Holdet 2024 re-3d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Maribo Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anders Stav Hansen
Hold 2024 re-3d (3d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Etik: LIV OG DØD

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam

Forløbet startede men en indføring i religionsfaget med udgangspunkt i skabelsen og forholdet mellem de tre Abrahamsreligioner. herefter har vi haft en generel indføring i Islams formative periode samt set på hvordan Islam har påvirket unge muslimer i det danske samfund i dag, samt  diskussionen i forhold til Islam i et sekulariseret samfund og hvilke udfordringer det kan give den enkelte muslim

Grundlæggende Islam
Muhannedhistorien
De rituelle forpligtelser De fem søjler
Sharia som begreb i moderne islam
Tørklædedebatten som udtryk for kulturmødet i Islam i det senmoderne samfund

Forløbet indgik i et fagligt samspil med faget dansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Vi har i dette forløb kigget på Kristendommen udgangspunkt og forholdet mellem jødedom og Jesu forkyndelse. Et nedslag har været på forskellen på jødedom som en gerningsreligion og kristendom som en trosreligion. Vi har set på Jesu som symbol på næstekærlighed og hvordan Jesus kan ses som løsnigen på problemmyten, nemlig syndefadet.
Vi har set på hvordan jesus fremstiller sin tolkning af Gud budskab/loven og hvordan og hvor der er forskel på den jødiske og den kristen vej tilbage til KOSMOS

Grundlæggende Jødedom som udgangspunkt for kristendommen
Skabelse
Syndefald/problemmyte

Kristendommens formative periode
Jesus og hans virke som det fremstilles i evangelierne
Særligt fokus på Bjergprædiknen  Matt. 5-7
Lignelser og undere
Apostlenes gerninger
Passionshistorien
Kristendom i en moderne kontekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Forløbet havde til hensigt at give en forståelse for overordnede og centrale elementer ved buddhisme som religion. Herunder forskelle på de Abrahamsreligioner vi har haft i årets pensum. Her har vi især haft fokus på grundlæggende ellementer fra Buddhismens formative periode og har især haft fokus på den tibetanske buddhisme og de særtræk der er ved denne . vi har haft fokus på disse kernebegreber
Buddhismens opståen
Buddhalegenden
Centrale begreber fra buddhismen
Karma
Reinkarnation
Samsara
Rituelle forpligtelser i Buddahismen
Tibetansk Buddhisme
Boddhisattva

Materiale fra Lene Højholt Tibetansk Buddhisme plus supplerende materiale fra religion.dk og diverse film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Etik: LIV OG DØD

Forløbet har haft overskriften Liv og Død, hvor vi har arbejdet med etiske problemstillinger i forbindelse med aktiv dødshjælp, organdonation og abort.
Vi har haft en opstart med at skabe en forståle for det to etiske retninger : plitgetik og nytteetik som så er gået videre til en diskussion af de tre ovenstående konkrete etiske spørgsmål. vi har inddraget etiske standpunkter fra Buddhisme, Islam og kristendom som det bindelied i de diskussioner vi har haft i undervisningen . Følgende tekster er samlet i det kompendium med overskriften LIV OG DØD, derudover har vi læst artikler fra Religion.dk og set gennemgange fra Religionsnørden om de etiske hovedretninger.  Vi har ligeledes kigget på EtiskRåd og deres rolle i den politiske beslutningsproces


LITTERATURLISTE

Abort i Jesusland: https://www.dr.dk/nyheder/udland/abort-i-jesusland-vi-tillader-uskyldige-boern-slagtes

Begrebsnøglen til religion - teori og metode: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=1&L=10

Buddhisme. Introduktion og tekster: https://buddhisme.systime.dk/?id=208 (Tekst 31)

Etik i det senmoderne samfund: 5. Dødshjælp | Etik i det senmoderne samfund (systime.dk) (kap. 5)

Kampen for det gode samfund: https://detgodesamfund.systime.dk/?id=1&L=10

Når død giver liv – organdonation: https://naardodgiverliv.ibog.organdonor.dk/?id=1&L=10 (kap. 10.2.5-10.2.7, 10.3.3)

Religion og etik – grundbog til etik i religionsfaget. https://religionogetik.systime.dk/?id=1&L=10

”Sådan forholder religionerne sig til abort”: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/saadan-forholder-religionerne-sig-til-abort

”Tekster om fosterdiagnostik og selektiv abort” i Religionsportalen: Tekster om fosterdiagnostik og selektiv abort | Religionsportalen (systime.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer