Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Anders Stav Hansen
|
Hold
|
2024 ng-2ac_ (2ac ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vejr og klima
Vejr og klima
Atmosfærens opbygning
Atmosfærisk cirkulation
Høj- og lavtrykssystemer
Corioliskraft
Strålingsbalance
Nedbørsdannelse og nedbørstyper
Hydrotermfigurer
Kulstofkredsløbet
Global opvarmning og drivhuseffekt
Konsekvenser af global opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til Naturgeografi
-
Find en klimahistorie på nettet, det kan være en der viser ekstremt vejr på den ene eller anden måde, dvs. tørke, kulde, meget regn/oversvømmelser.
-
Hvis vi når det arbejder vi videre med dette materiale
-
Husk jeres klimahistorie fra sidste gang, så prøver vi at kigge på de processer der er på spil
-
Vi arbejder derefter med dette materiale
-
Link til Undervisningslokalet Drivhuseffekt
-
Aktiver Naturgeografiportalen med disse nøgler
-
Vi samler op på den første artikel om Atmosfærens opbygning, sørg for at få besvaret spørgsmålene
-
I arbejder videre med dette afsnit fra Naturgeografiportalen, læs og besvar spørgsmålene
-
Derefter går vi videre med dette
-
Vi laver en lille øvelse i dag og dernæst arbejder I videre med dette afsnit fra Naturgeografiportalen, læs og besvar spørgsmålene
-
2.10 Strålingsregnskabet
-
Ingen lektie
-
Vi arbejder i dag med strålings- og energibalancen i timen i dag
-
Jordens energibalance GeoViden.pdf
-
Vi skal have helt styr på drivhuseffekten inden vi går videre til de nedbørsdannende processer
-
I arbejder med disse spørgsmål
-
2.5 Nedbør, fugtighed, skyer og fronter
-
Så skal vi lave denne lille opgave, bliver nok først næste gang Luftfugtighed og kondensation.docx
-
Hvis man har svaret på disse spørgsmål så behøver I ikke være fysisk til stede til timen i dag. opload dine svar på elevfeedback på modulet for ikke at få fravær.
-
Denne lille video forklar ganske fint hvordan det med dugpunkt skal forstås, vi ser den derfor i starten af timen i dag Dugpunktstemperatur og relativ luftfugtighed
-
Vi samler i dag op på nedbørsdannelse og mætningskurven, herefter arbejder vi i timen videre med at se denne tille videoforklaring og dette materiale fra naturgeografiportalen
-
Dette er lektie til dagen modul
-
Vi arbejder videre med dette materiale som jeg også her med til jer i print.
-
CFU-login
-
Vi starter med at se denne film
-
Vi arbejder videre med dette materiale som jeg også har med til jer i print.
-
globale-vindsystem.pdf
-
Vi begynder med at tegne det globale vindsystem på tavlen
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hydrologi Vandets kredsløb
vandets kredsløb og vand som ressource
drikkevand/grundvand
vandbalanceligningen
porøsitet og permeabilitet
trusler mod drikkevandet
global opvarmnings indflydelse op vandbalancen
forurening: pesticider og gødning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pladetektonik og Bjergarter
Bjergarter og vulkaner
Jordens opbygning og udviklingshistorie
Den pladetektoniske model
Pladegrænser
vulkaner og Ring Of Fire
Bjergarter og mineraler
Fokus på bjergarter og mineraler, herunder
Magmatiske, Metamorfe og
Sedimentære bjergarter, Vulkaner og pladetektonik samt jordskælv
Naturgeografiportalen har været grundbogsmateriale til forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Energi, fossilebrændsler og vedvarende energi
Energi og energiproduktion
Naturlige og kunstige energistrømme
Energiforbrug i DK
Dannelse af olie og gas
Oliefælder
Reserver og ressourcer
Ole som handelsvare
/oliepriser
Fossile brændslers indflydelse på drivhuseffekten
Naturlige energistrømme/vedvarende energi
Kulstofkedsløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Befolkning og byplanlægning på Lolland
Et kort oversigts forløb over demografiske begreber og urbanisering og byvækst har vi i dette forløb set på. Vores udgangspunkt var i befolkningstal og landbrugsproduktion og derfra har vi talt om hvordan landbrugsproduktionen har udviklet sig i Danmark med udgangspunkt i de naturgivne forhold (jordbundsforhold). Herunder de dyrkningspotentialer der er i henholdsvis Vest- og Østdanmark som følge af istidens aflejringer i de to dele af landet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894726946",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894726946",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894726946"
}