Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Thomas Bagger
|
Hold
|
2022 1spaa122 SP (2spaa123 SP, 3spaa124 SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Visitamos España
Fokus:
Spanien opdelt i regioner med særligt fokus på Cataluña og regionens forhold til resten af Spanien.
Der er indledningsvist via gruppepræsentationer af udvalgte regioner blevet brugt en del tid på at få et geografisk, politisk og kulturelt overblik over, hvad Spanien er for et land.
Vedr. Cataluña har der desuden været fokus på identitet og lysten til løsrivelse.
Derudover er der tilknyttet et par personlige historier via unge spaniere, der har fortalt om, hvad det vil sige at bo og leve i Catalonien. Selve identitets/løsrivelsesproblematikken er behandlet forholdsvist simpelt ift, at det er deres første emneforløb med et nyt fremmedsprog - konflikten er kompliceret.
Sprogligt fokus:
- Præsentationsteknik
- Spørgeord
- Perfektum og Gerundium
- Verbalperifraser
- Meningsdannelser
- Mundtlighed
- 'Parat' spansk / Spontant spansk (lytte/forstå/tale)
KERNESTOF:
Caminando I-bogs-system:
- ”España”
- ”El español en el mundo”
- ”Madrid” + ”En el bar Don Quijote”
- ”En el bar Sancho Panza” lytteøvelse 1.55 min.).
- ”Cataluña”
- ”Una entrevista con Eloy”
- ”Malene” interview fra Gente que cuenta, Dan Albertsen og Lasse-Emil Petersen, L&R Udd., 2009
- Pregunta Ya!.: "Bienvenido a Barcelona". SVT2 (fra CFU). 10 min
- ¿Cúanto sabes sobre/acerca de Cataluña? (vedsendes til censor)
- Mireia'" de Barcelona) fra bogen La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- Protestas contra el referéndum de Cataluña (EuroNews. youtube, 0.55 min)
Supplerende stof:
Viajar = at rejse Flashcards | Quizlet
”Un fin de semana en Madrid”. Communicativetask: 5c: Madrid | Caminando. Grund- og øvebog
¡Vamos a hablar! | El Sur
Mireia de Barcelona - Vocabulario Flashcards | Quizlet
Turistvideo: Marca España. “Todo lo que esperas y mucho más de lo que imaginas”
Gruppepræsentationer af udvalgte spansk regioner
Omfang: Ca. 25 sider
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Los jóvenes españoles
FOKUS:
Unge i Spanien: Hvem er de? Hvad kan de lide? Hvad laver de i deres fritid? Hvilke drømme og forventninger har de til fremtiden?
Botellón: Hvad er det? Hvorfor laver de unge 'botellón' i Spanien?
KERNESTOF:
Projektdag: El botellón
- I. I byen på spansk: Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
- 2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
- "Artículo El Botellón"_El Sol Nov-dic 2006
- "Los Jóvenes españoles" +
"¿Cómo son los jóvenes españoles?". Tapas grundbog, Angel Carmona Zambrano & Inge Margrethe Olsen, Kaleidoscope, 2001
- "Alba, 19 años. Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas". https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk
- "Estrella de Sevilla" fra La Buena Vida grundbog. Eva Rosenkilde. Gyldendal
Supplerende stof:
El botellón - vocabulario Flashcards | Quizlet
Los jóvenes españoles fra Tapas Flashcards | Quizlet
Estrella de Sevilla Flashcards | Quizlet
Mindmap: Tu propia vida
Skriftlige afleveringer ifm. forløbet:
- Los jóvenes españoles
- Estrella de Sevilla
Omfang ca: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Colombia
FOKUS: Indledende fokus på geografiske og demografiske forhold i Latinamerika. Og en indledende samtale om diversitet i L.A, samt at L.A er meget mere end negative overskrifter, som fylder meget i det her pensum.
Colombia - et land i Latinamerika. Landeportræt, Las FARC: Secuestros, Desaparecidos; Samfundsproblemer; Unge colombianere. Fokus på de interkulturelle kompetencer: at se på et lands mange facetter.
Fokus på samtale, at lytte og forstå; fokus på mundtlig og skriftlig sprogproduktion; fokus på billedbeskrivelse
KERNESTOF:
- 4 korte danske artikler om bla. oprørsgruppen FARC fra Hele verden i skole, Link: https://heleverdeniskole.dk/bibliotek/colombia/oproersgruppen-farc/
- "Esta es Colombia": Introducción al país: 3.34 min.
https://www.youtube.com/watch?v=mLuPSlwS5w8
"
- "El país de Mario: Colombia" fra La identidad Contrastada, af Ole Nicolaj
Mikkelsen og Pablo Riismøller, Systime, 2019
"El sueño de un joven colombiano detrás de un balón". Grundtekst til delprøve 1. Artikel: Mauricio Betancourt / GENTE DE CAÑAVERAL
TED Talk:
- Ingrid Betancourt: What 6 years in captivity taught me about fear and faith (en español), link: https://www.ted.com/talks/ingrid_betancourt_what_six_years_in_captivity_taught_me_about_fear_and_faith#t-6023
+ vigtig ordforrådstræning bl.a. quizlet: https://quizlet.com/821777040/la-historia-de-ingrid-betancourt-flash-cards/?funnelUUID=e78258f3-ecbe-4476-95b3-681231ca452f
+Video fra Europa Press: "Ingrid Betancourt, liberada tras 8 años secuestrada por las FARC":
https://www.youtube.com/watch?v=jbmjj58qdR8
FILM:
- María, llena eres de gracia, dir: Joshua Marston, 2004
- Sinopsis
- Resumen de la película 'María llena eres de gracia'
SUPPLERENDE MATERIALE:
- https://quizlet.com/dk/88393223/colombia-vocabulario-flash-cards/?funnelUUID=98525d30-09bd-4914-8a66-32c6bc7cd9c9
- Duolingo Podcast: Episode 10: Los guerrilleros (om FARC, fredsproces mm.): https://podcast.duolingo.com/episode-10-los-guerrilleros. 19 min.
Horisont: Pablo Escobars flodheste - Colombias groteske udfordring:
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-pablo-escobars-flodheste-_-colombias-groteske-udfordring_408232. 22.27 min
Spanish Speaking Countries - Map Quiz Game - Seterra (geoguessr.com)
ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. El México actual
FOKUS: Overordnet fokus på at kunne samtale om México som land. Hvad kendetegner landet, og hvad er vigtige temaer i relation til landet? Herefter mere fokus på emigration, push-pull-faktorer, bandkriminalitet, narkokrig, vold og usikkerhed i Mexico, samt årsager dertil. Derudover er der fokus på begrebet machismo og generelt om kønsroller i landet.
Fokus på tekstforståelse og mundtlig sprogproduktion.
Fokus på at ytre mening og strukturere sin viden.
Grammatisk fokus på verber: hitverber, sammensatte verber, meningsverber, datider (og aspekt), gerundium, fremtid, perfektum. Og sikkerhed i bøjning og anvendelse.
KERNESTOF:
- Blandede introtekster:" fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016:
"Datos sobre México"
"Un poco de historia"
"El mexicano estereotípico"
+ indledende afsnit fra følgende tekster:
- "Ciudad de México"
- "El país más obeso del mundo"
- "El turismo en México"
- "El tráfico"
- "La desigualdad"
- "La cultura mexicana"
Texto 2C: Ciudad de México | El Sur
FILM:
- "Sin Nombre": Cary Fukunaga, 2009.
- Sinopsis Sin Nombre
"La reina del tequila". Grundtekst til delprøve 1. Artikel. Lucía Blasco, BBC News Mundo,14 enero 2019.
Teskter fra "México en perspectiva" af Helena Telling Lund og Marianne Hilm, Systime, 2023: https://mexico.systime.dk/?id=146:
Prólogo:
- "México"
- ¿Sabes qué?. El mundo mexicano.
- "Introduktion til machismobegrebet"
- "El machismo en México"
- "El catolicismo y el México"
- Edgar Dominguez, 50 años: ¿Qué es un macho? (kort video + tekst)
Kapitel 1: El machismo i https://mexico.systime.dk/?id=129:
- "Introduktion til kapitel 1: El machismo (dansk tekst)
Spanske tekster under samme kapitel:
- " El macho mexicano"
- " El machismo en la sociedad mexicana"
1.1 "Un día en la casa de Jimena" (video + tekst):
1.2 "¿Quién hace qué en la casa de Edgar?" (video + tekst):
1.5 "Las rutinas diarias": Korte videoer:
1. "Las rutinas diarias de Karen"
2. "El fin de semana en la casa de Karen"
3. "Karens beskrivelse af den mexicanske kvinde"
SUPPLERENDE MATERIALE:
Vigtigt ordforråd: https://quizlet.com/869918401/el-machismo-mexicano-flash-cards/?i=7oax7&x=1qqt
"Trump quiere cambiar el nombre del golfo de México (y la respuesta de la presidenta mexicana no ha tardado en llegar)". El Confidencial, 08/01/2025
Omfang: Ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5.Latinos en EE.UU.
FOKUS: Eleverne har i forbindelse med dette forløb opnået et grundlæggende kendskab til aspekter af latinoernes rolle i amerikansk kultur. I forløbet har vi beskæftiget os latinoernes levevilkår i USA, latinoer og deres værdier, de individuelle forskelle, forskelle på illegale/legale immigranter med latinobaggrund og om myter om latinoer.
Derudover har der været fokus på de demografiske og sproglige forandringer der sker i takt med latinobefolkningens vækst i USA.
KERNESTOF:
- "Preguntas al tema": Informationssøgning som en ny indgang til forløbet i form af 13 brede spørgsmål om tilstedeværelsen af latinoer i USA, om deres levevilkår og muligheder i landet.
- "Jovenes inmigrantes". Artikel i "Ahora", vol. 12, 2007.
Tekststykker fra: ”Viva la vida” – Grundbog. Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard. Lindhardt og Ringhof, 2017:
- "Los hispanos en Estados Unidos":
- ¿Hispano, Latino, Chicano o Americano?
- "Spanglish"
- Los millenials y el voto latino"
Tekster fra bogen "Al otro lado - el sueño americano" af Helene Balslev Clausen, 2004:
- "Al otro lado"
- ”Sueños”
- "El paso"
- “United shades of America – latino en los Estados Unidos”. Dokumentar
fra DR2, 2016. 40 min (kan findes på mitCfu.dk)
- ¿Qué es el espanglish y cómo se habla? | BBC Mundo - YouTube. 5,23
¿Latino o hispano? Cómo se usan estos términos en Estados Unidos | BBC Mundo -
YouTube 2.22 min.
- https://podcast.duolingo.com/episode-12-sin-verguenza
- “Una generación que crece sin la ´ñ´ ". Grundtekst til delprøve 1.
Supplerende materiale:
https://quizlet.com/dk/193612523/latinos-en-eeuu-vocabulario-flash-cards/
“Crisis EEUU-Colombia: Petro rechaza vuelo con migrantes deportados y Trump responde con sanciones”. Univision Noticias, 27/01-2025 (video fra youtube, 3.09 min.
"Donald Trump y la inmigración". Ppxt.
"Soy Mexico Americano". Sang: https://www.youtube.com/watch?v=DAl-dycMABI. 2.40 min.
"El tiempo libre" https://lingua.com/es/espanol/lectura/tiempo-libre/
7.B" ¿Qué música te gusta?" https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179
Samlet powerpoint lavet på baggrund af danske tekster om følgende emner:
Latinoer og deres værdier
Latinamerikansk tilstedeværelse i USA og indvandring i et historisk perspektiv
Konjunkturbestemt immigration
USA et traditionelt indvandringsland
Push- og pull-faktorer
Myter om latinoer
Betydningen af remitter
Omfang. Ca. 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Empresas y comercio
FOKUS:
Kort forløb med et merkantilt fokus.
Eleverne har i løbet af seks moduler arbejdet med konkrete spanske virksomheder. I arbejdet med de udvalgte kendte spanske virksomheder har hovedformålet været at kunne overføre deres nye viden til andre spanske virksomheder med henblik på at kunne indsamle og anvende denne viden til selv at kunne præsentere disse virksomheder.
Fokus har været på et særligt merkantilt ordforråd, sproglig opbygning, grammatik og kommunikationsstrategier.
Kernestof:
- Kulturforskelle Danmark-Spanien, kap. 1, fra Spansk Virksomhedskommunikation, Lene Kirk Sørensen og Birthe Nielsen, Systime, 2015, link: https://spanskvirksomhed.systime.dk/?id=122
- Empresas: Zara, fra Vamos, Anny Holmgaard, Forlaget EA, 2016
- Desigual, fra España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- Chupa Chups, España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- 5. Pol, 18 años: “En nuestro restaurante hacemos comida tradicional y tiene que seguir siendo así.”https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
- Talkual, la empresa que rescata fruta y verdura imperfecta (grundtekst til delprøve 1. 30 maj, 2024.
https://www.theculturefactor.com/country-comparison-tool?countries=denmark%2Cspain
Supplerende materiale:
https://quizlet.com/dk/944272364/desigual-vocabulario-flash-cards/?new
Verbalperifraser: https://app.minlaering.dk/bog/4/kapitel/48983:
https://quizlet.com/dk/715249526/empresas-y-negocio-vocabulario-flash-cards/?funnelUUID=9967de58-483e-4e86-9ea5-ff682e8c149e
Spansk virksomhedskultur: "Correo comercial en español" (Kompendium)
Omfang: Ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1: Talkual, una empresa
|
28-04-2025
|
Delprøve 2: Talkual, una empresa
|
30-04-2025
|
Talkual, una empresa: Handelsbrevet
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143327",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143327",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143327"
}