Holdet 2023 2a23 IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution X - Køge Handelsskole
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Asger Villads Schiøler, Caroline Ballieu, Jan Ivan Andersen, Lykke Rømer
Hold 2023 2a23 IØ (2a23 IØ, 3a24 IØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Verden hænger sammen
Titel 2 Forløb#2 Grundlæggende økonomi
Titel 3 Forløb#3 Den offentlige sektor og finanspolitik
Titel 4 Forløb#4 Arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedspolitik
Titel 5 Forløb#5 Valutapolitik
Titel 6 Forløb#10 Økonomiske skoler
Titel 7 Forløb#9 Velfærd og ulighed
Titel 8 Forløb#11 Frihandel og protektionisme
Titel 9 Forløb#6 Konkurrenceevne
Titel 10 Forløb#7 Den finansielle sektor og pengepolitik
Titel 11 Forløb#8 Udviklingsøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Verden hænger sammen

Dette forløb er bygget op omkring 3 dele: den globale økonomi, Danmarks økonomi og makroøkonomisk landeanalyse. Forløbet har introduceret faget til eleverne med mindre opgaver, hvor koncepter som økonomisk udvikling og målkonflikter har været i fokus. Eleverne har også i dette forløb arbejdet med en større case, hvor de har udarbejdet landeanalyser af europæiske økonomier.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof (46,4):
Afsnit 1.0 - 1.4, Kapitel 1 Den globale økonomi, International Økonomi A (10,1 s.)
Afsnit 2.0 - 2.3, Kapitel 2 Danmarks økonomi, International Økonomi A (7,9 s.)
Afsnit 21.0 - 21.3, Kapitel 21 Makroøkonomisk landeanalyse, International Økonomi A (9,6 s.)

Supplerende stof:
World Economic Outlook July 2023, IMF, diverse grafer og tabeller
World Economic Outlook July 2023, IMF, video (2:10M)
”Valutafonden opjusterer væksten for verdensøkonomien”, Jyllands-Posten, 26. juli 2023 (1,2 s.)
Nyeste dansk BNP-data fra Danmarks Statistik.
Podcast: Dansk økonomi overrasker igen, Nordea, 30. juni 2023 (16:07M)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
01 Landeportræt 10-09-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb#2 Grundlæggende økonomi

Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: 1) produktion og indkomst samt 2) prisdannelsen. Del 1 har givet eleverne indsigt i elementer som det økonomiske kredsløb, bruttonationalproduktet, årets og faste priser, forsyningsbalancen og multiplikatorvirkningen. Del 2 har givet indsigt i efterspørgsels- og udbudsfunktionerne, priselasticitet, forbruger- og producentoverskud, eksternaliteter og indgreb i prisdannelsen, herunder særligt afgifternes virkning.

Faglige mål:

- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
Afsnit 3.1 - 3.5, Kapitel 3 Produktion og indkomst, International Økonomi A (23,2 s.)
Afsnit 4.1 - 4.9, Kapitel 4 Prisdannelsen, International Økonomi A (31,1 s.)

Supplerende stof:
Efterspørgslen på solceller er eksploderet: - Det har været helt vildt, TV2 Nyheder, 22. august 2022 (1,2 s.)
Patient kan ikke få fat på livsvigtig medicin – revet af hylderne som slankemiddel, TV2 Nyheder, 5. august 2023 (1,8 s.)
Prisstigninger driver Arlas omsætning op i trecifret milliardbeløb, TV2 Nyheder, 9. februar 2023 (0,8 s.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
02 Olieprisen 2023 22-11-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3 Den offentlige sektor og finanspolitik

Dette forløb er bygget op omkring 2 dele: den offentlige sektor og finanspolitik. Eleverne har i dette forløb arbejdet med hvordan den danske offentlige sektor er skruet sammen, herunder hvad angår indtægter og udgifter. Eleverne har også arbejdet med finanspolitikken og hvordan denne kan bruges til at regulere efterspørgslen i samfundet, herunder ekspansiv og kontraktiv finanspolitik. Eleverne har i dette forløb udarbejdet forslag (notat) til finanspolitiske indsatser (herunder også multiplikatorer) overfor en dansk økonomi i krise.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
(32,9) Kapitel 7 Den offentlige sektor, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(37,7) Kapitel 9 Finanspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
”Gaden, hvor det offentlige forsvandt (1)”, DR1 (2013), 49 min.
”Flere frygter, at en ny krise er på vej: Her er de blinkende advarselslamper”, Berlingske, 1. oktober 2021 (4,3 s.)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
03 Finanspolitik og højkonjunktur 31-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb#4 Arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedspolitik

Dette forløb er bygget op omkring tre dele: arbejdsmarkedet, arbejdsmarkedspolitik og erhvervspolitik. Eleverne har her fået kendskab til det danske arbejdsmarked, herunder begreber som arbejdsstyrke og arbejdsløshed samt hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel er skruet sammen. Eleverne har i dette forløb arbejdet med PBL-opgaven omhandlende den arbejdsmarkedspolitiske situation i et selvvalgt EU-medlemsland. Eleverne har her analyseret arbejdsmarkedsrelaterede data og udarbejder anbefalinger til valg af arbejdsmarkedspolitiske instrumenter.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
(31,3) Kapitel 6 Arbejdsmarkedet, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(33,7) Kapitel 15 Arbejdsmarkedspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(15,2) Kapitel 16 Erhvervspolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Fakta om arbejdsmarked, Danmarks Statistik, 24. juni 2024 (3,0 s.)
Afsnit 3.2 Hvem er de ledige nu, Status på arbejdsmarkedet, Beskæftigelsesministeriet, oktober 2023 (3,5 s.)
Arbejdskraftundersøgelsen (kvt.) 4. kvt. 2022.pdf, Nyt fra Danmarks Statistik, 22. februar 2023 (2,5 s.)
Mette Frederiksen vil have danskerne ”op i gear", men hver sjette vil arbejde mindre, TV2 Nyheder, 5. oktober 2023 (2,8 s)

9 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
04 Notat - arbejdsmarked 12-02-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Valutapolitik

Forløb 5 Valuta

Dette forløb er bygget op omkring to dele: valuta og valutapolitik. Eleverne har fået kendskab til hvordan valutakursen er styret af udbud og efterspørgsel, hvilke valutakurssystemer landene opererer med samt den særlige relation mellem kronen og euroen. Eleverne har også lært om begreberne revaluering og devaluering (aktiv valutapolitik) samt repreciering og depreciering (markedskræfterne). Eleverne har arbejdet med emnerne via et arbejdskompendium og eleverne har afslutning også arbejdet med kryptovaluta og digitale central bank penge.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:
(45,2) Kapitel 11 Valuta, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(14,9) Kapitel 14 Valutapolitik, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
- Udvalgte valutastatistikker fra Danmarks Statistik
- Briks-landene vil lancere en ny valuta, Jyllands-Posten, 17. maj 2023
- Økonomer svarer igen på kritik: Dansk valutapolitik bør »indrettes efter behovet i Danmark«, Berlingske, 28. november 2022
- Status efter 40 år med fastkurspolitik: Ingen elsker den. Men ingen tør heller droppe den, Børsen, 7. november 2022
- Lav svensk krone: 'Køb stort ind, hvis du tager afsted', DR Nyheder, 30. december 2022
- På sit laveste siden finanskrisen: Derfor dykker den svenske krone, euroinvestor, 6. februar 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
05 Undersøgelsesopgave 14.6 Billiga svenskar 01-03-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#10 Økonomiske skoler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#9 Velfærd og ulighed

Kernestof: Henrik Kureer kapitel 5 og 8,

Supplerende stof: Film: Michael Moore, Sicko

Normalsider:
Kapitel 5 - 13.3
Kapitel 8 - 26.2


Fokuspunkter:
At kunne analysere og vurdere de samfunds- og velfærdsøkonomiske virkninger af økonomiske-politiske indgreb og begivenheder med fokus på finans- og velfærdspolitik.

At kunne analysere, diskutere og vurdere forskellige velfærdsmodeller.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ruslands økonomi 02-11-2024
IØ-eksamensprojekt (individuel synopsis) 13-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#11 Frihandel og protektionisme

Handel og konkurrenceevne i den globale verdensøkonomi
i dette lidt længere forløb arbejdes der med verdensøkonomiens udvikling i det 21. århundrede med fokus på den økonomiske globalisering og konsekvenserne heraf for de nationale økonomier.
forløbet er inddelt i fire mindre forløb
1. hvordan og hvorfor handler vi sammen ? Her beskæftiger vi os med de klassiske samhandelsteorier med afsæt i kapitel 26 og 27.
Eleverne har fremlagt de forskellige teorier for hinanden og opvejet fordele og ulemper. Vi har taget afsæt i den amerikanske handelskrig med Kina under Trumps første præsidentperiode.

2. globalisering af verdensøkonomien
I denne del af forløbet har vi flyttet fokus til selve den empiriske udvikling af verdensøkonomien med afsæt i kapitel 24 og 25. Her har vi i lyset af den nuværende udvikling haft særligt fokus på de globale forsyningskæder, fordele og ulemper samt Rodriks dillemma.

3. I sidste del af forløbet arbejder vi konkret med forskellige økonomiers forudsætninger for at klare sig i den globale konkurrence. Her arbejder eleverne pbl orienteret og fremlægger hver deres projekt i matrixgrupper.
I dette forløb anvendes kapitel 22, 23 og delvist genbesøges kapitel 18 samt kapitel 10 og

Vi starter med at dykke ned i de klassiske handelsteorier for at få et indblik i samhandelsmønstre og forhold der har betydning her.
Vi har således læst kapitel
Vi dykker ned de forhold der påvirker de enkelte nationale økonomiers muligheder og udfordringer- herunder beskæftiger vi os med landes konkurrenceevne, inflation, investeringer. Herefter beskæftiger vi os med hvilke muligheder enkelte økonomier (og fx EU) har for bruge politikkerne til at styre økonomien med.
Sidste del af dette forløb  er bygget op omkring betalings- og kapitalbalance, Danmarks handel og konkurrenceevne. Eleverne har arbejdet med hvorledes betalingsbalancen og kapitalbalancen hænger sammen, hvad og hvem Danmark handler med samt hvordan konkurrenceevne kan belyses på flere måder (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne, institutionel konkurrenceevne og Porters diamant). Eleverne har til dette forløb individuelt analyseret Danmarks konkurrenceevne og plads på det internationale marked i fremtiden.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
-Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Kernestof:
(19,8) Kapitel 10 Betalingsbalance og kapitalbalance, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

(23) Kapitel 22 Danmarks handel, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(38) Kapitel 23, Konkurrenceevne, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
kapitel 25, 26, 27  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
06 Dansk konkurrenceevne 2023 15-04-2024
Britisk økonomi 23-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#6 Konkurrenceevne

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#7 Den finansielle sektor og pengepolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#8 Udviklingsøkonomi

Forløb 8 Udviklingsøkonomi

Dette forløb består af elementerne udviklingsøkonomisk landeanalyse, udviklingsteorier samt udviklingsbistand. Eleverne har arbejdet individuelt og projektorienteret idet de har skulle udføre en udviklingsøkonomisk landeanalyse på et selvvalgt udviklings- eller vækstland. Eleverne har her kun modtaget korte oplæg om de tre tidligere nævnte elementer og har derefter arbejdet selvstændigt. Der er altså en høj grad af selvstudie i dette forløb.

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
(31,5) Kapitel 32 Udviklingsøkonomisk landeanalyse, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(24,7) Kapitel 30 Udviklingsteorier, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)
(22,8) Kapitel 31 Udviklingsbistand, International Økonomi A, Kureer, H. (Systime)

Supplerende stof:
Ukendt

10 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
06 Dansk konkurrenceevne 2023 (2) 15-04-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer