Titel
7
|
Eksistentielle fortællinger - eksamen
Overordnet overvejelser
Formålet med dette forløb er, at eleverne danner sig et overblik over eksistentialisme og den eksistentielle læsning. Der er fokus på det, som Klafki beskriver som du-jeg relationer, og hvordan den menneskelige eksistens, eksistentielle tanker mv. fylder i litteraturen. Eleverne skal træne kompetencer i at læse tekster, kunne analysere, fortolke og vurdere primærtekster, lige som de skal reflektere over tematikken og sætte det i forhold til nyere tid.
Faglige mål
• Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervs- relaterede sammenhænge
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
Relevans for eleverne
Igennem forløbet vil der være et fokus på læsestrategier for at træne elevernes evne til at forholde sig til begreber, væsentlighed i teksterne, kunne analysere, fortolke og vurdere det præsenterede materiale. Der er afsæt i modernismer, fra Johannes V. Jensen til efterkrigstidens angst og frem mod nyere tid ud fra tematikkerne køn og forhandling af identitet. Endvidere fokus på nyere litteratur, herunder har eleverne bl.a. læst værkerne: Thomas Korsgaard: Korsgaard: Mente I det (2023) samt den grafiske roman af Lars Kramhøft: Noget Frygteligt er altid lige ved at ske (2020).
Kerne- og supplerende stof
Eleverne vil analysere litterære tekster samt øvrige multimodale tekster. Begreber og nedslag i fokus
• Det absurde
• Sisyfos myten
• Valg, angst, fremmedgørelse og ansvar / frihed (den blå model)
• Biografien, selvbiografien, autofiktion, performativ biografisme
• Identitet og splittelse
• Ondskabstyper (rep. fra 1G til Mente I det)
• Eksistentialisme, herunder Kierkegaard, Satre, Giddens
• Det falske og sande selv
• Selvrefleksion
• Selviscenesættelse
• Dobbeltkontrakt og autofiktion
• Det senmoderne samfund og kønsidentiteter
Litterær læsemetode: eksistentiel læsning
• Nyere litteratur, herunder fokus på mænd og kønsidentiteter
• Efterkrigstidseksistentialisme og angst
Kanonforfattere:
12. Peter Seeberg
13. Klaus Rifbjerg
14. Johannes V. Jensen
15. Martin A. Hansen
5. værk: Eleverne har arbejdet med følgende værk
Thomas Korsgaard: Mente I det (2020)
• Sekundært: https://bog.dk/thomas-korsgaard-interview-om-mente-i-det/
Læsning samt oplæg og diskussion af teksten
6. værk: Eleverne har arbejdet med følgende værk
Lars Kramhøft Noget Frygteligt er altid lige ved at ske (2020).
• Sekundært: https://forlagetfahrenheit.dk/product/noget-frygteligt-er-altid-lige-ved-at-ske/
Herunder oplæg og diskussion af teksten med fokus på Giddens samt grafiske elementer
Kompetencer
Eleverne skal arbejde i trinene forståelse, anvendelse, analyse og fortolke og refleksion. Eleverne skal lære at analysere og kunne argumentere for deres valg. De skal ligeledes have viden om, og kunne gøre brug af litteraturhistorien og dens forløb ud fra tematikken: eksistentielle fortællinger fra det absurde til refleksion over angst og valg i det moderne samfund.
Primær litteratur
Peter Seeberg: ”Hjulet”
Martin A. Hansen: ”Roden”
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt
Tom Kristensen: Angst
Johannes V. Jensen På Memphis Station
HCA: Jeg har en angst som aldrig før
Theis Ørntoft: ”Det er forvirrede tider, jeg skal tale om”
Kortfilm: Ude i skoven: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/ude-i-skoven/
Skriveforløb
• Læsning af kronikken ”at kunne indfange flugtens aftryk på sindet) (HHX-eksamensopgave)
• Skrive kronikopgave samt anvendelse af HHX-bogen om dansk A til eksamen
Sekundær litteratur (Systimebøger)
• Autofiktion og performativ biografisme: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2706
• Fiktion og faktakoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1213
Eksistentialisme i dansk
• De eksistentielle fortællinger og læseren: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=255
• Eksistentialistisk læsning i praksis: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=256
• Grundtemaer i dansk litteratur: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=264
• Om Satre: https://www.youtube.com/watch?v=qpXNRrtuo38
• Hvad er eksistentialisme: https://www.religion.dk/viden/hvad-er-eksistentialisme
• Sociale praksisser: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=211
• Sisyfosmyten: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=190
• Det sande selv: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=221
• Det falske selv: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=220
Håndbog i dansk
• Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
• Litterær analyse af noveller: https://hbdansk.systime.dk/?id=171
• Retorisk analyse af kronik: https://hbdansk.systime.dk/?id=219&L=0
Brug Litteraturhistorien, Systime
• Klaus Rifbjerg: konfrontation og fremmedgørelse: https://bl.systime.dk/?id=232
• 1960’erne: forbrug og fremmedgørelse: https://bl.systime.dk/?id=126
Litteraturhistorien, på langs og på tværs, Systime
• Om Johannes V. Jensen og digt: På Memphis Station: https://litthist.systime.dk/?id=263
• Tendenser i nyste litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=294
Dansk i tiden
• Grafiske romaner: https://danskitiden.systime.dk/?id=178
Tanker om ondskab, Systime (rep fra 1G)
• Indledning: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=129
• Typer af ondskab: https://tankeromondskab.systime.dk/?id=192#c474
Elevernes læring
Eleverne arbejder med digtanalyse, novelleanalyse og mediefaglige analyser. De skal vide, hvordan man anvender den analytiske værktøjskasse ud fra, hvilken tekst/genre, de sidder med til en mulig mundtlig eksamen samt evt. valg til en skriftlig eksamen. Eleverne arbejder med at sætte teksterne i relation til eksistentialisme eller eksistentielle problemstillinger i nyere tid. Herunder inddrages også autofiktion, biografien og opsamling fra deres tidligere forløb om ondskab, 1G.
Arbejdsformer
Undervisning, gruppearbejde, skrivearbejde, oplæg, plenums diskussioner, mindre grupper, refleksion, elevfeedback, hjemmearbejde
Omfang
• Omfang: ca. 350 s.
|