Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kasper Asklund, Mickey Carlsson, Samantha Heimann Capasso, Tina Marie Sørensen
|
Hold
|
2022 1c22 EN (1c22 EN, 2c23 EN, 3c24 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Business introductory course
Formålet med engelsk i grundforløbet er at præsentere eleverne for, hvad engelsk på hhx er.
Forløbet har til formål at introducere eleverne til business-delen af engelsk og kommer således til at berøre forskellige aspekter af den merkantile verden.
Forløbet skal også hjælpe eleverne til at nå til en afklaring af valg af skoleform i løbet af grundforløbet.
Der lægges vægt på at introducere eleverne til, hvad der må antages at være et fremmed aspekt af engelskfaget, ligesom engelsk på gymnasieniveau og som selvstændig gymnasieelev er i fokus.
Begreber som retailing, advertising, market segmentation, franchising, marketing og business communication introduceres.
Kernestof:
A Brief History of Retail
https://www.youtube.com/watch?v=KJBbHU3D5y4
“The Retail Store of the Future”:
https://www.youtube.com/watch?v=whpT6VknpEc (2:25 minutter)
Inside Amazon Go Businesslike
3.2 Inside Amazon Go | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019. Read both introduction and text further down.
The Evolution of Marketing – From Trade to Tech
4.1 The Evolution Of Marketing – From Trade to Tech | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019
The Future of Retail: From Commerce to Community:
https://www.youtube.com/watch?v=FfRdajGlRFw
Kommunikationsmodeller:
https://apbogen.ibog.gyldendal.dk/?id=163&loopRedirect=1
In English:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
Four Trends That Will Shape Retail In 2022, Forbes, 28 December 2021
Four Trends That Will Shape Retail In 2022 (forbes.com)
"What is advertising?" fra Company, Culture, Communication
Advertisements | Company, Culture, Communication (systime.dk) Advertisements.
"The science of persuasion" (film – 12 min.)
Advertisements: https://ccc.systime.dk/?id=p225
Coca Cola-reklamer:
- 1971: I’d Like to buy the World a Coke: https://www.youtube.com/watch?v=1VM2eLhvsSM
- 1988: Have a Coke and a Smile: https://www.youtube.com/watch?v=CD6j_7bgrtA
- 2000: A Cola is it: https://www.youtube.com/watch?v=ImZBwnxD9og
- 2000: Coca Cola Christmas Commercials: https://www.youtube.com/watch?v=xb2sDEbP2uU
- 2017 Pool boy: (302) Coca-Cola / Pool boy / Andy Fogwill - YouTube
The AIDA model and the Communication model (fra FED Engelsk, Catherine Brejnholt et. al., Systime, 2018) https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=144 (FED Engelsk, Systime)
Best commercial 2014: https://www.youtube.com/watch?v=K9vFWA1rnWc
Lifestyle poster or collage + Market segmentation (FED Engelsk, Systime, Marketing and Advertisement).
https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=119, (FED Engelsk, Systime, Company Profile).
Franchising from Company, Culture, Communication. (Text: “Who wants to be McMillionaire?”)
Business Communication: Yours Faithfully (s. 20)
Written assignment:
1 – Manuscript for speech (4 hours)
2 - Translation of business letter (2 hours)
Vi arbejder såvel induktivt som deduktivt. Arbejdsformerne veksler mellem klasse-, gruppe-, par- og individuelt arbejde, ligesom der arbejdes med både elevernes kommunikative, receptive og produktive kompetencer.
AIDA-modellen, kommunikationsmodellen og markedssegmentering introduceres som metoder.
Eleverne afleverer to skriftlige opgaver inden for emnet business communication, og det sidste modul er afsat til repetition af emner i grupper og evaluering.
Omfang: ca. 50 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduction to the USA
I dette forløb beskæftiger eleverne sig med USA på et introducerende niveau, ligesom vi tager hul på grundlæggende analysearbejde. Formålet er at skabe kendskab til centrale problemstillinger samt vække elevernes lærelyst og give dem redskaber til at arbejde med noveller.
Der tages udgangspunkt i amerikanske noveller samt filmen "Green Book". Forløbet afsluttes med gruppefremlæggelse af selvvalgt relevant emne godkendt af læreren.
KERNESTOF:
Noveller: "Kill the White Bastard" by S.E. Hinton (2,5 ns), "Son of Satan" by Charles Bukowski (7 sn)
Film: Green Book + worksheet
SUPPLERENDE STOF:https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3095, states in the US: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3003
Analysemodeller: CAIP fiction analysis in Systime "Worlds of English" (1,4 ns.)
Normalsider i alt: ca. 11
Grammatik på minlæring: startscreening + grammatiske emner
Skriftlig aflevering 1: analytisk essay af novellen "Son of Satan"
Arbejdsmetoder: individuelt, i par, i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFSLUTTET.Analytical essay (fiction)
|
15-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Aspects of Disney
I dette forløb har vi arbejdet med Disney. Vores fokus har kredset om Walt Disney som person, virksomhed og kulturel meningsdanner. Vi har læst om virksomhedens begyndelse, Walter Elias Disneys liv og de film, som Disney har lagt navn til, dog med særligt fokus på de film, som tager inspiration fra klassiske folkeeventyr (Rapunzel, Skønheden og Udyret, Den Lille Havfrue). Dernæst har vi undersøgt Disneys kulturelle og politiske indflydelse i USA. I denne sammenhæng har vi diskuteret stereotyper, propaganda og kapitalisme.
Eleverne har haft mulighed for at arbejde med tekster og film, som de selv syntes var interessante. Der har således været fokus på fleksible arbejdsformer, hvor eleverne har kunnet besvare egne problemstillinger.
Denne læringsstrategi har dannet grobund for et miljø, hvor eleverne har haft en høj grad af indflydelse på undervisningen. Forløbets natur har givet incitament til refleksion, spontanitet og bred medbestemmelse.
Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. forstå varierede former for autentisk engelsk – I læser tekster og hører tv-klip på originalsproget
2. anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med Disney, eventyr og business.
3. anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder – I skal lære at tage notater, mens I læser for at spare tid dels til mdt. og dels til skr. eksamen
4. anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur, sproglig analyse og kommunikativ analyse
5. anvende viden om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA – teksterne I kommer til at arbejde med handler om Disney og dets indflydelse på samfundskulturen.
6. anvende relevante hjælpemidler til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om sprogområdet og globale sammenhænge – I kommer til at arbejde selvstændigt med at opsøge og formidle viden indenfor emnet.
7. redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner – nogle af teksterne lægger op til samtale/diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative essay
|
10-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Introduction to climate change
I dette forløb har eleverne fået en introduktion til kilmaforandring. Med udgangspunkt i bogen Climate Action - Challenges of Change har eleverne beskæftiget sig med klimaforandringer på et individuelt og globalt niveau. Vi har diskuteret forbrugsvaner, kilmapolitik og klima-kendisser.
Forløbet har været lige dele improviseret og planlagt - dette har givet mulighed for en klasserumskultur, hvor elevernes medbestemmelse har været med til at forme undervisningen.
Følgende er udpluk af de mest bærende fokuspunkter:
1. arbejde med relevant ordforråd således, at eleverne kan udtrykke sig på en informeret og varieret måde.
2. arbejde med verdensmål, hvor eleverne har kunnet gå sammen i grupper og fremlægge om nogle af de klimaudfordringer, som vi står over for.
3. skrive en tale om klimaforandringer, hvor de aktivt har skullet bruge deres nye ordforråd.
4. at kunne skelne mellem og identificere styrken i brugen af hhv. faglitteratur og skønlitteratur til at formidle klimaforandringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Climate change presentation
|
08-05-2023
|
Manuscript (speech)
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The USA as a global super power
We work with political, cultural and linguistic aspects of globalization; especially focusing on the role of the USA.
Kernestof
”Going Global – Being Global, in World of English worldsofenglish.systime.dk 4NS
“Global English” in World of English woe.systime.dk 3NS
“Understanding Soft Power in US Foreign Policy”
Understanding Soft Power in U.S. Foreign Policy (thoughtco.com) 3,5 NS
“The USA’s International Influence” Contents - The USA's international influence - Higher Modern Studies Revision - BBC Bitesize 4NS
Global Goals for Sustainable Development, in World of English Global Goals for Sustainable Development | Worlds of English (systime.dk) 3NS
Supplerende stof
Nations, Brands and culture: 9., 9.1., 9.6. (incl subchapters) in Culture at Work
9. Nations, brands, and culture | Culture at work (systime.dk) 6NS
“Globalization” Culture at work: https://culture.systime.dk/index.php?id=143&L=1 3NS
How America became a super power https://www.youtube.com/watch?v=BShvYeyMm_Y&t=310s 5NS
INTRODUCTION TO Globalization, YouTube 5 NS
“How did the British Empir Rule the World YouTube 5NS
Antiglobalization: The Problem with Globalization - YouTube 5NS
Trump and anti-globalization: President Trump: The future does not belong to globalists - YouTube 5NS
51,5 NS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Consumption and sustainability
In continuation of the work with climte changes in 1st year, we focus on sustainability especially within the apparel industry. As part of this, we look into the students' own consumption patterns and their reflections of how they can help reducing COs emissions themselves.
Materialer i forløbet
Kernestof:
Gretha Thunberg: UN GENERAL ASSEMBLY, 23rd of September (2019) Naomi Klein: The Radicalizing Power of Climate Change | Climate Action. Challenges of Change (systime.dk) 3NS
“How the world embraced consumerism”, article, BBC (2021) How the world embraced consumerism (bbc.com) 10 NS
“The Greening of Throwaway Stuff”, Anna Hirtenstein, Daniela Wei (2018) 3.3 The Greening of Throwaway Stuff | BusinessLike. The History of Business (systime.dk) 2NS
Sustainable Style: The Environmental Benefits of Second-Hand Shopping (clossue.com) Sustainable Style: The Environmental Benefits of Second-Hand Shopping (clossue.com) 1NS
Supplerende stof:
1. Climate change – causes, effects and actions 1. Climate change – causes, effects and actions | Climate Action. Challenges of Change (systime.dk) 10NS
”Fashion” https://climateaction.systime.dk/?id=132#c438 0,5NS
Excerpt from documentary about a desert landfill in South America Sydamerika med Simon Reeve: Sæson 1 – 5. episode | DRTV 6NS
“Maslow's Hierarchy of Needs” Maslow's Hierarchy of Needs | FED Engelsk. Task-based Business English (systime.dk) 4NS
Fashion Footprint Calculator Fashion Footprint Calculator (thredup.com) 2,5NS
Samlet 39NS
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
India
We work with cultural, religious and historical aspects of the Indian society
Kernestof
"The East India Company and the British Raj", PDF, grundbogstekst, India at a Glance 3NS
"Women, Marriage, Dowry and Work" PDF, grundbogstekst, India at a Glance 3,5NS
"What is Indias Caste System?" https://www.bbc.com/news/world-asia-india-35650616 2,5 NS
"Stench of Kerosene" Short story 6 NS
"Clothes" Short story 5,5 NS
Supplerende stof
"India at a Glance, introduction" PDF, grundbogstekst, India at a Glance 2NS
"The Caste System in India" https://www.youtube.com/watch?v=P8idvu5zJ8c 5NS
Dokumnetar om modernisering af Indien https://www.youtube.com/watch?v=78btFXQDfcY 15NS
Slumdog Millionaire, 2008 (DVD)
42,5 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Apple, consumption and identity
We work with the start-up industry in Silicon Valley especially focusing on Apple.
Kernestof
”What is a start up?” article, 2022 https://www.forbes.com/sites/natalierobehmed/2013/12/16/what-is-a-startup/#187685674044 3NS
”A Place like no other” from Bifrost – A Nordic Guide to Silicon Valley, 2018. pp 8-19
https://issuu.com/denmarkinsiliconvalley/docs/playbook_final 7NS
“Steve Jobs: How a Dreamer Changed the World”, 2015 https://www.youtube.com/watch?v=5fI3zz2cp3k 20NS
“Apple Corporate Social Responsibility”, 2021 Apple Corporate Social Responsibility (CSR) - Research-Methodology 4NS
“The Dark Side of Apple”, 2022 The Dark Side of Apple (makeuseof.com) 3NS
“Apple’s creative brand position”, 2018 https://www.thebrandspecialist.com/apples-creative-brand-position/ 7NS
Supplerende stof
“Silicon Valley” (TV-series, DVD) episode 1,2 season 1. 10NS
Jobs (film, DVD) (excerpt: First 10 minutes) 3NS
“Denmark in Silicon Valley” https://siliconvalley.um.dk/ 5NS
“Consumer behaviour, identity and cultural communities”Chapters: 8 – 8.2 8. Consumer behaviour, identity and cultural communities | Culture at work (systime.dk) 6NS
68NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Process writing # 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143130",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143130",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143130"
}