Holdet 2023 1u23 Af - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e) Kenneth Beck Kristensen, Kirsten Kasch
Hold 2023 1u23 Af (1u23 Af, 2u24 Af)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til AØ og skriv økonomisk
Titel 2 SNT x ARKK - casearbejde + fremlæggelse
Titel 3 Konkurrenceforhold
Titel 4 Brancheforhold
Titel 5 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 6 Strategi
Titel 7 Segmentering, Målgruppevalg & Positionering
Titel 8 Parametermix
Titel 9 del af Parametermix - Serviceydelser
Titel 10 del af Parametermix- Prisparameteret
Titel 11 del af Parametermix- Distributionsparameteret
Titel 12 Repetition Strategi
Titel 13 Promotion
Titel 14 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Titel 15 eksamensprojekt
Titel 16 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til AØ og skriv økonomisk

Formål:
Lær eleverne at kende. Hvad har de lært på Grundforløb. Vi repeterer samt introducerer eleverne til økonomisk skriftlighed med dertilhørende opgaver.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SNT x ARKK - casearbejde + fremlæggelse

Fokus: Opsamling fra grundforløb på interne forhold, eksterne forhold og SWOT-opstilling

Pensum: Systime, Marketing kap. 2 og 3.
SNT x ARKK case:
https://shapingnewtomorrow.dk/collections/the-perfect-sneaker

https://arkkcopenhagen.dk/pages/arkkxsnt?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20676293163&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMI7rP_waKnggMVokBBAh3rCg5CEAAYAiAAEgIpjPD_BwE

SNT case (2021): Zip-mappe

Produkt: Mundtlig præsentation af case virksomhed.
Fokus på:
- Virksomhedskarakteristik
- Business Model Canvas
- Værdikæden
- Omverdensmodel
- SWOT-opstilling

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne arbejde analytisk med casevirksomhed, og anvende grundbegreber i AØ, lært under AØ-grundforløb.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Konkurrenceforhold

KONKURRENCEFORHOLD

Markedsbeskrivelse

Konkurrencetragtmodellen
- Snæver konkurrence vs. bred konkurrence
- Markedsandel
- Præferencer
- Homogent marked vs. heterogent marked

Konkurrenceformer
- Monopol
- Differentieret duopol
- Differentieret oligopol
- Monopolistisk konkurrence

Markeder
- Konsumentmarkedet (B-t-C)
- Producentmarkedet (B-t-B)
- Handel mellem private (C-t-C)

Konkurrencemæssige positioner
- Markedsleder
- Markedsudfordrer
- Markedsfølger
- Markedsnicher

Konkurrentreaktioner

Konkurrentovervågning

Konkurrentanalyse

Pensum: Systime, Marketing, Kap 4

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Brancheforhold

BRANCHEFORHOLD

Vi har arbejdet med følgende centrale begreber:

Branche, herunder branchekarakteristik

Brancheanalyse/Porters five forces

Konkurrenter i branchen
Nye indtrængere
Substituerende produkter
Kunder
Leverandører
Konkurrenter i branchen
Trusler fra nye indtrængere
Trusler fra substituerende produkter
Kundernes forhandlingsstyrke
Leverandørernes forhandlingsstyrke


Pensum: Systime, Marketing kap 5.

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens brancheforhold. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Opsamling på købsadfærd for at sikre, at alle har været igennem det hele.

CENTRALE BEGREBER: KØBSADFÆRD PÅ KONSUMENTMARKEDET:

SOR-modellen
Stimuli (S)
Organisme (O)
Respons (R)

Behov (Maslow)
Fysiske behov
Behov for tryghed og sikkerhed
Sociale behov
Egobehov
Selvrealiseringsbehov

Købemotiver
Snob
Bandwagon
Veblen
Thrifty

Købstyper
Impulskøb
Vanekøb
Overvejelseskøb

Købsadfærdstyper
Kompleks købsadfærd
Variationssøgende købsadfærd
Dissonansreducerende købsadfærd
Rutinemæssig købsadfærd

Køberoller
Initiativtager
Konsument
Disponent
Influent
Køber

Beslutningsprocessen
Problemerkendelse
Informationssøgning
Vurdering af alternativer
Købsbeslutningen
Efterkøbsadfærd

Andre købsadfærdsbegreber
Rådighedsbeløb
Livscyklus
Forbrugsvaner
Referencegrupper
Opinionsleder

Pensum: Systime, Marketing kap. 6

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til målgruppens købsadfærd på konsumentmarkedet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Strategi

Modeller & Teori
- Mission, Vision, Værdier, Mål
- SWOT-opstillingen (statisk øjebliksbillede)
- TOWS-matricen (strategiske muligheder)
- Porter’s Konkurrencestrategier / Generiske strategier
- Vækststrategier (Ansoffs vækstmatrice)

Pensum: Systime, Marketing kap 8

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, formulere, og behandle de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds strategi og fortsatte vækst. Klasseundervisning med teorigennemgang og diskussion samt lærer/elevstyret klasseundervisning med teorigennemgang.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Segmentering, Målgruppevalg & Positionering

SEGMENTERING, MÅLGRUPPEVALG OG POSITIONERING:

Målgruppebeskrivelse

Segmenteringsprocessen
- Beskrivelse af relevante forhold på markedet
- Valg af segmenteringsvariable
- Udarbejdelse af en segmenteringsmatrix
- Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
- Valg af målgruppe

Segmenteringsvariable
- Sociodemografiske variable
- Adfærdsorienterede variable

Livsstilsanalyser
-Gallup Kompas
-Conzoom®-modellen

Målgruppestrategi
-Udifferentieret markedsføring
-Differentieret markedsføring
-Koncentreret markedsføring
-One-to-one markedsføring

Positionering
-Unique Selling Proposition (USP)
-Emotional Selling Proposition (ESP)
-Me too-produkter

Positioneringskort

Eleverne skal kunne:
- redegøre for formålet med at segmentere et marked
- anvende segmenteringsprocessen til segmentering og valg af målgrupper på konsumentmarkedet
- vurdere potentialet i en given målgruppe og diskutere valg af målgruppestrategi

Pensum: Systime, Marketing kap 11

Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere og analysere de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds segmenteringsproces og positionering. Eleven skal (på nuværende tidspunkt) have kendskab til og skulle kunne anvende de særlige segmenteringskriterier, der gælder på BTC markedet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Parametermix

MARKETING MIX

Parametermix og PLC-forløb
- Produkt
- Serviceprodukt
- Pris
- Place
- Promotion

Markedskortet
- Push- og pull-strategi

Pensum:
- Systime, Marketing - kap 14 og 22
- PRAXIS, https://online.praxis.dk/ - kap 20-24

Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projektdag Afsætning 311024 31-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens marketingmix.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 del af Parametermix - Serviceydelser

SERVICEYDELSER

Servicepakke

Værdikæde for servicevirksomheder

Serviceleverancesystem

De 7 P'er
- Personale
- Proces
- Physical evidence
- Produkt
- Pris
- Place - distribution
- Promotion

Oplevelsesøkonomi
- De fire oplevelsesdomæner

Pensum:

- PRAXIS, Praxisonline.dk - kap 22

Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 del af Parametermix- Prisparameteret

PRIS

Prisstrategi
- Break-Even
- Profitmaksimering
- Maksimering af markedsandele
- Pris/kvalitetsføreskab

Priselastictet

Prisfastsættelsesmetoder
- Markedsbaseret prisfastsættelse
- Præferencebestemt pris
- Psykologisk pris
- Lokkepris
- Omkostningsbaseret prisfastsættelse

Prisdifferentiering

Prisfastsættelse for nye produkter
- Penetration price
- Skimming price

Pensum:

- PRAXIS, Praxisonline.dk - kap 23

Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 del af Parametermix- Distributionsparameteret

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Repetition Strategi

Repetition af
- TOWS-matricen (strategiske muligheder)
- Porter’s Konkurrencestrategier / Generiske strategier
- Vækststrategier (Ansoffs vækstmatrice)

Pensum: Systime, Marketing kap 8

Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 13 Promotion

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer