Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Cristine Garn, Mickey Carlsson, Tina Marie Sørensen, Trine Munkholm Teglskov
|
Hold
|
2022 1s22 EN (1s22 EN, 2s23 EN, 3s24 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - Business introductory course
Formålet med engelsk i grundforløbet er at præsentere eleverne for, hvad engelsk på hhx er.
Forløbet har til formål at introducere eleverne til business-delen af engelsk og kommer således til at berøre forskellige aspekter af den merkantile verden.
Forløbet skal også hjælpe eleverne til at nå til en afklaring af valg af skoleform i løbet af grundforløbet.
Der lægges vægt på at introducere eleverne til, hvad der må antages at være et fremmed aspekt af engelskfaget, ligesom engelsk på gymnasieniveau og som selvstændig gymnasieelev er i fokus.
Begreber som retailing, advertising, market segmentation, franchising, marketing og business communication introduceres.
Kernestof:
A Brief History of Retail
https://www.youtube.com/watch?v=KJBbHU3D5y4
“The Retail Store of the Future”:
https://www.youtube.com/watch?v=whpT6VknpEc (2:25 minutter)
Inside Amazon Go Businesslike
3.2 Inside Amazon Go | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019. Read both introduction and text further down.
The Evolution of Marketing – From Trade to Tech
4.1 The Evolution Of Marketing – From Trade to Tech | BusinessLike – The History of Business (systime.dk)
fra BusinessLike – The History of Business, Systime ibog af Lisbeth Carlson Kjær og Pia Ballegaard Hansen, 1. udgivelsesår 2019
The Future of Retail: From Commerce to Community:
https://www.youtube.com/watch?v=FfRdajGlRFw
Kommunikationsmodeller:
https://apbogen.ibog.gyldendal.dk/?id=163&loopRedirect=1
In English:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155
Four Trends That Will Shape Retail In 2022, Forbes, 28 December 2021
Four Trends That Will Shape Retail In 2022 (forbes.com)
"What is advertising?" fra Company, Culture, Communication
Advertisements | Company, Culture, Communication (systime.dk) Advertisements.
"The science of persuasion" (film – 12 min.)
Advertisements: https://ccc.systime.dk/?id=p225
Coca Cola-reklamer:
- 1971: I’d Like to buy the World a Coke: https://www.youtube.com/watch?v=1VM2eLhvsSM
- 1988: Have a Coke and a Smile: https://www.youtube.com/watch?v=CD6j_7bgrtA
- 2000: A Cola is it: https://www.youtube.com/watch?v=ImZBwnxD9og
- 2000: Coca Cola Christmas Commercials: https://www.youtube.com/watch?v=xb2sDEbP2uU
- 2017 Pool boy: (302) Coca-Cola / Pool boy / Andy Fogwill - YouTube
The AIDA model and the Communication model (fra FED Engelsk, Catherine Brejnholt et. al., Systime, 2018) https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=144 (FED Engelsk, Systime)
Best commercial 2014: https://www.youtube.com/watch?v=K9vFWA1rnWc
Lifestyle poster or collage + Market segmentation (FED Engelsk, Systime, Marketing and Advertisement).
https://fedengelsk.systime.dk/index.php?id=119, (FED Engelsk, Systime, Company Profile).
Franchising from Company, Culture, Communication. (Text: “Who wants to be McMillionaire?”)
Business Communication: Yours Faithfully (s. 20)
Written assignment:
1 – Manuscript for speech (4 hours)
2 - Translation of business letter (2 hours)
Vi arbejder såvel induktivt som deduktivt. Arbejdsformerne veksler mellem klasse-, gruppe-, par- og individuelt arbejde, ligesom der arbejdes med både elevernes kommunikative, receptive og produktive kompetencer.
AIDA-modellen, kommunikationsmodellen og markedssegmentering introduceres som metoder.
Eleverne afleverer to skriftlige opgaver inden for emnet business communication, og det sidste modul er afsat til repetition af emner i grupper og evaluering.
Omfang: ca. 50 s.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduction to the USA
I dette forløb beskæftiger eleverne sig med USA på et introducerende niveau, ligesom vi tager hul på grundlæggende analysearbejde. Formålet er at skabe kendskab til centrale problemstillinger samt vække elevernes lærelyst og give dem redskaber til at arbejde med noveller.
Der tages udgangspunkt i amerikanske noveller samt filmen "Green Book". Forløbet afsluttes med gruppefremlæggelse af selvvalgt relevant emne godkendt af læreren.
Materialer:
Noveller: "Kill the White Bastard" by S.E. Hinton (2,5 ns), "Son of Satan" by Charles Bukowski (7 sn)
Film: Green Book + worksheet
Andet: Major cities in the US: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3095, states in the US: https://www.geoguessr.com/seterra/en/vgp/3003
Analysemodeller: CAIP fiction analysis in Systime "Worlds of English" (1,4 ns.)
Normalsider i alt: ca. 11
Grammatik på minlæring: startscreening, genitiv, tegnsætning, kongruens
Skriftlig aflevering 1: analytisk essay af novellen "Son of Satan"
Arbejdsmetoder: individuelt, i par, i grupper
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFSLUTTET.Analytical essay (fiction)
|
11-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Aspects of Disney
I dette forløb har vi arbejdet med Disney. Vores fokus har kredset om Walt Disney som person, virksomhed og kulturel meningsdanner. Vi har læst om virksomhedens begyndelse, Walter Elias Disneys liv og de film, som Disney har lagt navn til, dog med særligt fokus på de film, som tager inspiration fra klassiske folkeeventyr (Rapunzel, Skønheden og Udyret, Den Lille Havfrue). Dernæst har vi undersøgt Disneys kulturelle og politiske indflydelse i USA. I denne sammenhæng har vi diskuteret stereotyper, propaganda og kapitalisme.
Eleverne har haft mulighed for at arbejde med tekster og film, som de selv syntes var interessante. Der har således været fokus på fleksible arbejdsformer, hvor eleverne har kunnet besvare egne problemstillinger.
Denne læringsstrategi har dannet grobund for et miljø, hvor eleverne har haft en høj grad af indflydelse på undervisningen. Forløbets natur har givet incitament til refleksion, spontanitet og bred medbestemmelse.
Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. forstå varierede former for autentisk engelsk – I læser tekster og hører tv-klip på originalsproget
2. anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med Disney, eventyr og business.
3. anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder – I skal lære at tage notater, mens I læser for at spare tid dels til mdt. og dels til skr. eksamen
4. anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur, sproglig analyse og kommunikativ analyse
5. anvende viden om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA – teksterne I kommer til at arbejde med handler om Disney og dets indflydelse på samfundskulturen.
6. anvende relevante hjælpemidler til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om sprogområdet og globale sammenhænge – I kommer til at arbejde selvstændigt med at opsøge og formidle viden indenfor emnet.
7. redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner – nogle af teksterne lægger op til samtale/diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative essay
|
30-03-2023
|
Disney presentation
|
03-05-2023
|
Disney reflection essay
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The UK - class system and social mobility
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay - fiction
|
12-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Consumerism
I dette forløb har vi arbejdet med Consumerism. Vores fokus har været at arbejde med consumerism og forbrug ved hjælp af både TED talks, non fiction, fiction og film. Eleverne har selv produceret en podcast, hvor de har diksuteret pros and cons i forb. med forbrug og overforbrug.
Der er 9 formulerede faglige mål for faget engelsk i handelsgymnasiet, og i dette forløb kommer I til at arbejde med følgende helt eller delvist:
1. forstå varierede former for autentisk engelsk – I læser tekster og hører tv-klip på originalsproget
2. anvende et bredt alment og fagligt ordforråd – I indlærer ord, der har sammenhæng med consumerism- herunder co2 neutral, over consumption, climate, climate action, social supermarkets, CSR etc.
3 anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster – I kommer til at arbejde med analysemodeller, der dækker skønlitteratur, sproglig analyse og kommunikativ analyse- vi har læst In flight Entertainment, Baglady og arbejdet med argumentative essays.
7. redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner – nogle af teksterne lægger op til samtale/diskussion
Herunder US' holdning til forbrug, klima mm.
Materiale:
Fiction:
In Flight entertainment
Baglady
Wings & Thrift shop by maclemoore
Non Fiction
Social Supermarkets
Buying yourself
TED talk lauren Singer- my life in a jar
Supplerende materiale:
True Cost
2 afsnit af Blood, Sweat and t- shirt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
13-12-2023
|
Ny opgave (2)
|
13-12-2023
|
Ny opgave
|
28-01-2024
|
Ny opgave (2)
|
11-02-2024
|
Ny opgave (4)
|
27-02-2024
|
Podcast assignment
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crime in fiction
Crime in fiction
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 3- analytical essay
|
07-04-2024
|
Assignment 3- analytical essay
|
07-04-2024
|
Oral presentation based on written work
|
16-05-2024
|
Oral presentations based on written work
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Election year
We will focus on understanding the political system in the US with emphasis on the upcoming presidential election.
Focus on speeched from Trump, Harris, Biden
Understanding the political system
Omfang 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering på skolen
|
10-10-2024
|
Screening
|
29-10-2024
|
Projektdag Lingua Franca
|
31-10-2024
|
Projektdag Lingua Franca
|
31-10-2024
|
Manuscript for a Speech
|
12-11-2024
|
Trump's Speech
|
13-11-2024
|
Presentations US elections
|
14-11-2024
|
Harris' Speech
|
15-11-2024
|
Presentations Election year
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
India - Country Profile (inkl. værk) (Ex)
Country profile of India focusing on historical, political and cultural traits, such as: Gandhi, Caste system, Marriage and Dowry (The role of women in India)
Focus on cultural analysis of India, India and partition, Bollywood, The Salt march,
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Omfang ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering speech
|
20-12-2024
|
Aflevering på skolen nummer 2
|
30-01-2025
|
3s24 EN skr. prøve
|
10-02-2025
|
India presentations
|
18-03-2025
|
Delprøve 1 - grammar US Gun debate
|
24-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Hooliganism
Very short about Hooliganism
Definition of hooliganism
Football, identity and immigration
The love of hooliganism - personal stories
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
omfang 10 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
u
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143137",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143137",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143137"
}