Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Mette Lohmann Eggertsen
|
Hold
|
2022 1l22 EN (1l22 EN, 2l23 EN, 3l24 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i engelsk
Business, Advertising, Marketing, company profile
Grundforløbet i engelsk
Formålet med engelsk i grundforløbet er at præsentere eleverne for, hvad engelsk på hhx er. Forløbet har til formål at introducere eleverne til business-delen af engelsk og kommer således til at berøre forskellige aspekter af den merkantile verden. Forløbet skal også hjælpe eleverne til at nå til en afklaring af valg af skoleform i løbet af grundforløbet.
Der lægges vægt på at introducere eleverne til, hvad der må antages at være et fremmed aspekt af engelskfaget, ligesom engelsk på gymnasieniveau og som selvstændig gynnasieelev er i fokus.
Begreber som retailing, franchising, advertising, market segmentation, company profile.
Business communication.
Undervisning i almen sprogforståelse gennem sproghistorie, sprogtilegnelsesværktøjer, grammatik, semantik, billedsprog, tekstlingvistik, skriftsprog og talesprog, pragmatik.
Primært undervisningsmateriale: Ind i sproget hhx (Systime)
- Sproghistorie: Arveord, låneord og fremmedord; Engelsk i dansk; reklamesprog.
- Sprogtilegnelse: læringsstrategier, over- og undersættelser, opslagsværker og hjælpemidler.
- Grammatik: Morfologi; ordklasser; sætningsanalyse; helsætningsanalyse; ordklasser og stilistik.
- Semantik: denotation og konnotation; semantiske skemaer; Stilleje; billedsprog (sammenligninger, metaforer, besjælinger, personifikationer), Skrift- og talesprog. (tekstlingvistik?)
- Pragmatik: Det retoriske pentagram; Sproghandlinger.
Supplerende materiale:
Grammatik for dummies 1-6 (Youtube-videoer med Thomas Skov Gaardsvig).
Google translate: https://www.youtube.com/watch?v=YxYiFwXPP8M
I Have a Dream af Martin Luther King
Startscreening og midtvejstest fra Systime.
Omfang: ca. 100 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American history and impact on the world. 1.år
Introduction to American history with an emphasis on the topics:
*Immigration
*The American Dream
*The Civil Rights Movement
We have watched the film: "The Butler"
We have read two short stories: "The New Girl" and "Kill the White Bastard"
Project day: Americanization (4 modules)
Written assignment: "The American Dream mall"
Estimated pages: 50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
What it means to be American
What does it mean to be American?
Forløb med udgangspunkt i et kompendium med artikler og tekster om temaet:
Dreams, values, politics, culture, immigration, terrorism and business in America
Gun control - vi har set Michael Moores film "Bowling for Columbine."
Antal sider i forløbet: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The UK - the past and future: Landeportræt 2.år
Introduction to the UK
We have worked with:
British Culture
Politics
Brexit
The class system
Geert Hofstede - kulturteori
Pierre Bourdieu - Kapitaler
Social Class in Britain
The British Class System - as it once was.
"The New British Class System", Current, February 2014
Film
This is England
Short story: "Next term we´ll mash you", "Clara´s day" and "Manhood"
Documentary:
Junk food kids - Who's to blame
Estimated pages: 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hooliganism - differentieret niveau
Fælles forløb med 3 klasser, hvor eleverne har været delt ind efter fagligt niveau.
7 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Homelessness in the UK
Novel
Stone Cold by Robert Swindells
Comprehension and analysis of the novel, written and oral exercises
Documentary on Britain's Street Kids.
https://www.youtube.com/watch?v=3HVoIC-e3nI
Various articles on Homelessness:
- "Growing up homeless" in the compendium
- Homelessness in UK soaring as rents rise and tenancies end, The Independent, 23 January 2016.
- No children, no dogs, no DSS: The demonisation of benefit claimant is helping fuel homelessness, and it's about to get even worse, The Independent, 26 June 2015
Estimated pages 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Commonwealth
Projektdag om Commonwealth i engelskfaget
Eleverne arbejde i grupper i 4 moduler, og fremlagde efterfølgende i klassen.
Materialet ligger under "Forløbsmateriale.
Sider: 25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Corporate Social Responsibility: CSR
Et lille forløb om CSR
Vi arbejde med Apple og Nike som eksempler på cases, hvor der har været problemer med CSR.
Dobbelt fokus: det vestlige primære marked vs udviklingslande/produktionslande.
UN World Goals har været et tema, der er gået igen i flere SO-forløb på 3 år. Vi startede i Engelsk, og klasserne har arbejdet videre med verdensmålene i andre fag.
Vores primære fokus var: udnyttelse af arbejdskraft, forurening/climate change
Sider: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
India - landeportræt 3.år
Landeportræt - India.
Klassen lærer om Indiens historie og nutidige samfund med udgangspunkt i nyere artikler, film og dokumentargrogrammer.
Vi ser forskellige dokumentarprogrammer samt følgende film:
Gandhi
BBC: "The race to the top"
"India: Rich vs Poor"
Gruppearbejde omkring virksomhedspræsentation af The Tata Conglomerate, women´s role in indian society og caste, religion and politics.
Skriftlig opgave: Essay om "Aspects of glabalization"
Efterfølgende arbejde med sustainability, CSR, outsourcing and working conditions in the third world.
Vi har læst følgende short stories:
Ranbir Sahota: "Cameleon"
Chitra Banerjee Divakaruni: "Clothes"
Fokus; culture clash + kulturteori. Geert Hofsteede, Richard Gesteland
Systime:
"Focul on Culture: Cultural encounters"
Materialet er estimeret til ca: 100 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kulturteori - culture clashes
Culture presentation:
Systime:
"Focul on Culture: Cultural encounters"
Oral group presentetions:
1. Explain Geert Hofstede´s culture dimentions and what you can use it for.
The 6 dimensions model of national culture by Geert Hofstede
2. Explain the difference between collectivist and individualist cultures.
3. Briefly go through Edward T hall´s theory
4. Explain Richard Gesteland´s international negotiator profiles.
5. Explain his take on business behavior in general
6. Choose two countries and compare them (International compentences 2)
Materialeomfang 8 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Crime fiction
In the western world, crime fiction – mystery, thrillers, suspense, etc. – makes up somewhere between 25 and 40 percent of all fiction book sales - not to mention fils and television series. We have worked with why the crime genre so popular.
We have read short stories and articles to explore the theme.
The book: Crime Fiction, has been our main source.
Antal sider: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Climate change - the consumer trap
Film: "Buy Now - The Shopping Conspiracy"
Class discussions on consumer behaviour leading to waste and climate change:
Outsourcing of production, sweatshops, consumer behaviour, over consumption, advertising and online shopping to stimulate consumer behaviour.
Antal sider: 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lingua Franca
Temadag om Lingua Franca uden lærerdækning
The purpose of today is for you to get a better understanding of what Lingua Franca is and what role English plays in the modern world.
Lingua Franca is a so-called bridge language that helps people across the world to communicate with each other. However, English comes in many different shapes and sizes and you might even meet someone from Britain speaking English without you knowing what they are saying. Watch this clip, as example, from the British Parliament, and maybe you already know Uncle Roger? Therefore, accents and dialects can be confusing.
Throughout the different assignments today, you will get to work with different accents, dialects, videos and transcription.
Lingua Franca is furthermore about how English is spoken and how it has spread out across the world. Most importantly, Lingua Franca will be part of your exam, so be thorough.
Materialeomfang: 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Grammatik og skriftlighed igennem 3 år
Holdet har løbende arbejdet med grammatik og skriftlighed igennem de 3 år på KHS.
Vi har brugt følgende kilder:
Minlaering.dk
Systime.dk:
Engelsk grundgrammatik
Engelsk fortsættergrammatik
Creative Writing
The English Handbook
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143134",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143134",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143134"
}