Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Maribo Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Leen Olsson
|
Hold
|
2024 sa-d_ (1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og Ideologi
Kernestof: Politik og Ideologi
Faglige mål:
Forløbet har fokus på politiske ideologier og deres rolle i samfundet. Eleverne introduceres til de klassiske ideologier – liberalisme, konservatisme og socialisme. Der arbejdes med, hvordan ideologier kommer til udtryk i partier, politiske diskussioner og samfundsmæssige problemstillinger.
Begreber og områder:
- De klassiske ideologier
- Liberalisme, konservatisme, socialisme
- Populisme
- Ideologiske forgreninger
- Partier, vælgere
- Fordelingspolitisk
- Værdipolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sociologi -forskelle live i Danmark
Kernestof: Sociologi
Faglige mål:
I dette forløb undersøger vi de faktorer, der bestemmer individets livssituation i Danmark, samt hvordan forskellige livsstile og sociale klasser manifesterer sig i samfundet. Vi ser på, hvordan ulighed i Danmark opstår og forvaltes, og diskuterer spørgsmålet om fattigdom i et land med relativ høj velstand. Gennem forløbet får eleverne mulighed for at analysere samfundsforhold, der påvirker individers liv, og hvordan sociale strukturer er med til at forme livet i Danmark.
Begreber og områder:
Livsstile
Livsformer
Minerva-modellen
Socialisering: primær, sekundær og tertiær
Normer og værdier, roller, rollekonflikt, sanktioner, arenaer
Bernstein sprogkoder
Pierre Bourdieus kapitaler
Model med fem sociale klasser
Social arv og social mobilitet
Uligheden ud i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomi
Kernestof: Økonomi
Faglige mål:
Undervisningen har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af samfundsøkonomiske begreber og teorier. Eleverne vil lære at analysere, hvordan økonomien fungerer i samfundet, og hvordan politiske beslutninger kan påvirke økonomien. Eleverne vil få kendskab til, hvordan finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik påvirker økonomien, samt hvordan forskellige økonomiske skoler (som Keynesianisme og Økonomisk liberalisme) anskuer økonomiske forhold. Fokus vil være på at udvikle elevernes evne til at analysere og vurdere økonomiske politikker i forhold til samfundets økonom, samt de politiske partier
Begreber og områder:
Udbud- efterspørgselsmekaniser
Det økonomiske kredsløb
Økonomisk politik
Finanspolitik:
Pengepolitik:
Strukturpolitik
Skat
Samfundsøkonomiske konjunktur
Inflation
Økonomiske skoler:
Keynesianisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk politik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343105664",
"T": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343105664",
"H": "/lectio/112/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69343105664"
}