Køge Handelsskole - HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Køge Handelsskole - HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 2h23 Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
X - Køge Handelsskole
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Signe Sindberg Kaspersen
Hold
2023 2h23 Hi (
2h23 Hi
,
3h24 Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vestens dominans og imperialisme
Titel 2
Danmark i 1800-tallet
Titel 3
1. Verdenskrig og mellemkrigstiden
Titel 4
2. Verdenskrig
Titel 5
Vejen til folkedrab
Titel 6
Fortællinger om Rusland
Titel 7
Renæssance, reformation og enevælde
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vestens dominans og imperialisme
Forløbet baserer sig på den tese, at Vesten besidder global dominans, og forløbets hovedformål er at nærme sig et svar på hvorfor. Svaret ligger i de seneste 500 års udvikling. Historien hjælper således til at opnå en større forståelse af den aktuelle verdens tilstand.
Første del af forløbet fokuserer overordnet på Vestens dominans og imperialisme:
- Opridsning af den historiske udvikling
- Forklaringer på Vestens dominans.
- Den imperialistiske periode - det mest håndgribelige eksempel på udbredelsen af Vestens værdier.
- Diskussion af Vestens position Kinas stigende internationale betydning.
- Historiebrug i forbindelse med imperialisme.
Andel del af forløbet er projektorienteret casearbejde omkring afgrænsede områder af Vestens dominans. Her har grupper arbejdet med følgende områder:
- Kina
- Grønland
- Afrika
- Indianere i USA
- Indien
- Latinamerika
Indhold
Kernestof:
Hej 2.h. Jeg skal have jer i et af jeres nye fag, nemlig historie. Jeg glæder mig til at møde jer :) Hilsen Signe
Formålet med denne lektion er at give jer et overblik over Vestens relation til resten af verden gennem en flere hundrede år lang periode. Der vil naturligvis mangle detaljer i en sådan oversigt - for i første omgang er det alene meningen, at I en st
I timen skal vi arbejde med definitionen af Vesten og de vestlige værdier. Læs dette link hjemmefra, men spring opgaverne over.
I dag fokuserer vi på årsagsforklaringer på, at Vesten kom til at dominere verden. Der er tale om 3 hovedforklaringer, som udfoldes i hvert af de tre link (samlet 5 sider).
Læs de to link om den imperialistiske periode og ideerne bag. Spring opgaverne over. Besvar under læsningen disse to spørgsmål:
Sidste gang arbejdede vi med 3 forskellige motiver bag den vestlige imperialisme. I denne time skal vi fokusere på konkrete eksempler på de vestlige værdiers udbredelse i så forskellige områder som Afrika (særligt Congo) og i Grønland. Læs som lektie
5. Uddrag af Grønlandskommissionens betænkning (1851) | Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (systime.dk) 4. Traktat med Kongen af Benin 26. marts, 1892 | Fokus 2 - Fra oplysningstid til europæisk ekspansion (systime.dk)
Kilder og det funktionelle kildebegreb | Vores verdenshistorie (forlagetcolumbus.dk)
Læs linket herunder og svar undervejs på de tre forståelses-spørgsmål.
I dagens modul sætter vi fokus på Vestens aktuelle position i verden. Vi gør status på den nuværende situation og prøver at se på Vesten og vores værdier med andre magtcentres øjne.
Læs som forberedelse linket om Vestens udfordringer, og notér hjemmefra, hvilke udfordringer Vesten står overfor.
Afsnit
Case-arbejde sættes i gang. Der er ikke lektier til modulet.
Cases til forløbet.pptm
De første grupper fremlægger fra timens start. De øvrige gør deres fremlæggelser klar imens og fremlægger sidst i timen.
Læs hjemmefra disse to link om, hvordan forståelsen af vores fortid ikke nødvendigvis altid er den samme. (ca. 2 sider). Besvar undervejs disse fokusspørgsmål for at huske lektiens centrale pointer.
6. Kampen om historien
Kampen om historien.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmark i 1800-tallet
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb. Denne gang ligger fokus på dansk historie. Forberedelse til timen: Medbring blyant eller kuglepen :)
Indledende opgaver til Danmark i 1800.docx
I 1800-tallet var Danmark først og fremmest et landbrugsland. Men landbruget gennemgik voldsomme forandringer i perioden, og nye virksomhedsformer opstod.
Hvordan kunne historien om det danske landbrug være endt helt anderledes..docx
Dagens time har fokus på forhold for forskellige sociale grupper på landet.
I dagens time arbejder vi med industrialiseringen og de forudsætninger, der muliggjorde processen. Læs disse tre link hjemmefra og besvar under læsningen nedenstående fokusspørgsmål.
Læs som forberedelse disse tre link om arbejdernes (og deres børns) forhold i byerne. Denne gang skal I bare læse og ikke besvare spørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
1. Verdenskrig og mellemkrigstiden
Indhold
Kernestof:
Opsamling på projektdagen og afrunding af forløb.
Vi går nu i gang med næste emne om 1. Verdenskrig. Da 1. Verdenskrig brød ud i 1914, var det 100 år siden, at alle de europæiske stormagter havde været involveret i en krig mod hinanden - og den lange periode med lavt konflikt-niveau prægede europæer
Link
Modul 1. La belle époque.pptx
Militarisme og nationalisme undergraver freden
Læs som forberedelse disse tre link. Et af dem læste I i sidste time, så hvis I fik styr på indholdet her, behøver I ikke genlæse link nr. 2 (eller kan nøjes med at skimme).
Europa før ragnarok – fred og fremgang
Militarisme og nationalisme undergraver freden (læst i sidste time)
Krudttønden eksploderer
Til første link:
Årsager til 1. Verdenskrig.docx
Modul 2. Årsager til krigen.pptx
Der er ikke ny lektie til i dag. Vi skal se en kort dokumentar om krigens forløb. Derefter mindre opgaver i relation til krigen.
Noter til filmen Første Verdenskrig.docx
Kildelæsning mm. Der er ikke lektier til timen.
Tekster: Krigsoplevelser
Soldater i krig.pptx
Efter er par moduler ved krigens øst- og vestfront besøger vi denne gang en knap så bemærket front: Hjemmefronten.
Hjemmefronten.pptx
Få fredsslutninger er så omdiskuterede som den efter 1. Verdenskrig - hovedemnet i dette modul. Læs hjemmefra disse link - men spring kildeteksterne over (de markerede bokse).
Tysklands afståelser ifølge Versaillestraktaten
Da vi kun har ½ modul, bruger vi tiden på at arbejde videre med fredsslutningen i Versailles. Der er ikke nye lektier, hvis du fik læst til sidste gang.
Læs om Tyskland i mellemkrigstiden.
Weimarrepublikken.pptx
Læs hjemmefra dette:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
2. Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
Så skal vi i gang med et nyt år. Jeg glæder mig til at se jer igen :)
Optakt til krig.pptx
Nyt forløb: Folkedrab.
Eksempler på folkedrab
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Vejen til folkedrab
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Folkedrab.
Eksempler på folkedrab
Vi fortsætter - efter et par ugers historiepause - med forløbet, Folkedrab. Læs kapitel 2 (de to link) som forberedelse til dagens time. I skal dog ikke læse kilde 1.
I denne time skal teorien om folkedrabets stadier på plads. Læs som forberedelse præsentationen af stadieteorien. Vi skal i timen gå mere i dybden med de enkelte stadier.
Genocide Watch- Countries at Risk
Stantons stadier. Modul 3.pptx
Læs som forberedelse denne tekst om Farlige forestillinger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fortællinger om Rusland
Indhold
Kernestof:
Læs hjemmefra Kapitel 8: Restriktioner og rettigheder
Verdenserklæringen om Menneskerettighederne
Vi læser sammen i klassen. Men hvis I gerne vil have ro til at gøre det hjemmefra, kan I gøre det via linket.
Læs om Holocaust-benægtelse via linket.
Benægtelse af folkedrab.pptx
Genstart.Israel på anklagebænken.docx
Læs disse fire, korte link (samlet ca. 3 sider).
Frihedskamp.docx
Terrorisme.pptx
Vi går i gang med et nyt forløb om Rusland. Der er ikke lektier til timen.
Link til Class Notebook
Læs den meget korte lektie (linket) og besvar de to læsefokus-spørgsmål.
Giv eksempler fra Putins artikel, som ud fra en historisk synsvinkel kan begrunde, at Rusland og Ukraine har noget til fælles?
Vi starter lidt tilbage i historien. Læs om den russiske revolution i 1917. Stop ved afsnittet "Fokuspunkt". Vi vil i timen arbejde videre med, hvad der skete og hvorfor. Derudover skal vi se på, hvordan senere historiske fremstillinger forklarer rev
Sovjetstaten (1922-1953)
Fokus i dagens lektion er 2. Verdenskrig i et russisk/sovjetisk perspektiv. Læs som forberedelse dette link. Stop ved afsnittet "Udenrigspolitik".
Lektie: Medbring blyant/kuglepen.
Læs hjemmefra om, hvad er skete i det Rusland, som opstod efter Sovjetunionens sammenbrud.
SOP og historie 2025.pptx
Der er ikke lektier til timen. Vi bruger bl.a. tid på kildekritisk øvelse.
Afsnit
Læs om Putins første regeringsperiode:
Læs "Putin igen: Den nye fortælling" og besvar undervejs nedenstående spørgsmål til teksten.
Fortællinger om Rusland 5 og 6.pptx
historieprojekt 2025.pptx
1.Alle bruger tid på at læse deres historiske fremstillinger 1.du skriver undervejs kort dine noter ned til, hvad hver tekst grundlæggende handler om, og om hvad du synes den kan bruges i din undersøgelse af emnet. 2.Herefter skal du 1: læse dine his
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Renæssance, reformation og enevælde
Renæssance og reformation
Målet med forløbet er at få indsigt i de udviklingstræk i Europa, der førte til dannelsen af den tidlige moderne verden (frem til ca.
1600) og baserer sig på kapitel 8 i Vores Verdenshistorie. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
● Brud, kontinuitet og periodisering
● Forandringer i teknologi og videnskab
● Fagets centrale begreber og traditioner
● Styreformer og samfundsorganisering
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et ny emne - det sidste. Der er derfor ikke lektie til timen. Vi skal dog læse i timen, så hvis du foretrækker at læse med lyd, skal du huske headset.
Vi arbejder i denne time med årene op til reformationen i 1536. Det var år uden konge, som var præget af borgerkrig. Læs om det lutherske oprør og Grevens fejde via linket.
Opgave:
Der er ikke lektier til dette modul, hvor vi starter med at høre en podcast.
Læs hjemme fra disse to link
Renæssance (hele linket)
Kampen om Østersøen (stands, når I kommer til "Freden i Roskilde"
Renæssancen.pptx
Læs som forberedelse disse to link. I skal kun læse fremstillingen - ikke kilderne.
Der fandt et statskup sted i Danmark i 1660! Endnu engang forrykker magten i Danmark sig, så nogle får mere og andre mindre. Læs om dette til timen via de to link.
•Opstil en figur der viser de faktorer, der førte til enevældens indførelse i 1660
Årsags- og konsekvensmodel
Enevælde.pptx
Vi skal i de næste historiemoduler gøre det sidste historieforløb færdigt. Vi nåede til enevældens indførelse inden påske og skal i denne time arbejde med den sene del af enevælden, som ofte betegnes oplysningstiden.
Link til podcast
Læs:
Kilder til den sene enevælde.docx
Vi arbejder videre med kilderne fra i fredags.
Enevælden afskaffes
Demokratiet indføres.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144158", "T": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144158", "H": "/lectio/1131/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73470144158" }