Holdet 2023 1x23 Vø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Jon Poulsen, Peter Møller
Hold 2023 1x23 Vø (2x24 Vø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 12. Økonomiske analyser
Titel 2 13.-14. Analyse Indtjeningsevne+Kapitaltilpasning
Titel 3 19. Strategiens kendetegn
Titel 4 16. Analyse af soliditet og likviditet (PBL 3)
Titel 5 15. Analyse rentabilitet
Titel 6 20. Strategisk analyse af eksterne forhold
Titel 7 21. Strategisk analyse af interne forhold
Titel 8 22-23. Strategiske plan + Forretningsmodel (PBL 4)
Titel 9 17.-18. CSR + Rapportering og analyse (PBL 5)
Titel 10 17.-18. CSR + Rapportering og analyse (PBL 5)
Titel 11 1.-23.Forberedelse til mundtlig/skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 12. Økonomiske analyser

1.2 Kap 12. Økonomiske analyser

Fokus:
Nøgletalsberegninger
Side: 12.1

Regnskabsanalysens formål og indhold
Herunder forståelse af regnskabsanalysens indhold
Side: 12.2 – 12.2.1

Analysegrundlaget
Herunder med udgangspunkt i eksempler fra systimebogen.
Side: 12.3 – 12.3.1

Mål:
- Redegøre for begrebet nøgletal
- Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
- Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
- Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 12

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til økonomiske analyser. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 13.-14. Analyse Indtjeningsevne+Kapitaltilpasning

13. Analyse Indtjeningsevne

Fokus:
Indholdet af en analyse af indtjeningsevnen
Side: 13.1

Eksempel på beregning af overskudsgrad og indekstal
Side: 13.2

Eksempel på kommentarer til analyse af indtjeningsevnen
Side: 13.3

Mål:
- Beregne nøgletallet overskudsgrad
- Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
- Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
- Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
- Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
- Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 13

-----------------------------------------------------------------------------

14. Analyse kapitaltilpasning

Fokus:
Indholdet af en analyse af kapitaltilpasningsevnen
Side: 14.1

Eksempel på beregning af aktivernes omsætningshastighed og indekstal
Side: 14.2

Eksempel på kommentarer til analyse af kapitaltilpasningsevnen
Side: 14.3

Mål:
- Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
- Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
- Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
- Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
- Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
- Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 14

Underviser: Peter Møller PEMO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens indtjenings- og kapitaltilpasningsevne. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 19. Strategiens kendetegn

19. Strategiens kendetegn

Fokus:
Strategibegrebet
Side: 19.1

Strategiarbejdets placering i virksomheden
Side: 19.2

Strategi som skaber af konkurrencekraft
Side: 19.3

Strategi som proces
Side: 19.4

Strategi i store virksomheder
Side: 19.5

Strategiske procesmodel
Side: 19.6

Mål:
- Redegøre for begrebet strategi
- Redegøre for sammenhængen mellem værdiskabelse og strategi
- Redegøre for væsentlige karakteristika ved en virksomheds strategi
- Redegøre for vigtigheden af at udvikle og implementere den rette strategi

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 19

Underviser: Peter Møller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med strategi. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 16. Analyse af soliditet og likviditet (PBL 3)

16. Analyse af soliditet og likviditet
+ PBL-forløb: ÅRSRAPPORTEN OG ÅRSREGNSKABET)

Fokus:
Analyse af soliditeten
Side: 16.1

Analyse af likviditeten
Side: 16.2

Kommentarer til analysen af soliditeten og likviditeten
Side: 16.3

Mål:
- Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
- Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
- Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
- Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 16

Underviser: Peter Møller
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens soliditet og likviditet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 15. Analyse rentabilitet

15. Analyse rentabilitet

Fokus:
Rentabilitetsanalysens indhold
Side: 15.1

Afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Side: 15.2

Beregning af afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Side: 15.3

Egenkapitalens forrentning, gældsrente og gearing
Side: 15.4

Kommentarer til rentabilitetsanalysen
Side: 15.5

Regnskabsanalyse som virksomhedssammenligning
Side: 15.6

Nøgletal i danske årsrapporter
Side: 15.7


Mål:
- Beregne nøgletallet afkastningsgrad
- Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
- Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
- Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
- Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
- Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
- Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet


Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 15

Underviser: Peter Møller (PEMO)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens rentabilitet. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 20. Strategisk analyse af eksterne forhold

20. Strategisk analyse af eksterne forhold

Fokus:
Eksterne analyser
Side: 20.1

Porters Five Forces
Side: 20.2

Makroøkonomiske forhold
Side: 20.3

Øvrige eksterne forhold
Side: 20.4

SWOT-opsamling
Side: 20.5


Mål:
- Udarbejde en brancheanalyse vha. Porters Five Forces
- Vurdere en branches attraktivitet på baggrund af brancheanalysen
- Analysere den afsætningsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
- Analysere den produktionsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
- Vurdere betydningen af ændringer i forbrugeradfærd, øget digitalisering og disruption
- Udarbejde en opstilling af de eksterne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 20

Underviser: Michael Patrikios (MIPA)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med strategi (eksterne forhold). Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 21. Strategisk analyse af interne forhold

21. Strategisk analyse af interne forhold

Fokus:
Interne analyser
Side: 21.1

Porters Værdikæde
Side: 21.2

Porters Generiske strategier
Side: 21.3

Ansoffs Vækstmatrice
Side: 21.4

Virksomhedens økonomiske udgangspunkt
Side: 21.5

SWOT-opsamling
Side: 21.6

Sammenhæng mellem modellerne
Side: 21.7


Mål:
- Analysere virksomhedens værdiskabelse vha. af Porters værdikæde
- Analysere virksomhedens konkurrencestrategi vha. Porters generiske strategier
- Analysere virksomhedens vækststrategi vha. af Ansoffs vækstmatrice
- Redegøre for væsentlige sammenhænge mellem strategi og rentabilitet
- Udarbejde en relevant opsamling af de interne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 21

Underviser: Peter Møller
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med strategi (interne forhold). Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 22-23. Strategiske plan + Forretningsmodel (PBL 4)

22.-23. Den strategiske plan + Forretningsmodel
+ PBL-forløb: STRATEGI (december 2023)

22. Den strategiske plan
Fokus:
Krav til den strategiske plan
Side: 22.1

Elementer i den strategiske plan
Side: 22.2

Metoder til udarbejdelse af strategiske forslag
Side: 22.3

Vurdering af strategiske forslag
Side: 22.4


Mål:
- Redegøre for forskellige metoder til at frembringe strategiske forslag
- Redegøre for forskellige metoder til at vurdere de strategiske forslag
- Redegøre for vigtigheden af at bruge forskellige metoder til vurderingen af strategiske forslag
- Sammenligne forskellige strategiske forslag
- Vurdere forskellige strategiske forslag


23. Udvikling af forretningsmodel

Fokus:
Business Model Canvas og strategi
Side: 23.1

Udvikling af forretningsmodel
Side: 23.2

Eksempel på udvikling af forretningsmodel
Side: 23.3

Digitale virksomheder og digitale forretningsmodeller
Side: 23.4

Agile vs rigide virksomheder
Side: 23.5

Mål:
- Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens værdikæde, forsyningskæde, generiske strategi og vækststrategi
- Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens forretningsmodel
- Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens rentabilitet
- Redegøre for digitale forretningsmodeller
- Redegøre for virksomhedens behov for at fortsætte strategiarbejdet

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 22+23

Underviser: Peter Møller
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med den strategiske plan samt forretningsmodel. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 9 17.-18. CSR + Rapportering og analyse (PBL 5)

17.-18. CSR + Rapportering og analyse

INDGÅET SOM ET SAMLET PBL-FORLØB IFM. SO3 (VØ/MAT) (marts 2024)

17. CSR

Fokus:
Den tredobbelte bundlinje
Side: 17.1

CSR-aktiviteter
Side: 17.2

CSR-pyramiden
Side: 17.3

Shitstorms og Greenwashing
Side: 17.4

Internationale standarder
Side: 17.5

Kommunikation og CSR
Side: 17.6

Mål:
- Redegøre for den ansvarlige virksomhed
- Redegøre for CSR-begrebet
- Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
- Redegøre for CSR-pyramiden
- Redegøre for Ashridges model
- Redegøre for FN's Global Compact
- Redegøre for Code of Conduct
- Redegøre for FN's verdensmål
- Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats


18. CSR-rapportering og -analyse

Fokus:
CSR-rapportering
Side: 18.1

Analyse af CSR-aktiviteter
Side: 18.2


Mål:
- Redegøre for ÅRL §99a
- Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
- Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
- Redegøre for principperne for en CSR-analyse
- Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
- Vurdere en virksomheds CSR-resultater

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 17+18

Underviser: Peter Møller
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med CSR samt CSR rapportering og analyse. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 17.-18. CSR + Rapportering og analyse (PBL 5)

17.-18. CSR + Rapportering og analyse

INDGÅET SOM ET SAMLET PBL-FORLØB IFM. SO3 (VØ/MAT) (marts 2024)

17. CSR

Fokus:
Den tredobbelte bundlinje
Side: 17.1

CSR-aktiviteter
Side: 17.2

CSR-pyramiden
Side: 17.3

Shitstorms og Greenwashing
Side: 17.4

Internationale standarder
Side: 17.5

Kommunikation og CSR
Side: 17.6

Mål:
- Redegøre for den ansvarlige virksomhed
- Redegøre for CSR-begrebet
- Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
- Redegøre for CSR-pyramiden
- Redegøre for Ashridges model
- Redegøre for FN's Global Compact
- Redegøre for Code of Conduct
- Redegøre for FN's verdensmål
- Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats


18. CSR-rapportering og -analyse

Fokus:
CSR-rapportering
Side: 18.1

Analyse af CSR-aktiviteter
Side: 18.2


Mål:
- Redegøre for ÅRL §99a
- Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
- Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
- Redegøre for principperne for en CSR-analyse
- Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
- Vurdere en virksomheds CSR-resultater

Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 17+18

Underviser: Peter Møller
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne skal kunne identificere, behandle og analysere de virksomhedsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til virksomhedens arbejde med CSR samt CSR rapportering og analyse. Stoffet gennemgås med udgangspunkt i læst kernestof.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 11 1.-23.Forberedelse til mundtlig/skriftlig eksamen

1.-23.Forberedelse til mundtlig/skriftlig årsprøve

Fokus:
Repetition af tidligere gennemgået stof, med fokus på eksamen. Se venligst tidligere ovenstående forløb for uddybende detaljer ang. indhold og læringsmål.

Træning af skriftlige eksamensopgaver
Arbejde med eksamensspecifikke opgaver og gennemgang af løsningsmetoder

Træning af mundtlig eksamen
Arbejde med eksamensspecifikke spørgsmål og mundtlig fremlæggelse


Pensum: Systime, Virksomhedsøkonomi, kap. 1-23

Underviser: Peter Møller
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Eleverne træner til skriftlig eksamen, hvor spørgsmålene i den skriftlige prøve tager udgangspunkt i emnerne inden for fagets kernestof og er udarbejdet således at eleverne udfordres på de økonomiske kompetencer. Undervejs i uddannelsesforløbet har eleverne arbejdet med niv. B eksamenssæt. Udgangspunktet er en opgave struktur, der ligner tidligere skriftlige eksamener under den nyeste bekendtgørelse eller en tidligere skriftlig eksamensopgave. Ift. Mundtlig eksamenstræning er formålet at sikre at eleverne har kendskab til VØ-modeller og teorier i forhold til anvendelse af disse til kommende eksamen og dermed træning af de økonomiske kompetencer skrifteligt såvel som mundtligt. Eleverne har undervejs i uddannelsesforløbet arbejdet med PBL-forløb, til brug for den perspektiverende del i den afsluttende mundtlige eksamen. Skriftlig aflevering med efterfølgende mundtlig individuel og/eller fælles feedback samt fremlæggelser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde