Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anders Stav Hansen
|
Hold
|
2024 re-3d (3d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
Forløbet startede men en indføring i religionsfaget med udgangspunkt i skabelsen og forholdet mellem de tre Abrahamsreligioner. herefter har vi haft en generel indføring i Islams formative periode samt set på hvordan Islam har påvirket unge muslimer i det danske samfund i dag, samt diskussionen i forhold til Islam i et sekulariseret samfund og hvilke udfordringer det kan give den enkelte muslim
Grundlæggende Islam
Muhannedhistorien
De rituelle forpligtelser De fem søjler
Sharia som begreb i moderne islam
Tørklædedebatten som udtryk for kulturmødet i Islam i det senmoderne samfund
Forløbet indgik i et fagligt samspil med faget dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Vi har i dette forløb kigget på Kristendommen udgangspunkt og forholdet mellem jødedom og Jesu forkyndelse. Et nedslag har været på forskellen på jødedom som en gerningsreligion og kristendom som en trosreligion. Vi har set på Jesu som symbol på næstekærlighed og hvordan Jesus kan ses som løsnigen på problemmyten, nemlig syndefadet.
Vi har set på hvordan jesus fremstiller sin tolkning af Gud budskab/loven og hvordan og hvor der er forskel på den jødiske og den kristen vej tilbage til KOSMOS
Grundlæggende Jødedom som udgangspunkt for kristendommen
Skabelse
Syndefald/problemmyte
Kristendommens formative periode
Jesus og hans virke som det fremstilles i evangelierne
Særligt fokus på Bjergprædiknen Matt. 5-7
Lignelser og undere
Apostlenes gerninger
Passionshistorien
Kristendom i en moderne kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Buddhisme
Forløbet havde til hensigt at give en forståelse for overordnede og centrale elementer ved buddhisme som religion. Herunder forskelle på de Abrahamsreligioner vi har haft i årets pensum. Her har vi især haft fokus på grundlæggende ellementer fra Buddhismens formative periode og har især haft fokus på den tibetanske buddhisme og de særtræk der er ved denne . vi har haft fokus på disse kernebegreber
Buddhismens opståen
Buddhalegenden
Centrale begreber fra buddhismen
Karma
Reinkarnation
Samsara
Rituelle forpligtelser i Buddahismen
Tibetansk Buddhisme
Boddhisattva
Materiale fra Lene Højholt Tibetansk Buddhisme plus supplerende materiale fra religion.dk og diverse film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894785902",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894785902",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894785902"
}