Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
X - Køge Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Louise Palme
|
Hold
|
2023 2c23 Hi (2c23 Hi, 3c24 Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Terrorisme
Forløb 1
Terrorisme
Forløbets indhold og fokus Forløbet har fokuseret på forskellige terrorismetyper som grundlæggende for at forstå terror og motiver. Det er her diskuteret forskellen mellem at være terrorist og frihedskæmper. Herefter har der været en vægt på at gå i dybden med angrebet 9/11 for at eleverne herefter har kunne arbejde med cases, hvor de selv har valgt hvilket terrorangreb de har villet beskæftige sig med.
Faglige mål • demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv ̶
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde ̶
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
Kernestof • hovedlinjer i Danmarks og verdens historie ̶
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• tiden efter 2000
Anvendt materiale.
• Systime: Terror eller frihedskamp Rasmus Randris Pöckel. Kap. 1-1,1 + kap 8-8,1-8,2 (11s)
• Frydenlund: Terrorisme på tværs – civilsamfundts mørke side” Birthe Hansen – Carsten Jensen 2015. Kap: 1+1,1+1,2+3+3,1+3,2+3,4+ 5,0 + 6,0 + 7,0+7,1+8,2 + kap 11 (25)
• P3 Essensen ”Hvornår er et angreb terror?” 13.juli 2022 (6 min)
• ABC News Youtube ”remembering the Oklahoma City Bombing” 2016 (2min)
• CNN Youtube “ISIS and religios justification” 4. Sep. 2015 (4 min)
• HBO Youtube “Intro to HBO´s – Soldiers in the Army of God “– 27. Juli 2009 (4 min)
• The New York Times Youtube “how the Violence Unfolded in Charlottesville” 15. August 2017 (7 min)
• Red Moose Youtube “Groovy Swedish music supporting Rote Armee Fraktion” 24. Oktober 2021 (7 min)
• The New York Times Youtube “Syria chemical attack: here´s what happened” 6. April 2017 (5 min)
• Sky News Youtube “first Report of World Trade Center crash” 5 August 2007 (3 min)
• Kelly Wurx ‘Film Youtube “hijacked planes smash into the World Trade Center” 11. Sep 2012 (3 min)
• BBC + ITV Youtube Evening news 11. September 2001 (5 min)
• President George W. Bush´s Remarks at Ground Zero 14 September 2001 (2)
Ekstra: diverse billeder fra angrebet same den amerikanske Pledge of Allegiens section 4
Nyheder om angrebet på Israel 2023
Samlet: 59 NS
Arbejdsformer • plenum debat
• teoretisk forståelse
• casearbejde i grupper
• individuelt begrebsapparat
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FN og menneskerettigheder i metodisk kontekst
Forløb 2
FN og menneskerettigheder
Forløbets indhold og fokus Forløbet har taget udgangspunkt i FN som organisation med fokus på menneskerettigheder og i form af projektdag, hvor der også er arbejdet med konflikten i Mellemøsten.
Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv ̶
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde ̶
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• tiden efter 2000
Anvendt materiale.
• The Story of Human Rights. Humanrights.com Youtube 2011. 10 min (3NS)
• Diverse billeder af forskellige typer af rettigheder eller brud på samme, findes i PP. (5NS)
• Otte ud af ti betragter abort som et etisk problem. Britta Søndergaard. Etik.dk 24. maj 2013 (4NS)
• Menneskeret.dk om menneskerettigheder – om os hjemmeside. (2NS)
• Information om FN UNRIC.org/da (15 NS)
• Verdenserklæringen om menneskerettigheder UNRIC.org/da (3NS)
• Secretary´s remark to the Security Council – on the Middle East. Antonio Guterres 24. Oktober 2023 (3 NS)
• Gennemgang af den historiske udvikling frem til 2022. P3 Essens. Youtube 2023 (3NS)
• TV2 nyheder Israel / Palæstina konflikten – forstå hvorfor de slås. 7. oktober (4NS)
• DR Live Krig mellem Israel og Hamas (4NS)
• Security Council. Caroon movemnet. Osama Hajjaj 20. September 2016 (1 NS)
• Human Rights Day. Cartoon movement. Morad Kotkot 9. December 2023 (1 NS)
Samlet: 47 NS
Arbejdsformer
• teoretisk forståelse
• casearbejde i grupper
• projektdag
• plenum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 mellemkrigstiden Holocaust 2. verdenskrig
Forløb 3
Mellemkrigstiden og Holocaust
Forløbets indhold og fokus Fokus er på Tyskland og mellemkrigstiden. Der er arbejdet med tidslinjer og udviklingen af perioden og hvordan Hitler kunne overtage landet.
Derudover hænger forløbet sammen med DHO forløb om 2. verdenskrig og frihedskæmpere i Danmark.
Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv ̶
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Kernestof
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Holocaust og andre folkedrab
• globalisering ̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• 20. århundrede
Anvendt materiale.
• Freden og dens økonomiske følger. John Maynard Keynes. 1920 kap 4 oversat til dansk (3NS)
• Film: Die Welle Director Dennis Gansel. 2008. 1 time 47 (20 NS)
• For fanen vil vi dø. Uddrag. Melita Maschmann. Fazit 1963. oversat til dansk. (3NS)
• His3rie.dk Holocaust Tekst 8 uddrag af Mein Kamf kap 11. Adolf Hitler (3NS)
• Holocaust oplæg af Matt Swiercz fra Auschwitz Museet. Online. 2 timer (15 NS)
Vejen til Folkedrab. Solvej Berlav og Stine Thuge. Columbus 2023 kap 1+2+3+6 (45NS)
DHO
• Faktalink 2. verdenskrig (7NS)
• Dokumentar: Besættlsen af Danmark 1: 47 min (20 NS)
• Modstandsbevægelsen. Jacob Sørensen. Kap 3 + 6 + 8 ( 27NS)
• Præsentation af historiebrug. Youtube Lorna Carolne Sørensen. 2017 (2NS)
• Historiefaglig arbejdsbog. Historiebrugsformer. Kasper Thomsen. Kap 1.3 + 2.1 (5NS)
• Viljelm Buhl. Antisabotage tale. 2. september 1942. Danmarkshistorien.dk (3NS)
• Podcast. Dr.dk radio p1. Den sidste modstandsmand del 1. 30 min (7NS)
• Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. Kristian Iversen, Ulla Nedergård Pedersen. Kap 4 (3NS)
• Anders Fogh Rasmussen om samarbejdspolitikken. 29. august 2003.
Samlet: 89 + 77 NS
Arbejdsformer • Kausale analyser og tidslinjer
• plenum
• to og to
• film
• individuel refleksion og nedskrivning af redegørelse
• spørgsmålsproces
• DHO
o Individuel rapport
o Gruppearbejde i arbejdsdagene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
So DHO
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4 Opdagelsesrejsende
Forløb 4
Opdagelsesrejsende
Forløbets indhold og fokus
Fokus på Spanien og Portugal i forbindelse med de tidlige opdagelser både øst og vest.
Der er arbejdet med historiebrug og kildekritik af primære kilder
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur ̶
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Kernestof
• udviklingen i Europas position i verden
• globalisering
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• perioden før 1700
Anvendt materiale.
• Historieportalen. Europæisk ekspansion og tilbagetrækning. Kap 1 (15NS)
• Film: 1492 Conquest of Paradise. 3 timer (25NS)
• Verden efter de store opdagelser 1500-1700. kap 1+2+3+4+5 (35NS)
o Kilder brugt: 2+3+8+13+15+19+26+27+28 (14 NS)
Samlet: 79 NS
Arbejdsformer
• Kildearbejde
• plenum
• to og to
• film
• individuel refleksion og nedskrivning af kildekritik
• spørgsmålsproces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kold krig
Forløb 5
Den kolde krig
Forløbets indhold og fokus
Der har i dette forløb været fokus på de politiske og ideologiske forskelle mellem aktørerne i den kolde krig. Vi har arbejdet med den kolde krig overordnet og talt om, hvordan det er relevant i dag.
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv ̶
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
Kernestof
• udviklingen i Europas position i verden
• globalisering
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• perioden det 20. århundrede
Anvendt materiale.
• Montage dokumentar Den kolde krig Zeki Laurent Sadic. Youtube 2017 1 time (10 NS)
• Nej vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil. Klaas Dykmann. Videnskab.dk (5 NS)
• Den kolde krig. Kai Otto von Barner. systime
o Kap 1+2 + 12 i undervisningen (32 NS)
o Kap 4+6+7+8+9+11brugt som cases og ikke talt med samlet
Samlet: 47 NS
Arbejdsformer
• Kildearbejde
• plenum
• case
• dokumentar
• kildebearbejdelse og fremlæggelser
• spørgsmålsproces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Københavns historie
Forløb 6
Københavns historie
Forløbets indhold og fokus
Der har været fokus på Københavns historie og udvikling i perioden 1700 til 1900. Enevældens udvikling har været det primære omdrejningspunkt samt byens udvikling og brande.
Faglige mål
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof
• udviklingen i Europas position i verden
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• perioden 1700 – 1900 Danmark
Anvendt materiale.
• Enevældens København – historie og byvandring. Kap 2+3+4 plus cases. Carsten Pape. Systime (42NS)
• Historien om Danmark tvserie DR Enevælde og oplysningstid. 1 time (7NS)
• Dragernes magi holdt i 400 år tirsdag åd flammerne både dem og børsen på en time. Karl Emil Frost. Altinget 2024 (3 NS)
• Børsen brænder: Her er historien om de gamle penges højborg. Old money. Oskar Henrik Nielsen (2NS)
• Rundvisning af det gamle København med fokus på brandene. (5 NS)
• Eleverne har gået selv vandring i Frederiksstaden (5 NS)
• Rundvisning 1 time på Københavns bymuseum med fokus på byens udvikling (5NS)
Samlet: 69 NS
Arbejdsformer
• Kildearbejde
• plenum
• case
• dokumentar
• kildebearbejdelse og fremlæggelser
• spørgsmålsproces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Projektforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144155",
"T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144155",
"H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144155"
}