Holdet 2022 1spaa322 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Malene Wenzel Martin Vaz
Hold 2022 1spaa322 SP (1spaa322 SP, 2spaa323 SP, 3spaa324 SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderspansk 1. år (Ny reform)
Titel 2 1. Regiones de España
Titel 3 2. Los jóvenes españoles
Titel 4 3. Empresas y comercio
Titel 5 4. Colombia
Titel 6 5. México
Titel 7 6. Latinos en EE.UU.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderspansk 1. år (Ny reform)

FORMÅL
Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundlæggende introduktion til spanskfaget på HHX og knytte an til de gennemgåede emner i grundforløbet.

FAGLIGE MÅL
De faglige mål i forløbet har været at træne elevernes kommunikative færdigheder på spansk på et grundlæggende niveau, herunder:
- Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almindelige emner som fx præsentation af mig selv, min familie, min hverdag mm.
- At kunne læse en spansksproget tekst på begynderniveau og efterfølgende indgå i samtale om teksten
- Træning i ordforråd på begynderniveau om almindelige emner såsom familie, mad, hverdag, sport, fritidsinteresser, vejret mm.
- Træning i grundlæggende grammatiske emner: Regelmæssige verber (–ar/-er/-ir) – ser – estar – tener – ir – hay – tal og klokken – dato – ugedage – måneder – navneord og kendeord – alfabet – udtale – tillægsord – gustar – genitiv – spørgeord
- Træning af kommunikative kompetencer bl.a. ved hjælp af trædesten til at kunne indgå i samtale om små hverdagssituationer, ved billedbeskrivelser og ved præsentationer.
- Træning af den interkulturelle bevidsthed og viden om den spansktalende del af verden gennem arbejde med tekstlæsning og præsentation af materiale og hermed fremme elevernes evne til at anvende fremmedsproget som indgang ti lat forstå og agere i en globaliseret og digitaliseret verden.


KERNESTOF (omfang i alt: 40 sider):

Caminando - Grund og Øvebog, af Inge Margrethe Clausen, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz, Gyldendal, 2019:
- Hola Qué tal
- América del Sur
- España
- Entrevista con Eloy
- En la cafetería
- Vamos de compras
- Aurora Aragón de León

Projekt dage:
1) Navidad en España
2) Semana Santa

SUPPLERENDE MATERIALE:
- Quizlet øvelser (ordforråd)
- aprenderespanol.org (grammatik, ordforråd)
- Min Læring (grammatik)





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spansk Projektdag 14/12 18-12-2022
Una entrevista (Tarea 9+10) 29-01-2023
Projektdag Spansk - Semana Santa 20-03-2023
Tarea 1 - Navneord Terpeark 11-04-2023
Tarea 2 - Repetitionsøvelser 28-04-2023
El mundo hispano - blokdage 25-05-2023
Omfang Estimeret: 43,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Regiones de España

Fokus: Spanien opdelt i regioner med særligt fokus på Andalucía, Madrid og Cataluña. Forskelle og ligheder ved størrelse, antal indbyggere, geografi, sprog. Hvad kendetegner et autonomi? Hvad kendetegner det pågældende autonomi?
Vedr. Cataluña har der desuden været fokus på identitet og lysten til løsrivelse.
Derudover er hvert af de tre autonomier blevet tilknyttet en personlig historie via en ung spanier, der har fortalt om, hvad det vil sige at bo og leve i hans/hendes autonomi.

Sprogligt fokus:
- Præsentationsteknik
- Spørgeord
- Perfektum og Gerundium
- Verbalperifraser
- Meningsdannelser
- Mundtlighed
- 'Parat' spansk / Spontant spansk (lytte/forstå/tale)

Kernestof:
- 'España general' fra bogen El Mundo Hispano, Eva Rosenkilde, Gyldendal Udd, 2015
- 'España y las comunidades autónomas', fra 'Caminando - Unidad 1c', Gyldendal, 2018
- 'Mapa de España y el turismo' fra bogen El Mundo Hispano (se ovenfor)
- 'Madrid' fra bogen XX
- 'Andalucía' fra bogen XX
- 'Mi Tierra' (Sonsoles), fra bogen Caminando for fortsættere, Unidad 1, texto 1a, Waldenström et.al, Gyldendal 2018
- 'Sonsoles y su Andalucía' fra bogen Caminando for fortsættere, Unidad 1 texto1b, Waldenström et.al, Gyldendal 2019
- 'Cataluña' fra bogen XX
- 'Mireia' (de Barcelona) fra bogen La Buena Vida, Eva Rosenkilde, Gyldendal, 2008
- 'Anna (Cataluña) y el independentismo' fra bogen Voces de protesta, Aday Polo Iglesias y Anja Wilkins, Gyldendal, 2013


Supplerende stof:
- 'Regiones' - dansk tekst fra Voces de protesta, Aday Polo Iglesias y Anja Wilkins, Gyldendal, 2013
- Regiones de España, quizlet: https://quizlet.com/218671778/regiones-de-espana-introduccion-flash-cards/
- Frases para hablar de España, quizlet: https://quizlet.com/495102297/frases-para-hablar-de-espana-flash-cards/
- Andalucía - baggrundsviden / danske tekster fra Caminando, Unidad 7c, Gyldendal
- 'Intro.Spanien.Madrid.Andalusien og Cataluña' - Power Point fra MV

Video/YouTube klip:
- https://www.youtube.com/watch?v=Md5-ANncZpM - Aprender español: Comunidades autónomas de España (nivel básico)
- https://www.youtube.com/watch?v=v5lDYDPg2IA - HISTORIA DE CATALUÑA EN 10 MINUTOS
- https://www.youtube.com/watch?v=8m9nUm7Mr60 - Los catalanes se confiesan a Andrea Ropero: ¿qué piensan de la independencia?
- https://www.youtube.com/watch?v=xMwcXzSsmsA - Independencia de Cataluña: dos chicas discuten sus visión a favor y en contra
- https://www.youtube.com/watch?v=iQCU--rcr7c - La Diada per la República en 1 minut
- https://www.youtube.com/watch?v=-m46vv8_wBQ - Els segadors, himno catalán (Letra - Catalán/Español)

MitCFU:
- 'AnneMad i Spanien - Andalusien' Sæson 2, episode 1, 9/5 2010, Sendt originalt på DR.dk

Omfang læste sider: 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Una presentación de España y de una autonomía 10-09-2023
Tarea 1 - Una carta a mi familia 12-11-2023
Lommefilm - projekt 28-11-2023
Ejercicio 1 - repetición 14-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Los jóvenes españoles

Fokus: Unge i Spanien: Hvem er de? Hvad kan de lide? Hvad laver de i deres fritid? Botellón: Hvad er det? Hvorfor laver de unge 'botellón' i Spanien?

Sprogligt fokus:
Tekstforståelse og transparente ord
Spørgsmål/Svar teknik
Præsentationsteknik og mundtlighed
Billedbeskrivelse
Filmanalyse
Numeralier og hitverber
Verbalperifraser
Genitiv

Kernetekster:

- 'Los jóvenes españoles' cap. 11 fra Tapas grundbog, Angel Carmona Zambrano & Inge Margrethe Olsen, Kaleidoscope, 2001
- Botellón: A favor o en contra, artikel fra El Sol, nov/dic. 2006
- Los jóvenes bebemos mucho, pero sabemos controlarlo, kap. 2 Nattelivet, fra España en la calle, Kasper Kloch og Martin Tønner, Gyldendal 2019
- Pol de Barcelona, fra España Mañana, systime
- La generación de los mil euros, fra Nuevos Retratos, Ole Loumann, xxxx, xxxx

Supplerede stof:
- El Bola, dir. Achero Mañas, 2007 (Film)

Omfang af læste sider: 35 sider



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tarea 2 - Los jóvenes españoles 04-02-2024
Presentación de texto y foto: Pol de Barcelona 24-03-2024
Presentación 2 14-05-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Empresas y comercio

Fokus på konkrete erhvervsrettede fremmedsproglige kompetencer, der medvirker til at styrke og understøtte mobilitet og kompetenceudvikling.
Eleverne har arbejdet med konkrete spanske virksomheder og viden derom, samt at kunne overføre denne viden til andre spanske virksomheder med henblik på at kunne indsamle og anvende viden til selv at kunne præsentere og samtale derom.
Fokus på særligt ordforråd, multimodale medier, sproglig opbygning, kommunikationsstrategier, grammatik, sprog og sprogtilegnelse.
Grammatisk fokus: verbalperifraser, synonymer, hitverber

Kernestof:
- Empresas: Zara, fra Vamos, Anny  Holmgaard, Forlaget EA, 2016
- Desigual, fra España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- Chupa Chups,  España en perspectiva, af Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, Forlaget EA, 2017
- Comercio Justo, fra Caminando Grundbog, kap. 8a - Fair Trade / El café, af Inge Margrethe Clausen et. al., Gyldendal, Systime,
- Handelskorrespondance: At skrive en e-mail (formalia) (se dokument)
- Brev 1-4, inkl udtryk og vendinger, fra Spansk Virksomhedskommunikation, af Lene Kirk Sørensen og Birthe Nielsen, Systime, 2022. Link: https://spanskvirksomhed.systime.dk/?id=p131
- Øvesætninger og sætningsindledere (se dokument)


Supplerende stof:
- Kahoot 'Empresas de España'
- Div. grammatiske øvelser - særligt fokus på verber
- Quizlet: Empresas y negocio - vocabulario: https://quizlet.com/715249526/empresas-y-negocio-vocabulario-flash-cards/?new

Omfang: Emneforløbet dækker ca. over 25 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - Moda de basura 09-09-2024
Cartas comerciales 27-09-2024
Una presentación de Zara / Desigual 28-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 4. Colombia

Fokus: Colombia - et land i Latinamerika. Landeportræt, Las FARC: Secuestros, Desaparecidos; Samfundsproblemer; Unge colombianere. Fokus på de interkulturelle kompetencer: at se på et lands mange facetter.
Fokus på samtale, at lytte og forstå; fokus på mundtlig og skriftlig sprogproduktion; fokus på billedbeskrivelse
Grammatisk fokus på synonymer, antonymer, adjektiver, sikkerhed i bøjning af verber, muy/mucho, småord, de to datider, hjælpeverber

Kernestof:
- Datos de Colombia - datos generales (kompendietekst. Kilde ukendt)
- Mario de Colombia, fra La identidad Contrastada, af Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Systime, 2019
- Mario: Un estudiante internacional, fra La identidad contrastada af Mikkelsen og Riismøller, Systime, 2019
- Historia de las FARC en Colombia: del conflicto hasta la desmovilización y la disidencia, por Germán Padinger, CNN, 28 junio 2022
- Oprørsgruppen FARC, fra Hele verden i skole, Link: https://heleverdeniskole.dk/bibliotek/colombia/oproersgruppen-farc/
- Tiempo de Juego de Colombia - fra Tapas Online, i-bog, Systime


TED Talk:
- Ingrid Betancourt: What 6 years in captivity taught me about fear and faith (en español), link: https://www.ted.com/talks/ingrid_betancourt_what_six_years_in_captivity_taught_me_about_fear_and_faith#t-6023


Supplerende stof:
- Landefakta om Colombia, Eksportrådet, UM 2022
- Colombia - Baggrundsinformation fra UM, 2022
- Colombia (baggrundsviden om konflikter i landet) fra Globalis, FN Forbundet, 03.02.2023, Link: https://www.globalis.dk/konflikter/Amerika/colombia

Musik:
- Lyricstraining.com + song lyrics and karaoke


Quizlet:
- https://quizlet.com/88393223/colombia-vocabulario-flash-cards/

Omfang: Cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1 - Despilfarro alimentario 06-11-2024
Delprøve 2.1 - Despilfarro alimentario 17-11-2024
Delprøve 1 - El sueño de un joven colombiano 27-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. México

Fokus: Særligt fokus på México (landeportræt); narkokrig i México; Vold og usikkerhed i Mexico, samt årsager dertil, samt grænsebyen Juárez og det store antal kvindemord i grænselandet.
Fokus på tekstforståelse og mundtlig sprogproduktion.
Fokus på at ytre mening og strukturere sin viden.
Fokus på billedbeskrivelse.

Grammatisk fokus på verber: hitverber, sammensatte verber, meningsverber, datider (og aspekt), gerundium, fremtid, perfektum. Og sikkerhed i bøjning og anvendelse.

Kernetekster:
- Datos sobre México (ch1) y Un poco de la historia (ch2), fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- Sabes qué? - Kultur i Mexico, fra Caminando - for fortsættere, Waldenström et.al., Systime, 2023
- Prólogo: México en perspectiva, fra México en perspectiva af Helena Telling Lund og Marianne Hilm, Systime, 2023
- El machismo, fra México en perspective, Telling Lund og Hilm, Systime, 2023
- El reggaetón y el machismo + Cali y El Dandee: La Muda, kap.1.5 og 1.6, fra El sexo en proceso af Gavilán og Arfaoui, Forlaget Columbus, 2024
- Sabes Qué? - El mundo mexicano, fra México en perspectiva, Telling Lund og Hilm, Systime, 2023
- México inseguro, fra Mosaico Mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- México DF y la desigualdad, fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- Carlos Slim, el empresario que comenzó su imperio debajo de unas escaleras, fra Fundación UNAM, 31 mayo 2019, Link: https://www.fundacionunam.org.mx/rostros/carlos-slim-el-empresario-que-comenzo-su-imperio-abajo-de-unas-escaleras/
- México y la obesidad, fra Mosaico mexicano, Pilmark og Olsen, Gyldendal, 2016
- La violencia feminicida en México: Aproximaciones y tendencias, la ONU Mujeres, México, 2020, Link: https://mexico.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2020-nuevo/diciembre-2020/violencia-feminicida
- Qué es e feminicidio y cómo identificarlo?, Gobierno de México, Blog, 19 octubre 2016, Link: https://www.gob.mx/conavim/articulos/que-es-el-feminicidio-y-como-identificarlo?idiom=es
- Vivimos para contarlo: sobrevivientes de intentos de femicidios, La ONU, ohchr, 3 julio 2023, Link: https://www.ohchr.org/es/stories/2023/07/were-here-tell-it-mexican-women-break-silence-over-femicides
- Ciudad Juarez, artikel fra El Sol, Abril 2008

Film:
- Bordertown, dir. Gregory Nava, 2006

Dokumentar:
- Conquistadorernes storhed og fald - Aztekerne, (S1E3, 2023), DRTV, Link: https://www.dr.dk/drtv/se/conquistadorernes-storhed-og-fald_-aztekerne_408902
- Horisont: Mexicos kamp mod kvindemord, DRTV, S2022: E22. Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-mexicos-kamp-mod-kvindemord_330361 eller via mitCFU

Youtube:
- Ciudad de México, qué hacer en la CDMX, Link: https://www.youtube.com/watch?v=9ZIkEH689cI

Supplerende stof:
- El reguetón y el machismo, Delprøve 1 træning, Min Læring
- La Reina del Tequila, Delprøve 1 og 2 (eksamensopgave)
- México y los problemas sociales, Delprøve 2 (egen produktion)
- Musik: Lyricstraining.com + song lyrics and Karaoke
- Musik: CNCO - Reggaetón lento
- Musik: La Muda, official video, Kevin Roldan ft Cali&El Dandee

Quizlet:
- https://quizlet.com/233227474/mexico-inseguro-vocabulario-flash-cards/

Omfang: Cirka 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La reina del tequila - delprøve 1 20-01-2025
Delprøve 1 - Una generación sin ñ 03-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Latinos en EE.UU.

Fokus på latinamerikanere i USA, og hvad det vil sige at være indvandrer ift identitetsfølelsen og identitetsskabelsen? Hvilken betydning har Spanglish for identitetsfølelsen? Hvor slår latinoerne sig ned i USA? Hvilke jobs tager de?  
Sprogligt fokus: sætningskonstruktion, glosetræning, mundtlighed, verber, stedord

Kernestof:
- Hispanics baggrund i USA, fra Viva la Vida - Grundbog af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Retratos: Latinos en California, af Ulla Ringgaard, Kap. 1, Systime, 2012
- Los hispanos en los Estados Unidos, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2: Hispanos en EE.UU. af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Hispano, Latino, Chicano o Americano, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2: Hispanos en EE.UU. af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- La demográfica hispana en EE.UU, Acceso KU, Almanaque creado por Jen Gabriele, Link: https://acceso.ku.edu/unidad1/almanaque/demografica.shtml
- Eva Longoria y Sonia Sotomayor. Dos latinas, fra Viva la Vida - Grundbog, kap. 2, s. 130-131, af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, L&R, 2017
- Una generación crece sin la ñ, tekst A fra eksamenssæt, delprøve 1

Dokumentar:
- Ilegal en EE.UU. fra DR2, 17. april 2013, set på mitCFU, Link: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000024441&cfuid=14

Supplerende stof:
Introduktionskapitel på dansk om Latinoer i USA
- Youtube videoklip: The New American Reality - https://www.youtube.com/watch?v=jDrrwHODJCc
- La población hispana en EE.UU. aumentó más de 10 millones en la última década, Noticias Telemundo, 12. august 2021, Link: https://www.youtube.com/watch?v=u2IJXsPsWqA

Omfang: cirka 15 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 2 opg 1 - Una generación sin ñ 27-04-2025
Delprøve 2.2 - Una generación sin ñ 04-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde