Holdet 2023 2l23 Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Emil Krog Mortensen, Rune E H Smidt
Hold 2023 2l23 Hi (2l23 Hi, 3l24 Hi delt)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Dansk vestindien.
Titel 2 Forløb#2 Hekse
Titel 3 Forløb 3: Vejen til folkedrab
Titel 4 SO4/DHO
Titel 5 Forløb 4: Veje i krig
Titel 6 Forløb 5: USA i verden
Titel 7 Historieprojekt
Titel 8 Forløb 6: Danmark år 1900

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Dansk vestindien.

Afsættet i forløbet var at få svar på spørgsmålet: "Bør vi undskylde for vores historie som slavenation?". For at svare på dette dette dykkede vi ned i historien og så på årsagerne til kolonioprettelserne, trekantshandelen og ikke mindst hvordan forholdene var på De Dansk Vestindiske øer, ikke mindst for de slavegjorte.
Herefter kom forløbet til at handle om den kollektive erindring om perioden (bl.a. via filmklip) og erindringshistorien generelt.
I forløbet har vi arbejdet med forskellige typer kilder, både samtidige og nutidige, ligesom kausalitetsbegrebet er blevet introduceret og arbejdet med.
Forløbet har sin hovedvægt i perioden 1700-1900.

Som en del af forløbet var klassen i biografen og se "Viften". Filmen er blevet brugt som et referencepunkt i gennem undervisningen og vi har anvendt filmen som et eksempel på historiebrug.

Anslået sidetal 92 sider

Faglige mål
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ udviklingen i Europas position i verden
økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Hekse

Antal normalsider: Ca. 75 sider

Beskrivelse:

Dette forløb om hekse beskæftiger sig først og fremmest med den danske hekseforfølgelse i 1500- og 1600-tallet. Der vil også være sammenligninger med hekseprocesser i andre europæiske lande i samme periode, ligesom der vil blive trukket tråde til hekse og hekseforfølgelser i vores egen tid. Forløbet fokuserer på lovgivning og på de domssager, der har været ført herhjemme – og i udlandet, og forsøger at indkredse den "typiske danske heks". Hvilke mennesker blev anklaget for trolddom, hvordan faldt sagerne ud, og hvordan blev de opfattet i samtiden? Hekseforfølgelserne herhjemme ophørte mod slutningen af 1600-tallet. Men i folketroen eksisterede heksen stadig: I lang tid som en egentlig trussel, men senere overleveret som en skikkelse i eventyr fra 1800-tallet.

Faglige mål:

• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier, samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur.
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid.

Kernestof:

• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie.
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
• Udviklingen i Europas position i verden.
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
• Historiebrug og formidling.

Periode: 1500-1600-tallet. (Så hovedvægt på perioden før 1700.)

Indhold:

• Christian den 4.
• Christian den 5.
• Compendium Maleficarum
• Reformationen i Danmark og Europa
• Protestantisme vs. katolicisme.
• Trolddom og hekseri
• Maren Splid, Mette Nielsdatter og Anne Palle.
• Hekseforfølgelser i samtid og i dag. F.eks. sagen om Anna Göldi i Schweiz
• Nutidens heksejagter i fx. Afrika og Saudi arabien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3: Vejen til folkedrab

I forløbet undersøgte vi hvilke mekanismer der igennem historien har ført  til folkedrab. Vi taler om begrebet "folkedrab" og hvordan det er blevet brugt - eller ikke brugt. Vi har arbejdet med Stantons teorier om folkedrabets stadier for at blive klogere på fællestræk. Hertil har eleverne lavet fremlæggelser om folkedrab, som fremgår af folkedrab.dk hjemmesiden. Her har de anvendt Stantons teori i praksis. Vi har dermed arbejdet med forskellige folkedrab, herunder særligt holocaust.
Af kildemateriale har vi bl.a. arbejdet med FNs folkedrabskonvention fra 1948, vi har set klip fra filmen "Der Ewige Jude" fra 1940, Antisemitisk propaganda og et uddrag af Victor Klemperers bog "LTI – Lingua Tertii Imperii" kapitlet hedder "Stjernen" og omhandler d. 19 September 1941 hvor jødestjernen blev påbudt i Tyskland. Vi ser også filmen "Die Welle" for at få indblik i, om mekanismerne mod folkedrab stadig findes i samfund i dag.
Vi arbejder også med modstand og beskyttelse og så på forskellige billeder/fotografier herfra.

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Kernestof:
- Holocaust og andre folkedrab
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SO4/DHO

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 4: Veje i krig

Forløbet "Veje i Krig" omhandler virkelige menneskers liv og dilemmaer under nogle af besættelsestidens vigtigste brudflader – med modstand eller samarbejde som den mest iøjnefaldende. Eleverne har her primært arbejdet med materiale rigsarkivets hjemmeside Vejeikrig.dk

Undervisningsmaterialet tager således udgangspunkt i syv vidt forskellige unge mennesker, der alle under besættelsen traf et valg, som fik betydning for deres liv. Med afsæt i det autentiske kildemateriale, der er bevaret om hver af personerne og de tilknyttede tematekster, er eleverne kommet helt tæt på disse unge og deres valg samt – ikke mindst – fået et nuanceret blik på nogle af besættelsestidens stereotyper som modstandsmand, sabotør og kommunist (på ”helte-siden”) og stikker, nazist, østfrontfrivillig og tyskerpige (på ”forræder-siden”).

Opgaven for eleverne var todelt: Først skulle de granske kilder og finde oplysninger om den valgte person ved hjælp af arbejdsspørgsmål inde på hjemmesiden. Undervejs sættes personen ind i en større sammenhæng ved hjælp af tematekster. Herefter skulle eleverne omsætte dette “råmateriale” af oplysninger og på baggrund af en problemformulering vurdere personens dilemma og/eller rolle i historien.

I tråd med dette har vi haft fokus på hvordan historien om den danske besættelse er blevet og bliver fortalt. For at forstå dette så vi tilbage på 1930'ernes neutralitetspolitik, og vi arbejdede videre med 9. april og den samarbejdspolitk, der herefter bliver etableret og de udfordringer og muligheder, den giver. Herefter så vi på den fremvoksende modstandsbevægelse og samarbejdspolitikkens sammenbrud i 1943, ligesom retsopgøret kort blev vendt. Dette skete i forlængelse af forløbet med SO5, hvor fokus var på den nationale fortælling og forskellige aspekter af denne, ligesom klassen skrev deres DHO inden for dette emne.

Anslået sidetal: 85 sider

Faglige mål:
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- historiebrug og formidling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 5: USA i verden

Fokuspunkterne for forløbet er: Isolationisme gennem tiden fra Monroe-doktrinen og frem samt eksempler på brud på Isolationismen. USA i den kolde krig (Trumandoktrin, Marshallplan, Vietnamkrigen som ex), USAs engagement i verden i de seneste årtier (særligt mellemøsten), USAs globale interesser, USA i den nye verdensorden.

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
̶ historiebrug og formidling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse A 12-11-2024
Skriveøvelse B 14-11-2024
Upload Powerpoint 28-11-2024
Upload eksamensøvelse 06-12-2024
Noter til eksamensopgave 09-12-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Historieprojekt

Vi skal arbejde med jeres obligatoriske individuelle historieprojekt. Det  indebærer vejledning, læsning, skrivning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 6: Danmark år 1900

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer