214-216
Mikkelsen, Morten Færre bryder social arv, Information 8. maj 2013 http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/f%C3%A6rre-bryder-social-arv
Relster, Else Grundbog i psykologi, Gjellerup & Gad, 1990 side 1
Thorndal, Morten Hansen Sociologi ABC, Columbus 2010 side 110
Opslag ”senmoderne samfund”: http://samfundsfag.forlagetcolumbus.dk/sociologi/senmoderne_samfund/
Opslag ”valgbiografi”: http://samfundsfag.forlagetcolumbus.dk/sociologi/valgbiografi/
Figur, ”Den sociale arv er lige så stærk som for 20 år siden” Kilde: http://www.ae.dk/files/AE_den-sociale-arv-er-ligesaa-staerk-som-for-20-aar-siden.pdf

Begreber til politk-delen
(tilgår)
materiale til politik-delen
(Tilgår)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Den danske velfærdsstat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grønland

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fællesforløb 1 sa: Grønland

Fællesfaglig forløb 1 samfundsfag - Grønland

I den samfundsfaglige del af grønlandsforløbet er der fokus på politiske, økonomiske og sociale forhold i Grønland. Der er særligt fokus på identitet og selvstændighed samt de økonomiske udfordringer forbundet hermed.
Forløbet påbegyndes med en oversigt over det politiske system og samfund i Grønland. Dernæst fokus på valgresultatet ved det grønlandske valg marts 2025, de politiske partier og deres ideologi og holdning til selvstændighed.
Dernæst fokus på sociale og uddannelsesmæssige forhold på Grønland. Forløbet er afsluttet med fokus på identitet og selvstændighed. Selvstændigheden belyses også ud fra et økonomisk perspektiv. Herunder de økonomiske mål og monoeksport samt hvilke muligheder/løsning og udforinger der er ift. øget økonomi.

primære begreber:
Benedict Andersson: Forestillede fællesskaber
Ren, kreolsk, bindestregs-identitet
Axel Honneth: Anerkendelse i den solidariske, retslige og private sfære (PrES)
Monoeksport
De økonomiske mål: BADBIB (BNP, Inflation, Den offentlige saldo, Betalingsbalancen, Inflation, Bæredygtig udvikling)


sekundære begreber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Indvandring og integration

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Fællesfagligt forløb 2 sa: Indvandring&integration

Fællesfagligt forløb 2 sa: Indvandring&integration

I forløbet er der arbejdet med indvandring og integration ud fra et samfundsfagsligt perspektiv:
i forløbet ses på hvilke identitetsmæssige udfordringer der kan være for unge (primært muslimer) der vokser op i Danmark som efterkommere til indvandrere og flygtninge. Herunder er der arbejdet med integrationsteorier og integrationspolitik herunder undersøgelse af de danske partiernes syn på integration/indvandrere (partiets placering på værdipolitik-aksen) samt forskellen mellem integrationspolitik og udlændingepolitik. .
I forløbet har vi arbejdet med virkelige cases og kort berørt risiko for  radikalisering.
I forløbet har vi set på konsekvenserne af de forskellige integrationspolitiker ift. ren, kreolsk og bindestregsidentitet.
Vi har hørt DR-podcasten "generationen" som case i relation hertil.


Begreber og teorier til forløbet:
Primære begreber:
værdipolitik og fordelingspolitik (og partiernes placering herunder)

Integrationsteori: Assmilation, Gensidig integration herunder (a) smeltedigel-integration b) pluralistisk integration), Segregation
Udlændingepolitik (stram slap) og Integrationspolitik (jf. ovenstående teorier)

De tre identitetstyper: Kreolsk identitet, Ren identitet, Bindestregsidentitet

Axel Honnet: Anerkendelse i den a) private-sfære b) den retslige sfære c) den solidariske sfære

etnocentrisme


Sekundære begreber/teorier:

Polarisering og dem-os-tankegang

Radikalisering

Traumatisring: Primær- og sekundær traumatisering

Ideologierne: Liberalisme, Konservatisme og Socialisme.

Globalisering, (politisk, økonomisk kulturelt)
Kultur (Scheins kulturmodel) og Geert Hofstedes kulturteori (de seks kulturdimensioner)

Rosentahl-effekten (positive forventninger skaber positiv udvikling og vise versa)

Væsentlige begreber for tidligere forløb som er anvendt her:
Bourdieu: økonomisk, kulturel og social-kapital (manglen på kapitaler kan være medvirkende til at presse et individ)
Socialisering (primær/sekundær/tertiær - dobbeltsocialisering)


Litteratur og links:
KS-bogen. Maria Madsen m.fl. Columbus. 2015. side 80-97

Handout vedr. Axel Honnet, Thomas Ziehe, traumatisering og deprivationsteorie (findes i Lectio)
Handout vedr. integrationsteori (findes i Lectio)

DR-generationen  Prolog: "Ikk' fuck med mig, dræber dig" og "1:4 - Blokken" samt uddrag af afsnit 2 og 3.

Undersøgelse af partiernes holdninger via hjemmesider og artikler samt video (youtube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Ideologiernes kamp

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Enkeltfagligt forløb 2 sa: Økonomi

Enkeltfagligt forløb 2 sa: Økonomi i DK

Forløb med fokus på makroøkonomiske sammenhænge. I forløbet er der fokus på Danmark som en lille åben økonomi, økonomiske mål og muligheder for politisk indgriben i økonomien. I forløbet har elevernes foretaget en undersøgelse af dansk økonomi pt. samt diskuteret muligheder og udfordringer iift. politisk indgriben. I forløbet har vi haft fokus på den danske økonomi pt. herunder særligt inflation og hvad politikerne kan/ikke kan gøre mht. til dette.

I forbindelse hermed har vi arbejdet med makroøkonomi og de økonomiske mål. Eleverne har via selvfundet empiri lavet økonomisk analyser af først Danmark og siden Grønland mhp. at vurdere landenes økonomi. Vi har set på mulige løsninger (ekspansiv og kontraktiv finanspolitik - herunder fordele og ulemper på kort og lang sigt) samt set på  vækstveje og spare veje samt strukturpolitiske tiltag. Herunder samspil mellem økonomisk vækst og kulturelle ønsker ("Grønland først", natursyn/miljø hensyn)


Eleverne har undersøgt økonomisk ulighed via ginikoefficient og er introduceret til absolut og relativ fattigdom. Her har vi sammenlignet forskellige lande herunder Grønland og Danmark.
Vi har afslutningsvis set på ulighed i sundhed


Dansk økonomisk nuværende status er blevet undersøgt med udgangspunkt i de økonomiske mål (BADBIB) og ligesom Grønland er undersøgt med udgangspunkt heri ( BADBI)


Væsentlige begreber:
Konjunktur og konjunkturcykler (opgang, høj, nedgang, lav) samt hvad der får konjunkturerne til at svinge.
Inflationær fortrængning - Crowding out og Crowding In
Opsparingsparadoks
Den automatiske budgetreaktion
De økonomiske mål: (BNP, Arbejdsløshed, Den offentlige saldo, Betalingsbalancen, Inflation, Bæredygtigudvikling) samt hvornår de økonomiske mål er opfyldt. Herunder balanceproblemer og flaskehalse.
Det åbne økonomiske kredsløb (staten, husstandene, virksomhederne, den finansielle sektor, udlandet)
Multiplikatoreffekten
Phillipskurven
Deflation
Økonomisk politik: Finanspolitik (kontraktiv og ekspansiv) samt kort berørt strukturpolitik

Økonomiske skoler: Adam Smith (hand off), Keynes (hands on), Monetaristerne (hands off), Ny-Keynesianerne (hands on + strukturpolitik)

ulighed:
Ginikoefficient
absolut og relativ fattigdom
uddannelsesniveau


Materiale:
Kongshøj Madsen, Per og Jensen, Ernst ”Samfundet økonomi” Columbus, 2009 side 22-33
Økonomiske skoler (handout og læreroplæg) https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/tj_maribo-gym_dk/Eb14-baj9DxNjDH53L8GVisBay8RAFYbGy5mhjLPAVaxLA?e=x9glLB

Multiplikatoreffekt og finanspolitik: DR: ”økonomi for dummies”  https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
Deflation og inflation: DR: ”økonomi for dummies”  https://www.youtube.com/watch?v=H6qLKLmObm4

Statistisk materiale (Analyse af de økonomiske nøgletal 2022):

Enkeltfagligt KS sa: Ulighed



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer