Holdet 2022 1d22 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Mickey Carlsson, Tina Marie Sørensen
Hold 2022 1d22 EN (1d22 EN, 2d23 EN, 3d24 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Business introductory course
Titel 2 Introduction to the USA
Titel 3 The USA: abortion and religion
Titel 4 Aspects of Disney
Titel 5 Introduction to climate change
Titel 6 Science Fiction in Literature and Society
Titel 7 UK: Colonization, Empire, and Churchill
Titel 8 UK: The Swinging Sixties
Titel 9 Brexit
Titel 10 India - Before and Now
Titel 11 The Island of Ireland
Titel 12 Diversity, Values and Escapism in American TV
Titel 13 Shakespeare and branding
Titel 14 Writing and Genre
Titel 15 Old Hollywood: Buying Dreams, Selling Fantasies

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Business introductory course

Formålet med engelsk i grundforløbet er at præsentere eleverne for, hvad engelsk på hhx er.
Forløbet har til formål at introducere eleverne til business-delen af engelsk og kommer således til at berøre forskellige aspekter af den merkantile verden.
Forløbet skal også hjælpe eleverne til at nå til en afklaring af valg af skoleform i løbet af grundforløbet.
Der lægges vægt på at introducere eleverne til, hvad der må antages at være et fremmed aspekt af engelskfaget, ligesom engelsk på gymnasieniveau og som selvstændig gymnasieelev er i fokus.
Begreber som retailing, advertising, market segmentation, franchising, marketing og business communication introduceres.

Kernestof:
A Brief History of Retail
https://www.youtube.com/watch?v=KJBbHU3D5y4

“The Retail Store of the Future”:
https://www.youtube.com/watch?v=whpT6VknpEc (2:25 minutter)

Inside Amazon Go Businesslike
3.2 Inside Amazon Go | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019. Read both introduction and text further down.

The Evolution of Marketing – From Trade to Tech
4.1 The Evolution Of Marketing – From Trade to Tech | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019

The Future of Retail: From Commerce to Community:
https://www.youtube.com/watch?v=FfRdajGlRFw

Kommunikationsmodeller:
https://apbogen.ibog.gyldendal.dk/?id=163&loopRedirect=1

In English:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155

Four Trends That Will Shape Retail In 2022, Forbes, 28 December 2021
Four Trends That Will Shape Retail In 2022 (forbes.com)

"What is advertising?" fra Company, Culture, Communication
Advertisements | Company, Culture, Communication (systime.dk) Advertisements.

"The science of persuasion" (film – 12 min.)
Advertisements: https://ccc.systime.dk/?id=p225

Coca Cola-reklamer:
- 1971: I’d Like to buy the World a Coke:  https://www.youtube.com/watch?v=1VM2eLhvsSM
- 1988: Have a Coke and a Smile: https://www.youtube.com/watch?v=CD6j_7bgrtA
- 2000: A Cola is it:  https://www.youtube.com/watch?v=ImZBwnxD9og
- 2000:  Coca Cola Christmas Commercials: https://www.youtube.com/watch?v=xb2sDEbP2uU  
- 2017 Pool boy: (302) Coca-Cola / Pool boy / Andy Fogwill - YouTube

The AIDA model and the Communication model  (fra FED Engelsk, Catherine Brejnholt et. al., Systime, 2018) https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=144 (FED Engelsk, Systime)

Best commercial 2014: https://www.youtube.com/watch?v=K9vFWA1rnWc

Lifestyle poster or collage + Market segmentation  (FED Engelsk, Systime, Marketing and Advertisement).
https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=119, (FED Engelsk, Systime, Company Profile).

Franchising from Company, Culture, Communication. (Text: “Who wants to be McMillionaire?”)

Business Communication: Yours Faithfully (s. 20)

Written assignment:
1 – Manuscript for speech (4 hours)
2 - Translation of business letter (2 hours)

Vi arbejder såvel induktivt som deduktivt. Arbejdsformerne veksler mellem klasse-, gruppe-, par- og individuelt arbejde, ligesom der arbejdes med både elevernes kommunikative, receptive og produktive kompetencer.

AIDA-modellen, kommunikationsmodellen og markedssegmentering introduceres som metoder.
Eleverne afleverer to skriftlige opgaver inden for emnet business communication, og det sidste modul er afsat til repetition af emner i grupper og evaluering.

Omfang: ca. 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduction to the USA

I dette forløb beskæftiger eleverne sig med USA på et introducerende niveau, ligesom vi tager hul på grundlæggende analysearbejde. Formålet er at skabe kendskab til centrale problemstillinger samt vække elevernes lærelyst og give dem redskaber til at arbejde med noveller.

Der tages udgangspunkt i amerikanske noveller samt filmen "Green Book". Forløbet afsluttes med gruppefremlæggelse af selvvalgt relevant emne godkendt af læreren.

Materialer:
Noveller: "Kill the White Bastard" by S.E. Hinton (2,5 ns), "Son of Satan" by Charles Bukowski (7 sn)
Film: Green Book + worksheet

Andet: Major cities in the US: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3095, states in the US: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3003

Analysemodeller: CAIP fiction analysis in Systime "Worlds of English" (1,4 ns.)

Normalsider i alt: ca. 11

Grammatik på minlæring: startscreening + grammatiske emner

Skriftlig aflevering 1: analytisk essay af novellen "Son of Satan"

Arbejdsmetoder: individuelt, i par, i grupper
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
AFSLUTTET.Analytical essay (fiction) 12-12-2022
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 The USA: abortion and religion

I dette forløb introduceres eleverne til emnerne abort og religion i USA, og der arbejdes med Bill of Rights. Fokus er at give eleverne grundlæggende forståelse for emnerne, så de bliver i stand til at deltage i en debat om emnerne.  Eleverne laver fremlæggelse af én af rettigheder i Bill of Rights.

Arbejdsformer: individuelt, i par, i grupper.

KERNESTOF:
Videoklip: The History of Abortion Laws in the US: https://www.youtube.com/watch?v=YEGSdT5nnMM (1 ns.)


Forkortet artikel om Roe v. Wade: https://www.plannedparenthoodaction.org/issues/abortion/roe-v-wade/roe-v-wade-behind-case-established-legal-right-abortion (1,5 ns.)



Sally Quinn "Religion is a sure route to happiness" in Systime-ibog "From where you are 2" https://fromwhereyouare2.systime.dk/?id=177&L=0 (4 ns)

"Having Rights", Sytisme ibog "Being American": https://beingamerican.systime.dk/?id=139 (2,8 ns.)

SUPPLERENDE STOF:

Sang "We the people" : https://www.youtube.com/watch? v=Xq4x84xUdpg (1 ns.)


Normalsider i alt: ca. 9,5 + film
Film: Juno + analyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Aspects of Disney

I dette forløb har vi arbejdet med Disney. Vores fokus har kredset om Walt Disney som person, virksomhed og kulturel meningsdanner. Vi har læst om virksomhedens begyndelse, Walter Elias Disneys liv og de film, som Disney har lagt navn til, dog med særligt fokus på de film, som tager inspiration fra klassiske folkeeventyr (Rapunzel, Skønheden og Udyret, Den Lille Havfrue). Dernæst har vi undersøgt Disneys kulturelle og politiske indflydelse i USA. I denne sammenhæng har vi diskuteret stereotyper, propaganda og kapitalisme.

Eleverne har haft mulighed for at arbejde med tekster og film, som de selv syntes var interessante. Der har således været fokus på fleksible arbejdsformer, hvor eleverne har kunnet besvare egne problemstillinger.

Denne læringsstrategi har dannet grobund for et miljø, hvor eleverne har haft en høj grad af indflydelse på undervisningen. Forløbets natur har givet incitament til refleksion, spontanitet og bred medbestemmelse.

Følgende er taget fra den oprindelige forløbsbeskrivelse:

Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. forstå varierede former for autentisk engelsk – I læser tekster og hører tv-klip på originalsproget

2. anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med Disney, eventyr og business.

3. anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder – I skal lære at tage notater, mens I læser for at spare tid dels til mdt. og dels til skr. eksamen

4. anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur, sproglig analyse og kommunikativ analyse

5. anvende viden om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA – teksterne I kommer til at arbejde med handler om Disney og dets indflydelse på samfundskulturen.

6. anvende relevante hjælpemidler til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om sprogområdet og globale sammenhænge – I kommer til at arbejde selvstændigt med at opsøge og formidle viden indenfor emnet.

7. redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner – nogle af teksterne lægger op til samtale/diskussion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay 26-03-2023
Disney presentation 10-05-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Introduction to climate change

I dette forløb har eleverne fået en introduktion til kilmaforandring. Med udgangspunkt i bogen Climate Action - Challenges of Change har eleverne beskæftiget sig med klimaforandringer på et individuelt og globalt niveau. Vi har diskuteret forbrugsvaner, kilmapolitik og klima-kendisser.

Forløbet har været lige dele improviseret og planlagt - dette har givet mulighed for en klasserumskultur, hvor elevernes medbestemmelse har været med til at forme undervisningen.

Følgende er udpluk af de mest bærende fokuspunkter:
1. arbejde med relevant ordforråd således, at eleverne kan udtrykke sig på en informeret og varieret måde.
2. arbejde med verdensmål, hvor eleverne har kunnet gå sammen i grupper og fremlægge om nogle af de klimaudfordringer, som vi står over for.  
3. skrive en tale om klimaforandringer, hvor de aktivt har skullet bruge deres nye ordforråd.
4. at kunne skelne mellem og identificere styrken i brugen af hhv. faglitteratur og skønlitteratur til at formidle klimaforandringer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuscript (speech) 17-05-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer





Titel 10 India - Before and Now

I dette forløb stifter eleverne bekendskab med indien, og vi dykker ned i emnerne: historie, British raj, partition, Gandhi, kastesystemet, arranged marriages, dowry, selective abortion, kvinders rettigheder, teknologi og økonomi. Der arbejdes med eksamensrelevante tekstgenre - speech, argumentative og analytical, både fiction og non-fiction, og også audiovisuelle medier, som film og musik.


KERNESTOF:

An introduction to India, NDLA,  https://ndla.no/en/subject:1:9b93cd9e-a45c-428c-a8fb-b4955169efdf/topic:b7e4fc8e-286f-49d4-88f3-4966fffd4aa1/topic:e1b99c65-6159-45e9-b1da-d10bd3d262bf/resource:1:6529 (2,5 ns.)¨

India Timeline, NDLA, : https://ndla.no/en/article/15878 (1,5 ns.)

India culture, NDLA, https://ndla.no/en/subject:1:a81148de-fb95-4e41-b000-57b268337e2d/topic:1:0b582854-0e51-4cde-9ff5-b7f8876ceb21/topic:1:82e9b3d9-421b-4e24-b3fd-4393383ddd55/resource:07c07761-fd07-4638-980b-0384fcd4d976 (1 ns.)

Artikel: "The East India Company and its role in ruling India" by Ben Johnson, https://www.historic-uk.com/HistoryUK/HistoryofEngland/The-East-India-Company/ (5 ns.)

Artikel: "Mohandas Gandhi" by history.com editors, https://www.history.com/topics/asian-history/mahatma-gandhi (3 ns)

Text: "From Empire to Independence: The British Raj in India 1858-1947" by Dr Chandrika Kaul (1 ns.)

Short story: "Karma" by Kushwant Singh (2 ns.)

Short story: "The White Man's Burden" by Rudyard Kipling in Systime ibog "Worlds of English" ( 2,1 ns.)
BBC-text "What is India's Caste System" (3 ns.)

Artikel, HOW ENGLISH CREATES A NEW CASTE SYSTEM IN INDIA
PACIFIC STANDARD STAFFUPDATED:JUN 14, 2017ORIGINAL:MAR 23, 2017:  https://psmag.com/news/how-english-creates-a-new-caste-system-in-india (3 ns.)

Artikel, "Selective abortion in India could lead to 6.8m fewer girls being born by 2030" by Amrit Dhillon in New Delhi (2 ns.)

Artikel, "Indian Dowry Payments Remarkably Stable" by Soutik Biswas, BBC (2 ns.)

Artikel, "Ambition, Economy, Politics, and Religion", Narrating India (3 ns.)

India: From British Colony to Technological Superpower, Systime ibog "Technology and Society", https://technologyandsociety.systime.dk/?id=180&L=1 (3 ns.)

Artikel, "The Education system in India" https://www.futurelearn.com/info/futurelearn-international/explore-india-education-system (5 ns.)
SUPPLERENDE STOF:

YouTube: India-Pakistan partion explained, https://www.youtube.com/watch?v=OnTYLyNUPMc (2 ns.)

Gandhi's Salt March Speech (2 ns.) + analyse

YouTube-clip: "Why am I an untouchable" https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=1J4dKnYYIYk&ab_channel=HuffPost (1 ns.)

YouTube-clip: "Is India's caste system still alive" https://www.youtube.com/watch?v=HyCQDIwHlXY (1 ns.)

YouTube-klip: "Arranged marriages" https://www.youtube.com/watch?v=AWrC0WucyMk (1 ns.)

Film: Slumdog Millionaire + analysis

Artikel, "Muslim woman raped by hindu mob shocked by release of 11 jailed men", The Guardian https://www.theguardian.com/world/2022/aug/18/muslim-woman-raped-by-hindu-mob-shocked-by-release-of-11-jailed-men-india (2 ns.)

YouTube-klip: A 60 second female tale: https://www.youtube.com/watch?v=RgUwiiOJNEI

Skriftlige aflevering: Manuscript for a speech

Omfang 51 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 The Island of Ireland

I dette forløb arbejder eleverne med Irlands historie og skildring af denne i et bredt udvalg af tekster, bl.a. film, digte og noveller. Gennem disse får eleverne en forståelse af Irland, som omfatter historiske, politiske og kulturelle aspekter.

Forløbet tager udgangspunkt i Irlands revolutionærende periode, og har fokus på hvordan de tumultariske år fortsat giver efterskælv i det moderne Irland. Selve forløbet kulminerer i en tværfaglig dag med IØ, hvor eleverne forankrer deres viden om de politiske udfordringer i Irland via et Brexit-rollespil, som tager højde for Irlands rolle i forhandlingerne under og efter Brexit.

Vigtigt at nævne er fokus på elevernes selvstændighed og informationssøgning. Da det er et for engelsk et meget historiepræget forløb, har eleverne selv været ude og søge information om de forskellige perioder i Irlands historie. Følgende PowerPoint indeholde den historiske viden, som eleverne forventes at mestre.

Følgende materiale er brugt til forløbet:

The Island of Ireland, Systime: https://ireland.systime.dk/?id=1&L=10

- William Butler Yeats: Sixteen Dead Men (1917) and The Stare’s Nest by My Window (1923): https://ireland.systime.dk/?id=161&L=10

- Michael Collins reviews: https://ireland.systime.dk/?id=126#c354

- The Irish economy: https://ireland.systime.dk/?id=128

- Declan J. Connaughton: Field of Tears (2011): https://ireland.systime.dk/?id=127&L=10#c237

- Gerard Donovan: Festus (2011): https://ireland.systime.dk/?id=131#c257

- Stephen Elliott: An Indeterminate Quiet (2019): https://ireland.systime.dk/?id=171&L=10#c932

- Brexit and the Border: https://ireland.systime.dk/?id=155

- The Troubles: https://ireland.systime.dk/?id=139&L=10

- The New Troubles (2011): https://ireland.systime.dk/?id=141#c463

Michael Collins [1996]

Michael Collins is 30 seconds from the truth about Irish history: https://www.theguardian.com/film/2010/dec/09/reel-history-michael-collins-irish

Easter Rising Centenary - BBC Newsnight: https://www.youtube.com/watch?v=RmaIOG9-BBk

Brexit explained: what happens when the UK leaves the EU?: https://www.youtube.com/watch?v=7eoDwvl0QGk

Supplerende materiale
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 3: analytical essay, fiction 11-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 12 Diversity, Values and Escapism in American TV

Forløbet 'Diversity, Values and Escapism in American TV' har givet eleverne kendskab i hvordan tv og medier i USA påvirker den amerikanske befolkning til at acceptere diversitet og forskellighed, men også hvordan TV lærer og uddanner amerikanerne omkring deres egen historie og de tendenser som rør på sig i USA. Eleverne har stiftet bekendtskab med emner som homoseksualitet, raceforskelle, sexisme, mixed-families og eskapisme i amerikansk tv og medier, men i særdeleshed hvordan 'sitcoms' sætter fokus på disse punkter.

Eleverne har set flere afsnit fra forskellige tv-serier, som er med til at sætte fokus på nogle af de ovennævnte fokusser. Det har givet eleverne et bredere kendskab til hvordan tv og medier er med til at påvirke befolkningen og skabe mere tolerance.

Følgende materiale er brugt til forløbet:

"Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication" by Jack Lule, March 1, 2012.
"Why escapism benefits from a dose of pandemic reality" by Allie Volpe, BBC, February 19, 2021
"The evolution of Black representation on television" by Stephanie Trout


"Black-ish" S1E1
"Modern Family" S1E1
"Brooklyn Nine-Nine" S1E1
"How I Met Your Mother" S1E1
"Friends" S1E1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Shakespeare and branding

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Writing and Genre

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Old Hollywood: Buying Dreams, Selling Fantasies

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer