Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Hassan Mahmood, Martin Olausson, Nikoline Bredal Bodé
|
Hold
|
2023 1h23 Vø (1h23 Vø, 2h24 Vø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart af virksomhed og virksomhedsøkonomi
Forløbet fokuserer på opstart af virksomhed. Forløbet omfatter repetition af dele af grundforløb (Virksomhedstyper og ejerformer, Virksomhedens økonomi samt Indtægter og omkostninger) med tilføjelse og fordybelse af Opstart af virksomhed, Virksomhedens indtjening samt Forretningsplan og forretningsmodel, herunder etableringsbudget, finansieringsbudget, resultatbudget og likviditetsbudget. Forløbet lægger op til PBL-forløb omhandlende iværksætteri og opstart af virksomhed med efterfølgende aflevering og præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 1
|
30-11-2023
|
Afleveringsopgave 2
|
11-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Virksomhedens udvikling og vækst
Forløbet fokuserer på forståelse af og anvendelse af begreberne interessenter og interessentkonflikter, shareholder og stakeholder value, virksomhedens størrelse og vækst samt repetition af ejerformer. Vision, mission, mål og værdier, Vækstmål, virksomhedens udvikling, forretningsplan og forretningsmodel ved anvendelse Business Model Canvas (BMC).
Kap. 6 + 7 + 8
(6.3 – 6.3.2, 6.6 ), (7 -7.6) samt (8)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL-forløb 1: Iværksætteri og opstart af en virks.
|
22-01-2024
|
Afleveringsopgave 3 - budgetter
|
06-02-2024
|
VØ prøve 1
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Virksomhedens interne regnskab og økonomistyring
Forløbet omhandler forståelse af udarbejdelsen af virksomhedens regnskab, herunder registrering og opstilling af internt regnskab ved anvendelse af beregningsform efter bidragsmodel og simpel balance.
Herunder også forståelse af virksomhedens økonomistyring og bogholderi som grundlag for regnskabsudarbejdelsen.
Kap. 9 + 10.
(9 – 9.4, 9.6, 10.4 – 10.4.1) samt (9.5, 10 – 10.3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Virksomhedens eksterne rapportering - årsrapporten
Forløbet omhandler forståelse af de eksterne rapporteringskrav til virksomheder i årsregnskabsloven. Herunder, regnskabsklasser, årsrapportens indhold, generalklausul og øvrige kvalitetskrav til indholdet, opstilling af artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse i beretningsform samt balance med noter og egenkapitalopgørelse. Forståelse af koncernbegrebet og koncernregnskab og pengestrømsopgørelse, samt analyse af pengestrømsopgørelsen.
Forløbet afsluttes med en PBL-opgave (Årsrapporten), der kombinerer forståelsen af virksomhedens økonomistyring og eksterne rapportering samt opstilling af regnskab efter årsregnskabsloven.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgave 4
|
12-04-2024
|
IBS opgave
|
25-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Økonomiske analyser
Redegøre for begrebet nøgletal
Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rapportering og regnskabsanalyse
Kernestofområderne rapportering og regnskabsanalyse har fokus på virksomhedens økonomi. Det er helt centralt, da det er afgørende for en virksomheds overlevelse på længere sigt, at den er i stand til at skabe overskud. Virksomhedens fortsatte eksistens har betydning for mange interessenter, og der er derfor også fra mange sider stor interesse for udviklingen i virksomhedens økonomi. Det er ligeledes baggrunden for at kravene til virksomhedens rapportering er lovreguleret i vidt omfang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analyse af indtjeningsevnen
Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Analysere udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Analysere udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analyse af rentabilitet
Beregne nøgletallet afkastningsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analyse af soliditet og likviditet
Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
CSR
Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
PBL
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strategiens kendetegn
Redegøre for begrebet strategi
Redegøre for sammenhængen mellem værdiskabelse og strategi
Redegøre for væsentlige karakteristika ved en virksomheds strategi
Redegøre for vigtigheden af at udvikle og implementere den rette strategi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strategi
Kernestofområdet strategi er bygget op omkring en strategisk analyse af virksomheden og en efterfølgende positionering af virksomheden.
Kernestoffet sætter fokus på, hvordan en virksomhed kan analysere både eksterne og interne forhold med henblik på at fastsætte:
Hvem der er virksomhedens kunder
Hvad virksomheden vil gøre for disse kunder
Hvordan der skabes værdi for disse kunder.
Målet for strategi er at skabe en unik og blivende konkurrenceposition. Det blivende i positionen er det, der gør, at strategien ikke kan efterlignes af andre udbydere på markedet.
Den unikke strategi fremkommer ved, at virksomheden gør noget andet for kunderne - gør det på en anden måde, til en anden pris, med nogle andre serviceydelser eller på et højere niveau med lavere omkostninger. Det er dette anderledes, som skaber grundlaget for, at strategien hjælper virksomheden til at skabe et overlegent afkast, dvs. et afkast højere end branchens gennemsnit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Strategisk analyse af eksterne forhold
Udarbejde en brancheanalyse vha. Porters Five Forces
Vurdere en branches attraktivitet på baggrund af brancheanalysen
Analysere den afsætningsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
Analysere den produktionsmæssige betydning af væsentlige makroøkonomiske forhold
Vurdere betydningen af ændringer i forbrugeradfærd, øget digitalisering og disruption
Udarbejde en opstilling af de eksterne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Strategisk analyse af interne forhold
Analysere virksomhedens værdiskabelse vha. af Porters værdikæde
Analysere virksomhedens konkurrencestrategi vha. Porters generiske strategier
Analysere virksomhedens vækststrategi vha. af Ansoffs vækstmatrice
Redegøre for væsentlige sammenhænge mellem strategi og rentabilitet
Udarbejde en relevant opsamling af de interne analysers væsentligste pointer i en SWOT-opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Den strategiske plan
Redegøre for forskellige metoder til at frembringe strategiske forslag
Redegøre for forskellige metoder til at vurdere de strategiske forslag
Redegøre for vigtigheden af at bruge forskellige metoder til vurderingen af strategiske forslag
Sammenligne forskellige strategiske forslag
Vurdere forskellige strategiske forslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Udvikling af forretningsmodel
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens værdikæde, forsyningskæde, generiske strategi og vækststrategi
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens forretningsmodel
Vurdere, hvordan valget af strategisk plan påvirker virksomhedens rentabilitet
Redegøre for digitale forretningsmodeller
Redegøre for virksomhedens behov for at fortsætte strategiarbejdet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
PBL
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvorfor har LV høje så høje omkostninger og stadig tjene overskud? https://www.youtube.com/watch?v=GvQgXS_gtHs&t=8sBrug værdikæden, vækststrategi og generiske strategi til at besvare opgaven
-
Læs hele kapitel 21
-
GruppeTidMaja, Malou F, Markus8:30 - 9:00Amalie B, Elias, Mynthe, Mads9:05 - 9:35Tristan, Lasse D, Rasmus, Nikolaj9:40 - 10:10Bjørn, Benjamin, Marcus10:15 - 10:45Smilla, Leah, Denisa10:50 - 11:20Sebastian, Malou P, Amalie P11:25 - 11:55Nahida, Jose,
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Opstart af virksomhed
Forløbet fokuserer på forståelse af økonomiske problemstillinger i forbindelse med opstart af virksomhed samt iværksætteri og iværksætteren.
Der er arbejdet med forståelse og anvendelse af begreberne og modeller som iværksætteri, forretningsidé, forretningsmodel med business model canvas (BMC), budgettering, herunder etableringsbudget, finansieringsbudget, resultatbudget og likviditetsbudget. Der er ligeledes også arbejdet med forståelse af sammenhængen mellem finansieringsbehov og valg af finansieringskilder.
Forløbet inkludere arbejde med en PBL-opgave omhandlende iværksætteri og opstart af virksomhed, med efterfølgende aflevering og fremlæggelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144027",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144027",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144027"
}