Holdet 2022 1a22 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emil Krog Mortensen, Lene Trunjer
Hold 2022 1a22 DA (1a22 DA, 2a23 DA, 3a24 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab - eksamen
Titel 2 Dokumentarfilmsanalyse - eksamen
Titel 3 Natursyn, fra romantikken til nyere tid - eksamen
Titel 4 På kanten af samfundet - eksamen
Titel 5 Sprog og politik - eksamen
Titel 6 Kulturmøder og konflikter - eksamen
Titel 7 Eksistentielle fortællinger - eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab - eksamen

Overordnet overvejelser
Formålet med forløbet er, at eleverne tilegner sig viden og færdigheder til at analysere litterære tekster med afsæt i folkeviser og frem til i dag. Tematisk er der fokus på ondskab, hvor eleverne både arbejder med teorier inden for ondskab og overfører dem på div. tekster ud fra det udvidet tekstbegreb. Teksterne er valgt ud fra et fagligt mål om at udvikle elevernes kritiske og analytiske sans samt refleksionsevne italesætter aktuelle problemstillinger inden for ondskab. Selve emnet kredser om, hvordan vi skal forstå begrebet ondskab, som i dag er mere komplekst, og at ondskab kan antage mange former

Faglige mål
Skriftligt arbejder eleverne med kreativ tekstproduktion såvel som en begyndende forståelse af at opbygge en novelleanalyse med indledning, analyseafsnit og konklusion. Eleverne træner deres egen stemme samt at udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret. For at arbejde med den personlige stemme, arbejder eleverne med forskellige kreative udtryk.

• I skal kunne redegøre for begrebet ondskab med udgangspunkt i baggrundslitteraturen, dvs. naturlig og moralsk samt de fire kategorier af ondskab: dum, idealistisk, instrumentelle og dæmoniske.
• I skal kunne analysere og fortolke en skønlitterær tekst ud fra litterære analysebegreber og samtidig analysere med begreber inden for ondskab samt kunne perspektivere den til begrebe(rne) ondskab.
• I skal kunne analyse og fortolke en folkevise og pege på typiske genretræk

Fra læreplanen
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, historiske, samfundsmæssige problemstillinger ud fra teksterne og emnet ondskab.  
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder, herunder middelalderen og nyere tid  

Eleverne arbejder med forskellige danskfaglige begreber til sprogligt og medieanalyse, herunder er der fokus på
• Ondskabstyper  
• Naturlig og moralsk ondskab
• Begreber inden for lyrik- og epik til analyse  
• Erindringslitteratur
• Biografi
• Holocaustlitteratur
• Værksanalyseelementer

Relevans for eleverne
Eleverne lærer at arbejde med forskellige analytiske ”briller,” herunder nykritiske, biografiske, erindring, autofiktion og ondskab. Eleverne får kendskab til den litteraturhistoriske udvikling fra folkeviser til nutiden. De arbejder med forskellige måder at tilgå tekster på og arbejder med refleksion af forskellige problemstillinger inden for emnet ondskab. For at underbygge forløbet er eleverne også på byvandring sammen med politimuseet, hvor de forskellige ondskabselementer kommer i spil.

Kompetencer
Eleverne arbejder både med at læse tekster og løse dem i gruppearbejde samt almindelig undervisning. Der er fokus på en forståelse af det at læse tekster, hvad man skal fange ud samt at påbegynde arbejdet med skriftligheden mod eksamen i 3G.

Primær litteratur
Kanontekster
1. Folkevisen: German Gladensvend: https://bl.systime.dk/?id=149#c855

Værkslæsning
1. Ove Nyholm. Ondskabens anatomi - et filmessay. 2006. Dette er behandlet som værk, hvor eleverne har skrevet opgave om dette.
Link: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000002284&s=43742070&n=1&o=hits

Andre tekster, multimodale  
• 25 min. af dokumentaren Jøden og Arieren med fokus på Hitler som mytisk figur, brug af propaganda og ondskab: https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/joeden-og-arieren
• uddrag af Primo Levis Hvis dette er et menneske: https://historieportalen.systime.dk/?id=1566#c4562
• Novellen Torben og Maria af Naja Marie Aidt
• Novellen Dragen af Martha Christensen. 1970
• Kronikken Gud har også ansvar for det onde af Jacob Wolf. berlingske.dk
• Beretning om massakren ved Babi Yar i september 1941. https://historieportalen.systime.dk/?id=c4556


Ondskab
Svendsens kategorisering af ondskab: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=p192&L=0 og https://tankeromondskab.systime.dk/?id=193

Besøg på Politimuseet
• Undervisningsforløb om ondskab

Holocaust
• Zygmunt Bauman: Det moderne muliggjorde Holocaust: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=184  
• Adolf Eichmann og Ondskabens banalitet jf. Hannah Arendt: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=p153&L=0

Biografisk, erindring, autofiktion
Om erindringslitteratur: https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=122
Biografisk læsning: https://danskitiden-antologi.systime.dk/?id=208

Litteraturhistoriske tekster
• Middelalderens samfund: https://bl.systime.dk/?id=155  
• Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang: https://bl.systime.dk/?id=p268&L=0
• Folkevisens komposition: https://bl.systime.dk/?id=c280
• Analysemodel til skønlitterære tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=p171
• Fortælleren i skønlitterære tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=p159
• Litterære analyseelementer: https://hbdansk.systime.dk/?id=171  

Arbejdsformer
• Oplæg fra underviser, oplæg fra elever, gruppearbejde, individuelt arbejde, kreative udtryk, digitale platforme, refleksionsøvelser, feedback.

Danskfaglig dag, norsk fokus
• Retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204
• Fonk, norsk tekst samt sandhed, løgn og fiktion
• Dokumentarfilm, Massakren på Utøya: 22. juli: Massakren på Utøya (youtube.com) 13:50 min.: https://www.youtube.com/watch?v=lRzR2HM3epY&t=26s

Danskfaglig dag, svensk, 2G
• Uddrag af Jan Guillou, ”Ondskab,” 7 sider.
• Remediering, eleverne ser filmatiseringen af bogen, Ondskab: 107 min.
• Eleverne arbejder med opgaver med fokus på temaerne vold og ondskab. De afleverer en opgave.
• Opsamling.

Omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Biograftur 23-11-2022
Brochurer 01-12-2022
Projektdag aflevering 16-12-2022
Projektdag - individuel refleksion. 16-12-2022
Projektdag opgave: Ondskab 31-01-2023
Opgaver til Ondskabens anatomi 28-02-2023
Skriftlig aflevering: Ondskab 17-03-2023
Hjemmearbejdsdag med dansk 05-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentarfilmsanalyse - eksamen

Overordnet overvejelser
I dette forløb har klassen arbejdet med dokumentargenren. Klassen er blevet introduceret til dokumentaren og dens undergenrer, så eleverne har fået en forståelse for de forskellige måder, virkeligheden bearbejdes på i levende billeder. Eleverne har lært de basale filmiske virkemidler at kende, som har gjort dem i stand til at analysere dokumentarer og dermed få greb om den måde, genren skaber betydning på.

Klassen har endvidere arbejdet med mundtlige oplæg med fokus på anvendelse af den danskfaglige viden og begrebsbrug inden for dokumentarfeltet.

Fagligt fokus og fokus på begreber
• Forløb: Dokumentarfilm Forventninger og faglige krav – Dansk i tiden
• I skal kunne redegøre for genren dokumentarfilm med udgangspunkt i begrebet ”kreativ bearbejdning af virkeligheden."
• I skal kunne redegøre for de forskellige dokumentarundergenrer, herunder observerende, poetiske, mv. samt tv-genren
• I skal kunne anvende og analysere med filmiske virkemidler for dokumentargenren
• I skal kunne anvende begreberne fra forløbet, herunder autenticitetsmarkører, faktagenren, faktakoder, fiktionskoder etc. med særligt fokus på at analysere en dokumentar
• Kunne anvende filmiske virkemidler til analyse
• I skal kunne analysere og vurdere non-fiktive tekster
• I skal have kende til - og kunne anvende berettermodellen og kontraktmodellen
• I skal kunne afgøre, hvilken målgruppe dokumentarfilmen har.
• I skal kunne vurdere, hvilke behov filmens opfylder hos modtageren

Relevans for eleverne
Der er fokus på at arbejde med genreforståelse inden for dokumentargenren, herunder at arbejde med, hvordan de forskellige genretyper bearbejder og formidler virkeligheden. Selvom dokumentargenren er non-fiktion, så arbejdes der med en opmærksomhed på, at dokumentargenrerne samtidig er subjektive og bearbejdet. Det handler om at kunne navigere i forskellige typer af bearbejdet virkelighed og kunne forholde sig til disse udtryk. På den måde er der en særlig opmærksomhed på fakta og fiktionskoder, herunder autenticitetsmarkører. Ved at læse om og anvende disse faglige begreber får eleverne et sprog for, hvordan man skal tilgå denne genre med dens undergenrer.  

Kompetencer
Eleverne arbejder både med at læse tekster og løse dem i gruppearbejde samt almindelig undervisning. Der er fokus på mundtlighed og fremlæggelse samt kreative udtryksformer, herunder har eleverne selv arbejdet med at fremstille en kort dokumentar med stor succes.  

Primærtekster
• 2. VÆRK: Armadillo: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/armadillo 59 min.  

Dokumentargenren
• Fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=c1435
• Målgrupper og segmenter: https://danskitiden.systime.dk/?id=p162
• Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=p325 . Se også Håndbog til dansk for uddybning samt om autenticitetsmarkører her: https://hbdansk.systime.dk/?id=c744 og om dokumentar på tv her: https://textanalyse.systime.dk/?id=5392#c21851
• Filmiske virkemidler her: https://danskitiden.systime.dk/?id=p157
• Filmens dramaturgi og bølgemodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p326&L=0
• Berettermodellen: https://danskitiden.systime.dk/?id=p307
• Komposition, kontraktmodellen: https://hbdansk.systime.dk/?id=p155
• Analysemodel til dokumentarfilm: https://danskitiden.systime.dk/?id=p472

Andre tekster
• Uddrag af Det forbudte USA – de ekstreme internetkrigere: https://www.dr.dk/drtv/episode/det-forbudte-usa_-de-ekstreme-internetkrigere_307047 (0:00-2:30)
• Officiel trailer til Netflix-serien Making a Murderer sæson 1 (2015).
• Fiktionsserien SKAM (afsnit 1, sæson 2 – fra start til tidskode 4:39). "SKAM”:  Skam: Sæson 2 – 1. episode | Se online her | DRTV
• Prinsesser fra Blokken (afsnit 1 – fra start til tidskode 6:13). "Prinsesser fra blokken" (https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336)
• Så kort og mærkeligt livet er | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite ,fra start til tidskode 6:60 findes på filmcentralen.dk
• Limbo – når sabbatår er fucked (2019), episode 1 – fra start til tidskode 4:10 – findes på dr.dk/studie.
• Eskimo Diva (2015), fra start til tidskode 6:20 – findes på filmcentralen.dk.
• Ung, nøgen og udstillet (2016) – fra start til tidskode 4:30 – findes på dr.dk/studie.
• The Greatest Movie Ever Sold | Official Trailer (2011) - YouTube - hele traileren
• Operarejsen: Sæson 1 – En pagt med Djævlen | DRTV  - fra start til tidskode 7:00
• Ditte Kaehne Gade Et børnehjem (2013) (Et børnehjem - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk))
• Muldyr - minidokumentar med Louis på 18 år - YouTube

Skriftlighed
• Skriftlig aflevering:  Lav en kort samlet analyse og fortolkning af Armadillo.
Hav fokus på følgende:
1 Præsenter filmen, instruktøren mv, korrekt
2 Lav en indbydende indledning inkl. en titel
3 Opgaven skal være en sammenhængen tekst - uden punktopstillinger og overskrifter.  
4 Lav en afrunding, hvor du argumenterer for, hvad filmens påstand(e) er.

Metoder
Klasserumsdiskussion / gruppearbejde / IT/ individuelt arbejde / skriftligt arbejde / oplæg

Evaluering
Feedback mundtligt / skriftligt / brug af begreber / løbende evaluering / skriveforløb

Omfang: ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dokumentarfilmsanalyse 15-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Natursyn, fra romantikken til nyere tid - eksamen

Overordnet overvejelser
Formålet med dette forløb er, at eleverne danner sig overblik over litteraturhistorien fra romantikken til nyere tids naturopfattelser. Eleverne opbygger viden om litterær analyse primært med fokus på digtanalyse i de romantiske perioder: universel- og nationalromantikken samt poetisk realisme.  Temaet har fokus på natur og mennesket, fra et romantisk synspunkt til nyere tid belyst ud fra multimodale tekster. I nyere tid skiftes fokus fra digte til at arbejde med et kampagneværk, for at give eleverne indsigter i, hvordan der tales og skrives om natur, mennesket og klima i dag.

Faglige mål
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive og ikke-fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• Demonstrere kendskab til tendenser i samtiden, herunder multimodale tekster i samspil med internationale strømninger

Relevans for eleverne
Igennem forløbet vil der blive arbejdet med digtanalytiske elementer samt analyse af reklamekampagne. Der bliver arbejdet med fokus på Klafkis epokale nøglepunkt: klima (natursyn).

Eleverne har arbejdet med følgende kanonforfattere:
2. Adam Oehlenschläger
3. N.F.S. Grundtvig
4. Steen St. Blicher
5. H.C. Andersen,
6. Tom Kristensen

3. værk Eleverne vil arbejde med et værk
• Reklamekampagne, Andel og vindmøller

Primærtekster
• Schack Staffeldt: ”Indvielsen”: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2664  
• Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land: https://danmark.systime.dk/?id=545
• H.C.A.: Danmark mit fædreland: https://danmark.systime.dk/?id=546  
• St. St. Blichers Uddrag af “Hosekræmmeren”: https://textanalyse.systime.dk/?id=5258
• Grundtvig: Jeg gik mig ud en sommerdag at høre: https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/j-l/jeg-gik-mig-ud-en-sommerdag samt musikvideo med DR: https://www.youtube.com/watch?v=iqWdSGEqf7A
• Tom Kristensens digt ”forurening” fra bogen Natursyn, pdf
• Nephew: Hjertestarter: https://www.youtube.com/watch?v=KlV-xGTV1P0
• Pocahontas: Vindens farver: https://www.youtube.com/watch?v=O9MvdMqKvpU

Værksanalyse
• Podcast, Hjælp jeg er klimadeprimeret: https://www.dr.dk/radio/p1/feature/feature-2017-04-30
• Analyse af Andel: det er på tide at ændre billedet af dansk idyl: https://andel.dk/danskidyl/
• Podcast: Guld og Grønne skove, Øjebæ bryder idyllen, juni 2023.
• Podcast: Guld og Grønne skove: Dødende Danmark, august 2023.
• Hansen, Kjeld: ”Platugler.” Gylle.dk: https://gylle.dk/platugler/
• Samiske aktivister har blokeret, DR, marts 203: https://www.dr.dk/nyheder/udland/samiske-aktivister-har-i-en-uge-blokeret-norske-ministerier-vi-vil-lukke-staten-ned
• Skriftlighedsforløb med aflevering af reklameanalyse. Fokus på opsætning, korrekt indledning, introducerende sætning og efter afleveringen, feedforward og genaflevering.

Begreber og fokuspunkter i forløbet
• Alle litteraturhistoriske perioder og kendetegn, dvs. nyplatonisme, universelromantikken, nationalromantikken, biedermeier, poetisk realisme og romantisme
• Digtanalytiske begreber, dvs. sådan noget som strofer, vers, enderim, mv. jf. evt. analyseskema fra Håndbog i dansk
• Stilistiske virkemidler, herunder sproglige billeder og figurer, se evt. analyseskema fra Håndbog i dansk
• Guldalder og guldaldermalerier
• Nyplatonisme, dualisme og splittelse
• Panteisme
• Idealisme og ideerne og fænomenernes verden
• Monisme
• Organismetanken
• Besjæling
• Fædrelandskærlighed
• Geniet / kunstneren er ophøjet
• Det gode, det sande og det skønne
• Englandskrigene, brand i Kbh. og tab af Norge
• 1864
• Nordisk mytologi
• Folkeånd
• Dansk identitet og nationalsange
• ”Hvad udad tabes skal indad vindes” (nationalromantik)
• Tryghed, idyl og harmoni (Biedermeier)
• Det mørke og skyggefulde og det interessante (romantisme)

Teori/sekundær litteratur
• Naturen kalder, ”ånd og naturlængsel i romantikken og i dag,” pdf (4 sider)

Gruppearbejde og præsentation af de forskellige perioder,
YouTube-videoer med Søren Vrist Kristensen
• Biedermeier: https://www.youtube.com/watch?v=XDFb3R7U714&t=2s
• Nationalromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0&t=1s
• Romantismen: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs&t=9s
• Nyplatonisme: https://www.youtube.com/watch?v=PKRHpeFuCCc&t=452s
• Romantikken og universelromantikken: https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=310s
• Slaget på Reden mv.: https://www.youtube.com/watch?v=E4yPbI1OJRk&t=86s

Systime, Litteraturen på langs og på tværs
• Storgenrerne om lyrik: https://litthist.systime.dk/?id=130
• Hvad er lyrik: https://litthist.systime.dk/?id=197
• At analysere lyrik: https://litthist.systime.dk/?id=198
• Lyrik i romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=202
• Om romantikken generelt, livssyn mv.: https://litthist.systime.dk/?id=124
• Universelromantikken: https://litthist.systime.dk/?id=159
• Nationalromantikken: https://litthist.systime.dk/?id=162
• Nyplantonisme og Schack Staffeldt: https://litthist.systime.dk/?id=158
• Biedermeier og Poetisk realisme: https://litthist.systime.dk/?id=164
• Romantik i nutiden: https://litthist.systime.dk/?id=168

Håndbog til dansk, Systime
• Universelromantikken: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=175
• Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
• Reklamer: https://hbdansk.systime.dk/?id=227&L=0
• Medieanalyse af reklamefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=230

Dansksiderne
• Semantiske skemaer: https://dansksiderne.dk/index.php?id=4631

Gymdansk
• Ciceros pentagram: https://www.gymdansk.dk/ciceros-pentagram.html

Grundbog i retorik
• Appelformerne: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=211

Filmcentralen
• Filmleksikon: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog

Guide til skriftlig dansk
• Analyse og vurdering: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=147

Metoder
Oplæg / klasserumsdiskussion / gruppearbejde / IT/ individuelt arbejde / skriftligt arbejde / bogklub

Evaluering
Feedback mundtligt / skriftligt / brug af begreber / løbende evaluering / skriveforløb med feedforward / genafleveringer /

Sider: 250
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse i klassen 10-08-2023
1: delvis reklameanalyse 03-11-2023
Opgave 1: færdig reklameanalyse 12-11-2023
genaflevering 16-11-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 På kanten af samfundet - eksamen

Overordnet overvejelser
I dette forløb har eleverne arbejdet med fokus på ”På kanten af samfundet" fra oplysningstiden til det moderne gennembrud. Formålet har været at se på, hvordan samtalen ændrer sig fra Holbergs komedie Jeppe på Bjerget til Brandes slår tonen an og opfordrer til at sætte problemerne til debat. Eleverne har arbejdet med fokus på novelleanalyse samt sprogligt/samtaleanalyse af værk. Ligeledes har eleverne arbejdet med skriftlighed. Tematikken: På kanten af samfundet henviser til tekster, hvor udsatte mennesker skildres i litteraturen, herunder er der set på mennesker som lever med bristede drømme, vold, alkohol, fattigdom, ingen mulighed for at tale deres ret, hjemløse og selvmord, mord og sindssyge.

Fagligt fokus
• I skal kunne arbejde med litterær analyse, dvs. analyse, fortolke og perspektivere set i forhold til tekstlæsning af noveller
• I skal kunne arbejde med genren drama samt sproglig/samtaleanalyse af replikkerne
• I skal kunne sætte jer ind i større mængder stof, herunder læse supplerende om både oplysningstiden og det moderne gennembrud som litterære perioder
• I skal kunne arbejde med perioderne og sætte dem i relation til denne samtid samt de tekster, der læses
• I skal kunne forholde jer til denne periode og se på perspektiver til i dag, fx udsatte mennesker i nyere tid

Relevans for eleverne
Eleverne lærer om, hvordan særligt det moderne gennembrud forsat præger nutiden set i forhold til samfundets indretning. Ud fra historiske perspektiver læses fx om industrialiseringen, andelsbevægelsen og sædelighedsfejden, og der er diskuteret den betydning samt konsekvenser disse udviklinger har haft på den moderne stat. Dette har betydning for også at forstå den tid, vi lever i i dag.

Kompetencer
Eleverne arbejder både med at læse tekster og løse dem i gruppearbejde samt almindelig undervisning. Der er fokus på skriftlighed, både kreative øvelser for at optræne skrivestemme samt udvikling af analytiske egenskaber samt opbygning af opgaver målrettet eksamen.  

Fokus og begreber i forløbet
Oplysningstiden (1720-1770/1800)
• Borgerskab og udvikling af dette
• Alle er et fornuftsvæsen
• Rationalisme
• Det moralske rigtige
• ”at have mod til at bruge sin forstand”

Det moderne gennembrud og det folkelige gennembrud (1871-1890 samt 1900-1920)
• Georg Brandes ”at sætte problemerne til debat”
• De tre K’er, køn, klasse, kirke
• Handskemoralen og sædelighedsfejden
• Kvinders rettigheder
• Demokrati – og rettigheder til at stemme og deltage i samfundet
• Grundloven 1849
• Fra land til by og begyndende industrialisering
• Arbejderbevægelser
• Arbejderen som klasse
• Man gør op med romantikken og fokus på virkeligheden og menneskers vilkår
• Videnskab og Charles Darwin
• Naturalisme
• Realisme
• Impressionisme
• Opgør med gud og ateisme
• Arv og miljø
• Det folkelige gennembrud samt nye forfattere (Nexø)

Primærtekster og kanonforfattere  
7. Holberg
8. Martin Andersen Nexø
9. Herman Bang
10. Pontoppidan
(gentaget): Blicher

• Uddrag af Holbergs Jeppe på Bjerget, herunder en video: https://www.youtube.com/watch?v=IbWPExIrXTc samt tekst https://bl.systime.dk/?id=164
• Pontoppidans Muldskud:
https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/fiktive/pca063_muldskud.html
• Martin Andersen Nexø, ”Lønningsdag” https://litthist.systime.dk/?id=265&L=0#c1209
• Herman Bang: Irene Holm: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2676
https://textanalyse.systime.dk/?id=5258
• Steen Steensen Blicher: udvalgte fokusområder af Hosekræmmeren: https://textanalyse.systime.dk/?id=5258

4. Værkslæsning
• Henrik Ibsens: Et dukkehjem, 101 sider: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2065#c7083
• Remediering af Et dukkehjem: https://www.dr.dk/drtv/program/et-dukkehjem_442945
• Relevans i dag: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/nora-smaekkede-med-doeren-og-forlod-mand-og-boern-140-aar-siden-i-dag-fortaelles
• Kommunikationsanalyse af samtaler, herunder sproghandlinger, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper, face work, ordvalg og undertekst: https://hbdansk.systime.dk/?id=213

Om oplysningstiden
• Systime, litteraturhistorie: https://litthist.systime.dk/?id=123
• Idealer i oplysningstiden: https://bl.systime.dk/?id=168
• Fornuftens tidsalder: https://bl.systime.dk/?id=169

Det moderne gennembrud
• Sædelighedsfejden: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=141
• Om drama: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1633
• PPT: det moderne gennembrud, fil vedhæftet forløbet
• Gruppearbejde med præsentation af forskellige emner, herunder industrialiseringen, andelsbevægelsen, at sætte problemerne til debat, sædelighedsfejden, realisme.
• Følgende elementer under det moderne gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125
• Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
• Om det moderne gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125

Skriveformer i det moderne gennembrud
• Realisme: https://denstoredanske.lex.dk/realisme_-_litteratur
• Impressionisme og Herman Bang: https://bl.systime.dk/?id=186

Skrivefokus, kreativt samt opbygning af en novelleanalyse. Fokus på dispositioner, hvad skal med i hvert afsnit, skrive indledninger, lave korrekt opsætning, anvendelse af citater, aktiv analyse med citater, fortolke og kunne arbejde med en vanskelig tekst og omsætte den til en skriftlig aflevering
• Om epik: https://danskitiden.systime.dk/?id=188
• Guide til skriftlig dansk, analyse og fortolke: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=142
• Tekst til at øve kreative udtryk, skriv en debat: Kvinderne på Sprogø: https://fyens.dk/debat/trine-bramsen-hvad-kvinderne-paa-sprogoe-laerte-os-om-ligestilling

Arbejdsformer: gruppearbejde, oplæg fra læreren, kreativt arbejde, skriftligt arbejde, oplæg i grupper, feedback og feedforward med genaflevering af opgaver.

Omfang ca.150 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ skriveøvelse 12-12-2023
Delvis aflevering af novelleanalyse 17-01-2024
Opgave 2: Novelleanalyse 28-01-2024
Første del af et dukkehjem 01-02-2024
Et dukkehjem akt 2 15-02-2024
Genaflevering af novelleanalyse 16-02-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sprog og politik - eksamen

Overordnet overvejelser
Formålet med forløbet er, at eleverne tilegner sig viden og færdigheder til at analysere medietekster med argumentations- og retoriske greb. Teksterne er udvalgt ud fra et fagligt mål om at udvikle elevernes kritiske og analytiske sans samt refleksionsevne ved at arbejde med nonfiktionelle tekster som italesætter aktuelle problemstillinger. Selve emnet kredser om politik og grooming ud fra forskellige aviser, skribenters synspunkter samt politisk satire. Eleverne arbejder i dette forløb med, hvordan sproglige og mediefaglige begreber kan hjælpe dem med at analysere og forholde sig til deres omverden.

Faglige mål
Skriftlighedsforløb: eleverne arbejder med fokus på kohærens og kohæsion, opbygning af analyseafsnit samt at skrive indledning og vurdering i baggrund af en modtageranalyse. Ligeledes arbejdes der med løbende afleveringer og formativ feedback samt refleksion over skriveprocessen. Eleverne træner at udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret.

Eleverne arbejder med forskellige danskfaglige begreber til sproglig analyse, herunder er der fokus på
• Stilistiske og retoriske virkemidler
• Argumentationsanalyse
• Argumenttyper, kneb og ordvalgsargumenter
• Avisens layout, avisgenrer og typer af aviser
• Satire og humor

Kerne- og supplerende stof
Primærtekster til analyse
• Nyhedsartikel: Mike Fonseca anmeldt for grooming: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/medie-mike-fonesca-anmeldt-grooming-efter-forhold-med-15-aarig
• debat: Mike Fonseca sagen viser, at den seksuelle lavalder er for lav: https://www.information.dk/debat/2023/11/mike-fonseca-sagen-viser-seksuelle-lavalder-lav
• Hæv dog den seksuelle lavalder: https://ekstrabladet.dk/opinionen/haraldtoksvaerd/haev-dog-den-seksuelle-lavalder/10032443
• til vores kronikanalyse: https://www.information.dk/debat/2024/03/mike-fonsecas-ord-lyder-ekko-egen-overgrebsmand

Systime bog: Håndbog til dansk.
• 4.10, ”Argumentation” https://hbdansk.systime.dk/?id=205
• 4, ”sprog” samt alle underpunkterne: https://hbdansk.systime.dk/?id=131
• Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0
• Stilistik, sproglige billeder og figurer: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
• Retorisk analyse af meningsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219

Skriftlighedsforløb
Eleverne har arbejdet med kronikanalyse. Herunder fokus på indledning, sammenhæng i opgaver, afsnitsopbygning. Eleverne har afleveret delvis aflevering med feedforward til ny aflevering. Fokus på at skrive drafts og rette egne aflevering ud fra kommaer, sproglige fejl og andre problemstillinger.

Der er anvendt: Guide til skriftlig dansk
Faktatekst, analyse, vurdering og diskussion: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=148

PPT
• Om kohærens og kohæsion

Filer
• Tekst til inspiration, skriv objektivt og analytisk

Metoder
Oplæg / klasserumsdiskussion / gruppearbejde / IT/ individuelt arbejde / skriftligt arbejde

Evaluering
Feedback mundtligt / skriftligt / brug af begreber / løbende evaluering / skriveforløb med feedforward / genafleveringer /

Omfang ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af jeres arbejde i dag 08-04-2024
kronik delvis analyse 28-04-2024
aflevering af kronikken 09-05-2024
Hvad vil det sige at lære noget 17-05-2024
Mind-set refleksion 17-05-2024
2a23 DA skr. prøve 21-05-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kulturmøder og konflikter - eksamen

Overordnet overvejelser
Formålet med dette forløb er, at eleverne både får indsigt i centrale perioder og deres forbindelse til nutiden. Eleverne skal demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger inden for det postkolonisale område. Det er målet, at eleverne opnår historisk bevidsthed og kan forholde sig til kriterier for kunstnerisk kvalitet, så de med personligt og fagligt udbytte kan læse litteratur som har epokegørende og kunstnerisk betydning inden for emnet kulturmøder og konflikter.

Hvad skal eleverne lære og kunne?
Eleverne skal lære om dansk kolonihistorie samt viden om koloniseringen og behandling af oprindelige befolkningsgrupper i Norden. Eleverne skal yderligere analysere, hvordan litteratur omhandlende dansk kolonifortid skrives samt arbejde med den postkoloniale læsning med afsæt i relevante tekster med perspektiver til imperialisme, kolonisering, herunder Afrika og Grønland.

Faglige mål
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke tekster (udvidede tekstbegreb)
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder med viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale og merkantile (trekantshandel)
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Begreber til forløbet
• Kolonisering
• Postkolonialisme
• Afkolonisering
• Kolonialvarer
• Trekantshandlen
• De vestindiske øer
• Slaveri og slavehandel
• Imperialisme
• Merkantilisme
• Ejendomsret
• Den hvide mands byrde
• Traume (fælles)
• Racisme
• Fordomme
• Stereotyper
• Sted og stedsforståelse
• Den postkoloniale læsning
• Minoritetskultur
• Eurocentrisme
• Internalisering

Kanonforfattere
11: Karen Blixen
• (gentagelse af kanonforfatter) Ludvig Holbergs epistel. Af Introduktion til Naturens og Folkerettens Kundskab
• Om Ludvig Holberg, og hvad er epistler: https://litteratursiden.dk/forfattere/ludvig-holberg
• Karen Blixen: Uddrag af Den afrikanske farm   
• Om den Afrikanske farm: https://blixen.dk/karen-blixen/forfatterskab/den-afrikanske-farm
• Hvem var Karen Blixen: https://blixen.dk/karen-blixen

Kerne- og supplerende stof, dansk slavefortid
• Dansk slavefortid samt postkoloniale læsninger
• Om den postkoloniale læsning: https://www.gymdansk.dk/postkolonial-laeligsning.html
• Arbejdspapir til den postkoloniale læsning
• PPT om dansk kolonisering, postkolonisering og nutiden
• Om Jeannette Ehlers
https://kunsthalcharlottenborg.dk/da/udstillinger/jeannette-ehlers/
• Three Steps of Story: https://www.jeannetteehlers.dk/video.html
• Billedserie af Jeannette Ehlers: https://www.jeannetteehlers.dk/pics/photo1.html
• Kiplings: Hvid mands byrde (tekstlæsning i oversættelse): https://www.his2rie.dk/kildetekster/storbritannien-mellem-imperialisme-og-multikultur/tekst-5/

• Uddrag af ”Han har været foragtet af mange – nu begejstrer Rudyard Kipling igen.” Information, 2016.

Primærtekster, Grønland
• Filmen: Eksperimentet: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2883769000/eksperimentet
• Pdf: Lynge ”Se vort liv”
• Tarrak: ”Tupilak: https://www.youtube.com/watch?v=sd-JcV0_NAA
• “Tupilak,” sangtekst, pdf: https://llk.dk/nwkwod
• Fem nedslag i Grønlands historie: https://emu.dk/stx/rigsfaellesskabet/groenland/fem-nedslag-i-groenlands-historie
• Globalnyt: ”Den første grønlandske rapper på Roskilde Festival,” 2023: https://globalnyt.dk/som-den-foerste-groenlandske-rapper-paa-roskilde-festival-saetter-tarrak-fingeren-paa-danmarks-kolonialistiske-nutid/
• Om filmen Eksperimentet: ”Man gjorde en nation fortræd.” Information, 2010. https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2010/09/gjorde-nation-fortraed  

Projektdag, svensk og samerne i Sverige og Norge
• Det postkoloniale fokus
• Om samerne: https://natmus.dk/historisk-viden/verden/arktis/samer-og-sibiriske-folk/
• Viden om samerne og shamanisme: https://bildersmakt.se/den-stereotypa-bilden-av-samer-som-primitiva-och-exotiska-vildar-politik-propaganda-och-underhallning/
• Traditionel joik: https://da.wikipedia.org/wiki/Joik
• Filmanmeldelse om Sameblod: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/sveriges-indianere-har-faaet-deres-egen-film
• Sameblod: https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1072053
• Analyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=234
• Oplæg i grupper med analyse af filmen

Skriveforløb 1
Gennemgang af reklamen Herrelogen fra eksamen om sommeren. Med fokus på, hvordan man analyserer reklamer, herunder
• Reklamegenrer
• Laswell
• Intertekstuelle referencer
• Fakta og fiktionskoder og reklamer
• Filmiske virkemidler
• Opbygning af reklameanalyse
• Kohærens og kohæsion
• Genaflevering samt feedforward og feedback

Skriveforløb 2
• Digtanalyse og arbejde med Tarraks raptekst og Lynges digt.
• Digtanalytiske fagbegreber
• Forskelle mellem rap og lyrik (dog er det også begge politiske tekster)
• At skrive en sammenligning
• At skrive en perspektivering med nedslag i det postkoloniale
• At forholde sig til forskellige former for sprog

I begge skriveforløb har eleverne haft flere moduler med fokus på korrekt opsætning, kommaer, faglige begreber samt  at rette ud fra kommaer, sproglige fejl og andre problemstillinger.

Der er anvendt: Guide til skriftlig dansk
- https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=148

Hjælp til analyse
• Oversigt over novelle/roman analyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
• Hjælp til digtanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
• Hjælp til rap-tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=216
• Hjælp til analyse af eventyr: https://hbdansk.systime.dk/?id=215
• Hjælp til billedanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=231

Metoder
Oplæg / klasserumsdiskussion / gruppearbejde / IT/ individuelt arbejde / skriftligt arbejde / bogklub

Evaluering
Feedback mundtligt / skriftligt / brug af begreber / løbende evaluering / skriveforløb med feedforward / genafleveringer /

Antal sider total: 300  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksistentielle fortællinger - eksamen

Overordnet overvejelser
Formålet med dette forløb er, at eleverne danner sig et overblik over eksistentialisme og den eksistentielle læsning. Der er fokus på det, som Klafki beskriver som du-jeg relationer, og hvordan den menneskelige eksistens, eksistentielle tanker mv. fylder i litteraturen. Eleverne skal træne kompetencer i at læse tekster, kunne analysere, fortolke og vurdere primærtekster, lige som de skal reflektere over tematikken og sætte det i forhold til nyere tid.

Faglige mål
• Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervs- relaterede sammenhænge
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger

Relevans for eleverne
Igennem forløbet vil der være et fokus på læsestrategier for at træne elevernes evne til at forholde sig til begreber, væsentlighed i teksterne, kunne analysere, fortolke og vurdere det præsenterede materiale. Der er afsæt i modernismer, fra Johannes V. Jensen til efterkrigstidens angst og frem mod nyere tid ud fra tematikkerne køn og forhandling af identitet. Endvidere fokus på nyere litteratur, herunder har eleverne bl.a. læst værkerne: Thomas Korsgaard: Korsgaard: Mente I det (2023) samt den grafiske roman af Lars Kramhøft: Noget Frygteligt er altid lige ved at ske (2020).   

Kerne- og supplerende stof
Eleverne vil analysere litterære tekster samt øvrige multimodale tekster. Begreber og nedslag i fokus
• Det absurde
• Sisyfos myten  
• Valg, angst, fremmedgørelse og ansvar / frihed (den blå model)
• Biografien, selvbiografien, autofiktion, performativ biografisme
• Identitet og splittelse
• Ondskabstyper (rep. fra 1G til Mente I det)
• Eksistentialisme, herunder Kierkegaard, Satre, Giddens
• Det falske og sande selv
• Selvrefleksion
• Selviscenesættelse
• Dobbeltkontrakt og autofiktion
• Det senmoderne samfund og kønsidentiteter

Litterær læsemetode: eksistentiel læsning
• Nyere litteratur, herunder fokus på mænd og kønsidentiteter  
• Efterkrigstidseksistentialisme og angst

Kanonforfattere:
12. Peter Seeberg
13. Klaus Rifbjerg
14. Johannes V. Jensen
15. Martin A. Hansen

5. værk: Eleverne har arbejdet med følgende værk
Thomas Korsgaard: Mente I det (2020)
• Sekundært: https://bog.dk/thomas-korsgaard-interview-om-mente-i-det/
Læsning samt oplæg og diskussion af teksten

6. værk: Eleverne har arbejdet med følgende værk
Lars Kramhøft Noget Frygteligt er altid lige ved at ske (2020).   
• Sekundært: https://forlagetfahrenheit.dk/product/noget-frygteligt-er-altid-lige-ved-at-ske/
Herunder oplæg og diskussion af teksten med fokus på Giddens samt grafiske elementer

Kompetencer
Eleverne skal arbejde i trinene forståelse, anvendelse, analyse og fortolke og refleksion. Eleverne skal lære at analysere og kunne argumentere for deres valg. De skal ligeledes have viden om, og kunne gøre brug af litteraturhistorien og dens forløb ud fra tematikken: eksistentielle fortællinger fra det absurde til refleksion over angst og valg i det moderne samfund.

Primær litteratur
Peter Seeberg: ”Hjulet”
Martin A. Hansen: ”Roden”
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Tom Kristensen: Angst
Johannes V. Jensen På Memphis Station
HCA: Jeg har en angst som aldrig før
Theis Ørntoft: ”Det er forvirrede tider, jeg skal tale om”
Kortfilm: Ude i skoven: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/

Skriveforløb
• Læsning af kronikken ”at kunne indfange flugtens aftryk på sindet) (HHX-eksamensopgave)
• Skrive kronikopgave samt anvendelse af HHX-bogen om dansk A til eksamen

Sekundær litteratur (Systimebøger)
• Autofiktion og performativ biografisme: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2706
• Fiktion og faktakoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213  

Eksistentialisme i dansk
• De eksistentielle fortællinger og læseren: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=255
• Eksistentialistisk læsning i praksis: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256
• Grundtemaer i dansk litteratur: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264
• Om Satre: https://www.youtube.com/watch?v=qpXNRrtuo38
• Hvad er eksistentialisme: https://www.religion.dk/viden/hvad-er-eksistentialisme
• Sociale praksisser: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=211
• Sisyfosmyten: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=190
• Det sande selv: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=221
• Det falske selv: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=220

Håndbog i dansk
• Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
• Litterær analyse af noveller: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
• Retorisk analyse af kronik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219&L=0

Brug Litteraturhistorien, Systime
• Klaus Rifbjerg: konfrontation og fremmedgørelse: https://bl.systime.dk/?id=232
• 1960’erne: forbrug og fremmedgørelse: https://bl.systime.dk/?id=126  

Litteraturhistorien, på langs og på tværs, Systime
• Om Johannes V. Jensen og digt: På Memphis Station: https://litthist.systime.dk/?id=263
• Tendenser i nyste litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=294

Dansk i tiden
• Grafiske romaner: https://danskitiden.systime.dk/?id=178

Tanker om ondskab, Systime (rep fra 1G)
• Indledning: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=129
• Typer af ondskab: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=192#c474

Elevernes læring
Eleverne arbejder med digtanalyse, novelleanalyse og mediefaglige analyser. De skal vide, hvordan man anvender den analytiske værktøjskasse ud fra, hvilken tekst/genre, de sidder med til en mulig mundtlig eksamen samt evt. valg til en skriftlig eksamen. Eleverne arbejder med at sætte teksterne i relation til eksistentialisme eller eksistentielle problemstillinger i nyere tid. Herunder inddrages også autofiktion, biografien og opsamling fra deres tidligere forløb om ondskab, 1G.

Arbejdsformer
Undervisning, gruppearbejde, skrivearbejde, oplæg, plenums diskussioner, mindre grupper, refleksion, elevfeedback, hjemmearbejde

Omfang
• Omfang: ca. 350 s.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Det forbudte USA 19-12-2024
3a24 DA skr. prøve 11-02-2025
genaflevering af terminsprøve 21-04-2025
Kronikanalyse 04-05-2025
Forb. til eksamen 13-05-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer