Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Kenneth Beck Kristensen, Kirsten Kasch
|
Hold
|
2023 1u23 Af (1u23 Af, 2u24 Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til AØ og skriv økonomisk
Formål:
Lær eleverne at kende. Hvad har de lært på Grundforløb. Vi repeterer samt introducerer eleverne til økonomisk skriftlighed med dertilhørende opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Konkurrenceforhold
KONKURRENCEFORHOLD
Markedsbeskrivelse
Konkurrencetragtmodellen
- Snæver konkurrence vs. bred konkurrence
- Markedsandel
- Præferencer
- Homogent marked vs. heterogent marked
Konkurrenceformer
- Monopol
- Differentieret duopol
- Differentieret oligopol
- Monopolistisk konkurrence
Markeder
- Konsumentmarkedet (B-t-C)
- Producentmarkedet (B-t-B)
- Handel mellem private (C-t-C)
Konkurrencemæssige positioner
- Markedsleder
- Markedsudfordrer
- Markedsfølger
- Markedsnicher
Konkurrentreaktioner
Konkurrentovervågning
Konkurrentanalyse
Pensum: Systime, Marketing, Kap 4
Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brancheforhold
BRANCHEFORHOLD
Vi har arbejdet med følgende centrale begreber:
Branche, herunder branchekarakteristik
Brancheanalyse/Porters five forces
Konkurrenter i branchen
Nye indtrængere
Substituerende produkter
Kunder
Leverandører
Konkurrenter i branchen
Trusler fra nye indtrængere
Trusler fra substituerende produkter
Kundernes forhandlingsstyrke
Leverandørernes forhandlingsstyrke
Pensum: Systime, Marketing kap 5.
Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens brancheforhold. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Opsamling på købsadfærd for at sikre, at alle har været igennem det hele.
CENTRALE BEGREBER: KØBSADFÆRD PÅ KONSUMENTMARKEDET:
SOR-modellen
Stimuli (S)
Organisme (O)
Respons (R)
Behov (Maslow)
Fysiske behov
Behov for tryghed og sikkerhed
Sociale behov
Egobehov
Selvrealiseringsbehov
Købemotiver
Snob
Bandwagon
Veblen
Thrifty
Købstyper
Impulskøb
Vanekøb
Overvejelseskøb
Købsadfærdstyper
Kompleks købsadfærd
Variationssøgende købsadfærd
Dissonansreducerende købsadfærd
Rutinemæssig købsadfærd
Køberoller
Initiativtager
Konsument
Disponent
Influent
Køber
Beslutningsprocessen
Problemerkendelse
Informationssøgning
Vurdering af alternativer
Købsbeslutningen
Efterkøbsadfærd
Andre købsadfærdsbegreber
Rådighedsbeløb
Livscyklus
Forbrugsvaner
Referencegrupper
Opinionsleder
Pensum: Systime, Marketing kap. 6
Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til målgruppens købsadfærd på konsumentmarkedet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Strategi
Modeller & Teori
- Mission, Vision, Værdier, Mål
- SWOT-opstillingen (statisk øjebliksbillede)
- TOWS-matricen (strategiske muligheder)
- Porter’s Konkurrencestrategier / Generiske strategier
- Vækststrategier (Ansoffs vækstmatrice)
Pensum: Systime, Marketing kap 8
Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Agenda:
-
Lektie:
-
Lektier:
-
Lektier: Læs eller genlæs konkurrence- og vækststrategi
-
Agenda
-
Grupper 1) Emil, Andreas, Filip, Marcus2) Nikolaj, Annika, Sebastian, Phillip3) Simon, Timmo, Yusuf, Rasmus, Jonas B4) Freia, Bader, Omar, Emma, Oscar5) Viggo, Mikkel, Jonas R, Abdulla6) Ibrahim, Anton, Noah, Maja
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne skal kunne identificere, formulere, og behandle de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds strategi og fortsatte vækst. Klasseundervisning med teorigennemgang og diskussion samt lærer/elevstyret klasseundervisning med teorigennemgang.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Segmentering, Målgruppevalg & Positionering
SEGMENTERING, MÅLGRUPPEVALG OG POSITIONERING:
Målgruppebeskrivelse
Segmenteringsprocessen
- Beskrivelse af relevante forhold på markedet
- Valg af segmenteringsvariable
- Udarbejdelse af en segmenteringsmatrix
- Vurdering af segmenters attraktivitet (SMOK)
- Valg af målgruppe
Segmenteringsvariable
- Sociodemografiske variable
- Adfærdsorienterede variable
Livsstilsanalyser
-Gallup Kompas
-Conzoom®-modellen
Målgruppestrategi
-Udifferentieret markedsføring
-Differentieret markedsføring
-Koncentreret markedsføring
-One-to-one markedsføring
Positionering
-Unique Selling Proposition (USP)
-Emotional Selling Proposition (ESP)
-Me too-produkter
Positioneringskort
Eleverne skal kunne:
- redegøre for formålet med at segmentere et marked
- anvende segmenteringsprocessen til segmentering og valg af målgrupper på konsumentmarkedet
- vurdere potentialet i en given målgruppe og diskutere valg af målgruppestrategi
Pensum: Systime, Marketing kap 11
Underviser: Kenneth Beck (KEBK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne skal kunne identificere og analysere de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til en virksomheds segmenteringsproces og positionering. Eleven skal (på nuværende tidspunkt) have kendskab til og skulle kunne anvende de særlige segmenteringskriterier, der gælder på BTC markedet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Parametermix
MARKETING MIX
Parametermix og PLC-forløb
- Produkt
- Serviceprodukt
- Pris
- Place
- Promotion
Markedskortet
- Push- og pull-strategi
Pensum:
- Systime, Marketing - kap 14 og 22
- PRAXIS, https://online.praxis.dk/ - kap 20-24
Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektdag Afsætning 311024
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Eleverne skal kunne afgøre de afsætningsmæssige udfordringer, der knytter sig til virksomhedens marketingmix.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
del af Parametermix - Serviceydelser
SERVICEYDELSER
Servicepakke
Værdikæde for servicevirksomheder
Serviceleverancesystem
De 7 P'er
- Personale
- Proces
- Physical evidence
- Produkt
- Pris
- Place - distribution
- Promotion
Oplevelsesøkonomi
- De fire oplevelsesdomæner
Pensum:
- PRAXIS, Praxisonline.dk - kap 22
Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
del af Parametermix- Prisparameteret
PRIS
Prisstrategi
- Break-Even
- Profitmaksimering
- Maksimering af markedsandele
- Pris/kvalitetsføreskab
Priselastictet
Prisfastsættelsesmetoder
- Markedsbaseret prisfastsættelse
- Præferencebestemt pris
- Psykologisk pris
- Lokkepris
- Omkostningsbaseret prisfastsættelse
Prisdifferentiering
Prisfastsættelse for nye produkter
- Penetration price
- Skimming price
Pensum:
- PRAXIS, Praxisonline.dk - kap 23
Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition Strategi
Repetition af
- TOWS-matricen (strategiske muligheder)
- Porter’s Konkurrencestrategier / Generiske strategier
- Vækststrategier (Ansoffs vækstmatrice)
Pensum: Systime, Marketing kap 8
Underviser: Kirsten H. Kasch (KIKA)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Promotion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143943",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143943",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143943"
}