Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
Kirsten Kasch, Peter Hatlø
|
Hold
|
2023 1v23 Af (1v23 Af, 2v24 Af)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne og eksterne situation samt SWOT
Forløbet fokuserer på SWOT-opstilling med repetition og fordybelse af teori fra grundforløbet via teorigennemgang og løsning af case Hansens Flødeis.
Specifikt omfatter det Den Interne analyse (Virksomhedskarakteristik, konkurrencedygtighed, forretningsmodeller, Business Modul Canvas, Værdikæde og SW-opstilling) og Den Eksterne analyse (Omverdensmodel, PESTEL og OT-opstilling).
I forløbet indgår også opgave fra intro-tur omhandlende marketingmix.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case Hansens Flødeis
|
05-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Virksomhedens udbud
Forløbet fokuserer på henholdsvis konkurrenceforhold og brancheforhold. Konkurrenceforholdene handler om hvordan virksomheden kan identificere sine konkurrenter og dermed få kendskab til de konkurrenceforhold, den er underlagt. Brancheforholdene handler om at forstå den branche, som virksomheden opererer i og hvad der påvirker den.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 4.2: Benzinmarkedet
|
23-01-2024
|
Brancheforhold
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Virksomhedens efterspørgsel
Forløbet fokuserer på henholdsvis købsadfærd på konsumentmarkedet og købsadfærd på producentmarkedet. Udgangspunktet er SOR-modellen. På konsumentmarkedet er der fokus på aktiverende processer (Maslows behovspyramide og købemotiver), kognitive processer (købsbeslutningsprocessen, købetyper, købsadfærd og køberoller), sociodemografiske variable (fx rådighedsbeløb) samt kunderejse, herunder den digitale kunderejse. På producentmarkedet er der fokus på beslutningsproces, købetyper, valgkriterier og faktorer, der påvirker købsadfærden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Strategi
Fokus er på TOWS, strategisk intention (mission, vision og værdier) + mål, Porter generiske strategier (sammenholdt med Bowmans strategiske ur) og Ansoffs vækstmatrice/strategier. Der vil tillige være fokus på at se strategier både som input og som output, jf. at AF-bogen fokuserer på strategier, som noget der ligger efter SWOT (et slags output), mens VØ-bogen ser strategier, som noget der ligger før SWOT (et slags input). I forløbet indgår også et mini-forløb Klimasmart som dels et indslag om bæredygtighed og dels en slags repetition på forskellige dele af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Segmentering Privatmarkedet
Fokus er på forståelse af betydningen af segmentering, valg af målgruppe samt positionering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opsamling BMC-model mv.
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Parametermix
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143944",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143944",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470143944"
}