Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sanne Snejbjerg Jensen
|
Hold
|
2022 1v22 DA (1v22 DA, 2v23 DA, 3v24 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
#2 Tegneserier og tekstlæsning
FORMÅL:
Forløbet har fokus på de særlige fortællemuligheder, som grafiske romaner (og i mindre grad tegneserier) har. Undervisningen undersøger muligheder i det enkelte billede, den enkelte side. Ligesom samspillet mellem ord og billeder og den grafiske stil har været i fokus.
Gennem analyse af grafiske romaner træner eleverne også almindelige analytiske greb kendt fra litteraturlæsningen. Der øves således også analyse af miljø- og personkarakteristik, fortælleforhold, billedsprog og brud i fortællinger, som kan og skal overføres til læsning af litterære tekster – herunder kanonlitteratur.
BAGGRUNDSMATERIALE:
Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen: Grafiske romaner. Dansklærerforeningens Forlag, 2015. Side 12-37 og 59-66
Rikke Platz Cortsen og Mette Jørgensen: Tegneserier og tekstlæsning. Samfundslitteratur 2015. Side 46-49, 68-69, 72-74, 78-81
PRIMÆRE TEKSTER:
Art Spiegelman: Maus (2006) Uddrag.
Peter Madsen: Rejsen til Udgårdsloke (2010) Uddrag.
Tom Kristensen: Landet Atlantis (1920)
Karen Blixen: Det ubeskrevne blad (1957)
Johannes V Jensen: Manhattan (1939)
Marjane Satrapi: "Persepolis", 2010, uddrag
SKRIFTLIGT ARBEJDE:
"En dyne af sne", uddrag af graphic novel af Craig Thompson, 2008
HOVEDVÆRK 1:
"I skovens dybe stille ro", graphic novel af Malin Biller 2012
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt (målet arbejder vi løbende med over alle 3 år)
- analysere og fortolke fiktive tekster (multimodale samt kanontekster)
Anslået omfang ca. 130 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 Ondskab
FORMÅL:
I dette fokusområde arbejder vi med begrebet "Ondskab". Vi arbejder med teorier om hvad ondskab er - om det er medfødt eller ej? Om forskellige former for ondskab (Lars Svendsens kategorier), begreberne empati, dehumanisering og deindividuation m.fl.
Vi læser forskellige litterære tekster, hvor ondskab kan siges at indgå ligesom vi ser en dokumentarudsendelse, hvor man lavede et forsøg med at udsætte mennesker for pres og se, om de udviklede ondskab. Vi læser også en artikel om hvorfor der er denne øgede interesse for ondskab i film og litteratur i disse år.
Vi arbejder desuden en del med skriftlighed, især ud fra "Dragen" og "Brev til Tobias".
I forbindelse med forløbet besøgte vi Politimuseet i København og fik en rundvisning, hvor vi talte ud fra nogle af de begreber, vi også arbejdede med i undervisningen.
PRIMÆRE TEKSTER:
Morten Nielsen: "Skæbne", 1944
Martha Christensen "Dragen" 1970
"Ond, ondere, ondest", DR3-program, del 5 2014
Yahya Hassan "Gemmeleg", 2013
Villy Sørensen: "Blot en drengestreg"
Grethe Roulund: "Brev til Tobias", 1997
Bret Easton Ellis, uddrag: "American Psycho", 1991
FAGLIG TEORI:
"Hvad er ondskab?" fra kompendium
Podcasten ”Ung, dum eller født ondt?” i serien ”Forbrydelse og straf”, 2019
Selvtest af ondskab: https://qst.darkfactor.org/
SKRIFTLIGE OPGAVER:
Analyse, fortolkning og perspektivering af "Dragen", Martha Christensen 1970
HOVEDVÆRK 2:
Lars Husum: "Jeg er en hær", 2010
Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere (arbejdes løbende med og der bygges på over alle 3 år)
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation (arbejdes løbende med og der bygges på over alle 3 år)
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Anslået omfang ca. 220 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#3 Ondskab fortsat
Grundet sygdomsforløb hos underviser blev timer rykket fra 1G til 2G, hvor ondskabsforløbet blev færdiggjort. Se beskrivelse under #3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#4 Medier og medieforbrug
Formål:
I dette forløb arbejdes der med mediehistorie og analyse af forskellige typer medier. Der har været fokus på udviklingen inden for kommunikation og medier og brugen af disse. Vi har særligt haft fokus på følgende genrer: Kampagnefilm (herunder særligt politiske kampagnefilm), kortfilm, avisjournalistik (særligt nyhedsjournalistik) samt digital kommunikation i det hele taget. Vi har også berørt spørgsmålet om god presseskik.
Klassen har skrevet essay om moderne nyhedsformidling, og vi har været i teatret og se ”Breaking the News”, Nørrebro Teater nov. 2020, som udgør et hovedværk.
Baggrundsmateriale:
Om medier i døgndrift: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/?id=282
Om de fem kommunikationsformer: https://krydsfelt.ibog.gyldendal.dk/?id=283
Grundbog til medier i dansk, kapitel 1 (Medier i dansk) og kapitel 2 (Filmiske virkemidler) https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/
Film om medier: ”What is media?” https://www.youtube.com/watch?v=M89_wjcwzfY
Om kampagnefilmstyper: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227#c1122.
Analysemodel til medianalyse af reklamefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=230
Om politiske mediefortællinger: https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/index.php?id=207
Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5377#c21801
Udleveret materiale om kortfilm (herunder Raskins 7 parametre)
Om avisjournalistik, kapitel 5.1: https://hbdansk.systime.dk/?id=218 (hvad er en avis, avistyper, artikeltyper, ydre komposition (rubrik etc.) inkl billeder, nyhedskriterier, sprog, vinkling, kildebrug samt samlet dækning af sagen og virkning)
Oversigt over avisens genrer (pdf), 2012
”Sådan vinkler du en journalistisk historie”, Avisen i undervisningen 2019: https://www.youtube.com/watch?v=l4HURoBPaJs
Vejledende analyseskema til medianalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=217
Om digital kommunikation (web 2.0, Polyfaktuelle samfund og filterbobler, Ansigtsløs kommunikation - ødelæggelse eller frugtbar?): https://digogdigitaldannelseidansk.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=131&loopRedirect=1
Om Journalistik på sociale medier og internettet (herunder om influencere, gatekeepers, ændringen af nyhedskriterierne, fiktionaliserede nyhedsartikler, remediering, paratekst, fake news, click baits m.v.): https://digogdigitaldannelseidansk.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=138
Om pressenævnet og god presseskik: https://player.vimeo.com/video/183788224 og https://aiu.dk/mediehandbogen/pressens-rolle/607/ og https://aiu.dk/mediehandbogen/pressens-rolle/
Oversigt over fagbegreber til medier og medieforbrug (word-dok).
Analyseobjekter:
Kampagnefilm fra Red Barnet (international): ”Most Shocking Second a Day”, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ
Kampagnefilm fra Kræftens bekæmpelse, “Tiden flyver”, 2018: https://www.facebook.com/1677055535924085/videos/1825432507753053
Leonardo DiCaprio, klip fra Before the Flood: https://www.youtube.com/watch?v=V7Jk4xxaYt0 og opgaver hertil: https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/?id=c802
Politisk valgvideo, Dansk Folkeparti Jeg er Danmark (2011) og De Radikales kampagnevideo: Det handler om mennesker (2014), begge findes her: https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/?id=c812
Kortfilmene Dennis (2009), Jeg ser dig (2017) og 26 (2018) – gruppearbejde og fremlæggelser.
To nyhedsartikler, komparativ analyse af artikler fra hhv. Politiken og Ekstra Bladet om ulve i Danmark
Forskellige artikler med mere (”Flere unge får nerveskader efter lattergas”, Berlingske 4. juli 2019 og ”Læge præsenterer coronakur: Udskamning helbreder”, 2020 fra Rokokoposten: https://rokokoposten.dk/2020/08/14/laege-praesenterer-coronakur-udskamning-helbreder/
HOVEDVÆRK 3:
Kortfilmsarbejde med udgangspunkt i 3 kortfilm: Dennis (2009), Jeg ser dig (2017) og 26 (2018) – gruppearbejde og fremlæggelser.
Faglige mål:
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
. demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Anslået omfang ca. 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#5 Tendenser i samtidens litteratur
Forløbet har fokuseret på en række centrale tendenser i nyere tids litteratur. For at få en forståelse for de litterære tendenser er der også arbejdet med samfundstendenser i det senmoderne samfund. Jeg-fokus, accellerationssamfund, social validering, facework mm er begreber, der er arbejdet med.
Centrale litterære tendenser har fokuseret på auto- og exofiktion, steders betydning og ny socialrealisme.
Primær litteratur:
Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt - politiken.dk
Sofie Diemer Leonhardt - "Et teenager liv" - YouTube
Haidar Ansari | Litteraturportalen (gyldendal.dk)
Morten Pape: Planen (2015) | De seneste fem års litteratur (systime.dk)
Leonora Christina Skov: Den der lever stiller (uddrag)
Naja Marie Aidt: Torben og Maria
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (uddrag) https://5aarslitt.systime.dk/?id=263
Sekundær litteratur
Om senmodernitet: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=139
Om perioden og centrale begivenheder: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=748 (til og med risikosamfund)
Film om jeg-fokus: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=308#c1178
Det performative – om autofiktion | Litteraturens genveje (systime.dk)
Det nye årtusind: autofiktive tendenser | Brug litteraturhistorien (systime.dk)
Deadline interview: Deadline: Sommerserie: Haidar Ansari - YouTube (første 7,15 minutter)
Flydende identiteter | Brug litteraturhistorien (systime.dk)
Ny socialrealisme: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236&L=0
To spor i forfatterskabet Studie | DR
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236&L=0
Hvad er et sted - YouTube
Skriftligt arbejde
Introduktion til essaygenren: Privatlivets fred i en digital tidsalder
Analyseopgave: Guds bedste børn
Essay: Barndommens betydning for individet
HOVEDVÆRK 4:
Thomas Korsgaard "Mente I det", 2023
Faglige mål:
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Anslået omfang ca. 180 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Værklæsning "Mente I det"
|
22-01-2024
|
Blokdag i dansk
|
05-02-2024
|
Opgave 3 - Tendenser i samtidens litteratur
|
04-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Obligatorisk skriftlighedsforløb
Med afsæt i 2G årsprøven arbejdes med de skriftlige eksamensgenrer.
Faglige mål:
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#6 DHO/SO5
Det obligatoriske SO forløb med dansk/historie.
FORMÅL
SO5/DHO-forløb om Danmark under besættelsen, særligt modstandsbevægelsen.
BAGGRUNDSMATERIALE OG FAGLIG TEORI:
Power point om litteratur og krig
Analysemodel til tekster om krig
Analyseskema til medieanalyse af spillefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=234
Om retorisk pentagram: https://hbdansk.systime.dk/?id=c607&L=0
Om appelformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=c612&L=0
Om argumentationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=p205&L=0
Om podcastgenren og dens virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=290#c1684
Analysemodel til podcast: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=293&L=0
PRIMÆRE TEKSTER:
”Flammen og citronen”, spillefilm, Ole Christian Madsen 2008 (SO5)
Vilhelm Buhls antisabotagetale, sep. 1941 (SO5)
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken d. 29. august 2003 (SO5)
Klaus Rifbjerg: ”De skød en stikker”, digt 1965 (SO5)
”Den sidste modstandsmand”, del 5 podcast DR 20. feb. 2020: https://www.dr.dk/radio/p1/den-sidste-modstandsmand/den-sidste-modstandsmand-5-5-freden-har-en-bitter-smag (SO5)
SKRIFTLIGE OPGAVER:
Analyse af tale af Mette Frederiksen, april 2024 plus inddragelse af forskellige visuelle fremstillinger af krig (bl.a. af Henrik Kørner, pressefotovinder og Simone Aaberg Kærn)
Faglige mål:
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Anslået omfang ca. 50 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#7 Litteraturhistorie med blik for køn særligt DMG
Litteraturhistorie med blik for køn
FORMÅL
Dette litteraturhistoriske forløb har køn som det gennemgående tema. Vi læser tekster lige fra folkeviser til og med det moderne gennembrud. Vi læser teksterne ud fra deres samfundsmæssige kontekst og undersøger løbende, hvordan (eller om) synet på kønnene og deres roller i samfundet ændrer sig.
PRIMÆRE TEKSTER:
Folkevisen "Redeselille og Vidervold"
Ludvig Holberg epistel: "Fordærvet smag i kærlighed", 1743
Schack Staffelt: "Indvielsen", 1804
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land", 1819
NFS Grundtvig: "Danmarks Trøst"/"Langt højere bjerge", 1820
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen", 1830
Steen Steensen Blicher: Marie. En erindring fra Vesterhavet (uddrag), 1836
Henrik Pontoppidan: "Ane Mette", 1887
Herman Bang: ”Den sidste balkjole”, 1887
Amalie Skram: "Memento Mori", 1899
Kortfilmen ”Nora" 2012: https://www.youtube.com/watch?v=8CY8s2MqPyM
Diverse malerier fra romantikken og det moderne gennembrud
Martin Andersen Nexø "Pelle erobreren" (Del 1 uddrag) 1906
BAGGRUNDSMATERIALE:
Om middelalderens litteratur: https://bl.systime.dk/?id=135&fbclid=IwAR3Bd4sRSabukiyAl-FelnGVKdT3adAH7xBnrmbULEOj0_fRqOkbALmsItU
Oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
Biedermeier/poetisk realisme: https://litthist.systime.dk/?id=164
Det moderne gennembrud: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=132
Naturalistisk skrivestil: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=140
Sædelighedsfejden: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=141
Impressionistisk skrivestil: https://www.youtube.com/watch?v=cFn4tQ7R2zo
Kvindernes moderne gennembrud
Gry Jexens tale ved udstillingsåbning på Den Hirschsprungske samling d. 27/8-2024 (pdf)
Om efterkrigsmodernisme og Heretica i 1050'erne: https://litthist.systime.dk/?id=173#c489
Om 60'ermodernisme: https://litthist.systime.dk/?id=269
HOVEDVÆRK 5:
Henrik Ibsen "Et Dukkehjem", 1879 (inkl. remediering til Aftenshowet)
HOVEDVÆRK 6:
Bille August "Pelle Erobreren" 1987
FAGLIGE MÅL
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
- analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
ca. 250 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Middelalder, samfund og folkeviser
-
5. 1800-1870: Romantikken
-
Langt højere bjerge af Grundtvig
-
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
-
Nik & Jay - Vi Vandt I Dag (Official)
-
Intro Romantikken og Nationalromantikken (1).pptx
-
Number Picker Wheel - Pick Random Number by Spinning
-
Sange fra København
-
Den lille Karen.pdf
-
Lektien er to ting:1. At læse lidt om perioden (læs til afsnittet om T. Gyllembourg)2. At høre lidt af novellen "Den lille Karen" af Thomasine Gyllembourg. En kollega har indtalt de første 15 minutter. Resten læses i modulet (så hvis du ved, du læse
-
Marie - en erindring fra Vesterhavet.
-
Lektie: Læs den korte introduktion til (kanonforfatteren) Blichers forfatterskab og orienter jer i skemaet.I skal ikke læse novellen. Den arbejder vi med i timen.
-
Lille video om periode1870-1890: Det moderne gennembrud
-
Det moderne gennembruds samfund
-
Livssyn og syn på litteraturen
-
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem
-
Vi bevæger os nu fra romantikken og ind i det moderne gennembrud - mod lys på problemer og realisme.Vi skal undersøge, hvad det betyder for synet på kønnene.
-
Afsnit
-
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
-
Læs hjemmefra linket nedenfor, som skal gøre jer i stand til at læse og analysere Pontoppidans tekster.
-
I forbindelse med Blå bog, skal der udpeges 3 klasserepræsentanter fra hver klasse, som vil deltage i et møde d. 7/11 om blå bogs-processen. Jeg skal derfor bede jer alle tænke over, om det er noget, du vil melde dig til. Der sættes 3 navne på i da t
-
I modulet skal vi læse (jeg tænker, jeg læser den højt som sidst) en kort tekst af forfatteren Amalie Skram, der hedder "Memento Mori" (1899).Memento Mori Amalie Skram.pdf
-
Lektien er hjemmefra at læse i linket om det, man kalder "sædelighedsfejden". Få styr på hvad det gik ud på og hvilken betydning den havde i det moderne gennembruds litteratur. Sædelighedsfejden | Det moderne gennembrud #MeToo
-
I modulet skal vi læse novellen "Den sidste balkjole". Den er altså ikke lektie hjemme.
-
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887) | Det moderne gennembrud #MeToo
-
I dag skal vi arbejde med kanonforfatteren Herman Bang. Lektien er at se youtube-videoen, hvor skrivestilen "impressionisme" forklares. Impressionisme i det moderne gennembrud
-
Medbring også gerne "Et dukkehjem". Er der tid tilovers, får I tid til at læse i den.
-
Hele "Et dukkehjem" SKAL være læst til i dag.
-
Vi arbejder med et dukkehjem i modulet. Det er afgørende for at I kan være med og deltage at I har læst. Desuden får nogle af jer stile retur - med en mundtlig samtale med mig. Resten får i det kommende modul.
-
Nora: a short film responding to Henrik Ibsen's A Doll's House
-
Hvis en af jer har tid/lyst/overskud til at bage en kage, så ville det da være ganske dejligt til en lang filmdag - ellers kager vi den uden....jeg mener klarer vi den uden.
-
Pelle Erobreren hovedværksarbejde.docx
-
Vi arbejder med det i modulet. Det er altså ikke lektie - men I må gerne læse hjemme, hvis I læser langsomt (eller synes det er svært at koncentrere sig) I skal læse til og med afsnittet "socialrealisme" Folkelig realisme og socialrealisme (1900-194
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave 2, 2020 maj:
|
01-11-2024
|
Ny opgave
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
#8 Fryder forandring?
FORMÅL
I forløbet dykkede vi ned i forskellige værktøjer til analyse af især faktatekster. Vi arbejdede med argumentationsanalyse (Toulmins udvidede model), med argumenttyper og argumentationskneb, med retoriske virkemidler, appelformer samt diskursanalyse.
Vi tog afsæt i spørgsmålet "Fryder forandring" som en tematisk ramme for de tekster, vi arbejdede med.
BAGGRUNDSMATERIALE OG FAGLIG TEORI:
Forløbet blev sammenstykket på Praxis-online og er tilgængeligt for klassen her: https://master.praxis.dk/course/view.php?id=68168
Det er "kurserne" med overskrifterne Introduktion, Appelformer, Retoriske virkemidler, Argumenttyper og argumentationskneb, Diskursanalyse og Toulmins argumentationsmodel, der blev brugt. Herunder video-introduktioner og begrebsoversigtsark.
Desuden arbejdede klassen med dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
PRIMÆRE TEKSTER
Talen "Lærlingeoprøret" af Mathias U Vinholt, 2022
"Sønderjyske kan blive taberdømt", artikel fra www.bold.dk, 7/8-2023
Nicoline Bruun Larsen: "Jeg kan da ikke spise kold kødsovs”, Jyllands-Posten 23/10-2017
"Coop står fast: Irma lukker og underskrifter kan ikke ændre på det", www.radio4.dk, 2/2-23
Anne Sophia Hermansen: "Et forsvar for at ryge", Berlingske 9/2-2019
Interview i BT med Joachim B Olsen: "Mænd er mere ambitiøse og det afspejler lønnen", 26/9-2012
Første afsnit af dokumentarfilmsserien ”Balladen om kolonihaven”, sæson 1, DR ses og bearbejdes analytisk. Remedieres herefter som enten et læserbrev til kolonihaveforeningens medlemsblad ”Kolonihaven” eller som en tale, som holdes på foreningens generalforsamling.
Faglige mål:
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
-
Omfang ca. 150 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#9 Eksistentialisme
Formålet med forløbet har været at give et overblik over eksistentialismen fra Kierkegaard (livspositionerne) til Sartre (frihedsbegreb) og videre frem til senmoderne tænkere som Goffman (front- og backstage samt facework). Parallelt med introduktionen til de eksistentialistiske filosoffer og deres begrebsapparat har vi arbejdet med anvendelsen af eksistentialisme som indgang til arbejdet med litterære tekster. Eleverne er blandt andet blevet introduceret for en guide til åbning af tekster med eksistentielle temaer. Vi har desuden set eksistentialistiske temaer udfoldet i en moderne SciFi serie: Black Mirror med uddrag af flere af seriens afsnit.
I forløbet indgår desuden forskellige arbejdsformer, herunder remediering af Kierkegaards livspositioner samt nyhedsindslag om den senmoderne mennesketype.
Primære tekster:
Musikvideoen af De eneste to: "Skrig det til træerne", 2014
Kortfilmen: "At döda et barn", 2003
Serieafsnittene "Nosedive og "San Junipero" fra Black Mirror-serien Netflix.
Kortfilmen "Livets vand", 1994
Karen Blixen: "Ringen", 1958
DR3-dokumentar: "De perfekte piger", afsnit 1 i uddrag, 2018
Theis Ørntoft: "Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om", 2014
Martin A Hansen: "Agerhønen" (1947)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Sekundærlitteratur:
Diverse i bogen "Eksistentialisme i dansk", Systime
Om Kierkegaards grundbegreber i bogen "Kierkegaard- lidenskabens tænker", Systime
Faglige mål:
anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
analysere og fortolke fiktive tekster
analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
ca. 140 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143126",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143126",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143126"
}