Titel
4
|
4. Hinduisme
FORMÅL:
Eleverne skal kunne gøre rede for centrale fænomener som samsara, brahman, atman, moksha, kastesystemet, puja-ritualet, templets betydning og udvalgte guder.
Med udgangspunkt i den sociale og politiske udvikling i nutidens Indien skal eleverne undersøge eksempler på hvorledes de hinduistiske traditioner sætter spor i det moderne samfund.
Eleverne skal desuden have kendskab til to forskellige politiske fortolkninger af de hinduistiske traditioner: Mahatma Gandhis ikke-voldslære versus den nationalistiske hindutva-ideologi.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, feltarbejde (besøg)
FOKUS:
• Hellige skrifter (Vedaerne, Upanishaderne, Bhagavadgita)
• Ghandi-hindunationalisme
• Guder
• Samsara, Moksha, Atman, Brahman
• Kastesystem
Anvendt materiale:
Allan Poulsen: Hinduismen, Systime, 2012. Kap. 2, 3, 4, 5, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Esben Andreasen (m.fl.): Mennesket og magterne – en tekstsamling til religion, Gyldendal, 1995. Tekst 6, 7, 8, 11 (s. 127-129 + s. 132-137)
Kaj Baagø: Samsara, Gyldendal, 1978. Tekst 4, 5, 6 (s. 205-207)
Lene Madsen: Grundbog til Religion C, Systime, 2013. Tekst 2 (s. 121)
Kristeligt Dagblad: Reuters. Hinduer strømmer til Ganges. 4/1-2007
Information: Knud Vilby. De urørlige, 24/5-2007
http://religionsportalen.gyldendal.dk/forloeb/religionsfaglige_teorier_og_metoder/sammenlignende_religionshistorie/kapitler/myter.aspx?bust=636518771128612259 (Purusha-hymnen)
http://www.hindu.dk
https://www.matrimonialsindia.com/
Dokumentarer:
India untouched: https://www.youtube.com/watch?v=uM85zVt6xCU (uddrag)
Gudinden og teenageren, DR2, 2006 (29 min.)
Bryllup i farver (2), DR1, 2012 (29 min.)
Puja Ritual : http://www.youtube.com/watch?v=ARaNRTJPnpg
Kumbh mela: https://www.youtube.com/watch?v=vZ4aJ5tQQcU&feature=youtu.be (uddrag)
Omfang: 50 sider
|