Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Aske Glasius Lange, Hanna Friis Lundsgaard
|
Hold
|
2024 mu-g (1g mu/1, 1g mu/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Et forløb, hvor eleverne præsenteres for musikfaget. Vi arbejder med rytmik (puls, tempo, nodeværdier, takt, underdelinger, bindebue og punktering) med udgangspunkt i Johannes Grønagers bog "C-nøglen". Vi synger enstemmige sange og træner op til kordagen på Nykøbing Katedralskole d. 10/10.
Sideløbende afprøver eleverne forskellige musikinstrumenter, og vi laver sammenspil i mindre grupper samt afslutter med et stort fællesnummer.
Anvendt materiale:
Johannes Grønager: "C-nøglen - musiklære for C-niveau", Systime A/S 2005
Læst s. 41-54
Analyse (auditiv):
- "Ain't nobody" med Chaka Khan >< Jasmine Thompson. Eleverne har sammenlignet nummeret ud fra alt det, de kunne høre (Instrumenter, sound, tempo)
Sammenspil:
- Lidt i fem
- Kompromis
- Jeg ta'r imod
Enstemmige sange:
- Malene
- Sensommervise
- Kvinde min
- Papirsklip
- Danmark
- Isn't she lovely
- WIth a little help
- Septembers himmel er så blå
- Buster
- Barndommens gade
- With a little help
Kor:
- Siyahambe
- Omvendt
- Flammer rammer
- På kanten af ingenting
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Teori
Teoriforløb
Sammenspil og korsang: Undervejs og i sammenhæng med forløbene har eleverne spillet pop, rock og blues. De har sunget mange sange unisont og trestemmigt på dansk, engelsk, tysk, svensk og norsk.
Teori:
Læse noder i G- og F-nøglen
Forstå dur og mol-skalaerne
Kunne finde dur og mol-akkorder på klaveret
Materiale:
"C-nøglen" Johannes Grønager
Musikipedia.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Kunstmusik
Fokus er på at musikken er nedskrevet på noder, og at komponistens
intentioner med værket er i centrum. Her er emner som instrumentation, dynamiske udtryk og orientering i et partitur i fokus, ligesom hele ritualet omkring koncerten præsenteres. Eleverne arbejder selvstændigt med musikhistoriske oplæg, der giver en oversigt over den vestlige klassiske musikhistorie.
Eleverne arbejder auditivt med programmusik i form af uddrag fra 10 forskellige værker. De arbejder med auditivt og visuelt med "Forår" 1. sats af Antonio Vivaldi.
Materiale:
jakobmjensen.dk
”Ma Vlast” (Mit fædreland) (1874-79) - Smetana
Edward Griegs "Morgenstemning" (1875)
John Cage’s "4’.33’’" (1952)
Pelle Gudmundsen-Homgrens "Plateaux pour deux" (1970)
Vivaldi: Violinkoncert i E-dur RV 269 (La Primavera) (1723)
Partituruddrag:
Vivaldi: Violinkoncert i E-dur RV 269 (La Primavera) (1723)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Populærmusik
Forløbet tager udgangspunkt i undervisningsmaterialet "Rockmusik i tid og rum".
Fokus er på den udøvende musiker. Eleverne analyserer hook, break og gimmick, form, harmonik, groove, sound og udtryk (i video, billede og tekst).
I dette forløb arbejder vi med rytmisk musikanalyse.
Analyseapparatet fra bogen "Rockmusik i tid og rum" introduceres, og begreberne tid/rum, hook, break og gimmick samt sound anvendes i forskellige værker. Eleverne arbejder desuden med formanalyse (popform, udvidet popform)
Begreber:
Groove, Tid/Rum, Sound, Form, Instrumentation, Hook, Break og Gimmick.
Øvelser på Musikipedia.dk anvendes som en del af den sideløbende teoriundervisning, der samler op på foregående forløb.
Anvendt materiale:
- Johannes Grønager, Anders Aare, Poul Rønnenfelt: "Rockmusik i tid og rum", Systime A/S 2000-2007
Læst: s. 16-30 + 35-37
Analyser:
- Sting: "Englishman in NY" (bred analyse)
- Michael Jackson "Man in the mirror" - (bred analyse)
- DaBaby/Roddy Ricch: Rock star - Black Lives Matter Remix (groove-analyse)
- Gorillaz: "Feel Good Inc." (groove-analyse)
- Gasolin: ”Rabalderstræde” (hook, break og gimmick)
- Beatles: ”She loves you” (hook, break og gimmick)
- Talk Talk: ”It’s my life” (hook, break og gimmick)
- Kaj og Andrea: "Højre venstre" (sound)
Øvelser:
- Forskellige øvelser i rytmer, underdelinger og nodeværdier (kopi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894700219",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894700219",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894700219"
}